בני זוג בדרך לחתונתם. מי תומך, מי מתנגד ומי מתנדנד? (צילום: Marcio Jose Sanchez, AP)
בני זוג בדרך לחתונתם. מי תומך, מי מתנגד ומי מתנדנד? (צילום: Marcio Jose Sanchez, AP)

סערה בעקבות ההצעה לערוך חתונות גאות בעירייה

ההצעה שיוזמת חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג לקיום טקסי נישואים לזוגות חד מיניים בבניין עיריית חיפה עוררה סערה בקרב חברי מועצת העיר. את ההתנגדות מובילים חברי הסיעות הדתיות והחרדיות, שטוענים כי אישור ההצעה יוביל לשינוי בסטטוס קוו שמעוגן בהסכמים הקואליציוניים. יו"ר סיעת הבית היהודי יואב רמתי: "זו תועבה לפי התורה"

פורסם בתאריך: 28.3.19 09:05

סערה פרצה בעקבות ההצעה לסדר שהגישה חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג לקיים טקסי נישואים חד מיניים בבניין עיריית חיפה. ההצעה, שעליה פורסם אתמול (רביעי) ב"כלבו – חיפה והצפון", מתוכננת לעלות לדיון במועצה רק בחודש ספטמבר, אך בקואליציה של ראש העיר עינת קליש רותם, שבה חברה גם גולן שטיינברג מסיעת חיפה בשבילנו, התעוררה התנגדות עזה להצעה. את ההתנגדות מובילים כמובן חברי המועצה מהסיעות הדתיות והחרדיות, שטוענים כי אישור ההצעה יוביל לשינוי בסטטוס קוו שמעוגן בהסכמים הקואליציוניים.

חילופי דברים קשים נרשמו בקבוצת הווטסאפ של חברי הקואליציה. יו"ר סיעת חד"ש רג'א זעאתרה טען כי העלאת ההצעה תביך את הקואליציה ותהה אם היא תואמת את ההסכמים הקואליציוניים ואת השמירה על הסטטוס קוו, וכתב שטקסים כאלה יכולים להיערך בכל מקום, לאו דווקא בעירייה. מנגד יו"ר סיעת מר"צ וסגן ראש העיר הרב דובי חיון טען כי ההצעה כלל אינה פוגעת בסטטוס קוו. מנחם קפלן, מספר 2 בסיעת דגל לתושב, הפנה את החברים לראות מה כתוב על הנושא בספר הספרים – התנ"ך, וחיון השיב לו כי "בתורה יש פירושים רבים לדברים רבים" וכי הוא ישמח לשוחח איתו על כך ולהראות לו כי התורה מתכוונת לדבר "אחר ממה שאתה מפרש לגבי משכב זכר". גולן שטיינברג מצדה יצאה נגד הקביעה כי קיום חתונות גאות עומד בניגוד לשמירת על הסטטוס קוו מכיוון שלא מדובר בסוגיה דתית אלא בעניין חוקתי-אזרחי, והציעה שמי שזה מפריע לו מבחינה דתית שלא יגיע לדיון.

יו"ר סיעת אגודת ישראל במועצה אריה בליטנטל אמר ל"כלבו – חיפה והצפון": "חס ושלום. לא נאפשר לעירייה לאשר את הדבר הזה. ברור שזה שינוי של הסטטוס קוו שקיים בעיר כבר הרבה שנים. נעמוד על זה שההצעה לא תאושר".

גם יו"ר סיעת הבית היהודי יואב רמתי מתנגד נחרצות לעצם העלאת ההצעה: "בוודאי שאני נגד. ראשית, זו תועבה לפי התורה, ושנית, חשוב לדעת שהדבר הזה הוא הרס התא המשפחתי כי ילד זקוק לאבא ואמא, ואם אחד מהם הוא מיותר אז הקדוש ברוך הוא לא היה בורא אותנו גבר ואשה".

חיון: "אני תומך בכך שמדינת ישראל תדאג לזכויות האזרחיות של אזרחיה, כולל ברית זוגיות בין בני זוג או בנות זוג. ושצריך להפריד בין דת לפוליטיקה. אני אדם דתי ולא נוסע בשבת, אבל אני נגד כפייה ולכן לא אגיד לאף אחד לא לנסוע בשבת. אלוהים ברא את כולנו בצלמו, גם את ההומוסקסואל ואת הלסבית. נטייה מינית היא לא בחירה. אדם נולד כזה ואלוהים ברא אותו כזה, ולכן גם זה צלם אלוקים. צריך לתת לכל אדם את הזכות לחיות בכבוד ולהיות הורה, ולכן אצביע בעד ההצעה ולא מעניין אותי שום דבר. זו לא הפרת הסטטוס קוו, שלא יספרו לי סיפורים".

שני סגני ראש עיר נוספים הודיעו כי יתמכו בהצעה. יו"ר סיעת חיפה מתחדשת דוד עציוני אמר כי הוא לא רואה סיבה לא לתמוך בכך "אלא אם כן תהיה משמעת קואליציונית כזו או אחרת". כך גם יו"ר סיעת חיפה ביתנו לזר קפלון שאמר: "בטח שאצביע בעד. נראה לי שאלו הם דברים בסיסיים של מדינה דמוקרטית. לי אישית אין שום בעיה עם חתונות חד מיניות".

יו"ר סיעת אכפת לי מתושבי חיפה צביקה ברבי אמר כי גם הוא יצביע בעד: "אין לנו זכות להחליט על האחר. האדם הוא אדם, ואנו אמורים לשמור על זכויותיו ועל עקרונותיו, ואסור לנו להחליט בשום אופן על דרך חייו". תמי ברק, יו"ר נעמ"ת במרחב חיפה וחברת סיעתו של עציוני: "אני תומכת בלהט"בים ובכולם. אני בעד לתת להם את כל הזכויות המגיעות לזוגות אחרים ולא להפלות אותם. אני בעצמי מוכנה לחתן אותם. אני מחכה ליום שבו הם יוכלו להתחתן בארץ ויקבלו את כל הזכויות". תמיכה בהצעה מגיעה גם מיו"ר שדולת הגמלאים במועצה אלי לנדאו שאמר: "אני בהחלט אתמוך בזה. אנחנו נמצאים במאה ה-21, ומי שרוצה לחיות עם מישהו ביחד ולעשות איתו הסכם זוגיות אז בכיף, למה לא? לי זה לא משנה אם זה יהיה בעירייה או ברבנות".

 

 

בסיעת חיים בחיפה של ראש העיר הדעות חלוקות. נעמה לזימי: "אצביע בעד. אני תומכת בנישואים חד מיניים ובטח שבנישואים אזרחיים. אבל חשוב לי להגיד שכדי שההצעה תאושר יש לפעול בתיאום קואליציוני, אחרת היא תעלה ותרד, וזה באמת חבל. אני מקווה שעד שההצעה תעלה כולם יישרו קו. אני מאחלת ליום שבו יהיה שוויון זכויות מלא בישראל". לעומתה, חברתה לסיעה סיגל ציוני אמרה כי "לכל אדם זכות לאהוב, להקים בית ומשפחה ולחיות את חייו כפי שהוא בוחר, אך אינני סבורה שהעירייה היא האכסניה לטקסי נישואים מכל סוג שהוא".

שלושה חברי קואליציה נוספים התייחסו בחיוב לנושא אבל סייגו את הצבעתם העתידית. גרי קורן מחיפה ביתנו: "אם יהיה לנישואים האלה תוקף במשרד הפנים אז עקרונית אני בעד. נישואים אזרחיים בכלל ובעירייה בפרט הם דבר שצריך להיות במדינה מתוקנת. ההצעה היא מעניינת ונכונה, אך מדובר בחלק קטן של הבעיה הגדולה – ההתערבות של העסקנים מהרבנות הראשית בחיי האזרחים והכבלים שבהם הם כובלים אותם. יש להחיל חוק נישואים אזרחיים לכולם ולהיפרד מהכפייה הדתית במדינה". שהירה שלבי מחד"ש: "זאת סוגיה של זכויות אדם ואזרח ושל חופש הבחירה. תפקידה של חברה מתוקנת הוא לאפשר לאזרחים לממש את חופש הבחירה שלהם. ברור שאתמוך בהשוואת הזכויות של הקהילה הלהט"בית לאלה של זוגות אחרים, והעיר צריכה שיהיו בה מוסדות שבהם הם יוכלו לקיים את טקסי הנישואים שלהם, אבל אני לא יודעת אם העירייה היא המקום הנכון". זעאתרה: "כשזה יגיע להצבעה, נראה. אין לי מה להוסיף מעבר למה שכתבתי בקבוצת הווטסאפ. אני בעד שוויון לכולם ונגד אפליה".

להצעה של גולן שטיינברג יש תמיכה גם בשורות האופוזיציה. חברי סיעת יונה יהב וצעירי חיפה – חדוה אלמוג, סופי נקש, שי אבוחצירה וחבר המועצה העתידי יוסי שלום שיחליף בקרוב את עו"ד אורי גרינברגר שמונה ליועץ המשפטי של עיריית נשר – הצהירו כי יתמכו בה. גם חברי סיעת הירוקים צפויים להצטרף לתמיכה. אביהו האן, ירון חנן ויעל שנער הצהירו כי יתמכו בהצעה. את תגובתו של מוטי בליצבלאו לא ניתן היה להשיג. אלי בן דיין מסיעת הליכוד ביקש לבחון את נושא הנישואים, אך באשר להשוואת הזכויות של הזוגות החד מיניים לאלה של הזוגות הסטרייטיים אמר כי הוא יצביע בעד. חברו לסיעה איציק בלס אמר כי הוא שוקל לתמוך בהצעה. את תגובתו של יו"ר הסיעה שמשון עידו לא ניתן היה להשיג. חבר אופוזיציה נוסף, יו"ר סיעת ש"ס הרב אורי אוזן, הבהיר כי הוא יתנגד להצעה.

גולן שטיינברג, שמודעת היטב לסערה שחוללה הצעתה, מסכמת: "ההסכם הקואליציוני שבו התחייבנו לסטטוס קוו אינו רלוונטי. זה לא עניין דתי אלא עניין שנוגע להכרה חוקתית בזכויותיהם של להט"בים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. יוכי

    באמת הכי דחוף.
    העיר נקיה.המדרכות רצופות ועבירות.הגיזומת לא מונחת על המדרגות.הצמחיה מאפשרת עבירה במדרגות נפלא.רק הצהובים צריכים פתרון.
    בחייכם.
    .

  2. Madam X

    יש באמת גבול להאדרת ההומוסקסואליות , שיליו את חייהם לפי נטיותיהם המיניות , אך אין לתת לזה פומביות , מספיק עם ההגזמה הזו.
    אנו רוצים חברה סטרייטית זכרים ונקבות כדרך בריאת העולם .
    יפה יותר , רומנטי יותר .
    אין טוב יותר מאהבת גבר לאישה ולהיפך .

  3. באמת תועבה

    אנחנו חיפאים חילונים ילידים וחיים עשרות שנים בחיפה ונהנים מתחבורה ציבורית בשבת בהרבה נקודות בחיפה והקריות ,וגם נהנים מתפילות בחגים בבתי הכנסת בחיפה.
    מהלך כזה של נישואים חד מיניים בעירייה שובר מוסכמות.הוא אינו רצוי לא בחיפה ולא במדינה יהודית.
    חלילה לא להסית נגדם לאלימות,בשום אופן!! אבל בהחלט למנוע מצב של נורמליזציה לתופעה הזו.יש מדינות שפתוחות לנישואין וסוג התנהגות כזו ומומלץ שיתחתנו שם

  4. תפסיקו את הקרקס

    הסתיימו כל צרות חיפה, הארנונה נמוכה, אין זיהום ומטרדים, עודף מקומות עבודה, מאות אלפי תיירים בכל העיר. זהו, עכשיו מה שנותר זה הפיכת בית העיריה לאולם חתונות.
    שרית גולן בשביל זה נבחרת?? כתבת לתושבים שתעסקי בבעיות זיהום האויר, גני ילדים וחינוך. יש מספיק עבודה באלו בלי פרובוקציות מטופשות.

  5. יוסף

    מה הקשר בעיריה עד לאיפה הטימטום הגיע שיעשו באולם אירועים כמו סטריטים

  6. כרמליתא

    המגיבים כאלו נאורים ופתוחים… כלפי עצמם כן? הכי נוח לצייר עיגול יפה, ככה שכל מה שאני אוהב/ת בפנים, וכל מה שלא- בחוץ. תחב"צ בשבת? ברור! שוויון זכויות לכולם? איכס, לא בפרהסיה. שילכו למדינה שלהם. כדאי לזכור טוב טוב שתמיד אפשר למצוא את עצמך מחוץ לעיגול של מישהו אחר, בין אם אנטישמי, בין אם דתי ובין סתם סוציומט. קצת חמלה והכלה לא תזיק.

  7. למגיב/ה הקודם כרמליתא

    חמלה והכלה כלפי מופנית כלפי אנשים במצוקה בסכנת חיים מוחשית וחסרי אונים.
    פה מדובר באנשים שמרדו במוסכמות הטבעית והמדינה חייבת לקבל החלטה מעבר לחופש בחירה וכו' אלא כיצד תיראה המדינה, אם התופעה הזו תלך ותתרחב למימדים מדאיגים ורוב הזוגות יהיו חד מיניים.
    יש פה גם היבט פוליטי דמוגרפי.הרי ברור שזו תופעה שמוכלת רק במדינות מערביות,ובמדינות הערביות זה נחשב התנהגות שבזה לדת וכסטייה מינית.
    אז ראוי שיתייחסו לתופעת החד מיניים בישראל בצורה כזו שתדע לכבד אותם כאנשים ולמנוע אלימות מכל סוג שהיא כלפיהם,מצד שני המדינה צריכה לגבש מספר דרכים בעיקר חינוכיות כיצד לכוון את בני הנוער לזוגיות כדרך הטבע

  8. אורן

    כל הכבוד לחברת המועצה שרית גולן. אני שמח לשמוע שיש רוב להצעה החשובה הזאת ומקווה שהעירייה תתקן חלקית עיוות שנשמר בגלל פוליטיקה שנשלטת על ידי גורמי דת.
    בהצלחה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר