הרב רפי פרץ ועינת קליש רותם (צילומים: עופר וקנין, רמי שלוש)
הרב רפי פרץ ועינת קליש רותם (צילומים: עופר וקנין, רמי שלוש)

"אפס התייחסות לדברי שר החינוך"

עינת קליש רותם פרסמה פוסט שמבשר על הכנת תוכנית אב לחינוך בחיפה בשיתוף עם משרד החינוך, אך התעלמה לחלוטין מהסערה שעוררו דבריו של שר החינוך הרב רפי פרץ באשר לקהילה הלהט"בית. התגובות של הגולשים החיפאים לפוסט של ראש העיר היו קשות

פורסם בתאריך: 12.1.20 11:05

בזמן שראשי ערים ואנשי ציבור רבים תוקפים בחריפות את שר החינוך רפי פרץ בעקבות הריאיון שנתן בסוף השבוע למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", ראש העיר עינת קליש רותם העלתה הבוקר (ראשון) פוסט שבו היא מברכת את משרד החינוך על היותו שותף להכנת תוכנית האב לחינוך של עיריית חיפה, ואין בו ולו מילת ביקורת אחת על דבריו של השר.

בריאיון שנערך עם פרץ הוא נשאל כיצד היה מגיב אם אחד מילדיו היה מגלה נטייה מינית שונה, והשיב: "ברוך השם הילדים שלי גדלו בצורה טבעית ובריאה. הם בונים את הבתים שלהם מתוך ערכים יהודיים. אני לא מעסיק את הראש שלי במה היה אם". פרץ גם הגדיר משפחה נורמטיבית כ"עם איש ואשה".

בכל רחבי הארץ הורו ראשי רשויות לפתוח את יום הלימודים בשיחות עם תלמידים על סובלנות ועל שוויון, אך מכיוונה של עיריית חיפה לא נשמע דבר. תחת זו, בפוסט מהבוקר כתבה קליש רותם על "בשורה למערכת החינוך בחיפה" והודיעה כי עיריית חיפה מקדמת לראשונה תוכנית אב לחינוך. בתוך כך, יצוין כי כבר לפני שלושה חודשים, בטקס קריאת שמו של בית הספר חוגים על שמם של רחל מתוקי ויאיר ואלן כ"ץ, בישרה ראש העיר על הכנת תוכנית אב לחינוך.

בפוסט שהעלתה היום כתבה קליש רותם: "בשבוע שעבר ערכנו, חברת המועצה ומחזיקת תיק החינוך סיגל ציוני ואני, ישיבת התנעה ארוכה לבניית תוכנית אב לחינוך בעיר בהשתתפות מינהל החינוך, מינהל ההנדסה ומינהל הכספים, על כל צוותיהם המקצועיים… בניית התוכנית תיעשה בשיתוף עם משרד החינוך, שנתן את תמיכתו לתחילתם של מהלכים גדולים אלה… ביחד עם משרד החינוך נבנה תוכנית אב שתיתן מענה ותנאים מיטביים להצלחה לתלמידי העיר וצוותי ההוראה בשנים הבאות קדימה".

כאמור, בפוסט שבו היא תייגה את ציוני לא הזכירה קליש רותם את דבריו של פרץ שעוררו סערה והובילו לגל של מחאות, ותגובותיהם של עוקביה לא איחרו לבוא.

גולשת אחת כתבה: "רעננה, הרצליה, רמת גן, גבעתיים, תל אביב, מזכרת בתיה, קרית טבעון, גני תקוה, עמק הירדן, פתח תקוה, ראשון לציון, כפר סבא, בת ים, לב השרון, הוד השרון, מודיעין-מכבים-רעות, כפר ורדים, עמק חפר, קדימה-צורן, קרית אונו, אבן יהודה, ראש העין, נס ציונה, חדרה. אלו ערים שסימנו אמש לחברי הקהילה הגאה ולבני נוער גאים שגרים שם שזה בסדר להיות מי שהם בעיר. ומה עם העיר השלישית בגודלה בישראל? איזו מילה קטנה? איזה ציוץ? ועוד בפוסט שעוסק בחינוך? כלום?".

"איזה יופי", כתב אחד מהמגיבים, "אבל תושבים רבים מצטערים ומתביישים לראות שעיריית חיפה לא הצטרפה לגל האדיר של עיריות ברחבי הארץ שהולכות לפתוח היום את יום הלימודים בשיח על סובלנות בעקבות דבריו של שר החינוך. אנחנו מחשיבים את חיפה עיר פלורליסטית, ליברלית ומתקדמת, וצר לנו שנראה שלא כך הדבר".

"תוכנית ארוכת טווח זה יפה", כתבה גולשת אחרת, "אבל לא מבטלת את הצורך בתגובה מיידית לאמירות אומללות. מאכזב מאוד שחיפה דממה בנושא".

תגובות נוספות היו "זרקי מילה, תני דעה, צאי מהבונקר", "הייתי רוצה לראות התגייסות דומה לזו של ראשי ערים אחרים נגד דברי ההבל המזיקים של שר החינוך. מי שלא יוצא נגד דבריו, כמו תומך בהם", "עם כל הכבוד, הגיע הזמן לגנות את דבריו של שר החינוך. להעלות פוסט בנושא חינוך מבלי להתייחס לדברים זה פשוט צורם. האם שוב עלינו לנחש שעמוק בפנים ראש העיר בעצם בעד הקהילה?", "אין לך מה להגיד על ההתבטאויות המקוממות של שר החינוך?", "יד ביד עם רפי פרץ?", "חבל ומפליא שאין בפוסט שלך שום התייחסות לשערורייה התורנית מבית היוצר של שר החינוך", "מאוד מאכזב לראות אפס התיחסות לדברי שר החינוך מחדש", ועוד רבות אחרות.

 

 

בניגוד לראש העיר שהחרישה, חברי מועצת העיר לא נשארו אדישים לדבריו של פרץ. שרית גולן שטייברג כתבה בפייסבוק מכתב פתוח לשר: "קראתי בזעם אך גם בצער רב את הריאיון שנערך איתך בסופש האחרון. לא תיארתי מימי שילדי ייאלצו ללמוד במערכת חינוך שבה שר החינוך שלה מחזיק בדעות הומופוביות ונותן לגיטימציה לתלמידי כהנא הגזעניים. אין פה שאלה של ימין ושמאל. היו לנו שרי חינוך טובים מכל גווני הקשת הפוליטית. אבל חובה לשים קו אדום. הקו האדום מסתיים אצלך. לא תעזור לך תחפושת מלח הארץ, הטייס, הרב והמחנך שאתה מנסה להיות. בסופו של יום אתה מתגלה כאדם חשוך שהולך יד ביד עם גזעניים ומוחק ציבורים שלמים מהמפה (וזה עוד לפני שדיברתי על תוכניתך לשלול זכויות דמוקרטיות מאוכלוסייה שאתה רוצה לספח אליך – ההיפך מכל מה שמלמדים בשיעורי האזרחות במדינה דמוקרטית). צר לי להגיד לך, ילדים שגדלים תחת חינוך לערכים מעוותים כפי שאתה מציג, לא ניתן לומר שגדלו בצורה טבעית ובריאה. רק בחינוך אמיתי לקבלת האחר באופן מלא ושווה זכויות וההבנה שהוא נורמלי בדיוק כמוך תוכל להגיד שילדיך גדלו בסביבה בריאה. אתה מוזמן להישאר עם דעותיך החשוכות. זו זכותך במדינה דמוקרטית. אך השאר את המפתחות וצא ממשרד החינוך. אין לך זכות להיות השר שאחראי על חינוך ילדינו".

יוסי שלום, לשעבר מחזיק תיק הגאווה בעירייה, כתב בפייסבוק: "בשישי התפרסמה כתבה על שר החינוך שבה הוא נשאל מה היה קורה אם אחד מילדיו היה מגלה נטייה מינית שונה, וענה 'ברוך השם, הילדים שלי גדלו בצורה בריאה וטבעית. כמה סכנה יש במשפט הזה. כמה מסוכן כשהמילים האלה יוצאות מפיו של מי שאחראי על מערכת החינוך בישראל. ורק שיהיה ברור – מילים אלא מניחות את היסודות לתפישה ולחשיבה שלהיות הומו או לסבית, ביסקסואל או טרנס, זה לא טבעי, זה לא בריא, שהורות להט"בית היא מעשה לא טבעי ולא בריא. חשוב להבין שאמירה כזו יכולה להיות מתורגמת לאלימות כלפי הקהילה, או בקרב צעירים להט"ב לשנאה עצמית במקרה הטוב. כעיר שמניפה את דגל הרב תרבותיות, אנחנו מחנכים לסובלנות ולקבלה, או כך חשבתי. לצערי, חיפה היא אחת מהערים הגדולות הבודדות שלא יזמה פעילות חינוכית דבר ראשון מחר בבוקר לקידום סובלנות וקבלה, או לפחות הביעה גינוי פומבי לנושא. אני קורא להתערבותה ולהשמעת קולה הברור של ראש העיר. בתל אביב, בראשון לציון, ברמת גן, בגבעתיים, בהרצליה, בכפר סבא, במועצה האזורית גליל עליון ובמועצה אזורית עמק הירדן חושבים אחרת. למה חיפה שותקת?".

סגן ראש העיר הרב דובי חיון כתב: "דבריו של הרב פרץ ראויים לכל גינוי. חמור מאוד בעיני כי בשנת 2020 נשות ואנשי הקהילה הגאה צריכים לשמוע משר החינוך שלהם כי צורת חייהם אינה טבעית או אינה בריאה. לבד מכך שאני כרב שולל מכל וכל את הרעיון כי הומופוביה (או גזענות) היא חלק אינטגרלי מאורח החיים היהודי או מהדת היהודית, אני מזועזע מכך שממשלת ישראל מאפשרת לאדם שאלו הן דעותיו לכהן במשרה כה בכירה, עם השפעה כה גדולה על החינוך של ילדינו. מדאיגה אותי לא פחות מכך התייחסותו הנונשלנטית של הרב פרץ לחתימת ההסכם עם הכהניסטים שעתיד להכניסם לכנסת ואולי אף לממשלה, ולתמיכתו בסיפוח שטחי יהודה ושומרון מבלי להעניק זכויות לתושבים הפלסטינים, או כפי שנהוג לכנות זאת – אפרטהייד. גזענות והומופוביה הן שני צדדים של אותו המטבע, וכאשר שוללים זכויות אדם ואזרח מקבוצה אחת, לעולם הדבר לא ייעצר בכך, אלא יתרחב ויתפשט עד שיכלה את כולנו. הרשויות המקומיות, ובכללן עיריית חיפה, חייבות לעשות מאמץ מיוחד כדי לתקן את המעוות. הדרך ה'טבעית' וה'בריאה' לחנך ילדות וילדים היא כי כל בני האדם נבראו בצלם, ולכל אחת ואחד מהם הזכות לאהוב ולהיות נאהב מבלי חשש מרדיפה או פגיעה. חיפה, שמתגאה מאז ומתמיד בהיותה עיר פלורליסטית מגוונת, מוכרחה להטמיע את זכויות האדם, את השוויון המגדרי, את הרב תרבותיות ואת הדמוקרטיה עמוק בתוך ערכי מערכת החינוך שלה, וביתר שאת. כמחזיק תיק התרבות בעירייה אני מתחייב לפעול כדי שהתרבות העירונית על כלל מוסדותיה תשקף את הערכים הללו, ותיצור מרחב מכיל ובטוח לכל תושבות ותושבי העיר ללא הבדלי צבע, לאום, דת, מגדר ונטייה מינית".

מחזיק תיק הקהילה הגאה בעירייה תבור להט מסר: "אני עומד מול ציוני כדי לקדם את הנושא ולהעלות את המודעות לקהילה בעקבות דבריו של פרץ. אני חושב שנכון יהיה שיח כזה גם בבתי ספר בחיפה".

תגובת העירייה תפורסם לכשתתקבל.

 

הפוסט של עינת קליש רותם

הפוסט של עינת קליש רותם

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

19 תגובות
  1. נלחמות כמו לביאות... האמא של כל הילדים ... לא עובדת בשביל אף אחד... ירושות וריקבון

    מכל הסאגה של ה 5 שנים , ישארו רק זכרונות וסיסמאות חלולות… שעון החול עובד.

  2. ענת הופמן בת גלים

    לאחרונה טיפלתי בגג של הבית שלי.הקבלן שהגיע הביא חומרי אטימה מגוונים ,כל מיני שפורפרות ודבקים שנועדו למנוע מטיפת מים אחת לחלחל ולהגיע אל תוך הבית.
    נזכרתי בעבודת הקבלן הזה כשקראתי את הטקסט שכתבה ראש העירייה שלנו על שיתוף הפעולה המתהדק עם משרד החינוך מבלי לומר מילה על השר שעומד בראשו.
    נדמה שראש העירייה שלנו לא נותנת לאף טיפה מזרם הביקורת הציבורית על השר פרץ לחלחל ולהכנס אליה הביתה.
    האטימות שלה אינה מסתכמת רק בהתבטאויות בנושאים לאומיים ,היא גם אטומה כלפי התושב האינדיבידואלי.
    אני,למשל כתבתי לה לא מעט מכתבים,היא לא עונה עליהם.
    ההתרשמות שלי היא שקליש מתייקת את המכתבים ממני ישר בפח הזבל.

  3. וקיים

    יכל הכבוד לקליש. עניינית וממוקדת. ככה צריך לנהל עיר. בלי ברברת …

  4. חן

    אני דווקא חושב שזה תקדים ודבר מצויין שראש העיר לא נגררת לשיח כזה או אחר, זה לא תפקידה
    והיא לא מנהלת את המדינה ולא רוכבת על גלי פופוליזם
    היא עסוקה ומתעניינת בחיפה ולא מתכסקת ברעשי רקע ויחסי ציבור. טוב לדעת שהיא לא נמנית עם הגל העכור של סותמי הפיות וחברי כת הפוליטיקלי קורקט.

    אגב, לא הצבעתי לה, וגם לא אצביע לה
    למרות שאני חושב שהיא נוהגת בצורה ראויה

  5. שולה

    עבריינית מורשעת ו"האמא של כל הילדים". ביחד הן משמידות את חיפה לאט אבל בטוח

  6. אכפת לי

    ראש עיר הוא לא אמור להיות אדם פופוליסטי שמגיעה לכל אמירה של אדם אפילו שהוא שר.צריך לקדם את העיר קדימה ולי לא אכפת לי שראש העיר לא הגיבה על דבריו.הילדים שלי ממשיכים ללמוד ולא ראיתי עליהם איזשהו התדרדרות בגלל זה..עינת תמשיכי כך

  7. מומו

    כל הלהבטים פחות מ 1% באוכלוסיה למה כל דבר שנוגע להם מקבל פרסום כל כך חזק בתקשורת.

  8. מוטי

    במסגרת תכנית האב יסגר בית הספר קורצ'אק לחינוך מיוחד. התלמידים שלו אמורים לעבור "שילוב" בבתי ספר אחרים. זה רעיון נפלא ממש, לאור העובדה שהם כבר נזרקו מבתי ספר כאלה. אכן, תכנית אב למופת…

  9. גבי

    הגברת רותם מתנהלת נכון. היא צריכה לדאוג לחינוך של ילדי חיפה שהתקציבים מגיעים ממשרדי הממשלה ביניהם משרד החינוך. היא אינה אמורה לייצג מגזר זה או אחר ושכל תושבי העיר ישלמו על כך. ברוב חוכמתה היא אינה מגיבה להערות שאין לה נגיעה אליהם ואינה צריכה לנהל מלחמות על גבם של ילדי העיר חיפה,עליה
    נאמר :"סימן לחוכמה ,שתיקה".

  10. מטפל רגשי עם מומחיות בתחום הזה.

    תפסיקו כבר עם הצביעות הזו!

    להטבים זה אנשים שיש להם קושי נפשי ורגשי ואני אישית ליוויתי רבים לחופש מהדימיון הזה שהשתלט עליהם, זה רק דימיון שמבלבל אותם והם "בונים" על זה חיים שלמים שמתרסקים להם בפנים שוב ושוב.

    במקום להבין את זה ולתת להם פיתרונות לקושי שלהם שיוכלו להקים משפחה עם ילדים וליהנות מהחיים באמת, במקום לתת לילדים שהם מביאים אבא ואמא חזקים ובריאים בנפשם אתם ממסדים את החולי.
    עושים מזה "סובלנות" ו"חופש" ו"שיוויון".

    ראיתם פעם בטבע אריה ואריה בונים משפחה?
    ראיתם פעם איזה חיה בטבע שהיא הומו או לסבי???
    זה דימיון של בני אדם, עירבוב של חוויות ילדות עם רגשות קשים ולא מאוזנים והמיסוד המטורף של הבילבול הזה ממש לא נותן להם מרגוע לנפש!

    ואתם יודעים מה הכי גרוע?
    הכי גרוע זה שבגלל שמנסים למסד את החולי זה יוצר בילבול מטורף ולא מאוזן בקרב כל בני הנוער. ממש ככה. בילבול שגורם להם "לצאת" מהארון המדומיין שהם כאילו נמצאים בו ולגזור על עצמם חיי סבל.

    ממתי אדם צריך לקום בבוקר ולשאול את עצמו האם אני גבר או אישה?!
    אתם לא מבינים שעצם השאלה יוצרת בילבול עמוק בבני נוער שגם ככה נפשם מבולבלת מהורמונים וגם ככה הם בחברה מתירנית שמאפשרת לנסות הכל ולאבד את הטעם במין ובקשר מגיל צעיר?

    אם לפחות אחד יפקח עיניים שווה לי הזמן שהשקעתי בלכתוב את הפוסט הזה.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חפירה על נושא הלהט"ביות בכיתות צעירות זה מזעזע. כי הדגש פה הוא על נטייה מינית ובלה בלה בלה… לא יכולים פשוט לספר לילדים יפה שיש לפעמים שני גברים שהיו החברים הכי טובים, ולכן גם החליטו לגדל ילד יחד בלי נשים – וגם יש נשים חברות הכי טובות, שלא רצו גברים כדי לגדל את ילדיהם… וזה בסדר להרגיש ולהחליט זאת.
    למה לא להציג את זה ככה, על חברותיות?! אלא לדבר על נטייה מינית?! מינית?! אני ביסודי אפילו לא ידעתי מה זה בדיוק יחסי מין, וגם חברים שלי לא! ותאמינו לי שזה לא היה חסר לנו!!! ההפך. קצת תמימות לא נשארה כיום?!

  12. תושב

    אמנם לא הייתה מזיקה ביקורת מצד קליש על אמירת שר החינוך, אבל היא באופן כללי לא מרבה לדבר ולהתבטא, כך שאני לא רואה בכך תמיכה-בשתיקה. אני הרבה יותר מוטרד מכך, שאין שיתוף ציבור בתהליך גיבוש תוכנית האב הזו. וגם – אני חושש מכך, שהאג'נדה החינוכית בחיפה תהיה כלל-ממלכתית, בלי תכנים ספציפיים לעיר שלנו, לצרכים שלה, ולאינטרסים שלנו כחיפאים/ות עליהם מדינת ישראל אוהבת לדרוך.

  13. דב חיון צריך להתפטר נקודה

    דב חיון אחרי ששדדת קשישה במצוקה אתה באמת יכול להתייחס לדברי הרב פרץ???

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר