יואב רמתי (צילום: ראובן כהן)
יואב רמתי (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

רמתי התפטר מדירקטוריון יפה נוף

לאחר התרסקותו של התאגיד העירוני יפה נוף נכנע יואב רמתי להחלטתה של הוועדה לניגודי עניינים של נבחרים במשרד המשפטים והתפטר מתפקידו. לפני כשלושה חודשים השעה רמתי את עצמו מהתפקיד לאחר שהוועדה קבעה כי בשל ניגודי עניינים הוא לא יכול לכהן בדירקטוריון

פורסם בתאריך: 16.11.20 13:49

יואב רמתי התפטר היום (שני) מראשות דירקטוריון התאגיד העירוני יפה נוף לאחר שהוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות במשרד המשפטים קבעה כי רמתי מנוע מלכהן כחבר בדירקטוריון התאגיד העירוני יפה נוף, וכפועל יוצא מכך גם כיו"ר הדירקטוריון.

כזכור, בחודש יוני נחשף ב"כלבו – חיפה והקריות" כי הוועדה למניעת ניגוד עניינים פרסמה חוות דעת שלפיה רמתי אינו יכול לכהן כדירקטור וכיו"ר יפה נוף "לנוכח ניגוד העניינים המקיף, שכרוך בזיקות לספקים המצויים בליבת העיסוק של יפה נוף ואשר מעורבים ברוב הפרויקטים הגדולים שבהם עוסקת החברה". לפני שבועיים, בתום בחינה מחודשת בעניינו בעקבות בקשתה של היועצת המשפטית של העיריה עו"ד ימית קליין, הוחלט כי "הוועדה קבעה כי לא השתנו הנסיבות שהובילו להחלטה המקורית, וכי רמתי מנוע מלכהן כחבר דירקטוריון בתאגיד".

תקופתו של רמתי כיו"ר הדירקטוריון תיזכר כתקופת השפל של יפה נוף, שבה חווה התאגיד זעזועים קשים אשר מהם הוא יתקשה מאוד להשתקם.

כבר בתחילת כהונתו של רמתי כיו"ר היה ברור שהיא תתאפיין בחוסר שקט. המתנגדים לו בדירקטוריון יצרו אופוזיציה שהאשימה אותו בעיכוב אישור התקציב של יפה נוף וטענה שהדבר פוגע בהתנהלותו של התאגיד. אחד מהאופוזיציונרים היה יו"ר סיעת אגודת ישראל במועצת העיר אריה בליטנטל, שלימים הוחלף במ"מ ראש העיר נחשון צוק – מהלך שהתפרש כתמיכה ברמתי וחיזוקו בדירקטוריון.

אל הכותרות הארציות הגיעה יפה נוף לראשונה בתקופת כהונתו של רמתי עם היוודע דבר מעצרו של מנכ"ל החברה דאז אבישי כהן במסגרת פרשת החשדות לשוחד ברשויות המקומיות – חקירה שניהלה יחידת להב 433. מעצרו של כהן הוארך כמה פעמים עד ששוחרר למעצר בית. היחסים בין כהן לרמתי היו מתוחים מאז כניסתו של רמתי לתפקיד, וב-30 בדצמבר 2019 אישר הדירקטוריון את הסכם הפרישה של כהן, שלפיו הוא עתיד לסיים את תפקידו במאי 2020. תיק החקירה בעניינו של כהן עדיין לא נסגר, אך בינתיים הוא מונה למנכ"ל עיריית טירת כרמל.

את המכה הגדולה ביותר ספג יפה נוף עם ביטול הסכם ההתקשרות בינו לבין משרד התחבורה – ספק העבודות העיקרי שלו. כבר בדצמבר 2019 דווח ב"כלבו – חיפה והקריות" על חוסר שביעות רצון של המשרד מההתנהלות בתאגיד – דבר שגרם לכך שבניגוד לבקשתו של יפה נוף להאריך את הסכם ההתקשרות בין הצדדים לתקופה נוספת של חמש שנים, הכוונה במשרד היתה להאריכו לתקופה קצרה בלבד. היה זה לאחר פגישה שנערכה בין נציגי משרד התחבורה, ובהם מנכ"לית המשרד קרן טרנר אייל, לראש העיר עינת קליש רותם ולנציגים מיפה נוף, שבה הביעו אנשי המשרד את מורת רוחם מהתנהלותו של התאגיד כשברקע הדברים גילוי יתרה בסך של יותר מ-50 מיליון שקל שלא נוצלו בפרויקטים שמימן משרד התחבורה בשנים עברו.

בחודש יוני נחשף כאן כי במשרד התחבורה בוחנים להעביר את פרויקט חיבורי הנמל – אחד ממיזמי הדגל של יפה נוף – לידיה של חברת נמלי ישראל (חנ"י). בדירקטוריון עלה חשש באשר לעתיד החברה, וזאת בשל ההערכות כי המשרד יעביר את כל הפרויקטים של התאגיד לגופים אחרים. באותו הזמן עזבו עובדים רבים את יפה נוף לנוכח חוסר הוודאות לגבי העתיד.

זמן קצר אחר כך ניחתה מכה נוספת על יפה נוף עם פרסומה של חוות הדעת של הוועדה למניעת ניגוד עניינים. כעבור יומיים בלבד, מתכתובת בין מנהל אגף תקציבי פיתוח במשרד התחבורה אסף אשר לרמתי אשר הגיעה לידי "כלבו – חיפה והקריות", עלה כי פרויקט חיבורי נמל המפרץ אכן יעבור מיפה נוף לחנ"י, כי ההסכם בין המשרד לתאגיד יוארך בשנה אחת בלבד, וכי פרויקט המטרונית יישאר בינתיים בידי יפה נוף. בתשובתו לאשר הודיע רמתי כי הוא מקבל את המתווה בתוספת שינויים קלים, אך שבוע אחר כך הודיעה שרת התחבורה דאז מירי רגב על הפסקת ההתקשרות עם יפה נוף – החלטה גורלית עבור התאגיד.

בשלב זה התערבה קליש רותם, שיחסיה הרעועים עם משרד התחבורה היו בין הסיבות ליחסים המתוחים בין המשרד ליפה נוף, ובמכתב רצוף האשמות – כהרגלה – כלפי ההנהלה הקודמת של העירייה, היא התחננה "לשיחה מולך, לכמה דקות מזמנך, לשם הצגת התמונה המלאה, לפני שהתינוק נשפך עם המים" ולהעברת "מידע ועובדות נוספות לפני החלטתך סופית". רגב לא ממש התרשמה. במקום זאת היא העבירה את הפרויקטים שהיו באחריותו של יפה נוף לחברות תשתית אחרות, ובהן נתיבי ישראל, חנ"י, נתיבי איילון וחוצה ישראל.

 

 

בינתיים גברה גם מבית הביקורת נגד יפה נוף. ב-13 ביולי הגיש חבר מועצת העיר מוטי בליצבלאו, המשמש דירקטור ביפה נוף וחבר ועדת הביקורת של התאגיד, ביחד עם עמותת שומרי הסף לבית המשפט המחוזי עתירה מינהלית נגד העירייה, קליש רותם, יפה נוף ורמתי בדרישה לבטל את מינויו של האחרון לדירקטור וליו"ר הדירקטוריון. עוד באותו היום הגיש בליצבלאו גם תלונה במשטרת זבולון נגד קליש רותם ורמתי בחשד לעבירות פליליות לכאורה בהתנהלותו של רמתי כיו"ר הדירקטוריון. אל התלונה צירף בליצבלאו גם מכתב תלונה ליאח"ה – היחידה הארצית לחקירות הונאה – נגד עיריית חיפה, קליש רותם ורמתי שנכתב באמצעות עו"ד אורי שילה ממשרד א.שילה ושות' עורכי דין.

אם לא די בכך, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הוציא צו הגנה זמני לסמנכ"ל הכספים של החברה ישראל גור אריה, אשר מונע מדירקטוריון יפה נוף לקיים לו שימוע או לפטרו, כפי שהתכוונו רמתי והמנכ"לית החדשה סאלי גליצנשטיין לעשות. את צו ההגנה הוציא אנגלמן מתוקף סעיף 45א לחוק מבקר המדינה שעוסק ב"תלונה של עובד הציבור שחשף מעשי שחיתות, הפרות חיקוק או פגיעה במינהל תקין". מבקר המדינה כתב כי גור אריה פנה אליו "וטען כי בשל כך שהעביר מידע לביקורת המדינה הנוגע להתנהלות יפה נוף ויו"ר הדירקטוריון רמתי, הוא זומן לשימוע טרם פיטורים. לנוכח האמור, המתלונן ביקש כי אעשה שימוש בסמכות המסורה לי לפי הוראות סעיפים 45א-45ג לחוק מבקר המדינה, ואתן צו שימנע את פיטוריו ובכלל זה ימנע מיפה נוף לקיים את השימוע, וזאת עד לסיום בירור התלונה".

מבקר המדינה לא חסך ביקורת מהכוונה לפטר את גור אריה וכתב כי "יצוין כי במסגרת הזימון לשימוע וכן במסגרת פגישתנו עם המנכ"לית לא הוצגו מסמכים של החברה המעידים על חוסר שביעות רצון מתפקודו של המתלונן בתקופה האחרונה, וחלק מעילות הפיטורים מתבססות על דוחות ביקורת פנימית שניתנו ארבע שנים לפני המועד שבו זומן המתלונן לשימוע, ודירקטוריון החברה וכן ועדת הביקורת שדנו בדוחות לא מצאו עילה לפיטורי המתלונן. לפיכך, נראה בשלב זה כי קיימת סבירות לכך שמתקיים קשר סיבתי לכאורי בין תלונותיו של המתלונן (על רמתי; ב"כ) למבקר המדינה לבין הזימון לשימוע".

בהמשך שלח מנהל אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד הפנים רו"ח דודי ספיר מכתב לקליש רותם שבו הוא מבקש לדעת כיצד היא מיישמת את מסקנות הוועדה של משרד המשפטים שהמליצה על פסילת מינויו של רמתי.

כעת עולה במערכת הפוליטית המקומית השאלה מה יהיו השינויים בעקבות צעדו של רמתי, שכן את תפקיד יו"ר דירקטוריון יפה נוף, שהובטח לדוד עציוני במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם קליש טרם הבחירות, קיבל רמתי במסגרת תמיכתו בעציוני לראשות העיר. גורמים פוליטיים מעריכים כי רמתי ידרוש כעת ראשות של דירקטוריון אחר כמו החברה הכלכלית או אתו"ס.

בליצבלאו אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "זה הגיע שנתיים מאוחר מדי. המינוי הזה לא היה צריך להתבצע. הובהר על ידי הוועדה במשרד המשפטים שהוא מצוי בניגוד עניינים בכל הקשור ליפה נוף, ולמרות הערעור שלו לא שינתה הוועדה את החלטתה. אני מצר מאוד כי בינתיים נגרם לתאגיד נזק קשה, אולי אפילו בלתי הפיך, בשל ההתנהלות מול משרד התחבורה שעצר את כל העבודות שלו עם יפה נוף. התאגיד נאלץ לפטר עובדים רבים, ועובדים נוספים התפטרו. מחזור של 700 מיליון שקל בשנה אבד. על טעויות משלמים, ולפעמים התשלום נושא ריבית. האם התאגיד ישרוד? ימים יגידו. החשש הוא שהתאגיד יהווה עכשיו מעמסה נוספת על תקציב העירייה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אחרי כישלון כל כך מהדהד של רמתי מי יעז לתת לו ראשות אחרת של דירקטוריון????

  2. סוף ידוע מראש. עכשיו צריך הסברים מהיועצת המשפטית

    כיצד המינוי אושר מלכתחילה והמשיכו להגן עליו?
    כישלון נוסף של הייעוץ המשפטי.

  3. ר

    הרס את החברה כדי שלא יוכלו לטעון שהוא בניגוד עניינים כיו"ר, ורק אז הבין שאין טעם בלהיות יו"ר של חברה בלי שום פעילות…

  4. סתם מישהו שמבין

    שמשון עידו וחברתו מירי רגב הרסו הכל. כמו שאומרים: מהרסייך ומחריביך ממך יצאו…

    נראה שיואב הגיע בדיוק בתזמון הכי גרוע.. מנכל שנעצר, סגנו ההזוי מוגן עי מבקר המדינה למרות דוח מבקר פנימי שיצא נגדו. ממש הזוי מה שהולך שם..

    תסגרו כבר את החברה ותתבעו את כל הדירקטוריון שהיה שם בעבר, שנתן יד להתנהלות שערורייתית של כל ההנהלה הבכירה. איזה בושה.

  5. שמחה

    רמתי הגיע ליפה נוף לעשות סדר בברדק שהשאיר אחריו המנכל שפוטר בגין עבודה לא סדירה מול הרשויות. רמתי אדם ישר והגון!רמתי הצליח לעשות סדר בבלגן וכל אלו שכותבים נגדו נפגעו מהסדר שהוא עשה והחיים הקלים עבורם הסתיימו. אין עוד כסף קל!! אין עוד חבר מביא חבר!! אין עוד עבודה לחברי מפלגה!! הלוואי ומחליפו ימשיך את דרכו

  6. רק לסגור נקודה

    יפה נוף היה רקוב לכל תקופת ג'קי ואקים.
    הרקבון עלה לקופת עיריית חיפה הרבה יותר כסף ממה שהכניסו הפרויקטים ממשרד התחבורה.
    את הריבית על מחדלי יפה נוף שילמו בארנונה ובגרעון עתק כל תושבי חיפה.
    הגיע זמן לסגור את החברה המושחתת ולהקים גוף חדש לפיתוח עירוני פנימי בלי שגעונות גדלות

  7. רמתי יודע למה הוא פרש בקרוב כולכם.

    אל תבלבלו במוח על הנהלה כושלת לכאורה שהקימה והזניקה את החברה למעמד חברת על. חיפה חזרה שני עשורים לאחור.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חברת יפה נוף עברה 7 שנים רעות. שנים שבהם השתלטו על החברה פוליטיקאים אנשי ליכוד שהביאו את החברה למפלה וחוזר אמון בה. החברה שהייתה דוגמא למופת לכל חברת תשתיות בארץ. אבידה גדולה לחברה שרמתי לא יהיה יו"ר. איש ישר, הגון, מקצועי , משקיען, איכפתי מלח הארץ .

  9. משהו

    חברת יפה נוף עברה 7 שנים רעות. שנים שבהם השתלטו על החברה פוליטיקאים אנשי ליכוד שהביאו את החברה למפלה וחוזר אמון בה. החברה שהייתה דוגמא למופת לכל חברת תשתיות בארץ. אבידה גדולה לחברה שרמתי לא יהיה יו"ר. איש ישר, הגון, מקצועי , משקיען, איכפתי מלח הארץ .

  10. ירון

    בדברים שכתב שמחה גלומה כל האמת,. מזדהה עם כל מילה. מישהו שמכיר מקרוב מאוד את החברה

  11. ירון

    כלבו חוגג כנגד רמתי כל הזמן. מעניין מי מזרים את האינפורמציה??? או..פו. זי. ציה

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני מציע לכולם סעו בכבישי חיפה. רחובות כמו כביש האצטדיון, שד' הציונות, היציאה לתל אביב מצומת מת"ם, שדרות יצחק והברושים, או רחובות הס ורשי-רמבן. כולם במצב מחפיר עם בורות וסדקים.
    איפה החברה הזאת שמתגאה במליארדי שקלים לא הייתה מסוגלת אפילו לרבד נורמלי את רחובות העיר ההרוסים במשך 15 שנה???
    הם צריכים לעמוד לדין על העלמת תקציבים. אני בטוחה שיתגלה שכולם שם קיבלו לכיסים מקבלנים במכרזים

  13. משה

    דיברו על חברה לתפארת עד בואו של המנכל הקודם שהרס כל חלקה טובה שהייתה ביפה נוף…אז מה עשו היועצת המשפטית שהייתה ביפה נוף והיועץ המשפטי הנוכחי??? הם היו אמורים להיות שומרי הסף??הם חלק בלתי נפרד מהרס יפה נוף??

  14. jacob

    התנהלות לקוויה של ראש העיר מול משרד התחבורה היא הגורם הראשי לקריסתה של חברת יפה נוף. אבל תמיד טוב שאפשר להאשים את קודמיך בתפקיד

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר