סניף היסוד אחוזה של בית הספר הריאלי
סניף היסוד אחוזה של בית הספר הריאלי

הריאלי עובר ללימודים במתכונת היברידית

בזמן שבתי הספר ממתינים בתסכול להנחיות משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים ומאלתרים פתרונות ללמידה מרחוק, בבית הספר הריאלי כבר ערכו תרגול של למידה משולבת באמצעות אפליקציית זום ובבית הספר עצמו. זוהר גנוסר, סמנכ"ל לפדגוגיה בריאלי: "כך נקיים את הלימודים בבית הספר ולא בלמידה מהבית"

פורסם בתאריך: 3.8.20 18:40

בבית הספר הריאלי ילמדו בשנת הלימודים הבאה במתכונת היברידית, כלומר פיצול לכיתות אם ולכיתות משניות. בשונה מבתי הספר הממלכתיים בחיפה שבהם ילמדו רוב התלמידים מביתם בלמידה מרחוק, בריאלי יגיעו תלמידי היסודי לסניפים, ובזמן שמנהלי בתי הספר היסודיים בעיר ממתינים בתסכול להנחיות משרד החינוך באשר לפתיחתה של שנת הלימודים ומאלתרים פתרונות ללמידה מרחוק, בריאלי ערכו כבר בשבוע שעבר תרגול של למידה משולבת (באמצעות אפליקציית זום ובבית הספר עצמו), התקינו מסכים בגודל של 65 אינץ' בכיתות ואף ביקשו פידבק מהתלמידים על המתווה ההיברידי.

בהודעה ששלחה אתמול (ראשון) הנהלת בית הספר להורים נכתב שהלימודים יתקיימו במשך שישה ימים בשבוע (למעט מתחם הדר שבו יעברו ללמוד חמישה ימים בשבוע, ללא קשר לקורונה; ש"מ) – בימים ראשון-חמישי בשעות 13:15-8:00 וביום שישי בשעות 12:30-8:00.  נוסף על כך יפעיל הריאלי מועדונית בימים ראשון-חמישי בשעות 16:30-13:15.

זוהר גנוסר, סמנכ"ל לפדגוגיה בריאלי, מסביר איך תפעל השיטה שבה ייטלו חלק 4,200 תלמידי בית הספר: "בכיתות א'-ו' תהיה בכל השכבות כיתה ראשית וכיתה משנית. בכיתה הראשית ילמדו חצי מהתלמידים עם המורה שלהם, והחצי השני ישתתף באותו השיעור אבל מכיתת משנה. השיעור יוקרן על מסך בכיתה המשנית, והתלמידים ישמעו את השיעור באמצעות רמקולים. הם יראו גם את הלוח וגם את המורה. גם בכיתה הראשית הותקן מסך, כך שהמורה והתלמידים בה יוכלו לראות את חבריהם בכיתה המשנית. כשהמורה תשאל שאלה, גם התלמידים בכיתה המשנית יוכלו לענות עליה. חשוב לציין שבכיתה המשנית התלמידים לא יהיו לבד אלא יהיה איתם איש צוות".

מה עומד מאחורי הרעיון של כיתה היברידית?

"אנחנו מסתכלים של שלושה מצבי למידה מרכזיים – הקניה, שהוא מצב שבו המורה מקנה ידע לתלמידים באמצעים הידועים כמו לוח ומצגות; דיון, שבו המורה שואל שאלה ומנהל אינטראקציה עם התלמידים; ועבודה בקבוצות ובפרויקטים. שאלת היסוד ששאלנו את עצמנו כשערכנו את הניסויים הראשונים במתווה הזה היא באיזו מידה יוכל המורה לנהל את הכיתה במתווה ההיברידי המפוצל, וקיווינו שזה יהיה לפחות כמו שיעור בזום. אמרנו שכל דבר שהוא טוב יותר מלמידה מרחוק, או לפחות שווה לו, מתאים לנו. גילינו שכיתה היברידית טובה יותר מאשר שיעור בזום".

מהו היתרון של כיתה היברידית על פני לימודים בזום שכל מערכת החינוך בחיפה תעבוד באמצעותה?

"רוב בתי הספר משלמים מחיר על המתווה שנקבע. בכיתות ג' ו-ד' שילמדו בקפסולות ייאלצו להכפיל את כוח ההוראה ואת מספר חללי הלמידה. ייקחו את המורים מכיתות ה' ו-ו', יורידו לכיתות הללו את מספר שעות הלמידה, ורוב המורים יישארו חלק מהזמן בבית. בסופו של דבר ייווצר מצב שבו מורה מכיתה ה' תהפוך למחנכת של קפסולה בכיתה ג' או מורה מקצועי שפתאום יחנך. המורים הללו יעבדו בתחומים שאין להם ניסיון בתחום כזה או אחר ועם שכבות גיל שהם לא רגילים ללמד. אצלנו משאירים את הכיתה האורגנית עם המחנך שהוא הדמות המשמעותית שהתלמידים מכירים. בצורה הזו יתאפשר לנו לקיים את הלימודים בכיתות ה' ו-ו' בבית הספר ולא באמצעות למידה מהבית".

 

 

גם בכיתות ז'-ט' בריאלי ילמדו בקפסולות, אך בשונה מכיתות היסוד, רק מחצית מהתלמידים בכל כיתה תגיע לבית הספר ליומיים או שלושה, והמחצית השנייה תשתתף באותו השיעור מהבית באמצעות זום או אפליקציה אחרת, ובימים האחרים יתחלפו התלמידים.

גנוסר: "אחד מהדברים ששקדנו עליהם היה איך ליצור מצב שיש בו תהיה כמה שיותר נוכחות בכיתה מבלי שנצטרך להכפיל את מספר המורים וחללי הלמידה. הגענו בחטיבה למצב שבו מורה לא חייב לשבת בבית וללמד את כל התלמידים – הוא יכול ללמד את הכיתה שלו כאשר חצי ממנה נמצא בבית הספר והחצי השני בבית. בשבוע וחצי האחרונים ניהלנו שיעור פיילוט כזה בכל הסניפים עם בקרה באמצעות שאלונים שאותם שלחנו לילדים שלמדו מהבית".

מה ביקשתם לדעת?

"באיזו מידה התלמידים שהשתתפו בשיעור מהבית הרגישו שותפים לשיעור, ועד כמה זה היה דומה לשיעור רגיל".

לדבריו של גנוסר, תוכנית הלימודים ההיברידית היא "התוכנית המורכבת ביותר שנאלצנו להתמודד איתה, וזאת בגלל שני דברים – המגבלות שהושתו על מערכת החינוך בגלל נגיף הקורונה ואי הוודאות. עדיין יש מרכיבים של אי ודאות גם במתווה החדש. יש פה מטריצה מורכבת של מורים וחללי למידה. יש לנו שלושה סוגים של אי ודאות. הראשון הוא שאנחנו לא יודעים כמה זמן התקופה הזו תימשך. בנינו מערכת לימוד ומשרות כך שאם מחר יגידו לנו לחזור לשגרה, נהיה מסוגלים לעשות את זה מהר. אי הוודאות השני הוא שעלינו להבין כמה אורך נשימה אנחנו צריכים לייצר במצב הזה, וזה שונה מהגל הראשון שממנו למדנו הרבה דברים".

מה למדתם?

"שקשה מאוד למורים ולתלמידים להיות יום שלם בזום. לכן היינו צריכים לבנות מערכת גמישה שמאפשרת לנו לפעול כך במשך שנה שלמה. יצרנו מצב שבו אנחנו מרווחים את יום הלימודים וכוללים בו הפוגות משמעותיות, תוך שילוב של מצבי למידה שונים".

ומהו אי הוודאות השלישי?

"זה מצב שבו יש החמרה ומוטל סגר, ואז צריך להיערך בצורה שונה לחלוטין".

מנכ"ל הריאלי ד"ר יוסי בן דב: "בית הספר נחשב מוביל בהיבט ההיברידי ברמה הלאומית, וכבר ביצענו כמה ניסויים בשיתוף עם מורים ועם תלמידים שהוכתרו בהצלחה. הניסויים האלה לימדו אותנו על האתגרים בצורת ההוראה הזו. נמשיך בהטמעתן של השיטה והטכנולוגיה, בהדרכת המורים ובהתקנת המערכות, כך שנגיע מוכנים ל-1 בספטמבר. בשבועות הקרובים יפרסמו הסניפים מועדים לשיחות זום, שבהן יקבלו ההורים מידע נוסף על מתווה הלמידה ויוכלו לשאול שאלות".

לדבריו של בן דב, בית הספר יתגייס לעזרתם של תלמידים שייתקלו בבעיות עם ציוד הקצה: "ברור לנו שיש משפחות רבות שלהן יש מחשב אחד שבו נדרשים להשתמש כמה ילדים. על מנת לסייע למשפחות אנו פונים בימים אלה לכמה חברות כדי לקבל הצעות מחיר שעשויות להוזיל עלויות או לפרוס תשלומים. בימים הקרובים נעביר לרשות ההורים כמה הצעות כאלה, שמהן ניתן יהיה לבחור בהצעה הטובה ביותר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. שאפו

    יפה מאוד. ככה זה כשיש אוטונומיה ניהולית ואתה לא כפוף לפקידים ולדודות ממגדלי השן של משרד החינוך בירושלים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רעיון מבריק השאלה למה לא ליישם בכל מערכת החינוך.
    לשים מסכים בכיתות, ושהמורים ילמדו מרחוק על גבי המסך.
    ככה מורה אחד גם יכול ללמד כמה כיתות במקביל ולחסוך במשאבי הוראה.

  3. אליהו

    לכבוד מגיפת הקורונה התכבדו הריאלי להעלות את שכר הלימוד ב 9000 ש"ח. בחטיבה ישלמו מעתה 32700 ש"ח. בושה וחרפה

  4. הגיע זמן באמת.. איפה הייתם?.

    בכל פקולטה באוניברסיטה יש הרצאות מוקלטות שאפשר בבית לצפות, לעצור ולעבור שוב ושוב. לא ברור לי למה לא ליישם את זה בתיכונים. זום אפשר לפתוח בסוף ההרצאה המוקלטת לשאלות ופניות למורים. מאות מליוני תלמידים לומדים מקוון בעולם אולי משרד החינוך בגלל הקורונה יקבל שכל ויישם מאגר לימודים מוקלטים

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד!
    בהצלחה.מרגישה שמקבלת תמורה לתשלום

  6. תשובה לאליהו

    הריאלי הוא בית ספר פרטי ולכן מתנהל כגוף פרטי לפי תחשיבי היצע וביקוש. אם אתה מספק שירות / מוצר איכותי שתמיד נקנה ויש לו ביקוש אז לאור העלייה בביקוש אתה גם תעלה את המחיר. חלק מהכסף הולך גם לבניה של עוד כיתות למשל כדי שעוד אנשים יוכלו להינות מהשירות. ולא מכריחים אף אחד לשלם את המחיר הזה. אפשר ללכת לבית ספר ציבורי (ישנם בתי ספר מעולים).

  7. המנהלים ילמדו בגישה הזאות לא המורים

    מה זה ????!!
    עבודה כפולה למורה
    ללמד חצי כתה ובאותו זמן זום
    השאלה כמה זה קשה למורים
    לדבר ולתת פתרונות זה קל מאוד
    אבל זה לא הגיוני
    רק תוסיפו עוד צוות מורים
    תעבירו מורים וותקים מדרום לצפון
    הם מחכים מזמן
    ויש מורים שאין להם עבודה
    תתנו להם לתחיל
    אל תעשו עומס
    ובסופו של דבר לא המורה יצליח ולא התלמידים

  8. אל תאמינו

    בית ספר מגעיל, עושים טוב רק למראית עין, לא תאמינו כמה המקום רקוב מבפנים..

  9. מנאייכ

    חרא מקום לא קיבלתי שום שאלון סתם מתנשאים על העשירים האלה. התכנית ההיברידית מעניינת תתחת שקודם ישפרו את התלמידים שחשים את עצמם. אם מישהו רוצה להתכונן לצבא לכו ללמוד בריאלי חוזרים מהטיולים מסריחים כמו השכר של יוסי בן דוב (מנכ"ל הריאלי)

  10. אלה איילון דוגמנית בינלאומית

    מתנשאיםםםםםם

    מגעיליםםםםםםםם

    הדבר היחיד שמעניין אותם זה השכר של המורים והיחצצצצצצ שלא שווה כלוםםםם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר