חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)
חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)

המשרד להגנת הסביבה זימן את תש"ן לשימוע

המשרד להגנת הסביבה מסר למנהלי חברת תש"ן קרית חיים התראה בגין הפרה לכאורה של חוק רישוי העסקים, של חוק חומרים מסוכנים ושל החוק למניעת מפגעים, באופן שיוצר חשש משמעותי לפגיעה בציבור, וזימן אותם לשימוע מקוון טרם החלטתו על נקיטת צעדי אכיפה

פורסם בתאריך: 18.8.20 07:48

המשרד להגנת הסביבה הוציא התראה לחברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) בקרית חיים והזמין את מנהליה לשימוע לפני החלטה על נקיטה של צעדי אכיפה בשל חשד להפרת הוראות לתחזוקת מיכלי אחסון נפט גולמי, תוך גרימת מפגעי ריח חזקים, בלתי סבירים ומתמשכים. כזכור, אתמול (שני) פנתה חברת מועצת העיר ויו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה עו"ד שרית גולן שטיינברג לראש העיר עינת קליש רותם והמליצה לה לזמן את תש"ן לשימוע במטרה לבחון את ביטול רישיון העסק של החברה על רקע מפגעי הריח הקשים.

כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", בשבועות האחרונים התרבו תלונות של תושבים על מטרדי ריח קשים. התלונות הגיעו גם למשרד להגנת הסביבה, ונציגי המשרד ערכו סיורי פיקוח בחוות המיכלים של תש"ן בשיתוף עם איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה. בעקבות הממצאים שעלו והליקויים שהתגלו בסיורים הללו, ולאחר עיבוד הנתונים, מסר המשרד אתמול (שני) למנהלי החברה התראה בגין הפרה לכאורה של חוק רישוי העסקים, של חוק חומרים מסוכנים ושל החוק למניעת מפגעים, באופן שיוצר חשש משמעותי לפגיעה בציבור, וזימן אותם לשימוע מקוון טרם החלטתו על נקיטת צעדי אכיפה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בסיורים שנערכו בחוות המיכלים נעשה שימוש במצלמה תרמית לבדיקת פליטות של אדי דלק מגגות המיכלים, והממצאים העידו על דליפות אדים. כמו כן, נמצאו ליקויים בציוד המיכלים. הליקויים דווחו לחברה לצורך תיקון, אך בסיורים חוזרים התגלו פליטות של תרכובות אורגניות נדיפות שלא טופלו כהלכה. עוד נמסר כי "נובע מכך שהחברה מפירה את תנאי היתר הרעלים בעניין מניעת פליטות של חומרים אורגניים נדיפים לסביבה. כמו כן, החברה אינה מפעילה נוהלי תפעול ותחזוקה נאותים להבטחת תקינות הציוד ואינה עומדת בתנאי רישיון העסק, כך שנגרם מפגע ריח חזק ובלתי סביר לתושבים המתגוררים באזור ולבאי האזור המסחרי".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "לא נאפשר למפעלים להוות סכנה סביבתית ולגרום למפגע ריח שפוגע באיכות חייהם של התושבים. לפי ממצאי הסיורים של הצוות המקצועי במשרדי, חברת תש"ן לא הסדירה ליקויי תחזוקה מהותיים, ובכך מהווה גורם סיכון לתושבי האזור. נפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לוודא שהציבור לא יסבול מכך שיש מפעלים בסמיכות אליו ושכל הליקויים יתוקנו לאלתר".

גולן שטיינברג: "החלטתו של המשרד להגנת הסביבה לזמן את מנהלי תש"ן לשימוע הוא צעד חשוב. הפעילות המשותפת של המשרד והאיגוד נושא פרי. מנהלי החברות לא יוכלו להמשיך לנהוג בהפקרות כלפי הסביבה ותושבי האזור, ואנו נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת שמפעלים יעשו באמת הכל כדי שתקלות לא יתרחשו. אם חלילה תהיה תקלה, מנהלי המפעלים ישלמו את המחיר ולא רק הסביבה".

 

 

מתש"ן נמסר בתגובה: "תש"ן היא חברה חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף. החברה קשובה לקהילה בכל מקום שבו היא פועלת כבר יותר מ-80 שנה. מדובר בחברה מקצועית ובטוחה אשר משקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם. תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם המשרד להגנת הסביבה, ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא. בחודשים האחרונים, ולנוכח תלונות על ריח, ביצע המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם איגוד הערים כמה ביקורות פתע וביקורת ניטור אחת מתואמת עם תש"ן שבה הוצבו תחנות ניטור לאורך גדר החברה, וזאת נוסף על הביקורות השוטפות שאותן עורכת תש"ן בעצמה כמתחייב מהחוק. בכל הביקורות הללו לא נמצא מקור הריח ולא נמצאה כל הפרה, ונמצא כי החברה פועלת על פי החוק".

עוד נמסר כי "ידוע לנו שתושבי השכונה הסמוכה מעוניינים להעתיק את החווה למקום אחר. חשוב לנו לציין כי תש"ן מסכימה עם תושבי השכונה – אנו חושבים שאין זה נכון לתפעל חוות מיכלים בתוך שכונת מגורים. תש"ן, שהיא חברה בבעלות ממשלתית מלאה, הוקמה באזור זה כבר בשנת 1934, טרם הקמת המדינה – תקופה שבה איש לא התגורר סביב חוות המיכלים. ברבות השנים קודמו תוכניות בנייה סמוכות לחווה ואף נמכרו בהן דירות. לאורך השנים נוצר חיכוך הולך וגובר בין צורכי ההתפתחות העירוניים לבין התעשייה, עד שבתי התושבים נהיו סמוכים יותר ויותר למתחמי החברה. לאורך עשרות שנים נמנעו קובעי המדיניות והרגולטורים מקבלת החלטות שיסדירו את הסוגיה המורכבת".

תש"ן טוענת עוד כי היא פעלה במשך קרוב ל-20 שנה לאשר תוכנית להעתקת החווה לקרקעות הצפון וכי "מי שלא אפשר את קידום התוכנית במשך שנים כה רבות היו דווקא ארגוני סביבה, חברי מועצת העיר חיפה, עוד אנשי ציבור ומקבלי החלטות. אישור תוכנית קרקעות הצפון התקבל לאחר ייסורים רבים רק בשנת 2018. כיום לא מקודמת תוכנית זו, שוב בשל רצונם של פרנסי העיר להעתיק את החווה למקום שונה ממפרץ חיפה. ככל שתתעכב החלטה זו, כך נאלץ להמשיך לדור יחדיו. החלטה זו נמצאת בידיהם של מקבלי ההחלטות ברמות הגבוהות ביותר, ואנו נשתף פעולה עם כל החלטה שתתקבל".

לטענתה של תש"ן, "אנו מכבדים את התושבים ומקיימים איתם דיאלוג רציף. תש"ן אינה נגד התושבים באזור, ויתרה מכך – כל אזרחי ישראל הם הבעלים של החברה. החברה מודעת למציאות המורכבת שנוצרה, ומאמינה כי יש לצמצם את החיכוך ולהעביר את מתקני החברה לאתר חלופי. החלטה זו טרם התקבלה, והיא נמצאת בדיונים ארוכי שנים בין משרדי הממשלה וגורמי התכנון. אנו מאמינים כי החלטות יתקבלו בהקדם".

 


 

 


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    די לברבורים. שנים ארוכות שבאזור ריחות איומים, ומנהלי המפעלים משקרים במצח נחושה לכאורה, שהם מקפידים על החוק. מה זה השטויות האלה??
    להעיף ומיד את כל המפעלים המזהמים. לא להרפות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר