חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)
חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)

"נמאס לנו, שמונה חודשים של סירחון"

בימים האחרונים מתגברות התלונות של תושבי הקריות, ובעיקר קרית חיים, על ריחות חריפים של נפט מכיוון חוות המיכלים של תש"ן, והכעס מופנה לעבר איגוד ערים להגנת הסביבה שלטענתם לא מיידע את הציבור. מנכ"ל האיגוד ד"ר עופר דרסלר מודה לראשונה: "בסוף השבוע התגלו בעיות באחד מהמיכלים"

פורסם בתאריך: 9.8.20 18:51

כבר ימים ארוכים מתלוננים תושבי הקריות, ובעיקר קרית חיים, על ריחות חריפים של נפט לאורך כל שעות היממה, שמגיעים לטענתם מכיוון חוות המיכלים של תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ). עשרות פוסטים עלו ברשתות החברתיות עם תלונות על ריחות בלתי נסבלים, ורוב הכעס מופנה לעבר הגופים המטפלים, שלטענת התושבים לא טורחים ליידע את התושבים ולהנחות אותם כיצד לנהוג.

"זה פשוט בלתי נתפש", אומרת הילה לאופר, חברת מועצת העיר חיפה מסיעת הירוקים ותושבת קרית חיים, "איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה אינו מוצא לנכון לשחרר מידע חשוב כל כך לציבור. אם יש דליפות, התפקיד של האיגוד הוא לשתף את הציבור, מעבר לכל שאר הפעולות שמתבצעות או לא מתבצעות. תפקידו לפרסם הנחיות כמו שמפרסמים ומיידעים את הציבור כשיש זיהום אוויר. אנחנו נושמים כבר שבוע אדים של חומרים מסוכנים. שוב חוש הריח של התושבים הופך לתחנת הניטור הפעילה ביותר, אבל להבדיל ממכשיר שמנטר, פה הניטור עולה לנו בבריאות, ואיש לא טורח להזהיר אותנו".

שלומית שפיצר גרה במשך 14 וחצי שנים ברחוב דגניה, צמוד לחוות מיכלים, עד שלפני חודש וחצי ארזה את משפחתה ועברה לקרית ים הסמוכה. "לא היו כאלה ריחות בשנים האחרונות", היא אומרת, "רק בימי גשם הייתי מריחה נפט או דלק באוויר. מאז חודש ינואר השנה התחלנו להריח ריח כבד של דלק שהיה חודר גם לתוך הדירה – ריח חריף מאוד שהגיע בגלים ונעלם לאחר כמה ימים. בכל פעם שהתלוננתי בפני מנכ"ל איגוד הערים ד"ר עופר דרלסר, הוא אמר שבגלל הגשם והקרקע המזוהמת יש ריחות. מאז אני מתנהלת מולם כבר חודשים".

עברת דירה בגלל הריחות?

"לא יכולתי לנשום שם יותר. בימים האחרונים, איך שמתקרבים לקרית חיים, יש ריח איום של נפט. תושבים שניסו לברר מהו מקור הריח קיבלו תשובות עלומות שלא יודעים מהו המקור. הבוקר דיברתי עם דרסלר, והוא אישר בפני שכבר כמה ימים עושים עבודות בכמה נקודות ושהם יודעים מאיפה הדליפה. הוא אמר לי שנמצאו כמה נקודות של דליפה במיכלים עצמם. רק לפני כמה חודשים הוא אמר לי שכל המיכלים נבדקו ושאין מהם שום דליפה".

זו הפעם הראשונה שבה האיגוד מודה שידוע מקור הדליפה?

"בדיוק, זו הפעם הראשונה".

זיו פישמן, תושב קרית חיים ופעיל סביבה: "בלתי אפשרי לסבול את הריחות. אנחנו פשוט נסגרים בבתים. גם אני דיברתי עם דרסלר היום, ובפעם הראשונה הוא הודה שיש דליפה בתש"ן. הוא אמר שהנושא מוכר. אני רוצה להבין דבר ראשון איפה הטיפול בדליפה, ודבר שני איפה השקיפות לתושבים. נניח שלא הצלחתם לטפל בדליפה כמו שצריך, לפחות תהיו מספיק הוגנים לשתף את התושבים. זה לא משהו חולף, ואני כתושב מצפה מהאיגוד ליידע אותי".

מה הוא ענה לך?

"שהוא יחזיר לי תשובה מאוחר יותר. כתושב אני רוצה לדעת אם יש כאן כשל סביבתי חמור, ואז אני לא יוצא מהבית. אמרתי לו שמזל שיש קורונה עכשיו, כי הבן שלי ואני חובשים מסיכות כשאנחנו בחוץ ופחות מריחים את הסירחון. ממש חצי נחמה".

 

 

"אנחנו לא יכולים להגיד בוודאות שמקור הדליפה הוא בתש"ן", מגיב דרלסר, "אנחנו מחפשים כבר הרבה זמן את מקור הריח. לפי כל הבדיקות שלנו, ואנחנו עושים חיתוכים של כיווני רוח, אנחנו משוכנעים שהדליפה היא מתוך החווה. תש"ן חושבים שהמקור הוא לא אצלם, אבל התחלנו שני סטים של בדיקות. הראשון מתייחס לקרקעות מזוהמות. אנחנו חושבים שהריחות נובעים מקרקעות מזוהמות, ובתקופת הגשמים באמת יש התגברות של תלונות, אבל זה לא המקרה בשבוע האחרון. בזמן גשם מעלים המים את הנפט למעלה, ומשב הרוח מתחיל ליצור באזור בעיית ריחות. לצורך זה תש"ן נדרשו להוציא מכרז לחברה שתבצע קידוחים בכל האתר, והעבודות ינוהלו על ידי רשות המים. זה פרויקט שמתחיל ממש בימים אלה ואמור להסתיים לאחר 90 יום".

וכשתימצא קרקע מזוהמת?

"תש"ן תידרש לפנות אותה".

ומהו הסט השני של הבדיקות?

"הוצאנו צוות מהמשרד להגנת הסביבה שבודק את המיכלים עם הציוד שיש לנו. זו עבודה סיזיפית כי עוברים ממיכל למיכל, ויש שם הרבה – כ-30 מיכלים – אבל לא כולם פעילים. אני יכול להגיד לך שבאחד מהמיכלים נמצאו ליקויים, ותש"ן נדרשו לתקן אותם. יכול מאוד להיות שזה אחד מהגורמים לריח. ההערכה שלנו היא שזו חווה מיושנת, יש הרבה מקורות לריח, וצריך לסרוק את כל האזור. גם זו עבודה שתימשך כמה שבועות, ועובדים עליה כל הזמן. אני מאשר שבסוף השבוע התגלו בעיות באחד מהמיכלים שנבדקו, ותש"ן כבר שלחו צוות ביחד עם חברה חיצונית לטפל בזה".

מוטי בליצבלאו, חבר מועצת העיר מסיעת הירוקים מסכם את החוויה: "בסוף שבוע זה הגעתי לסף יכולת הסבל שלי. מאז סוף דצמבר 2019 סובלים תושבי קרית חיים מריח חריף של דלקים, ובהתאם לכיוון הרוח נחשפים אזורים רבים לריחות. פניות אין ספור לאיגוד הערים, תלונות למשרד להגנת הסביבה, פגישות עם דרסלר, ואיך אומרים היום – הכל חארטה. מה לא הבטיחו? שיבדקו, שימששו, שזה זיהום נוזלי, מי תהום גבוהים, החום מוציא, דיגום אוויר, בקיצור – כלום ושום דבר. היום הגיעו לחוף נאות בקרית חיים חברי ועדת הפנים ואיכות סביבה של הכנסת בראשותה של ח"כ מיקי חיימוביץ', ותושבים נתנו להם בראש על חוסר האונים שמגלים הרגולטורים למיניהם. נמאס לנו, שמונה חודשים של סירחון שבא והולך לסירוגין. מה הם חושבים? אחרי זה שלא יבואו בטענות אם התושבים יתפרצו ויעשו מעשה".

תגובתה של תש"ן תפורסם לכשתתקבל.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. 777

    ואיפה השרה גמליאל בכל הסיפור הזה?
    ברור שיותר נוח לשרה לשבת במשרד ולדבר על הסכנות שבמפרץ חיפה.
    עשיה, זאת כבר אופרה אחרת.

  2. השחיתות כאן גם הורגת אלפים מזיהום אויר

    כמו בירות צריך להעלות את כל החווה הזו לשמיים בבום ורק אז משהו יזוז

  3. חיפאי

    ואיפה ראשת בעיר בעסק הזה למה היא לא באה לראות מה קורה או דרשת תשובות

  4. אני

    הכל לא חרטא, אלא, חרא אמיתי.
    ריחות הנפט נכנסים לנו לא רק למערכת הנשימה, אלא אף למערכת העיכול. למעיים שלנו.
    בימים האחרונים זה כל כך חריף, שזה ממש מטורף.
    אם לא יפתרו את הבעיה, נחזור לרחובות ונבעיר אותם.
    נשבררררר

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פעם פירסמו שמפנים את חוות תשן נו מה קורה עם זה מתי זה יהיה???? עוד מיליון שנה??? למה בנתיים הפסיקו לדבר על זה בכלל

  6. רינה

    אהה כעת אני מבינה. מי שבים בבוקר בקרית חיים ממש מרגישים את הריח.לא הבנתי למה
    תודה עבור הכתבה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר