מוזיאון חיפה (צילום: Talmoryair, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)
מוזיאון חיפה (צילום: Talmoryair, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

"הוראה פסולה של ראש העיר שנועדה לסכל את העברת התקציב"

במכתב שנשלח לעינת קליש רותם מתריעה חברת המוזיאונים בנקיטת הליכים משפטיים נגדה בשל תקציב שלטענת החברה אושר במועצת העיר אך לא הועבר אליה: "ראש העיר אינה יכולה לכפות את הצעת התקציב שלה שנדחתה באופן שבו היא מעכבת את העברת הכספים"

פורסם בתאריך: 11.12.23 15:54

חברת מוזיאוני חיפה שלחה לראש העיר עינת קליש רותם מכתב התראה לפני נקיטת הליכים בשל תקציב שלטענתה אושר במועצת העיר אך לא הועבר לחברה.

במכתב שנשלח באמצעות עו"ד יוני שליו-ריבה ממשרד יוסף ישורון ושות' נטען כי ב-9 באוגוסט 2022 התקבלה בחברה דרישתם של ראש העיר עינת קליש רותם וגזבר העירייה שמוליק מרמלשטיין להעברת הצעות תקציב לשנת 2023, וזאת עד 24 באוגוסט 2022. ב-23 באוגוסט, כך נטען, "הועברה הצעת תקציב מטעם מרשתנו בסך של 16,506,000 שקל. לבסוף, באוגוסט 2023, אושר תקציב מרשתנו במועצת העיר בסך של 14,700,000 שקל. התקציב שאושר אינו כולל את התוספות שהתבקשו ואת תקציב פיתוח שלא הועבר למוזיאוני חיפה כלל כבר ארבע שנים, אלא ביטא רק עדכון מסוים לתקציב 2022 בשל גל ההתייקרויות והאינפלציה. אישור התקציב במועצת העיר ניתן לאחר אישורה של ועדת הכספים במספר דיונים, שוב ושוב".

במכתב צוין כי "עד למועד האישור הסופי במועצת העיר הועבר תקציב שנת 2023 על בסיס 1/12 מתוך תקציב 2022 אשר עמד על 13,900,000 שקל. בחודשים האחרונים נמסר למרשתנו כי היתרה תועבר בהקצבת דצמבר 2023, ואושר כי הסך של 14,700,00 שקל הוא התקציב העירוני הרשום. עוד אושר כי היתרה לתשלום בדצמבר היא בסך של 2,164,000 שקל".

אלא שבחברת המוזיאונים טוענים כי ב-4 בדצמבר הועברו אליה 877,000 שקל בלבד וכי בתגובה לשאלתם בדבר התקציב החסר נמסר להם מהעירייה כי "יש להעביר תוכנית עבודה מאושרת, יש לצרף אסמכתאות, ורק לאחר בדיקת חומרים נדון בנושא להשלמת התשלום". בחברה טוענים עוד כי מאז אישור התקציב בחודש אוגוסט ועד לאותו היום לא דרשה מהם העירייה דבר וכי תשובה זו, בדיעבד ובסוף השנה, היא בלתי סבירה וחמורה: "כידוע לך, הצעת תקציב ראש העיר לא התקבלה, והניסיון לכפות את הצעת התקציב של ראש העיר באופן שבו לא מועברים הכספים ובדיעבד ורק בסוף השנה, מרשתי נדרשת לעבור 'בדיקות' ואז תואילו לדון אולי להעביר את הכספים, הוא בלתי מתקבל על הדעת. נוסיף עוד – מאז שהצעת התקציב הועברה, עוד באוגוסט 2022 ובמהלך כל שנת 2023, לא דרשתם דבר ממרשתי – לא תוכנית עבודה, לא אסמכתאות וגם לא חומרים. גם לא ביקשתם לדון בדבר מה. בנסיבות המקרה המוזר יש לציין גם את המובן מאליו: כל הללו – כל הליכי האישור, הדיון והפיקוח – כבר נעשו כמובן על ידי מועצת המנהלים של חברת המוזיאונים. זהו תפקידה הבלעדי, וכך מקובל".

 

 

החברה מדגישה במכתבה לקליש רותם כי "תקציב העירייה אושר בוועדת הכספים ובמועצת העיר, ואין לאיש זכות לעכב אותו ו'לדון' בו. ודאי לא כשהשנה מסתיימת ממילא והשימוש בכסף כבר נעשה. ראש העיר גם אינה יכולה לכפות את הצעת התקציב שלה שנדחתה במועצת העיר באופן שבו היא מעכבת את העברת הכספים. נדגיש, לפעמים 'בדיקה' היא רק תירוץ נבוב והדברים ברורים, שעה שבמהלך כל שנת 2023 לא נעשתה שום 'בדיקה', וגם לאחר אישור התקציב באוגוסט 2023 לא נעשתה שום פנייה לקבלת חומר נוסף או אחר".

בחברה מתריעים בפני ההשלכות העתידיות על פעילויותיה: "אי העברת התקציב המאושר במלואו עוד לפני סוף השנה הקלנדרית ייצור נזק ופגיעה קשה. הגירעון המשמעותי שייווצר באופן מפתיע יחייב לשקול סגירת תערוכות (כולל תערוכת 'בארי' המדוברת) ואי הקמת תערוכות חדשות. עלול אף שייפגעו עד כדי ביטול כל עשרות הפעילויות המיוחדות שהמוזיאונים מקיימים מאז תחילת המלחמה בכל רחבי חיפה למפוני אזורי העימות ופעילויות נוספות. לכל הללו גם תהיה חובה לתת פומבי והסברים לקהל הרחב, שוחר ואוהב התרבות".

בסיום המכתב מציבה חברת המוזיאונים לראש העיר סד זמנים להעברת התקציב טרם נקיטת הליכים משפטיים: "בכל הכבוד, על פניו, לא בחינה ולא בדיקה ולא דיון, אלא מדובר בהוראה פסולה של ראש העיר שנועדה כדי לסכל את העברת התקציב המאושר לאגודות עירוניות שללא סיבה סר חנן בעיניה ולכפות את הצעת התקציב שלה שלא התקבלה. חובתה של ראש העיר על פי פקודת העיריות ליישם את החלטות מועצת העיר. משכך, אתם נדרשים להעביר את יתרת התקציב כפי שאתם חייבים עד לסוף השבוע, שאם לא כן לא יהיה מנוס אלא לפעול בהתאם לכל דין בדחיפות המתחייבת".

מכתבה של חברת המוזיאונים מגיע על רקע טענות דומות של העמותה לקליטת עלייה ושל עמותת מיל"ב, שהובילו אותן להגיש עתירות נגד העירייה שעדיין מתנהלות בבית המשפט המחוזי. רק אתמול (ראשון) דווח ב"כלבו – חיפה והקריות" כי יו"ר העמותה לקליטת עלייה לזר קפלון הורה לסגור את אולפן עציון בשל אי העברת התקציב לעמותה.

בחברת מוזיאוני חיפה סירבו להגיב. מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. חובבת תרבות חיפאית

    כל כך הרבה מיליונים מועברים למוזאוני חיפה וכאלה תערוכות עלובות אנחנו מקבלים? לא עדיף לחסוך את כל המיליונים האלה ולהעביר אותם לתרבות?

  2. פברואר תבוא כבר. עיריית חיפה חייבת שיקום עמוק

    עיריית חיפה – הכל מקולקליש.
    הגיע הזמן להדיח את צונאמי ההרס. חמש שנים העיר משותקת, מלוכלכת, חזירי בר, שחיתות מנהלת 2030.
    במקום ניקוי אורוות קיבלנו את חיסול חיפה ע"י מקולקליש

  3. צפוני

    מוזאון חיפה ממוקם במקום לא נכון ולא נגיש. כדאי להעביר את המוזאון לשטח התחנה המרכזית בת גלים.

  4. חייבים להכפיל ולשלש את התקציב של תרבות

    בכל העולם משקיעים בתרבות מקומית.
    בשביל מה יש מדינה אם לא בשביל התרבות הישראלית?
    האם ניתן שהיא תרוכז רק בשתי ערים תל אביב וירושלים?
    וכל הצפון יהיה מת תרבותית? חייבים להשקיע בחיפה כי כמו שאנחנו רואים בחרבות ברזל היא עוגן תרבות לכל הצפון

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה ועכו שתי הערים היחידות שיש בהן מוזיאוני תרבות.
    בקריות שממה.
    בחוף הכרמל שממה.
    ביקנעם שממה.
    בעמקים שממה.
    במגדל העמק שממה.
    ההשקעה בתרבות בכל הצפון היא כלום.
    מדינת המרכז שודדת את כל התקציבים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר