בית הגפן (צילום: בועז כהן)
בית הגפן (צילום: בועז כהן)

פעילות שמאל לקליין: עמדי לצד בית הגפן

לאחר שהיועצת המשפטית לעיריית חיפה עו"ד ימית קליין הודיעה כי היא שוקלת לבטל את האירוע שמתכננים פורום המשפחות השכולות והוצאת הספרים נובמבר בבית הגפן, ד"ר חנה ספרן וד"ר דליה זק"ש פנו אליה בדרישה לקיים את האירוע. וגם חד"ש מוסיפה שמן למדורה

פורסם בתאריך: 6.2.24 08:46

סערת קיומו של האירוע שמתכננים פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני והוצאת הספרים נובמבר להשקת המהדורה העברית של הספר "אפירוגון" בבית הגפן מסרבת לשכוך. כפי שפורסם אתמול (שני) ב"כלבו – חיפה והקריות", היועצת המשפטית לעיריית חיפה ימית קליין הודיעה למנכ"ל בית הגפן אסף רון כי היא שוקלת לבטל את האירוע. כעת קוראים גורמי שמאל לקליין לתמוך בבית הגפן ולקיים את "האירוע הספרותי של פורום המשפחות השכולות".

על הפנייה לקליין חתומות ד"ר חנה ספרן וד"ר דליה זק"ש שפרסמו מכתב פתוח לקליין וביקשו את תמיכת הציבור. "קראנו בפליאה ובתדהמה את ההודעה בשמך שפורסמה ב'כלבו' ובה את מודיעה לבית הגפן 'להימנע מפעילויות העלולות להוביל להפרת האיזון הרגיש המתחייב במציאות המורכבת שבה אנו חיים'. האם לדעתך עלינו להימנע מקיומו של אירוע תרבות העוסק בספר? האמנם המציאות 'המורכבת' מובילה אותנו להחרים ספרות ותרבות ולשבת ולשתוק בבתים שלנו?
האדם שעומד מאחורי הקריאה למנוע את קיום האירוע הוא שי גליק (מנכ"ל ארגון בצלמו; ח"ה) – אדם שכל מטרתו להפר את האיזון העדין הקיים בחברה בישראל ולהפוך אותה למדינת הלכה משיחית שבה גם את והערכים שאותם אני מניחה את מייצגת לא יתקיימו. אין זו הפעם הראשונה שהאדם הזה מנסה להרוס ולמנוע אירועי תרבות בחיפה, ובמיוחד בבית הגפן. אנו מצפים ממך להגן על המוסד העירוני המקדם שיח ודיאלוג גם סביב נושאים שנויים במחלוקת, ולא לתמוך במי שהופכים אותו לשק חבטות פעם אחר פעם".

בסיום מכתבן הן כתבו כי "חיפה היא עיר המתגאה בשותפות היהודית-ערבית של תושביה והעירייה שלה. ברוח זו אנחנו מבקשים ותובעים מכם לעמוד לצד מוסדות תרבות עירוניים המבקשים לקיים ערבי עיון בספרות ובספרים, בתקווה שלא נגיע ליום שבו גליק ודומיו יעמדו בכיכר העיר וישרפו את הספרים האלו".

 

 

ספרן נמנית עם המייסדות והפעילות המרכזיות בקואליציית נשים לשלום ובארגון נשים בשחור. היא היתה שותפה להקמתו של מרכז המחקר הפמיניסטי בארגון אשה לאשה, והיא חברה בצוות ההיגוי של המרכז ובפורום ההיסטוריוניות הפועל בתוכו.

זק"ש היא מרצה בכירה, גמלאית החוג לריפוי בעיסוק בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה. תחומי העיסוק שלה הם רווחה, בריאות וצדק עיסוקי, תוך התייחסות להשפעת ההנגשה של הסביבה הפיזית, החברתית והתרבותית על ההשתתפות בפעילות החיים של אנשים ממגוון קבוצות, תרבויות ומוגבלויות. לאחרונה מתמקד המחקר שלה בשילוב סטודנטים עם מוגבלות בהשכלה הגבוהה ובמעבר של נוער בסיכון לעולם העבודה.

גליק מסר בתגובה: אין אדם בעולם שפועל יותר ממני לדו קיום, אך אני מתקשה להבין כיצד קריאה לאזרחים בישראל ניאו נאצים ולחיילי צה"ל קלגסים מביאה לדו קיום ולפיוס. כיצד בעיצומם של ימי המלחמה הקשים, במקום לעשות אירוע זיכרון לחללים הרבים שנפלו או לשחרור החטופים – ואני מזכיר שיש חללים יהודים וערבים וחטופים יהודים וערבים – בבית הגפן מתקיים כנס של מי שתומכים בהעמדת חיילי צה"ל לדין בהאג. זה מה שיביא שלום? מכתבם של נפגעי הטרור מהפיגוע בקו 37 מדבר בעד עצמו. לצערי, בית הגפן לא מקדם שלום אלא שנאה וקיצוניות. הוא לא מביא אנשים כמו יוסף חדאד ונאיל זועבי אלא את הכי רדיקלים וקיצונים בחברה הערבית. אנחנו לא מוכנים לממן את זה. שיתכבדו המארגנים ויבקשו מימון מהחמאס, לא מאזרחי מדינת ישראל".

 

ד"ר חנה ספרן (מימין) וד"ר דליה זק"ש (צילומים: Orrling, ויקיפדיה; אתר אוניברסיטת חיפה)

ד"ר חנה ספרן (מימין) וד"ר דליה זק"ש (צילומים: Orrling, ויקיפדיה; אתר אוניברסיטת חיפה)

 

גם תנועת חד"ש לא טמנה את ידה בצלחת וטוענת: "צנזור אירוע ספרות – כניעה לכהניזם". מחד"ש נמסר כי היא "דוחה את ניסיונה של עיריית חיפה, באמצעות השירות המשפטי, למנוע קיום אירוע השקת ספר בבית הגפן. יום שבו מצנזרים אירוע ספרותי, יום שבו מונעים מיהודים ומערבים ישראלים ופלסטינים, לרבות הורים שכולים, לשבת ולדבר ביחד יהיה יום שחור לחיפה, לדמוקרטיה, לתרבות, לחופש הביטוי בחיפה וליחסים בין ערבים ליהודים בעיר".

לטענתה של חד"ש, "הפקרת תאגיד עירוני כמו בית הגפן לניהולם, לשיקולי דעתם ולעולמם הערכי של ארגונים כהניסטיים היא פשיטת רגל ציבורית ומשפטית. גישה זו, כפי שבוודאי יודעת היועצת המשפטית המלומדת, אינה חוקית ולא תעמוד מהותית במבחני בג"ץ. אנו דורשים מהיועצת המשפטית ומראש העיר לגבות את החלטת דירקטוריון בית הגפן, שהתכנס אתמול בראשות שהירה שלבי והחליט על המשך קיום האירוע. אנו קוראים לכל הציבור המתקדם בחיפה – ערבים ויהודים – להירתם למאבק החשוב הזה לקיום האירוע כנקודת בוחן לאופיה ולעתידה של חיפה. כשם שהצלחנו להדוף את המתקפות על אירועי תרבות ואמנות קודמים, נצליח גם הפעם. וזה חשוב שבעתיים, דווקא עכשיו, בעת מלחמה – חיפה חייבת לדבר שלום".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. גלי

    אין דבר כזה פורום משפחות שכולות יהודי פלסטיני. חייבים לעשות את ההפרדה.
    מי שפעל כמחבל במדינת ישראל לא יכול להיכלל תחת משפחת השכול בכלל ובשום אופן.
    שומו שמיים : איך אפשר להשוות שכול אמיתי מול פשע חבלה שגורם לשכול.
    לבטל לאלתר ולא לתת במה לקיצוניות. מובילי האירוע כנראה לא הפנימו את כאב השכול האמיתי וגם לא אחרי ה 7.10
    כנראה לא מפריע להם לראות מחבלים שוחטים (פלישים נתאבים שפולשים לישראל ופוגעים בחפים מפשע)

  2. בואו נזכור לשם מה הוקם המרכז היהודי-ערבי בית הגפן

    פעילות שיורקת על הדו קיום והיותו מרכז משותף ליהודים וערבים תושבי חיפה, ואני חוזרת – עבור יהודים וערבים תושבי חיפה.
    הוא לא נועד לממן ליצור או לאכלס הסתה, עמותות המפיצות תעמולה של האויב ובטח לא לתת במה למשפחות מחבלים רוצחים שמוצגות כקורבנות בעודן מהללות שהידים רוצחים.
    זאת עזות מצח מה שקורה בבית הגפן שהפך למרכז לתעמולה והסתה בערבית.
    הוא גם מקיים פעילות לציבור הערבי בלבד כמו ירידי ספרים בערבית בלבד. אבא חושי קרא לו המרכז היהודי ערבי כי רצה להפגיש יהודים עם התרבות הערבית בחיפה. זו המטרה לשמה הוקם. לא כדי להפיץ התרסה או כמתנס פלשתיני.
    מאז תקופת מצנע עובר המקום רדיקליזציה נוראית ומכעיבה וחורג מכל היעוד לשמו הוקם.

  3. קאליש תתעשתי

    אל תתני למקארטיזם לשלוט בהחלטות העיריה.
    שי גליק יכול לדאוג לתרבות בגדה שם הוא גר.
    כאן חובה לשמור על פתיחות ולתמוך בפורום המשפחות השכולות שפועל למען השלום בין העמים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר