-->
רמזור (צילום: Gavran333/depositphotos.com)
רמזור (צילום: Gavran333/depositphotos.com)

משרד התחבורה מבקש למחוק את התביעה נגד העירייה

פרשת הרמזורים: חמישה חודשים לאחר החתימה על ההסכם להעברת הניהול והבקרה של צמתים מרומזרים במטרופולין לחברת נתיבי איילון, משרד התחבורה תבע את עיריית חיפה בטענה שהיא מונעת את ההעברה. כעת יפנו הצדדים להכרעה משותפת בפני מנכ"ל המשרד ומנכ"ל העירייה

פורסם בתאריך: 20.6.24 10:06

משרד התחבורה מבקש למחוק את התביעה שהגיש נגד עיריית חיפה וחברת יפה נוף לבית המשפט המחוזי בנושא הצמתים המרומזרים ולהגיע להסכמות.

בשנת 2011 נחתם הסכם משולש בין הממשלה, העירייה וחברת יפה נוף להקמה ולתפעול של פרויקט המטרונית ומרכז הבקרה במטרופולין חיפה. במסגרת ההסכם התחייבה העירייה לקבל לאחריותה צמתים ורמזורים המצויים מחוץ לתחומה המוניציפלי ולהעמיד מערכת תקשורת, שליטה ובקרה על מערכות הרמזורים המצויות בצמתים שבמסלולי קווי המטרונית, כולל צמתים שמצויים בתחומן של רשויות מקומיות אחרות.

באוגוסט 2022 הודיע המשרד לעירייה כי במסגרת העברת הניהול והתחזוקה של הצמתים המרומזרים מחוץ לגבולות רשות התימרור של העיר לאחריותה של חברת נתיבי איילון (נת"א) הושלמה ההיערכות הארגונית והטכנולוגית, והאחריות על הצמתים בנשר עברה לנתיבי איילון. בעירייה הקציבו למשרד חודש בלבד לביצוע העברה סדורה של הצמתים, וכשבמשרד ביקשו הארכה עד לסוף ינואר 2023 הודיע להם ראש מינהל התפעול אוהד דורפמן כי העירייה החליטה לתת למשרד שהות עד 1 בינואר 2023, והוסיף: "החל ממועד זה, מרכז ניהול התנועה של חיפה יסיר כל אחריות מניהול התנועה, לרבות טיפול במפגעים הקשורים למערכות הרמזורים, הפעלת קבלנים לתחזוקה מונעת ותחזוקת שבר בצמתים שמחוץ לגבולות רשות התמרור של חיפה".

מהתכתובות בין הצדדים עולה כי למשרד התחבורה היו טענות קשות נגד העירייה, ולפיהן שלחה העירייה לנת"א אלפי מסמכים וקבצים בנוגע לניהול ולאחזקה של הצמתים רק שבועיים לפי התאריך המוסכם – פרק זמן קצר ובלתי סביר להיערכות הנדרשת – וכי בבדיקת הקבצים התברר שהועברו תוכניות צמתים סרוקות ולא דיגיטליות, כך שלא ניתן לעשות בהן שימוש ולהעלותן למערכת, ושחלקן הן באיכות ירודה ביותר. בשל כך סירבו במשרד למועד להעברת השליטה והודיעו כי נת"א לא תוכל לקבל לידיה את ניהול המערכת לפני 15 באפריל 2023.

"אנו מבקשים להביא לידיעתכם ולהתריע בפניכם כי על פי עמדת מהנדסי תנועה במשרדנו, ניתוק חד צדדי של הצמתים ללא קבלת אחריות על ידי נתיבי איילון עלול להוביל לסיכון ממשי של חיי אדם", כתב המשרד לעירייה, "היעדר תשתיות המגלות ומצביעות על תקלות ברמזורים יגרמו לזמן תגובה ארוך לטיפול בניהול התנועה, והחשיפה לסיכון משתמשי הדרך, והולכי הרגל בפרט, תגדל משמעותית".

 

 

בדצמבר 2022 הגישה המדינה בקשה דחופה למתן צו מניעה וצו עשה זמניים במעמד צד אחד. בית המשפט הוציא צו מניעה זמני אשר מונע מהעירייה להסיר את האחריות ממערכת הרמזורים ובקרת הדרכים במטרופולין. בדיון הגיעו הצדדים להסדר, ולפיו הצו יישאר על כנו והצדדים "יחתרו לכך שהעברת הרמזורים תיעשה עד 15 במאי. כדי להשיג מטרה זו יתכנסו הצדדים לדיון בנושאי המחלוקת".

בינואר 2023 נחתם בין העירייה לנת"א הסכם על נוהל תיאום עבודות לתחזוקה וניהול של צמתים מרומזרים וציוד לניהול תנועה מחוץ לרשות תמרור של העירייה לתקופת ביניים עד למועד העברת הצמתים המרומזרים לחברה. אלא שבמאי הגישה המדינה תביעה נגד העירייה וטענה כי "במקום לאפשר את העברת ניהול הרמזורים ובקרת הדרכים לנת"א בחרה העירייה למנוע את השלמת ההעברה. את הסכמתה להשלמת הפעולות האחרונות הנדרשות לצורך העברת ניהול הרמזורים ובקרת הדרכים התנתה העירייה בדרישות כספיות המנוגדות להסכמים".

כעת עולה מהבקשה למחיקת התביעה כי העירייה הביעה את רצונה להפנות את המחלוקת לפתרון באמצעות מנגנון לבירור מחלוקות, שנקבע בהסכם המטרונית ואשר קובע כי "בכל מקרה של מחלוקת הנוגע לביצוע החיובים והזכויות בין הצדדים תובא המחלוקת להכרעה משותפת בפני מנכ"ל משרד התחבורה ומנכ"ל העירייה. בהיעדר הסכמה תובא המחלוקת להכרעת היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו".

בבקשה כתבה עו"ד אביגיל כהן שי מפרקליטות מחוז חיפה כי "שעה שקיים בהסכם המטרונית מנגנון ליישוב סכסוכים והכרעה מתבקש בית המשפט להורות על מחיקת ההליך ללא צו הוצאות".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר