רחוב שער פאלמר ריק. "בן אדם לא עובר ברחוב, בקושי חתולים מסתובבים“ (צילום: חגית הורנשטיין)
רחוב שער פאלמר ריק. "בן אדם לא עובר ברחוב, בקושי חתולים מסתובבים“ (צילום: חגית הורנשטיין)

עסקי המזון בעיר התחתית – הסוף?

תהליך ההשקעה שנעצר עם חילופי השלטון, ההזנחה מצד העירייה, אובדן הזהות של האזור, הייאוש של בעלי העסקים, והפיל שבחדר - הבליינים הערבים שמרחיקים את הקהל היהודי. משהו רע עובר על העיר התחתית, והעתיד צבוע באפור

פורסם בתאריך: 21.9.23 07:53

משהו לא טוב עובר על העיר התחתית. לאחרונה מתרבות הידיעות על סגירתם של מקומות בילוי והסעדה – גם כאלו שהיו פופולריים ומשכו אליהם קהל רב, וגם אחרים שפחות יצרו כותרות – כך שהמשוואה של החזק הוא השורד פחות מתקיימת פה. אם פעם על כל מקום שנסגר היה נפתח אחד חדש, היום זה לא המצב. יותר ויותר חנויות ריקות עם שלטים "להשכרה" פזורות לאורך הרחובות, והן עומדות בשיממונן כבר תקופה ארוכה.

כדי להצביע על התהליכים שעוברים היום על העיר התחתית, חייבים להרחיק כמה שנים לאחור, לשלטון אחר, עם חזון. בדמיונו ראה יונה יהב קמפוס – שכונה או רובע סטודנטיאליים – שבו הסטודנטים מחיים גם את חיי היום וגם את חיי הלילה בעיר התחתית. ביום אמורים היו להיפתח עסקים קטנים כמו מסעדות ביתיות ודוכנים של אוכל זול, זמין ומהיר, לצד עסקי לילה כמו מסעדות שף, פאבים, ברים קולינריים ומקומות בילוי ליליים.

לאחר השקעה עצומה על שיפוץ שנמשך הרבה יותר מדי זמן וכמעט הרג את כל המסחר באזור, שיקום השוק התורכי השתלם. הצלחתה של מינהלת העיר התחתית להשיב לחיים את מתחם השוק ואת הרחובות הסובבים אותו, כמו גם את הרחובות הנמל ושער פאלמר, באה לידי ביטוי בדיוק שם – הפיכתה של העיר התחתית כולה למוקד משיכה של בליינים. חיי הלילה החלו לפרוח, העירייה תמכה ועזרה ככל האפשר כדי לייצב את מצבו של החולה על שלל תחלואיו, ועם יד על הלב אפשר להודות שהניתוח הצליח. הפיכתו של רחוב נתנזון למדרחוב בשעות הלילה ואירועים תרבותיים-אמנותיים-קולינריים מושכי קהל גרמו לאלפי אנשים להגיע ולהרגיש את אווירת הקרנבל.

"מה שקרה בפועל זה שהתהליך בעצם נקטע מבלי שהגיע לסיומו", אומרת בעלת עסק ותיקה בעיר התחתית, "הוא נקטע בסוף שנת 2018 כשהתחלף השלטון, ולעינת קליש רותם לא ממש היה אכפת מהעיר התחתית, היא לא נמצאת בראש מעייניה. כל התהליכים וכל ההשקעות הופסקו, והעיר התחתית מוצאת את עצמה תקועה בין לבין, במין משבר זהות, והיא לא ממש יודעת מה היא. היא קצת עיר סטודנטיאלית, אבל לא לגמרי. יש בה חיי לילה וחיי יום, אבל הכל זה קצת מכל דבר. אין לה באמת זהות, ולכן אנחנו בעיצומה של תופעה – מקומות לילה נסגרים לצד מקומות יום שנסגרים. אין באמת דפוס, אי אפשר לבוא ולומר שרק עסקים מסוג אחד נסגרים או שרק עסקים מסוג אחד נפתחים. יש משבר גדול מאוד של זהות. ביום שישי בבוקר העיר התחתית פשוט נטושה, היא נראית ריקה. המשרדים וחברות ההייטק סגורים, בתי המשפט גם, והעיר פשוט דוממת לחלוטין. אז עסק של מזון או עסק של חיי יום לא יכול באמת לשרוד את הריק הזה".

 

חנות סגורה ברחוב שער פאלמר. "משום מה בחיפה לא יכולים לשגשג שני אזורי בילוי בו זמנית" (צילום: חגית הורנשטיין)

חנות סגורה ברחוב שער פאלמר. "משום מה בחיפה לא יכולים לשגשג שני אזורי בילוי בו זמנית" (צילום: חגית הורנשטיין)

 

"העיר התחתית מתייבשת"

הריק הזה הוא בדיוק מה שהכריע את אליק ערב, שפתח את סביח התחתית ברחוב הנמל רגע לפני שהקורונה פרצה לחיינו. ערב האמין מאוד במוצר שלו – פיתה עננית במילוי מוקפד ובמחיר שווה לכל נפש. המקום היה פתוח רק בשעות היום וענה על הצורך של מהיר, זול ואפילו טעים בלוקיישן נבחר – בתווך בין קמפוס הנמל, קמפוס העיר של אוניברסיטת חיפה וקמפוס האוניברסיטה הפתוחה – עם סוג של קהל יעד. על פניו, המקום אמור היה לשגשג. זו אמנם רק פיתה, אבל כזו שהשקיעו בה את הנשמה. כדי להתפרנס בכבוד צריך שתהיה תנועה של אנשים לאורך כל היום ולא רק פיק של שעתיים בצהריים, שבהן נמכרו בין 60 ל־70 מנות. מסתבר שגם אם יש לך את העסק הנכון, אם אין מי שיצרוך אותו לא תחזיק מעמד ותסגור.

לאחרונה התבשרנו גם על סגירתה של מסעדת שולה שהגישה אוכל טברייני. במשך ארבע שנים ניסתה שולה לפלס את דרכה ולייצב את זהות לקוחותיה. שולה היתה בעצם יצור כלאיים. מצד אחד היא לא התאימה לחיי היום – אי אפשר להתייחס אליה כאל מזללה עם אוכל מהיר וזול. זו מעין מסעדת מיני שף עם מחירים גבוהים יחסית שלא היוו פתרון, לא לעובדים במשרדים שמסביב ולא לסטודנטים. מצד שני, שולה היתה סגורה בערבים, בניגוד למסעדות אחרות בעיר התחתית שמצליחות לשגשג. יכול להיות ששולה נסגרה בגלל היעדר תנועת אנשים ברחוב במהלך היום, אולי כי היתה יקרה מדי ולא מהירה מדי, ואולי פשוט לא התאימה לקונספט.

"כשמסתובבים בעיר התחתית ופוגשים מסעדנים או בעלי עסקים אחרים, מיד מבחינים שהם עייפים", אומר בעליו של עסק ותיק שאינו מתחום המזון, "העיר התחתית עייפה, בעלי העסקים עייפים, וזה קשור גם לכל השינויים שעוברים עליה – בעיקר שינוי של קהלים – גם לאובדן הדרך ולאובדן הזהות, וגם לכך שהעסקים מרגישים מוזנחים, ודי בצדק. לעירייה לא אכפת מאיתנו, כל העיניים נישאות לשוק תלפיות. גורמים בעירייה משוויצים ברשתות החברתיות שהמהפך שעבר על שוק תלפיות זה בזכותם. כולנו יודעים שזה בטח לא קרה בגלל קליש רותם אלא למרות קליש רותם. מי שנשאר בעיר התחתית מרגיש נטוש. ביום שישי לגמרי מת פה, בן אדם לא עובר ברחוב, בקושי חתולים מסתובבים".

חוץ ממשבר הזהות, העירייה היתה יכולה למנוע סגירת עסקים?

"חד משמעית כן. אם היה המשכיות לחזון של יהב והמינהלת היתה ממשיכה לעבוד, בוודאי שהיא היתה יכולה למנוע גם סגירת עסקים וגם את השינויים של אופי וזהות. אסור לשכוח שנשללו תקציבים, כל הפסטיבלים נעלמו, לקחו לנו את הריאה הירוקה היחידה והפכו אותה לחניון, הפסיקו את אירועי סוכות ואת האירועים התרבותיים המוצלחים שהיו בימי שישי בצהריים. היו פה פסטיבלי אוכל או קלבת שבת. כל ההשקעות האלה של העירייה בעיר התחתית עזרו מאוד להחזיק אותה עם אופי ועם זהות וגם גרמו להביא קהל שהכניס קצת דם לעסקים האלה. העיר התחתית מתייבשת. היא מיובשת בין השאר גם בגלל השלטון המקומי. בהחלט כן".

 

סביח התחתית סגור. פיתה שהשקיעו בה את הנשמה (צילום: חגית הורנשטיין)

סביח התחתית סגור. פיתה שהשקיעו בה את הנשמה (צילום: חגית הורנשטיין)

 

 

 

"התדמית הקולינרית כבר לא מחזיקה"

לא בכדי לוטשים בעלי העסקים בעיר התחתית עיניים לשוק תלפיות. לדעתם, הנהירה של מסעדנים יהודים ובליינים יהודים לתלפיות יצרה במקום ואקום שהתמלא על ידי עסקים בבעלות ערבית, ובעקבותיהם הגיעו בליינים ערבים.

"ככה בעצם מתחולל על העיר התחתית תהליך של ערביות, עד כדי כך שכשאת עוברת בעיר בלילה, את רואה הרבה יותר מעשני נרגילות בחוץ מאשר סועדים במסעדות שף", אומרת בעלת העסק בעיר תחתית, "זה גלגל שכבר קשה מאוד לעצור אותו, זה מדרון חלקלק. ככל שיהיו יותר נרגילות ומכוניות שעושות רעש, כך יהיה פחות נעים לאוכלוסייה היהודית להישאר פה. אני צופה שיהיה קשה מאוד לצאת מהמצב הזה בלי התערבות עירונית, ואין התערבות עירונית".

בעל עסק שכן מתחום המזון מסכים איתה: "אחת מהבעיות המרכזיות של העיר התחתית בכלל ושל ענף המסעדנות בעיר התחתית בפרט היא המסעדנים הערבים. מסעדנים יהודים מתרחקים מהעיר לטובת שוק תלפיות שיותר מושך אותם. העיר התחתית הופכת להיות מובלעת ערבית בחיפה, ואם לא יהיה פה שינוי מערכתי מלמעלה היא בדרך להיות המושבה הגרמנית. המסעדנים הערבים נמשכים לעיר התחתית כי האוכלוסייה שמבלה שם בלילות היא מהמגזר הערבי – צעירים ערבים מחיפה ומהכפרים שמסביב. העסקים שנסגרו הם עסקים שהקהל שלהם הלך לתלפיות, והקהל שנמצא פה כרגע לא צריך אותם או לא רוצה אותם. ככה נפתחו עוד ועוד בתי עסק שמתאימים לצעירים מהמגזר, וגם ברמה התדמיתית אף אחד לא רוצה להישאר פה. עדיף לפתוח עסק בכרמל או בשוק תלפיות".

אז האם אפשר לקרוא לילד בשמו? "אני מכירה מסעדנים בעיר התחתית שבפירוש מתלוננים שלקוחות מפסיקים להגיע או ממעטים להגיע כי לא נעים בעיר התחתית – כי רעש, כי מלוכלך, כי מכוניות עושות רייסים, כי מסוכן, כי מפחיד לחצות את הכביש, כי אי אפשר לשבת בשקט", אומרת בעלת עסק המזון, "זו פשוט הפקרות. העיר התחתית הופקרה, לא רק מבחינת תרבות כי לא משקיעים בה יותר בפסטיבלים, היא הופקרה גם מבחינה בטיחותית. עזבי שהזבל נשפך ברחובות בסופי שבוע, יש המון אנשים שלא מרגישים בטוחים להסתובב בעיר התחתית, ואני מבינה אותם. כי תכלס, עם כל המכוניות המשופרות שלהם והרייסים שהם עושים, את מרגישה נטושה. את מרגישה שלאף אחד לא אכפת מהביטחון שלך. ושוב – הדברים האלה הם מדרון חלקלק. לא מציבים גבולות לפורעי החוק האלה, וזה ילך וימשיך. אם אחרי הבחירות לא יהיה פה שינוי, תוך שנה העיר התחתית תתרוקן לחלוטין ממבקריה היהודים, וגם מסעדות שעכשיו מגיעים אליהן במיוחד יתחילו לסבול מזה מאוד".

את מתכוונת למסעדות השף שעדיין מחזיקות מעמד?

"גם התדמית של קולינריה גבוהה, של מסעדות שף בעיר התחתית, כבר לא באמת מחזיקה. מלבד וניה ביסטרו, לוקס, קרודו וראסיף 33, אין באמת מסעדות של שפים. רוב עסקי האוכל פה הם עסקי מזון מהיר – חומוס, פלאפל, פיצה, כריכים, מק'דונלדס וצ'יפס. זה כבר לא מה שהיה בהתחלה, וזה בהחלט לא החזון של יהב שראה שדרה מלאה במסעדות שף ולקוחות שמטיילים ועושים פוד שופינג, שזה להסתובב ברחוב ורק לבחור לאן להיכנס לאכול. העיר התחתית משתנה, אבל לא ממש ברור מה הכיוון שלה. מה שבעיקר מבאס זה שחיפה מנציחה את האתוס שאצלה עין אחת בוכה ועין אחת צוחקת, כלומר אף פעם אין שני אזורים שמסוגלים לשגשג בו זמנית. אם לפני 15 שנה מרכז הבילויים היה על ציר מוריה, אז כשהעיר התחתית התרוממה, היא חיסלה את הציר וכל העיניים הופנו אליה. אם עכשיו יש התעוררות בשוק תלפיות והוא ההוט ספוט, אז זה בעצם הורג את עיר תחתית. משום מה בחיפה לא יכולים לשגשג שני אזורי בילוי או שני אזורים קולינריים בו זמנית".

 

שולה סגורה. לא התאימה לקונספט (צילום: חגית הורנשטיין)

שולה סגורה. לא התאימה לקונספט (צילום: חגית הורנשטיין)

 

"היה פה כיף פעם"

במסגרת שיטוטיי בעיר התחתית הגעתי גם למי שבבעלותו כמה עסקים – חלקם עובדים ביום, אחרים הם עסקי לילה מובהקים – וגם הוא אינו מוכן לאזכור שמו. הוא נולד בחיפה, עדיין מאוהב בעיר התחתית כמו לפני שבע שנים, כשרק פתח את העסק הראשון שלו ברחוב הנמל. כואב לו לראות את התהליכים שעוברת העיר התחתית, והוא לא מסתיר את אי שביעות רצונו מהשינוי של אוכלוסיית הבליינים.

"לפני שבע שנים, כשפתחתי את העסק הראשון שלי, היה סגנון מסוים לעיר התחתית", הוא אומר, "היו מקומות שכונתיים וקהל קבוע ויפה. ידעתי שזה לא יישאר ככה לנצח כי העיר מתפתחת. נפתחו עוד עסקים כמו ברים בסגנון מזרחי או בסגנון טכנו, שמשכו סגנונות אחרים של אנשים שהגיעו בעיקר מחוץ לעיר. השיא של הבילויים בעיר התחתית היה בשנה שלפני הקורונה, כשאלפים היו מגיעים בסופ"שים. לא היה בטוח פה ב־100 אחוז, כי הרבה אנשים בעייתיים היו מגיעים, אבל היתה תנועה, היו פה חיים".

אתה עושה הפרדה בין יהודים לערבים?

"לא, לא, אני מדבר על כל האנשים. מינהלת העיר התחתית ידעה לשים גבולות וחוקים לבעלי העסקים, ובתמורה היו מנקים לנו את הרחוב כל יום. טריוויאלי. כיום אם משפחה תטייל בסופ"ש במדרחוב הנמל, אוי ואבוי מה היא תראה על הרצפה – זבל, הכל שחור, הכל מטונף. היום אין סדר, אין מי שמקפיד, אין מי שאכפת לו. העירייה התחילה משהו יפה כשסגרו את רחוב הנמל לתנועת כלי רכב משעה 18:00 בערב עד 5:00 בבוקר. רק מה – סגרו רק את הכניסה ולא סגרו את היציאה, אז אנשים פשוט נכנסים באין כניסה. רחוב הנמל אמור להיות מדרחוב ואזור בילוי עם תאורה ומצלמות, שיהיה בטוח לאנשים לטייל בו. לא יכול להיות מצב שמישהו הולך באמצע הרחוב עם הילד שלו ופתאום מכונית נוסעת מולו או קטנוע ממהר כי הוא בא לאסוף משלוח. כל הדברים האלו הפריעו לאנשים האיכותיים שרוצים את השקט ולבלות במקומות טובים. הם עזבו אותנו, אני לא יודע לאן, אולי לכרמל ואולי לשוק תלפיות".

ומי נשאר?

"נשארו מעט אנשים קבועים והרוב אלו הם אנשים שאנחנו לא מכירים. אלו אנשים שמגיעים לכאן מחוץ לחיפה, והם לא באמת באים בשביל לבלות. אנחנו כבר לא עובדים חזק כמו שהיינו עובדים פעם – גם ביום וגם בלילה – ובמיוחד לא בסופ"שים אז היינו מפציצים. אין פה אירועים לעומת מה שהיה פעם. היה פה כיף פעם, היה עניין, היו פסטיבלים. אנשים היו מגיעים בהמוניהם, יושבים בכל מקום וכולנו היינו עובדים. עכשיו אני מרגיש פה כמו בתקופת הקורונה, רק בלי קורונה. אני יושב פה בעיר, מסתכל סביבי – אין תנועה, אין אנשים, אני לא מכיר אף אחד. אני כחיפאי שהייתי מכיר מלא אנשים, לא מכיר את הלקוחות שמסתובבים פה. הקהל הקבוע התפזר".

די יוצא דופן שכערבי אתה מתלונן על הקהל הערבי שמגיע לפה.

"הם מגיעים באגרסיביות מסוימת, הם מאיימים על מי שרק מסתכל עליהם בצורה שלא מוצאת חן בעיניהם. הם יכולים להתחיל קטטה בשניות. אלו אנשים מהכפרים, שאין להם תרבות של בילויים ואלכוהול, הם באים לפה והם מתפרעים. המשטרה מנסה לעזור, שמים מחסום בסופ"ש ברחוב עצמאות, אבל המחסום מייצר פקק. מי שבא לבלות, נתקע בפקק של שעה ונמאס לו. בפעם הבאה הוא כבר לא יגיע לפה. צריכים לעשות פה סדר".

אז המשטרה מנסה לעזור, ומה עם העירייה?

"העירייה לא משקיעה כלום ברחוב, אפילו פחי אשפה אין להולכי רגל. מי שמעשן סיגריה, אין לו איפה לזרוק אותה, רק על המדרכה. אין תאורה בערב, אין מצלמות ולא בטוח לטייל פה. אני לא בעד עסקים שמכניסים נרגילות, כי זה מושך את הלקוחות הבעייתיים. זה כמו לשתות וודקה בלו, לשמוע מוזיקה מזרחית, זה הכל קשור. לצערי העסקים האלה מושכים את הקהל הבעייתי".

השאלה היא אם לא יקרה משהו דרסטי והעירייה תמשיך להזניח את העיר התחתית, האם בעוד שנה יהיה לקהל הטוב לאן לבוא?

"אם זה יישאר ככה, ובשנה הקרובה הכל יישאר אותו דבר, כל העסקים לא יעבדו פה וכולם יתחילו להיסגר. אין פה עניין, אין בשביל מה להגיע. את הולכת במדרחוב בזכרון יעקב, עוברת ליד מקום שנראה לך ונכנסת. פה אין את זה, פה חסרים כמה מקומות שכונתיים, עסקים קטנים שיודעים מה הם עושים. לדעתי גם חסרים מקומות של אוכל מהיר, אבל לא רשתות. חסר פה מתחם בילוי עממי, כייפי, חסרים מקומות שימשכו חיפאים, בגילאי 27 עד 45. הקהל הזה עזב אותנו, מי שנשאר אלו המבוגרים, או המאוד צעירים".

בעלי העסקים מתלוננים גם על בעלי הנכסים.

"זו גם בעיה שחייבים לשים עליה את הדעת. אני עכשיו סוגר שני עסקים סמוכים, כי רשת בינלאומית הולכת לפתוח שם סניף ראשון בחיפה. הרשתות משתלטות על הרחוב ועל העסקים הקטנים. בעלי הנכסים מעלים שכירויות ואנשים לא יכולים לעמוד במחירים המטורפים האלה. אם היו ברחוב כמות אנשים אז בכיף, שיעלו מחירים, זהו win win, אבל אתה לא יכול לעלות במחיר והאזור לא מתקדם, אלא הולך אחורה. אני לא יכול לשלם את העלויות האלה. מתחילים להרגיש הפסדים, או שלא מרוויחים, וזה לא משתלם. לכן בעלי הנכס החליטו להביא רשת שמשלמת לו איקס כסף בחודש, יש לה את הלקוחות שלה, אנשים מכירים אותה, רק חבל שזה עסק שעובד על משפחות. בדיוק ההיפך ממה שאנחנו רוצים למתחם בילוי".

כשאני חושבת שהשכן של פאב העוגן הולך להיות סניף של KFC, זה לא מסתדר לי.

"ובצדק. קודם כל הלכה לו האווירה האינטימית של הערב, של המוזיקה המיוחדת שלו, של הפאב האפל. פתאום יהיה לו אור לבן בעיניים, ילדים יושבים בחוץ וצועקים ומשתוללים. אנחנו, אנשי הלילה לא אוהבים תאורת לדים, שהכי לא מתאימה לאזור בילוי לילי".

גם אין מספיק אנשים שייכנסו לשם במשך היום.

"נכון, אין בכלל תנועת אנשים במהלך היום. אני מעריך שעד סוף השנה ייסגרו לפחות עוד ארבעה או חמישה עסקים ותיקים. חיפה לא ידעה איך לתחזק ולשלוט בכמות כזו של אנשים שהגיעו לבלות בעיר התחתית. נהייה בלאגן בתנועה, בלאגן בחנייה, בלכלוך, באבטחה, במשטרה, בדקירות שהיו, בקטטות. אני לא חושב שאפשר לשלוט במי שנכנס לחיפה לבלות, אבל יש מלא דברים שהם היו צריכים לדעת איך ומה לעשות. חיפה היא סמל וממש חבל מה שקורה לה. כואב לי, אני חיפאי מלידה וכבר 11 שנים כל יום בעיר התחתית. אני קם בבוקר, לא שותה קפה בבית, אלא פה. כואב לי ועצוב מאוד מה שקורה פה. מלא הומלסים, מלא לכלוך וגם מלא אנשים מהשטחים שבאים לכאן למכור כל מיני שטויות ומציקים לאנשים במסעדות".

ראיתי שהעובדים שלך לא מרוצים כשביקשת מהם לנקות את הכביש והמדרכה.

"אני משלם מלא ארנונה, משלם לפי מטר על שולחנות וכסאות שאני מוציא החוצה. איפה התמורה? העובדים שלי מקללים אותי, על זה שאני מכריח אותם לנקות את הרחוב וזו לא העבודה שלהם. קניתי את כל הציוד, קיטור, ואנחנו מנקים את המדרכות והכביש במקום העירייה. אפילו בתמרים שנופלים מהעצים על הראשים של הלקוחות שלנו העירייה לא מטפלת. אף אחד לא מתייחס אלינו, פותחים קריאות ב־106 ופשוט מתעלמים מאיתנו. כואב לי על העיר התחתית וגם שזו הפרנסה שלי. אני מרגיש את העליות והירידות, למזלי אני יודע לשרוד כי יש לי תמיד תוכניות גיבוי איך לעשות טוב בעסק שלי, אבל זה לא עתיד".

מעיריית חיפה לא התקבלה תגובה.

 

רחוב הנמל שומם. "אנשים מהשטחים שבאים לכאן למכור כל מיני שטויות, מציקים לאנשים במסעדות“ (צילום: חגית הורנשטיין)

רחוב הנמל שומם. "אנשים מהשטחים שבאים לכאן למכור כל מיני שטויות, מציקים לאנשים במסעדות“ (צילום: חגית הורנשטיין)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

28 תגובות
  1. נועם

    אני וחבריי הפסקנו לבלות בעיר התחתית כיוון שהאווירה בשנים האחרונות נהייתה לא נעימה, המון ערבים כנראה מהכפרים משרים אווירה עוינת ואגרסיבית, הרחוב הראשי נהיה רחוב של מירוצי מכוניות ואופנועים משופרים ברקע, משום מה אין פיקוח ואין משטרה ובעיקר אין תחושת בטחון. נראה שמאז שאלה הגיעו האזור נהיה אזור הפקר וחבל. בנוסף הדברים הרגילים שהעיר סובלת מהם, לכלוך, זוהמה ובעיקר אפרוריות. מדרכות מפוצצות מסטיקים דבוקים ובדלי סיגריות. כחיפאי לשעבר ואולי עוד בעתיד אלה דברים שמעציבים אותי לראות. העיר בהזנחה תמידית ואני רק תוהה לעצמי מי האחראים לכך.

  2. כרמליסט

    יש את שוק תלפיות. שפע של מסעדת מעולות. למה להרחיק עד העיר התחתית? גם האווירה שם לא נעימה.

  3. גועל נפש

    כתבה גזענית ומנותקת
    אין ספק שיש בעיה בחיפה בהנהלת קליש
    והבעיה היא בכל חיפה
    שוק תלפיות מקום מפחיד מלוכלך ומלא נרקומנים
    העסקים שם עוברים בקושי את השבוע וחיים על הסופ"ש

    אי אפשר להגיד שהבעיה היא ערבים בעיר התחתית
    (כאילו שבטיילת לואי בכרמל יותר טוב)
    להפך, המקומות שלהם עוד עובדים, כניראה שראסיף זאת המסעדה שעובדת הכי טוב בעיר ולא רק היא,
    פיצה נאופוליטן עסק יהודי, מתחרה על התואר הזה גם הוא אבל לא נכנס לכתבה בדרך נוחה ואטומה

    וניה גם הוא עסק "יהודי" עובד
    בקיצור, לדבר עם מסעדנים כושלים לא נותן הרבה חוץ מרעל
    שגם ככה לא חסר במדינה המכוערת שלנו.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אנשים מגיעים פחות גם בגלל המחירים. הכל יקר ואנשים נמנעים או מצמצמים ביקור במסעדות. המחירים של המנות כבר מוגזמות ולא מרגישים בתמורה באמת משתלמת לצערי

  5. די להתכחש למציאות

    למי שמעליי שכתב שזה לא רק העיר התחתית ולכן זה גזענות, אז כן בטיילת לואי גם רוב הקהל שמגיע הוא ערבי, אז בעצמך פתרת את הנעלם במשוואה הזו.

    ואם נמשיך לדמותת את טיילת לואי לעיר התחתית, נגלה שסה בדיוק אותו תהליך שהתרחש, אני הייתי מבני הנוער שבמשך שנים ביחו במרכז הכרמל ובטיילת לואי בכל שעה אפשרית ומעולם לא הרגשתי לא בטוחה, ואז לאט לאט הגיעו חבורות מאוכלוסייה מסוימת וחיפשו ריבים, קטטות, לאיים, להטריד, אז הפסקנו לבוא והיום זה מקום גם לרכבים המשופרים.

    אם כל הזמן נצעק גזענות במקום לטפל בעבריינים אז נישאר באותו מקום, רק לרחם על מי ששונה מאיתנו במקום לגרום לו להבין שהוא לא שונה וצריך להתיישר בדיוק כמונו, כמו שאני לא מאיימת על אף אחד או משפרת לעצמי את הרכב, אין סיבה שהם יוכלו ואני לא.

    מספיק להפקרות הזו, מה ישאר לנו כאן?

  6. רווית

    מי פותח מסעדה בחיפה??? כאן זה לא תל אביב, לאנשים אין כסף. ואין כאן גם צעירים, זו עיר מאד זקנה.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ג'נין זה כאן
    ערבים איפה שהם לא ילכו הורסים
    חיפה היא מירוץ מכוניות אחד גדול
    אופי אין לעיר הזאת
    בקרוב יהיה אופי ערבי מוסלמי אופי מהכפר
    ערבים בכרמל ערבים בעיר תחתית ובאמצע יש קצת רוסים וערבים
    משהו ישראלי יהודי חילוני יש פה?
    בקיצור העיר מזוהמת ולא רק בזוהמה על רצפת הרחוב…

  8. בואו נספר את כל הסיפור

    כתבה רצופה תעמולה הזויה ליהב הכושל. ראשית בקדנציה של יהב הפכה המושבה הגרמנית מציר איכותי עם גלריות ומסעדות יוקרה, לציר של מסעדות באסטה משוכפלות לקהל הכפרים, הקישוטים הוולגריים שפעם היו מנת חג החגים, הפכו להשתלטות טוטאלית, ממדרכה של 10 מטר לא השאירו 2-3 מטר להליכה אלא בקושי 1 מטר. אין שביל אופניים במושבה. אין שביל ריצה. יש רק אדניות שמשאירות מקום אפילו כסא גלגלים מתקשה כבר לעבור בגלל השתלטות.
    יונה יהב ועינת קליש לא עשו כלום לעצור את ההתפרעות במושבה שהפכה מוקד לפורקן לכפרים, אלכוהול מרוצי מכוניות רועשים והפרעות והצקות לתיירים. תיירים כבר מקבלים הנחייה לא להגיע למושבה כי יש הטרדות ויש רעש שהמלונות בקרוב ייצאו משם בגלל המטרדים. אין גיוון במסעדות הכל אוכל זול ולא איכותי והרמה יורדת משנה לשנה, זה באסטות של שוק במסווה של מסעדה.
    כתבתם שיונה יהב הגה את קמפוס הנמל והשוק הטורקי חד משמעית הגיע זמן לתקן היסטורית את הנושא זה היה פרויקטים של החברה הכלכלית ששיווקו בכלל בתקופת מצנע והיו יוזמה של שמואל גלבהרט סגן ראש העיר מהירוקים שהתחנן ליהב להוריד עסקי בילוי ולשפץ את השוק הטורקי ואת רחוב הנמל.
    אחרי מלחמת לבנון כשהעיר הייתה מרוסקת, החליטו לעשות מזה קמפוס אקדמי לנסות להוריד את הטכניון והאוניברסיטה לשם וגם זה נכשל, היחיד שפתח שם מכללה זה תלתן שעברו מהמושבה לעיר התחתית, ארז יששכרוב שקנה בניין שלם ונמצא ברשימת הנדלניסטים והקבלנים והקניונים של יהב גם הפעם…
    הבעיה ברחוב הנמל זה ההזייה שנקראה מינהלת העיר התחתית שהרגה את העסקים בדרישות בלתי פוסקות ככה נסגר למשל ג'ק והאפונים בגלל מזגן בחוץ. או להחליף כסאות. עסקו בשטויות ממש ולא סיפקו שיווק בכלל. מתחם 21 שהקימו עם גלריות אמנים כשל לחלוטין. מה שעשה ראש המנהלת טרנו ואחריו מורג זה כלום ושום דבר, עשו בכאילו קצת פרסום ומפות וגימיקים גרועים.
    אחרי הקורונה כשהמקום הפך למרכז בילוי של המשולש ונצרת זה חיסל סופית את כל מסעדות היוקרה והפאבים הרציניים ובמקומם נכנסים גלידריות ומסעדות אוכל ערבי מהיר כי זה הקהל שעוד מסתובב וזה לא גזענות זו עובדה שמי שמחפש מסעדות איכותיות יותר ומחפש קהל ברמה של צעירים אקדמיים לא יסתובב במסבאות שמארחות פרחחים מנצרת שצועקים ומתלהמים ומגיעים לעשות דאווינים על אופנועים רועשים.
    מרגע לרגע העיר התחתית קורסת בגלל יונה יהב. בגלל שהקניונים שהוא פתח בחוצות המפרץ עבור משפחת עופר רוקנו 100 עסקי חנויות ומסעדות ממרכז חיפה והדר וחיסלו את הדר טוטאלית רחוב החלוץ חצי ריק ורחוב הרצל מלא באסטות זולות כמו שוק ממש.
    חבל שזה מה שנגמר משלושת מוקדי העיר חיפה. עכשיו ההשתלטות של קהל העראייס והקבבים – על מרכז הכרמל וגם הוא יהרס ויינטש. אחרי זה יחוסלו גם העסקים בחוף דדו כשגם משם הקהל האיכותי יברח ויגיע קהל האופנועים והעראייס.
    גורל חיפה עגום מאד כי הפוליטיקאים שרצים רק רוצים שקט ודו-קיום ומפחדים לומר את המציאות שנכתבת בכתבה הזו ובתגובות שהיא האמת על המצב פה. זה מצב של הרס מכוון של חיפה. למשל סניף חד"ש במושבה שמייצר הפגנות אלימות בכוונה 50 פעם בשנה, זה נעשה 100% כדי להרחיק את הציבור היהודי מהמושבה – את זה לא אומרים יהודים את זה אומרים המסעדנים הערבים האיכותיים שאיבדו חצי מהקהל הקבוע שלהם אחרי האלימות שחד"ש אירגנה ב"שומר החומות" במאי 2021

  9. חיפאי שפוי

    כמה שטויות אפשר להגיד. מגיע הרבה לפארק הכט לטיילת לואי וגם לעיר התחתית. נכון יש גם ערבים . אבל הכל עובד אווירה טובה. מי שמפריע לו שיש ילד שמדבר ערבית או לפעמים שומעים גם אידיש שיילך למקום אחר . מי שעובר בשישי בלילה דרך העיר התחתית מגלה שיש המון אנשים. ומי שמתאים לו kfc או מקדונלדס שיאכל . מה אין לנו מספיק צרות? תתמקדו בעיקר

  10. משה לוי

    כמה שטויות אפשר להגיד. מגיע הרבה לפארק הכט לטיילת לואי וגם לעיר התחתית. נכון יש גם ערבים . אבל הכל עובד אווירה טובה. מי שמפריע לו שיש ילד שמדבר ערבית או לפעמים שומעים גם אידיש שיילך למקום אחר . מי שעובר בשישי בלילה דרך העיר התחתית מגלה שיש המון אנשים. ומי שמתאים לו kfc או מקדונלדס שיאכל . מה אין לנו מספיק צרות? תתמקדו בעיקר

  11. דויקו

    לפני כשנה לקראת הכריסמס יצאנו למסעדה ברחוב הנמל וכשיצאנו ממנה עברתי במעבר חציה ומכונית עם שני ערבים צעירים האיצה במכוון כאילו לפגוע בי ואחרי כן נעצרה והתחילו לצחוק.כששאלתי אותם מדוע ההתנהגות הזאת אוימתי על ידיהם והחברים סילקו אותי מהר משם כדי להגן עלי. במפורש מסוכן ומאוד לא נעים להסתובב באיזור הזה

  12. הבלאגן חוגג

    קניתי דירה במיטב כספי בעיר התחתית במטרה לגור בחיפה ולנסוע ברכבת לעבודה.
    הדירה כרגע מושכרת למישהו שמשתמש בה כמשרד שלו בחיפה כי גם הוא לא רוצה לגור בעיר
    עברתי לגור בעתלית ביחידת דיור שקטה מרחק הליכה מהרכבת והייתי שמח לעבור קבוע.
    לחיפה אין מה להציע בעיר התחתית. למשל אין בית קולנוע. אין מועדונים. הרעש מאופנועים מעצבן.
    כשאין אופנועים יש רעש רכבות. יש צפירות משאיות. זה ממש כמו לחיות צמוד לנתיבי איילון.
    זה לא מתאים למשפחות. אין גני ילדים ובתי ספר יהודיים בכלל באזור. אז מי יעבור לשם.
    כשראיתי את התוכנית של עיירית קליש להוסיף קומות לכל הבניינים ממש צחקתי. זאת בדיחה
    אף יזם שרואה את הבלאגן בעיר ובהדר בשמירת הדר הציבורי פשוט יילך לשכונה אחרת.

  13. חיפאית מודאגת

    ערבים שמשרתים אתכם זה בסדר אבל ערבים שמבלים זה יותר מדי

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפשר להתחמק להתפתל אבל האמת היא אחת.
    הערביים מרחיקים את היהודים בכוונה מכל אישורי הבילוי כבר לא נעים להסתובב בדדו ביום שישי בערב אין פקחים אין משטרה לכלוך ברמות על האש ועל הטיילת כמו כל חיפה בקדנציה של קליש הערביים השתלטו על חיפה זה עצוב אבל לדעתי בימי שישי שבת צריכים משמר הגבול ומשטרה להסתובב ברחובות משעה 10 בלילה ולעצור ולהחרים מכוניות ומי שמחרחר מריבות ל 24 שעות במעצר מיד

  15. נינווה

    ההשקעה בשיפוץ של העיר התחתית ומיתוגה כאיזור בוטיקים, ירדה לטמיון בגלל אירגון לקוי. הבוטיקים פתחו וסגרו מתי שהתחשק להם וההתלהבות והלקוחות הפוטנציאליים נעלמו כי לעתים הגעת לחינם – לגלות שסגור. הסגנון השתנה ונפתחו עסקי מזון לרוב. גם זה יורד לטמיון בגלל אדישות וחוסר תכנון וחזון

  16. אריה

    חבר'ה גם בתל אביב סוגרים הרבה מסעדות בגלל הריבית וההפגנות שהתנחלו ברחובות ללא אכיפה כי היועמשית הפסיקה לאכוף את החוק. גם בחיפה רחוב מוריה וחורב לא מרויח בגללם במוצ"ש.אחרי עשור של ריבית 0 במשק עברנו לריבית 4.75% וזה הורג עסקים ומשפיע גם על הלקוחות שבררנים וחוסכים למשהו אחר. גם הקהל שהגיעה בהמוניו לפני הקורונה לקרית הממשלה מידי יום ולבתי האוכל במקביל עבר לדיגיטל שהממשלה כפתה על העובדים

  17. אין מקומות בילוי בכל מרכז חיפה

    מי שגר במושבה מחפש לעבור משם בגלל הבריונות של מסעדנים ושל המבלים מהמגזר.
    חוסמים את הכבישים עם משאיות סחורה. מאיימים על התושבים כשחוסמים מדרכות עם אופנועים ועם שלטי מסעדות.
    ורכבים דוהרים בשדרות המגינים חייבים שם רמזורים בנוסף לכיכר התנועה. הכל יוצר אוירה שהמושבה מקום מסוכן ולא נעים.
    במדרכות פוגרום ממש. אלפי בדלי סיגריות, בגבוקי אלכוהול זרוקים בכל מקום. בחלק מהרחובות שמובילים למושבה אין מדרכות להולכי רגל וחשוכים בלילה וממש מפחיד ללכת בהם בלילות.
    המושבה לא מציעה שום מקום בילוי בלילות מלבד מסעדות.
    גם העיר התחתית ריקה ממקומות בילוי אז אם רוצים לרקוד או סרט או מסיבה או הצגה אין בהן כלום ולכן בני נוער מתפרעים ומשועממים ונוצר ונדליזם ושתייה כבילוי

  18. לסגור את המסעדות ב-11 בלילה.

    הכי טוב אם יסגרו במושבה את המסעדות עד 11 בלילה במקום ההצעה הדפוקה של שובר הלוואי היה גר שם ואז מבין
    שיעשו את עמק האלכוהול במפרץ חיפה פשוט רוצים להביא אותו לתוך חיפה למושבה ולשוק הטורקי
    בשוק הטורקי כל מה שעובד זה פאבים ובארים של אלכוהול. פעם היה בצ'ק פוסט עכשיו העבירו לתוך חיפה.
    ראש עיר שמבין מה מתרחש היה סוגר מוקדם את כל המסעדות ואז זה יהיה מסעדות ולא שתייה לתוך הלילה.

  19. טל

    היינו חבורה של 10-20 חברים שיוצאים כל סופש לתחתית
    הערבים הם מה שהרחיק את כולם מהעיר ובואו לא נשקר לעצמינו
    האווירה המאיימת של אנשים שמחפשים קטטות ורכבים שמרעישים בכוונה
    הערבים למדו את השיטה, לבוא להטריד את היהודים ולאוקן את מקומות הבילוי.

  20. טל טל

    היינו חבורה של 10-20 חברים שיוצאים כל סופש לתחתית
    הערבים הם מה שהרחיק את כולם מהעיר ובואו לא נשקר לעצמינו
    האווירה המאיימת של אנשים שמחפשים קטטות ורכבים שמרעישים בכוונה
    הערבים למדו את השיטה, לבוא להטריד את היהודים ולאוקן את מקומות הבילוי.

  21. אייל

    חיפה חייבת להתנקות מערביי הכפרים שבאים להתפרע כאן
    בכל האמצעים, מאסרים ממושכים לכל מתפרעי הרכבים והאופנועים והחרמת הרכבים לשנה לפחות.

  22. כתבה חשובה ואמיצה

    נראה לי גם לגמרי רלוונטי לנושא המגורים בעיר חיפה ,מבנים שערבים נכנסים להתגורר בהם מבריחים או מרתיעים זוגות יהודים וזה לצערנו לא עוצר.
    יש פה צורך לדעתי בהתערבות רשויות המדינה,בחקיקה מסודרת,שתעצור את ההגירה הערבית לערים היהודיות והמעורבות לרף מסוים .זה נשמע גזעני ודרמטי אבל אין דרך אחרת לדעתי להשאיר זוגות יהודים בעיר.

  23. מציאות

    הלוואי שהעיר התחתית תיעלם מהמפה. גועל נפש של מקום, דוחה ומגעיל, מקומות של אוכל ברמה הכי נחותה וירודה. הלוואי שהכל ייסגר לצמיתות שם! אמן!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר