עץ כרות בפארק הכלניות בנשר (צילום: חנה יריב)
עץ כרות בפארק הכלניות בנשר (צילום: חנה יריב)

המאבק הבא של תושבי נשר נגד כריתת עצים: הפעם בפארק הכלניות

חודש אחרי שרשמו הישג במאבקם נגד חברת הנדל"ן, המבקשת לכרות עצים לצורך הקמת הפרויקט, נודע לתושבים כי עיריית נשר מתעתדת לכרות 60 עצים בפארק הכלניות לצורך הקמת שבילים ומתקני פנאי. העירייה: "פועלים על פי חוק ומבצעים הכנת קרקע בהתאם לתוואי השטח ובפגיעה מינימלית לכלל הצומח"

פורסם בתאריך: 12.2.24 15:59

רק חודש עבר מאז שפעילי סביבה תושבי נשר הצליחו לרשום הישג במאבקם נגד חברת כלל נכסי נדל"ן והם יוצאים למאבק חדש, הפעם מול העירייה.

תזכורת: חברת כלל ביקשה מפקיד היערות במשרד החקלאות אישור לכריתה של 3,658 עצים ולהעתקה של 236 עצים בשטח המיועד לבניית מתחם כלל. התושבים הגישו ערר לאחר שבסקר העצים שהוגש ואושר בשנת 2016 דובר על 779 עצים לכריתה, 23 עצים להעתקה ו-1,089 לשימור. ענבר אשכנזי, אדריכלית נוף ומ"מ פקיד יערות ממשלתי, הודיעה כי היא מקבלת את ההשגות של התושבים ודורשת לבצע התאמות ותיקונים בסקר העצים להיתר.

ביום רביעי שעבר פרסם אמיתי שגיב בקבוצת הפייסבוק "קהילה פעילה בגבעה" את הפוסט הבא: "לא שכחנו מפרויקט כלל על אלפי העצים שבו. שם היה לנו קל יותר לחשוב שהאשמה היא בחברה היזמית ש'חושבת רק על הכסף'. הבוקר התפלאתי לקבל התראה מאתר 'מעירים' על בקשה צנועה – 'רק' 60 עצים בפארק הכלניות. על החתום הפעם עיריית נשר – 'לצורך הקמת שביל ומתקני פנאי בחורשה צפופה'. בהחלט מעורר מחשבה לגבי סדרי העדיפויות ושיקול הדעת".

הפוסט של שגיב נכתב לאחר שתושבים המתגוררים ברחוב המעפילים בסמוך לפארק החלו לפרסם בקבוצות פייסבוק ובקבוצות וואטסאפ, שהם שומעים טרקטורים וניסור של עצים. חנה יריב, שהיתה בין מגישי ההתנגדות נגד חברת כלל, יצאה לפארק הכלניות, כדי לבדוק הכצעקתה ולעצור את העבודות.

"הגעתי למקום בסביבות השעה 10:00 בבוקר והעובדים אמרו לי שהם כרתו עץ אחד אבל שהם מתכוונים לכרות לפחות 15 עצים", היא מספרת, "בעיניים שלי ראיתי שארית של גזע עץ אחד, אבל אני לא יודעת כמה עצים הם הצליחו לכרות עד שנעצרו העבודות. הגענו לשם שלושה פעילים וכשביקשנו לראות אם יש להם רישיון כריתה, נאמר לנו שיש רישיון מפקיד היערות וכשביקשתי לראותו, הראו לי איזה משהו במייל, אבל זה לא היה רישיון. מיד פניתי אל פקיד היערות בבקשה שיעצור את העבודות".

ולא היה היתר לכריתה?

"אמיתי ראה באותו בוקר באתר 'מעירים' שהולכים לכרות 60 עצים ושזו בקשה של עיריית נשר מ-5 בפברואר 2024. כשרצינו לברר מה מספר רישיון הכריתה באתר, לא מצאנו למרות שיש שם כבר רישיונות בתוקף לצד רישיונות שהם עדיין לא בתוקף, זאת אומרת שיש בקשה, אבל מחכים שבועיים כדי לתת אפשרות למתנגדים להגיש ערר. את הבקשה עצמה לא ניתן לראות, היא חסויה, אלא רק מי ביקש, מתי, מה מספר הרישיון, סוגי עצים, כמה מכל עץ, גוש וחלקה. למעשה עד 19 בפברואר יש לנו אפשרות לערער על ההחלטה".

 

 

במילים אחרות, זה אינו רישיון בתוקף, אלא נמצא בהמתנה.

"נכון, אמיתי חיפש ולא מצא רישיון בתוקף. התקשרתי לפקידת היערות שמטפלת בנשר, איריס בן עזרא, וגם היא לא מצאה רישיון כריתה. כל הסיפור מאוד מוזר. ב-5 בפברואר הוציאו רישיון כריתה ל-60 עצים בפארק הכלניות, הרישיון עדיין לא בתוקף. יש לנו זמן להגיש ערר עד 19 בפברואר. אז למה רצו לכרות 15 עצים? האם עיריית נשר רוצה בעצם לכרות 75 עצים? או שה-15 הם חלק מה-60 עצים שמיהרו לכרות? כשהתקשרנו למוקד העירוני ושאלנו למה 60 עצים אמרו שזה באישור מהנדס העיר. זו התשובה שקיבלנו. לכן שלחתי לפקיד היערות מייל והיא עצרה את העבודות".

למה בכלל כורתים אותם?

"כי עושים שדרוג לפארק הכלניות שהוא אתר קק"ל שהוקם ב-1989, עוד לפני שנשר הפכה לעיר, כשהיא היתה מועצה מקומית. הפארק הוקם בשטח השייך לחברת כלל שוויתרה עליו והוא שמורת טבע מאושרת, אך לא מוכרזת. במרוצת השנים הפארק הוזנח, אך כבר לפני שנתיים נודע לי שלעיריית נשר יש תוכנית לשדרוג הפארק עם שבילי הליכה ומתקנים לילדים. מקום מאוד יפה עם עצים מדהימים והכוונה של עיריית נשר לגיטימית וזה בסדר גמור לפתח את הפארק, אבל למה לכרות 60 עצים? לא צריכים לעשות שם שביל רחב כמו באוטוסטרדה. הלכתי פעם אחת לאורך תוואי השביל וראיתי באמצע עצים, אולי עשרה, אז למה לכרות 60? לא נראה לי שיש השתדלות, אבל אני לא הכתובת לענות, אלא עיריית נשר. אני בטוחה שאדריכלית הנוף שהעירייה שכרה לשדרוג עשתה הכל לפי הנחיות של מהנדס העיר, אבל אני לא מצליחה לקבל תשובות".

מעיריית נשר נמסר: "עיריית נשר פועלת על פי חוק ומבצעת הכנת קרקע בהתאם לתוואי השטח ובפגיעה מינימלית לכלל הצומח. בשטח המתוכנן של פארק הכלניות, פארק אשר הוזנח במשך שנים רבות ולא שירת את הציבור, טרם החלו העבודות, שכן אנו ממתינים לסיום ההתייחסות של פקיד היערות. הסמכות המקצועית המורה על כריתת עצים הינה אגרונום מומחה אשר מדרג את רמת המסוכנות של העץ בהיבטים של קריסה, דליקת יער ואזורי חיץ. רוחב מפתח השביל נקבע על פי המלצות גורמי המקצוע. נמשיך לפעול למען שיפור חיי התושבים בהתחשבות מירבית בטבע הסובב אותנו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר