שוד בסילבסטר (צילום: Bloomberg)
שוד בסילבסטר (צילום: Bloomberg)

פרשנות: מה משקף תקציב 2020 של העירייה?

פורסם בתאריך: 22.3.20 07:40

לאחר שוועדת הכספים של עיריית חיפה אישרה את שני תקציבי העירייה לשנת 2020 (בהליך שכלל שיחות ועידה לנוכח מגבלת ההתקהלות עקב משבר הקורונה) ולקראת ההצבעה על אישור התקציבים ביום שלישי הבא במועצת העיר (באמצעות הדואר האלקטרוני), ניתוח תוכנם מניב שבע מסקנות מרכזיות:

1. נמשכת התלות של המערכת העירונית בחיפה בהלוואות מהמערכת הבנקאית גם בתקופת כהונתה של עינת קליש רותם בראשות העיר. מגמה זו ניכרת בנתוני שני התקציבים – תקציב הפיתוח והתקציב הרגיל. אחד מארבעת מקורות המימון לתקציב הפיתוח המסתכם בכמיליארד שקל הוא נטילת הלוואות בסך של כ-197 מיליון שקל. הוצאות התקציב הרגיל של העירייה מסתכמות בכ-2.4 מיליארד שקל (כמו ההכנסות), ומתוכן הקצתה העירייה 172 מיליון שקל לפירעון מלוות – 13 מיליון שקל יותר מהסכום שהועבר על ידה לתכלית זו בשנה שעברה. המשך מגמת נטילת הלוואות בהיקף כספי משמעותי גם בקדנציה הנוכחית מנציח את התלות בהן כמקור מימון לפרויקטי פיתוח.

2. נפסקה ההישענות על מכירת נכסים עירוניים כמקור הכנסות לעירייה. חידוש משמעותי בתקציב הפיתוח השנה הוא העובדה שמכירת נכסים עירוניים אינה אחד ממקורות המימון של הוצאות התקציב. בעבר נהגה העירייה לשווק מעת לעת מגרשים ריקים בלתי שמישים שבבעלותה, וכעת החליטה קליש רותם לחדול ממדיניות זו.

3. תקציב הפיתוח הוגש – שוב – ללא דברי הסבר. כמו בשנה שעברה, גם השנה הוגש תקציב הפיתוח לאישור מועצת העיר ללא דברי הסבר שאמורים לבאר את סעיפי ההקצאות בו. למרות שתקציב שנתי משקף את תוכנית העבודה העירונית, ספר תקציב הפיתוח הוגש ללא דברי הסבר, כאשר סעיפי התקציב מקודדים באופן לקוני (לעומת זאת, לתקציב הרגיל צורפו דברי הסבר). בנסיבות אלה, פשר ההקצאות נותר בלתי מפוענח ומתכונת הצגתן מעוררת שאלות מהותיות. להלן שלוש דוגמאות: 937,500 שקל הוקצו ל"פיתוח פרויקטים תיירותיים בחיפה" (מהם הפרויקטים ומהן הציפיות מביצועם? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע?). 20,250,000 שקל הוקצו ל"מטרונית-רכבת קלה" (האם מדובר במטרונית או ברכבת קלה? האם מדובר בקו חדש של המטרונית, ואם כן, היכן הוא יעבור? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע?). שני מיליון שקל הוקצו ל"תכנון ירידות מרכס הכרמל" (לאיזה כיוון? מאיזו שכונה? נוסף על שני הכבישים המאושרים – כביש כבביר-נוה דוד וכביש רמת בגין-דרך פרויד – או במקומם?).

 

 

4. העירייה סיימה את שנת 2019 באיזון תקציבי. ספר התקציב הרגיל לשנה הנוכחית כולל השוואה לתקציב השנה שעברה, ולפיה היקף ההכנסות וההוצאות של העירייה בשנת 2019 היה זהה – 2,311,617,000 שקל (תקציב השנה שעברה מוגדר כ"תקציב מעודכן 2019" והנחת היסוד היא שבחלוף כשלושה חודשים מדובר בנתוני ההכנסות וההוצאות בפועל בסיום השנה). משמעות הדברים היא ניהול כלכלי אחראי של תקציב העירייה בשנתה המלאה הראשונה של קליש רותם בראשות העיר. הבעיה המרכזית היתה ונותרה תלותה של העירייה בהלוואות לצורך מימון מיזמי פיתוח, והיא תיפתר רק באמצעות יצירת מקורות הכנסה חלופיים.

5. צפוי גידול בהכנסות העירייה מארנונה. העירייה צופה השנה הכנסות מארנונה בסך של 1,390,000,000 שקל – גידול של כ-34 מיליון שקל ביחס לשנה שעברה. בישיבת ועדת הכספים הסביר מ"מ גזבר העירייה רוני בן חיים כי "יושם דגש על העמקת הגבייה".

6. העירייה הקימה קרן תמיכה בעסקים במסגרת ההתמודדות עם משבר הקורונה. התקציב הרגיל של העירייה כולל סעיף חדש בסך של ארבעה מיליון שקל לצורך מימון קרן תמיכה בעסקים בעיר שנפגעו ממשבר הקורונה. בישיבת ועדת הכספים הסביר בן חיים: "עקב משבר הקורונה הוספנו לתקציב עוד ארבעה מיליון שקל לעסקים קטנים ובינוניים, כאשר אנו מצפים לסיוע נוסף מהממשלה. בהמשך תקום ועדה אשר תקבע קריטריונים כיצד לחלק את הסיוע".

7. מינהלת 2030 מבצרת את מעמדה כיחידה עירונית מובילה. המינהלת שהקימה ראש העיר בחודש יוני אשתקד במטרה לקדם את תחומי הכלכלה והתעסוקה בעיר תוקצבה ב-3.2 מיליון שקל בתקציב הרגיל, ונוסף על כך הוקצו לה עוד שני מיליון שקל בתקציב הפיתוח עבור "פרויקטים", שבהיעדר דברי הסבר לא פורטה מהותם. דוח ראש העיר לסיכום פעילות המערכת העירונית בשנת 2020 הוא בהחלט המקום הראוי להצגת הישגיה של המינהלת.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ענת הופמן בת גלים

    תקציב עירוני משקף הרבה יותר מתכנית כלכלית לשנת הפעילות הקרובה.התקציב ממחיש סדרי עדיפויות ,יעדים אסטרטגיים ותכניות עבודה.
    בתקציב עיריית חיפה אין בשורה לתושבים ששואפים לקבל שירות אנושי,מסור ומקצועי בפניותיהם לעירייה שלהם.
    מה היה הוא שיהיה.
    מערכת הממונה על איכות השירות אשר נכשלת בסיטונאות בתפקידה.
    תקציב 2020 מהווה אכבה בגדולה לכל מי חותר לשנוי.
    אנשים כמוני.שכותבים וכותבים לראש העירייה ולא זוכים לתשובה.
    החוויה שלי עם ראש העירייה שלנו היא שמכתבים ממני,שבהם אני מבקשת ממנה להפסיק עבריינות בניה מופקרת של הרבנים פרץ מאיר וישי קלי, מתוייקים אצלה בפח הזבל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר