קמפוס הנמל (צילום: דוברות עיריית חיפה)
קמפוס הנמל (צילום: דוברות עיריית חיפה)

תוכנית קמפוס הנמל נחשפת: מסחר, בילוי וגם מגורים

התוכנית החדשה לקמפוס הנמל, שהוצגה בישיבת הוועדה המקומית במצגת ובהסברים בעל פה בלבד, מאפשרת שימושים עירוניים נרחבים, מתוכננים בה כיכרות ושטחים ציבוריים פתוחים, ומושם בה דגש משמעותי גם על מגורים. בולט בהיעדרו - מימוש תוכנית חזית הים

פורסם בתאריך: 15.9.19 07:58

עיון במסמכי התוכנית החדשה למתחם קמפוס הנמל, שעיקריה הוצגו בישיבת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה – חיפה ביום שלישי באמצעות מצגת והסברים בעל פה בלבד, מלמד על הפוטנציאל הרב של התוכנית להמשך צמיחה עירונית באזור זה. פוטנציאל זה נגזר מהאקלקטיות המאפיינת את התוכנית אשר מאפשרת סל שימושים עירוניים רחב ביותר, שמתוכו יוכלו בעלי נכסים לבחור סוג פעילות אחד או יותר, ובכך לתרום להמשך פריחתו של המתחם. את התוכנית יזמה עיריית חיפה והיא הוכנה על ידי האדריכל ברוך ברוך. התוכנית הוצגה כאמור לחברי הוועדה המקומית, אך הסמכות לאישורה נתונה לוועדה המחוזית.

גבולות המתחם הם בית המכס ממזרח, ממגורות דגון ממערב, דרך העצמאות מדרום ומסילת הרכבת מצפון, והוא כולל בעיקר מגרשים מבונים לצד כמה מגרשים פנויים. שטח התוכנית הוא 114 דונם, ש-42 דונם מהם הוגדרו בייעוד "עירוני מעורב" – הגדרה שמקפלת בתוכה סל שימושים רחב ביותר הכולל מגורים, מסחר, בילוי, בידור, אולמות אירועים, כל סוגי המשרדים (לרבות משרדי ממשלה, משרדי עירייה ושירותים עסקיים), מוסדות להשכלה גבוהה, בתי מלון, אכסניות, אולמות תיאטרון, בתי קולנוע, אולמות קונצרטים, ספריות, מוזיאונים ומרכזים קהילתיים.

ב-72 המגרשים שסווגו בייעוד "עירוני מעורב" תותר בנייה בגובה מקסימלי של בין שבע לתשע קומות. תנאי למתן סל השימושים האפשריים האמור הוא שטח מגרש מינימלי של 400 מ"ר, אך מכיוון ששטחם של חלק מהמגרשים הוא פחות מ-400 מ"ר, נראה כי ניתן יהיה לעמוד בתנאי באמצעות ייזום פרויקטים משותפים שישתרעו על פני יותר ממגרש אחד. כ-60 מבנים בתחום התוכנית סומנו לשימור לפי סקר שימור שהוכן לבקשתה של העירייה. כמו כן תתאפשר תוספת בנייה לבניינים לשימור בהתאם להוראות העיצוב לבנייה חדשה.

 

העיר התחתית (צילום: עופר קידר)

העיר התחתית (צילום: עופר קידר)

 

בהתייחס להגבלת גובה הבנייה בתוכנית צוין בהוראותיה כי "גובה המבנים נקבע כדי שמעל ההר יהיה השקף נופי פתוח לנמל בין בית דגון לקרית הממשלה". בהוראות הפיתוח של התוכנית נכתב כי גינות עירוניות קטנות בשטח מינימלי של 100 מ"ר ישולבו בתכנון מגרשים ששטחם הוא יותר מדונם.

בנושא חניית כלי רכב צוין בהוראות התוכנית כי בעל נכס "יחליט אם ייתן פתרון חניה לפי תקן החניה או שישלם כופר חניה עבור חוסר בחניה". אחת מגולות הכותרת של התוכנית היא הפיכתו של מגרש החניה שנמצא מול תחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה לכיכר עירונית בשטח של כחמישה דונם אשר תשמש לאירועים עירוניים, ובכלל זה "שוק עירוני זמני, נייד ומתפרק". מתחת למפלס הכיכר החדשה תותר הקמת חניון תת קרקעי.

שימושים נוספים בתחום התוכנית הם בין השאר מבנים ומוסדות ציבור (כחמישה דונם המיועדים למוסדות חינוך ותרבות "או לכל מטרה ציבורית אחרת המשרתת את הקהילה"), חניון (כדונם וחצי), שטח ציבורי פתוח (1.2 דונם) ודרכים (51 דונם).

על אף שהתוכנית מציעה סל שימושים מגוון, היא בפירוש חותרת לתגבור המגורים במתחם. בהקשר זה הוצג לחברי הוועדה המקומית הנתון שלפיו תאפשר התוכנית תוספת של כ-1,600 דירות למתחם (בהנחה שבעלי נכסים ייתנו עדיפות לשימוש המגורים על פני שאר האפשרויות שהתוכנית מקנה להם). בדברי ההסבר לתוכנית הוצג הרציונל להעדפת המגורים: "שילוב מגורים באזור יחזק את הפעילות בו גם מעבר לשעות העבודה והלימודים".

 

 

על ההזדמנויות להמשך פיתוח עירוני במתחם קמפוס הנמל מעיבה התסבוכת החמורה שאליה נקלע פרויקט חזית הים העירונית במערב נמל חיפה. צמיחה אורבנית בהיקף משמעותי לא תתאפשר כל עוד לא יחובר מרכז העיר של חיפה – שמתחם קמפוס הנמל מהווה חלק משמעותי משטחו – לקו המים במתחם מערב הנמל אשר גובל בקמפוס מצד צפון. בהוראות תוכנית קמפוס הנמל אמנם צוין כי "עד שתשוקע מסילת הרכבת תותר הקמת מספר מעברים להולכי רגל פתוחים לציבור שיחברו את מתחם הקמפוס עם מתחם הנמל", אך הדברים עלולים להפוך לחסרי משמעות אם לא יוסרו החסמים שמונעים את מימוש פרויקט חזית הים העירונית.

את תוכנית חזית הים העירונית יזם מינהל התכנון של משרד האוצר, ובמסגרתה מוצעים פינויו של מערב הנמל מפעילות נמלית, למעט נמל הנוסעים, ופתיחת רציפיו לפעילות עירונית ותיירותית. כפי שחשף "כלבו – חיפה והצפון", למרות שהתוכנית המאפשרת את יישום הפרויקט אושרה כבר לפני כשנתיים, עד היום לא בוצע השלב הראשון שלו, שאמור היה להתממש סמוך למועד כניסתה של התוכנית לתוקף באוקטובר 2017.

בתקנון תוכנית חזית הים העירונית נקבע כי בשלב הראשון, מיד עם אישורה של התוכנית, תופסק הפעילות הנמלית במקטע שבין מחסן 15 לבניין המינהלה הישן, וזאת על מנת לממש את התוכנית במקטע זה, שמרכזו מקביל לתחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה.

 

חזית הים העירונית (הדמיה: משרד אמיר מן-עמי שנער אדריכלים)

חזית הים העירונית (הדמיה: משרד אמיר מן-עמי שנער אדריכלים)

 

ניתוח של מרכיבי השלב הראשון של התוכנית מלמד כי ההימנעות מביצועו היא החמצה אדירה מבחינת האינטרס העירוני, מכיוון ששלב זה מאפשר פעילות עירונית משמעותית לצד פעילות נמל הנוסעים שנמצא בשטחו. אם שלב זה היה מתממש, כבר ניתן היה ליהנות ממקטע משמעותי של טיילת שסומן בו לאורך קו המים לצד שטחים פתוחים. בשטח השלב הראשון, המהווה שישית מאורכה של רצועת חזית הים המתוכננת, נמצאים גם שני מבנים המיועדים בתוכנית לשימושי חזית ים עירונית – מחסן 15 ובניין המינהלה הישן של הנמל. מחסן 15 מיועד בתוכנית לשלל שימושים עירוניים, ובהם בתי קפה, מסעדות ומתחם מופעים, ובהוראותיה נקבע כי בתכנונו הפנימי יישמר מעבר רצוף לתנועת קהל ברוחב של שמונה מטרים, במקביל לקו המים, אשר יתחבר לטיילת שמשני עברי המבנה.

גם בבניין המינהלה הישן מאפשרת התוכנית מגוון של שימושים עירוניים, ובהם מרכז מבקרים, אולם כנסים, מוזיאון, גלריה, חנות מזכרות ומזנון. בחודש מרץ מסרה חברת נמל חיפה ל"כלבו – חיפה והצפון" כי "כנדרש על פי התוכנית בדיוק, הפעילות התפעולית שאינה מותרת בשטח המיידי של חזית הים הופסקה" וכי "נמל חיפה מקיים במקום שלל פעילויות לקהל הרחב". במחסן 15 התקיימו באופן ספורדי מאז אישור התוכנית כמה אירועים, ובהם מיזם השירה החברתי "קולולם" וחגיגות זכייתה של הפועל חיפה בגביע המדינה. במתכונת זו, המקטע אינו יוצר רצף אורבני בין העיר התחתית לבין הים – עקרון שעומד בבסיס התוכנית.

מופעים ספורדיים במחסן 15 אינם תחליף לחיבור רציף של מרכז העיר אל חזית ים עירונית פתוחה באופן קבוע, ותושבי העיר עדיין מצפים למאבק ציבורי בהובלת ההנהגה החדשה של העירייה בראשותה של עינת קליש רותם למימוש הפרויקט – צעד שכעת מתבקש ביתר שאת לנוכח קידום התוכנית בשטח העירוני הגובל של קמפוס הנמל.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. הפקרות מוחלטת

    לגור מרחק 40 מטר מרכבות עם פסי חשמול אלקטרומגנטי ושינוע חומרים מסוכנים, זה הגיוני או עוד הפקרות של העירייה את בריאתנו?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר