חזית הים העירונית (הדמיה משרד אמיר מן-עמי שנער אדריכלים)
חזית הים העירונית (הדמיה משרד אמיר מן-עמי שנער אדריכלים)

המחדל: מדוע טרם בוצע פרויקט חזית הים העירונית?

למרות שהתוכנית המאפשרת את יישום פרויקט חזית הים העירונית אושרה כבר לפני כשנה וחצי, עד היום לא בוצע השלב הראשון שלו שכולל טיילת רציפה על קו המים והסבת שני מבנים לשימושים עירוניים. בערר שהגיש למועצה הארצית דורש חבר מועצת העיר לשעבר זאב סילס להתנות את הפעלת נמל המפרץ בפתיחת חזית הים לציבור

פורסם בתאריך: 7.3.19 13:38

אם יש פרויקט שבאמת יכול להזניק את חיפה קדימה זהו פרויקט חזית הים העירונית במערב נמל חיפה, עם טיילת רחבה על קו המים שלאורכה בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, אולמות למופעי תיאטרון ומוזיקה ובנייני משרדים – פנינה תיירותית שהיא גם מרכז תעסוקה משמעותי, ועיר שאפשר סוף סוף לצעוד ממרכזה אל הים, בדומה לתל אביב. אלא שמבדיקת "כלבו – חיפה והצפון" עולה כי למרות שהתוכנית המאפשרת את יישום הפרויקט אושרה כבר לפני כשנה וחצי, עד היום לא בוצע השלב הראשון שלו, שאמור היה להתממש סמוך למועד כניסתה של התוכנית לתוקף באוקטובר 2017.

סוגיית האחריות למחדל זה אמורה להתברר בשבועות הקרובים בהליכי ערר שהגיש למועצה הארצית לתכנון ובנייה חבר מועצת העיר חיפה לשעבר זאב סילס. הערר הוגש על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה מלפני כחודשיים וחצי לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י), תוך דחיית התנגדותו להתנות את אישור התוכנית המפורטת בפינוי מערב הנמל מפעילות נמלית ובביצוע פרויקט חזית הים העירונית בשטחו. סילס חוזר ומבקש גם בערר להורות על ההתניה הנחוצה ומציין בו כי הקושי הרב בתחילת ביצועו של הפרויקט מוביל למסקנה שהמתווה המיטבי ליישומו הוא התניית הפעלתו של נמל המפרץ בפתיחת חזית הים העירונית.

את תוכנית חזית הים העירונית יזם מינהל התכנון של משרד האוצר, ובמסגרתה מוצעים פינויו של מערב הנמל מפעילות נמלית, למעט נמל הנוסעים, ופתיחת רציפיו לפעילות עירונית ותיירותית. התוכנית מציעה טיילת חוף רחבה ושימושי מסחר, בילוי, תעסוקה, תיירות ותרבות בין רחוב חיל הים בבת גלים לאזור בית המכס בעיר התחתית. לאורך שני ק"מ ובמקביל לקו המים, באזור הסגור כיום לציבור, מציעה התוכנית סל שימושים עשיר שנראה כמו מתכון בטוח לפיתוחה הכלכלי והתיירותי של העיר – בתי קפה, מסעדות, אולמי אירועים ובידור, מועדונים, חנויות למכירה קמעונאית, מכוני כושר, אולמות למופעי תיאטרון ומוזיקה, מוזיאון, מרכז קהילתי, בתי מלון, אכסניות, משרדי מקצועות חופשיים, שירותים עסקיים ופיננסיים, מרפאות וסדנאות אמנים. שימושים אלה מוצעים הן במבנים חדשים שיהיו נמוכים, רב תכליתיים ובעלי אופי "נמלי", והן במבנים הקיימים של מחסני הנמל, ובהם מחסן 15 עתיר השטח. עיריית חיפה היא מועמדת טבעית להפעלת הפרויקט, אך בקדנציה הקודמת היא לא פעלה במלוא הקיטור על מנת לממשו.

בניגוד למתווה הרגיל של תוכניות, שניתן לבקש היתרי בנייה למימושן בשלמותן מיד עם אישורן, בהוראות תוכנית חזית הים העירונית נקבעו שלבי ביצוע למקטעים שונים במערב הנמל. בתקנון התוכנית נקבע כי בשלב הראשון, מיד עם אישורה, תופסק הפעילות הנמלית במקטע שבין מחסן 15 לבניין המינהלה הישן, וזאת כדי לממש את התוכנית במקטע זה, שמרכזו מקביל לתחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה. השלב השני מתייחס למקטע שבין בניין המינהלה הישן לאזור בית המכס, ולפיו "תוך שלוש שנים מיום אישור התוכנית יופסקו השימושים הנמליים בשטח זה". השלב השלישי מהווה את המקטע המרכזי של חזית הים המוצעת – בין רחוב חיל הים למחסן 15. הוראות התוכנית מאפשרות במקטע זה המשך פעילות נמלית ללא הגבלת זמן, ונקבע בהן כי מקטע זה, הכולל את הרציפים התפעוליים הסמוכים לשדרות בן גוריון והוא למעשה ליבת התוכנית, יפונה תוך חמש שנים מיום אישורה, אך המועצה הארצית רשאית להאריך את התקופה.

 

 

ניתוח של מרכיבי השלב הראשון של התוכנית מלמד כי ההימנעות מביצועו היא החמצה אדירה מבחינת האינטרס העירוני, מכיוון ששלב זה מאפשר פעילות עירונית משמעותית לצד המשך פעילות נמל הנוסעים שנמצא בשטחו. אם שלב זה היה מתממש, כבר ניתן היה ליהנות ממקטע משמעותי של טיילת שסומן בו לאורך קו המים לצד שטחים פתוחים. בשטח השלב הראשון נמצאים גם שני מבנים המיועדים בתוכנית לשימושי חזית ים עירונית – מחסן 15 ובניין המינהלה הישן של הנמל. מחסן 15 מיועד לשלל שימושים עירוניים, ובהם בתי קפה, מסעדות ומתחם מופעים, ובהוראות התוכנית נקבע כי בתכנונו הפנימי יישמר מעבר רצוף לתנועת קהל ברוחב של שמונה מטר, במקביל לקו המים, אשר יתחבר לטיילת שמשני עברי המבנה. גם בבניין המינהלה הישן מאפשרת התוכנית מגוון אפשרויות לשימושים עירוניים, ובהם מרכז מבקרים, אולם כנסים, מוזיאון, גלריה, חנות מזכרות ומזנון.

 

האנגר 15 במערב הנמל (צילום: צבי רוגר)

האנגר 15 במערב הנמל (צילום: צבי רוגר)

 

בערר הביע סילס חשש כבד ולפיו תוכנית חזית הים העירונית כלל לא ניתנת למימוש, ולכן הציע להבטיח את ביצועה באמצעות מתווה אחר של לוחות זמנים, שבראש ובראשונה יבטיח את הפעלתו של הפרויקט בשלמותו, ונוסף על כך יבטיח שהמהלך יבוצע בלוחות זמנים מהירים שיותאמו למועד אישור התוכנית המפורטת לנמל המפרץ. נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, הקובעת את השימושים המדויקים בנמל.

בהחלטתה לדחות את התנגדותו של סילס טענה הוועדה המחוזית כי "יישום תוכנית חזית הים העירונית מוסדר בהסכמים ובהבנות שנחתמו בין גורמים רבים", ובהם עיריית חיפה ומשרדי ממשלה, וכי "אין לקשור בין מיזמים שונים שאין ביניהם זיקה תכנונית בביצועם או בפעילותם". לפי עמדה זו, התוכנית המאושרת בלבד אינה מאפשרת ליישם את הפרויקט ולכן נחוצים גם "הסכמים והבנות" חיצוניים לה.

על טענת הוועדה המחוזית כתב סילס בערר: "התנגדותי לא עסקה בהסכמים ובהבנות, ובניגוד לטענת הוועדה, אני סבור שדווקא יש לקשור בין מיזם נמל המפרץ למיזם מימוש תוכנית חזית הים העירונית על מנת להבטיח את יישומו של פרויקט חזית הים העירונית. משנדחתה התנגדותי, שאמורה היתה להבטיח את מימוש תוכנית חזית הים העירונית במועד מוגדר, נותרה העיר חיפה עם הנסיבות הקיימות שלמרבה הצער יוצרות ספק באשר לאפשרות יישומה של התוכנית". בהקשר זה הציג סילס סברה ולפיה תוכנית חזית הים העירונית לא ביצעה בשטחה שינוי ייעוד של הקרקעות (לפי הוראות התוכנית, היא אינה משנה אף תוכנית מאושרת).

ההזדקקות להסכמים חיצוניים יוצרת כעת ספק גם באשר לאפשרות יישומו של השלב השני בפרויקט, שגם אותו ניתן היה ליישם כבר לפני כשנה וחמישה חודשים או במהלכן (בתוכנית נקבע כי בשלב השני ייעשה יישום הדרגתי של התוכנית, ותוך שלוש שנים מיום אישורה יופסקו השימושים הנמליים בשטחו, כלומר ניתנה אפשרות ליישם את התוכנית במהלך שלוש השנים ולא רק בסיומן).

בהציגו את דרישתו הקונקרטית כתב סילס בערר: "ככל שיתברר במסגרת הליך ערר זה כי תוכנית חזית הים העירונית היא בלתי ניתנת למימוש – חשש שהתעצם בעקבות החלטת הוועדה המחוזית – אבקש להורות על ביצוע מהלכים שיאפשרו את יישומה, תוך אישור החלטות תכנוניות חדשות, כפי שביקשתי בהתנגדותי. אם יתברר כי אין צורך במהלכים אלה, אבקש רק להתנות את אישור תוכנית נמל המפרץ בפינוי מערב הנמל מפעילות נמלית ובביצוע פרויקט חזית הים העירונית. אבקש להורות גם כי היקף הביצוע ינוע בין היקף מינימלי להיקף מקסימלי, בתנאי שבכל היקף ביצוע תיפתח חזית הים העירונית לציבור ויתאפשר חיבורו של מרכז העיר לים".

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה: "כנדרש לפי התוכנית בדיוק, הפעילות התפעולית שאינה מותרת בשטח המיידי של חזית הים הופסקה. מי שחושב שביום שבו מופסקת פעילות נמלית של מטען צצה משום מקום חזית ים פעילה אינו מבין דבר בנושא. נמל חיפה מקיים במקום שלל פעילויות לקהל הרחב, וכך ימשיך. המשך הפיתוח נמצא בתכנון וייעשה בשיתוף עם עיריית חיפה".

מחנ"י נמסר בתגובה כי פיתוח חזית הים מותנה ביישום הסכם כולל למרחב חיפה שמרכיביו הם פיתוח פארק לוגיסטי במתחם בית הספר הטכני, פיתוח שדה התעופה החיפאי בהתאם לתוכנית תשתית לאומית חדשה (תת"ל 80, המאפשרת הארכה של מסלול ההמראה והנחיתה של השדה ל-1,616 מטר בלבד; י"ח) ופיתוח פארק הקישון. "על ההסכם חתומים משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, עיריית חיפה, הוועדה המקומית – חיפה, חנ"י ורשות שדות התעופה", נמסר עוד.

למרות פנייתנו בחרה עיריית חיפה לא להגיב לכתבה.

 

זאב סילס (צילום: שלו מן)

זאב סילס (צילום: שלו מן)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. חיפה

    כחלון מעקב את התוכנית שאושרה בועדה הארצית כבר ב2012

  2. אבנר בן נר

    אם ראש העיר עסוקה בנמל תעופה בינלאומי, במקום לפתח את העיר התחתית שכבר החלה להראות ניצנים של פריחה , מרחוב הנמל ועד לחיפה אל עתיקה, – אז זוהי התוצאה. לחיפה מגיעים במילא אלפי תיירים באניות פאר, ועוזבים את העיר אחרי ביקור קצרצר, לתור ולסייר את הארץ. אז מי צריך נמל תעופה גדול אם במילא אין להם מה לעשות כאן. עדיף לפתח את הפוטנציאל האדיר של חזית הים…שבאמת יביא למהפך. זאב סילס צודק לחלוטין!

  3. בושה וחרפה לחיפה !!! עד שיש פרוייקט תיירותי בסדר גודל עצום כזה אז מעיזים לעצור אותו... לא מבין את ראש העיר ?!?!?!?

    ממש חבל שזו ההתנהלות… ועוד אחרי שכבר אושר בהחלטת ממשלה…

    פרוייקט כזה שהיה צריך רק לזרז אותו כמה שרק ניתן, ולפתוח לציבור את כל מתחם חזית הים מיידית ובמקביל להתחיל בפיתוח.

    ממש חבל !

  4. רעיון טוב של יהב. יכלו למנף ולהריץ לפיתוח התיירות בחיפה. ועוצרים אותו רק בגלל שיזם אותו יהב... אפילו לא בודקים עיניינית אותו.

    אחד המיזמים הגדולים והחשובים בחיפה
    יכול להזניק את התיירות הנכנסת לעיר

    למה לעצור משהו טוב ????

  5. חיפאית

    כל הכבוד לזאב סילס, שנלחם לבדו למען מימוש תוכנית חזית הים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר