אוהדי הפועל ביציע המזרחי בדרבי (צילום: חגית הורנשטיין)
אוהדי הפועל ביציע המזרחי בדרבי (צילום: חגית הורנשטיין)

נקודת רתיחה: הדרבי כבר כאן, ובמשטרה לא לוקחים סיכונים

ביום רביעי הבא תארח הפועל חיפה את מכבי חיפה לדרבי הראשון של העונה, ובמשטרה שוברים את הראש איך לעבור אותו בשלום. בתכנון: מעגלי אבטחה, אכיפה מוגברת נגד אוהדים מורחקים, חיץ אטום בגובה של שני מטרים להגנה על האוהדים האדומים, ואפס סובלנות נגד התפרעויות

פורסם בתאריך: 30.10.22 11:25

מכבי חיפה עם הראש באירופה, הפועל חיפה עסוקה בהסתגלות למאמן חדש, ומשטרת ישראל שוברת את הראש איך לעבור בשלום את הדרבי שאותו תארח הפועל ביום רביעי הבא. לפי כל התחזיות, ככל שנתקרב למועד המשחק, המצב הולך להיות חם. כמה חם? רותח. 

כזכור, ההסלמה בין ארגוני האולטראס החיפאיים – שער 5 של הפועל והקופים הירוקים, האולטרה בויז ואינפרנו ורדה של מכבי – החריפה בעקבות פרסום סרטון שבו שרפו לכאורה חברי שער 5 את הציוד שנגנב מהמחסן של הקופים באצטדיון סמי עופר, כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות". האוהדים הירוקים הבטיחו נקמה בדרבי, ונראה שהמשטרה נערכת בהתאם.

סגן מפקד תחנת חיפה רפ"ק דודי לוגסי, האם בדרבי הקרוב המשטרה לוקחת את עניין האבטחה על עצמה?

"ממש לא ובטח לא במתכונת שהיתה בבלומפילד בדרבי התל אביבי".

מזל, כי שם ראינו מראות שלא היינו רוצים לראות בסמי עופר.

"נכון לעכשיו, ההכנות מבחינתנו ומבחינת חברת האבטחה הן רגילות. על פי חוק הספורט, מנהל האירוע יהיה מטעם חברת האבטחה. כל הבידוק ומה שקורה בתוך האיצטדיון זה באחריותו".

אז אין היערכות שונה?

"בוודאי שכן, להיערכות יש כמה שלבים. השלב הראשון, שהוא טרום משחק, קשור לרשימה של האוהדים המורחקים משתי הקבוצות. נאכוף את זה ונוודא שאותם מורחקים – ואגב, מעורבותם היא זו שגורמת לכל המתיחות הזו – לא יגיעו למשחק".

איך מרחיקים את המורחקים? השיטה של התייצבות בתחנה עדיין עובדת?

"זה תלוי מאוד במה שהם עשו – יש הרחקות שאנחנו לא יכולים לחייב את האוהד להגיע לתחנה בעת משחק ולחתום נוכחות. אם העבירה היא פלילית, אנחנו מחייבים את האוהד להגיע בעת המשחק של הקבוצה לחתום ביומן התחנה. הפעם, גם אנחנו מתכוונים לערוך שיחות לפני המשחק גם עם אלו שלא חייבים לחתום. נזהיר אותם שלא יחשבו בכלל להגיע לתחומי האיצטדיון. נגיע אליהם ונוודא שהם לא במגרש".

כל מי שהשתתף בשריפת הציוד מוכר לכם?

"יש לנו שבעה אנשים, כולם אוהדי הפועל, שנחקרו בחשד למעורבותם בסיפור הזה, שהתחיל לאחר הפריצה למחסן בסמי עופר שבו היו אביזרי העידוד של אוהדי מכבי. אחר כך הציוד שנגנב עבר לאוהדים, יש לנו מידע על כך ואנחנו מטפלים בזה. כל מי שהיה מעורב הורחק. משיחות עם אוהדי מכבי הבנתי מה זה אומר מבחינתם לשרוף ציוד עידוד. זה כמו לשרוף את דגל ישראל, זאת ההשוואה שהם עושים".

 

נושאי לפידים וציוד העידוד של אוהדי מכבי חיפה (צילום מתוך הסרטון)

נושאי לפידים וציוד העידוד של אוהדי מכבי חיפה (צילום מתוך הסרטון)

 

 

מהם השלבים הנוספים בהיערכות?

"עוד לפני יום המשחק נעשה חיפוש בתוך האיצטדיון עצמו כדי לנסות ולמצוא שם פירוטכניקה. נעשה זאת בצורה מאורגנת באמצעות מספר לא מועט של שוטרים שילוו על ידי חבלן משטרתי וכלב מאומן. ננסה לאתר פירוטכניקה שייתכן מאוד שהיא תוברח לתחומי האיצטדיון לפני המשחק. זה יקרה כמה ימים לפני המשחק וגם ביום המשחק עצמו".

מחוץ לפארק דה פראנס בפריז היה אזור שנאסר על אוהדי מכבי להתקרב אליו. אפשר להפריד בין האוהדים מחוץ לאיצטדיון גם פה?

"זה השלב הבא. הדרבי יהיה משחק בית של הפועל, ורוב האוהדים של הקבוצה חונים בחניון P2 ונכנסים מהצד המזרחי ליציעים המזרחיים. בחלק שלהם תהיה גדר הפרדה בגובה של שני מטרים. נתחם אותם באזור מגודר עם דלת למקרה חירום. את הגדר נכסה בבד יוטה, וכך ניצור חיץ, גם ויזואלי שלא יראו אחד את השני, וגם פיזי שלא יוכלו להיפגש אחד עם השני".

רק לזרוק דברים מלמעלה.

"הם לא יוכלו לזרוק כי מחוץ לגדר יהיו פרושים שוטרים ומאבטחים, כך שקשה לי להאמין שמישהו יוכל לזרוק משהו מעבר לגדר. מעבר לכך, נעמיד את כל האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו – שוטרים עם מצלמות גלויות וסמויות, ורחפן שילווה את הכל מלמעלה. גם את מצלמות האצטדיון נכוון לאזורים שאנו חושבים שהם אזורי החיכוך, וכמובן נתפרש עם מאות שוטרים שילוו את האירוע מסביב לאיצטדיון, במעגלים רחוקים וקרובים, כדי למנוע כל חיכוך, קטן כגדול. יהיו גם שוטרים גלויים ושוטרים סמויים".

ובתוך האיצטדיון?

"יהיו שוטרים סמויים גם בתוך האיצטדיון שייבלעו בין הקהלים. המסר לאוהדים חייב להיות ברור – אפס סובלנות. מי שרק ינסה להפר את הסדר ייעצר. יהיה מערך חקירות גדול שילווה את המשחק מתחילתו ועד סופו, ונטפל בכל עבירה, קטנה כגדולה, כדי לשמור על הסדר. בסופו של דבר אנחנו רוצים לוודא שהאירוע הזה, שהוא הפנינג למשפחות ולאנשים נורמטיביים שרוצים ליהנות ממשחק כדורגל, יתקיים כסדרו. מבחינתנו נעשה הכל".

גניבת ציוד העידוד היא חציית קו אדום. עד כמה אתה חושש ממה שיקרה?

"עוד לפני גניבת הציוד העידוד, ממידע מודיעיני שהגיע אלינו כבר בעונה הקודמת עולה שיש מתיחות גואה בין מחנות האוהדים, ולכן נערכנו אופרטיבית ליצירת חיץ פיזי כבר אז, ונעשה את זה גם הפעם. גם בדרבי הקודם היה חשש והיו עימותים, לפחות היה ניסיון ליצור עימותים לפני המשחק מחוץ לאצטדיון, ואנחנו מנענו את זה וביצענו מעצרים. תפסנו גם מורחקים שהגיעו למרות האיסור ועצרנו אותם. הפעם זהו אותו חשש, וההיערכות האופרטיבית לא משתנה בגלל שיש חשש. נוודא שתהיה שמירה גם על המחסנים שבהם יש ציוד עידוד של שני מחנות האוהדים. נהיה חזקים ונפעל עם כל האמצעים שעומדים לרשותנו. אני מאמין שלמרות החששות, המשחק הזה יעבור בשלום אבל שוב – מי שיפר את הסדר ומי שינסה לפגוע באוהד אחר ייעצר. אני מקווה שנצליח לפתור את העניינים האלה".

 

סגן מפקד תחנת חיפה רפ"ק דודי לוגסי (צילום: דוברות המשטרה)

סגן מפקד תחנת חיפה רפ"ק דודי לוגסי (צילום: דוברות המשטרה)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר