יותם יקיר (צילום: קסני קולסניק)
יותם יקיר (צילום: קסני קולסניק)

"כמה רעוע יכול להיות סולם ערכיו של אדם המתעמר בזולתו ללא סיבה?"

במכתב חסר תקדים בחריפותו נגד עיריית חיפה והעומדת בראשה שוטח מנכ"ל חברת המוזיאונים העירונית את סאגת המאבק על תקציב החברה: "ההתנכלות למוזיאוני חיפה מצד ראש העיר היתה עקבית ושיטתית. גם אם תחפשו בבוידעם, לא תמצאו לכל זה סיבה הגיונית או סבירה"

פורסם בתאריך: 21.2.24 12:49

תמה סאגת המאבק על תקציב חברת המוזיאונים: אתמול (שלישי) בערב הודיע מנכ"ל חברת המוזיאונים יותם יקיר לעובדים כי המשבר להעברת התקציב לתאגיד מעיריית חיפה הסתיים וכי כל התקציבים המיועדים לשנת 2023 ולחודשים ינואר ופברואר 2024 הועברו לידי החברה.

כזכור, חברת המוזיאונים הגישה לבית המשפט המחוזי עתירה מינהלית נגד העירייה, ראש העיר עינת קליש רותם ומנהל המחלקה לתקציב רגיל בעירייה צחי זקס בטענתה כי הועברו אליהם 13.4 מיליון שקל במקום 14.7 מיליון שקל, כפי שאישרו ועדת הכספים ומועצת העיר, כלומר חוסר של 1.2 מיליון שקל. בעקבות החשש מפגיעה בשכרם ובפעילות השוטפת של המוזיאונים יצאו עובדי החברה להפגין מול בניין העירייה.

במקביל, בעתירות שהגישו הרשות לקליטת עלייה (רק"ע) ומיל"ב בטענה לאי העברת תקציבים הורה בית המשפט לעירייה ולקליש רותם "לקיים את החלטת המועצה ולהעביר את מלוא הכספים שטרם הועברו לעותרים. כמו כן אני מורה על העברת יתרת התקציבים עבור שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 בהתאם לתקציב שאושר להם לשנת 2023, ככל שכספים אלו טרם הועברו". בעקבות פסק הדין העבירה העירייה לשני התאגידים העירוניים את הכספים המגיעים להם.

בשל פסק הדין החליטו בעירייה להעביר את התקציב לשנת 2023 של חברת המוזיאונים במלואו, וגם את התקציב לחודשים ינואר ופברואר. בהתאם לכך הודיעה חברת המוזיאונים לבית המשפט כי הכספים הועברו אליה ומחקה את העתירה שהגישה. נשיא בית המשפט המחוזי השופט רון שפירא נתן פסק דין על מחיקתה.

במכתב לעובדים מבקר יקיר בחריפות את התנהלותן של העירייה וראש העיר: "בימים האחרונים, ולאחר מאמצים רבים, הועבר אלינו מלוא תקציב 2023 שהיה צריך לעבור זה מכבר. גם הקצאה לפי 1/12 בתקציב 2024 הועברה כחוק לאחר עוד התדיינות. היה לא פשוט. זה עלה במשאבי זמן, כסף וגם בריאות (שלי), אבל המשבר הסתיים. אפשר להמשיך לשנה יפה יותר, נקווה".

 

 

יקיר הדגיש כי "חשוב להבין איך הגענו לכאן. שלושה תאגידים עירוניים בחיפה נאלצו, לאחר מסכת התנכלות ובלית ברירה, לפנות לבית המשפט המחוזי נגד עיריית חיפה וראש העיר. תקציבים שאושרו במועצת העיר לא כובדו. זה חמור, לא נתקלתי במהלך כזה מעולם. זה היה מזיק, זה היה חסר פשר, וזה נעשה בכוונה תחילה. ראיתם אותי במשבר הזה מתרגז, כועס, לוקח ללב. כנראה אגיב ככה תמיד מול מה שהיה לא פחות מעוול מזוקק".

במכתבו הודה יקיר לעובדים ולעו"ד יוני שלו-ריבה שליווה משפטית את ההליך, וציין כי "מבלי להמעיט, פתרון המשבר הגיע קודם כול בזכותו של נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט רון שפירא, שפסק חד משמעית בעתירות של רק"ע ומיל"ב. בשפה משפטית אמנם, אבל נוקבת, חדה וברורה מאוד, כותב השופט שפירא בדיוק את מה שאנחנו אומרים וזועקים כבר שנים – שהכל היה לא ענייני ושהדברים נעשו בחוסר תום לב. מצורף פסק הדין המהדהד שבאופן די נדיר גם הופץ על ידי דוברות בתי המשפט בישראל. לקרוא ולא להאמין. ואנחנו אולי מקרה חמור במיוחד מפני שההתנכלות למוזיאוני חיפה מצד ראש העיר היתה עקבית ושיטתית לאורך כל ארבע השנים שבהן אני המנכ"ל. יש לכך דוגמאות למכביר – עיכוב תקציבים, ניסיונות לפגוע בתקציב המוזיאונים השוטף שוב ושוב, מניעת השיפוץ במוזיאון הימי, סגירת מוזיאון מאנה כץ, פרשת ה'באנרים' ועוד".

הביקורת הקשה מובעת גם בסיום המכתב: "גם אם תאירו בפרוז'קטור ממש חזק וגם אם תחפשו בבוידעם, לא תמצאו לכל זה סיבה הגיונית או סבירה. אולי להיפך – ככל שהיינו יותר טובים, יותר יצירתיים ויותר פעילים, ההתנכלות כלפינו, משום מה ומשום מקום, רק גברה. ובכלל, למה לא לתמוך בתרבות, לפתח ולחשוב איך לקדם? למה תמיד רק נגטיב? הרי הוכחנו, הרבה יותר מפעם אחת, כמה התרבות היא חשובה, כמה היצירה היא משמעותית, לציבור בוודאי, אבל גם לעיר. חשוב מאוד לדעת – כשכבוד השופט שפירא כותב 'חוסר תום לב', זהו ביטוי משפטי מנומס יחסית, אבל כזה שמקפל בחובו גם מילים הרבה יותר חמורות. כמה רעוע יכול להיות סולם ערכיו של אדם המתעמר בזולתו ללא סיבה, רק כי הוא יכול? אנחנו – אתם – נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים נהדר ויודעים לעשות. אני מקווה ששנת 2024 תאיר לנו פנים, למרות הכל".

עיריית חיפה סירבה להגיב.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אמנון

    הבעיה שמוזיאוני חיפה נטולי כל איכות או רלוונטיות. תערוכות עייפות, מיושנות. איזה מרחק בין מוזיאון חיפה למוזיאון תל אביב רמת גן או פחח תקווה. פשוט בושה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר