עינת קליש רותם (צילום: שלומי כהן)
עינת קליש רותם (צילום: שלומי כהן)

תקציב הפיתוח אושר עם 62 מיליון שקל לפעילות שוטפת

כחודש וחצי לאחר שראש העיר עינת קליש רותם כינסה ישיבה מיוחדת של מועצת העיר ובה הציגה עמדה חד משמעית נגד מימון פעולות עירוניות שוטפות באמצעות תקציב הפיתוח, אישרה מועצת העיר את תקציב הפיתוח לשנת 2020, ובו הקצאה בסך של 62 מיליון שקל לפינוי אשפה

פורסם בתאריך: 31.3.20 23:03

עדכון אחרון: 1.4.20 07:42

כחודש וחצי לאחר שראש העיר עינת קליש רותם הציגה עמדה המתנגדת חד משמעית למימון פעולות עירוניות שוטפות ושגרתיות באמצעות תקציב הפיתוח השנתי של עיריית חיפה, אישרה אתמול (שלישי) בלילה מועצת העיר ברוב קולות את תקציב הפיתוח לשנת 2020, ובו הקצאה בסך של 62 מיליון שקל לפעילות שוטפת ושגרתית.

ההקצאה מיועדת למימון פעילותו של מערך פינוי האשפה, ולפי הניסוח בתקציב הפיתוח היא מיועדת ל"פינוי אשפה, כולל גזם, צמיגים, היטל מיחזור, נייר וקרטון". לפי הפירוט בספר התקציב, רובה המכריע של ההוצאה – 61,280,000 שקל – ימומן באמצעות נטילת הלוואות, והיתרה תמומן ממקורות ממשלתיים.

התקציב הרגיל של העירייה, שגם הוא אושר על ידי מועצת העיר ברוב קולות בישיבה שנערכה בהיוועדות חזותית (וידאו קונפרנס), כולל אף הוא הקצאה למימון פעילות מערך פינוי האשפה – 20 מיליון שקל המיועדים ל"שינוע אשפה והיטל הטמנה". לפי ספר התקציב הרגיל, מדובר בסעיף שלא תוקצב בתקציב 2019.

למרות שפקודת העיריות קובעת שתקציב פיתוח הוא "תקציב של עירייה המיועד לפעולה חד פעמית או לתחום פעילות מסוים", כלומר ניתן לממן באמצעותו גם פעילות שוטפת ושגרתית בגדר "תחום פעילות מסוים", כינסה קליש רותם ב-18 בפברואר ישיבת מועצה מיוחדת שבה היא הביעה התנגדות עקרונית להכללת מימון לפעילות שוטפת ושגרתית בתקציב הפיתוח.

ראש העיר אמרה כי במהלך העבודה על הכנת תקציבי העירייה לשנה הנוכחית, שהתבצעה "למעשה מאז חודשי הקיץ", התברר שעשרות מיליוני שקלים "יועדו לתחזוקה שוטפת של העיר, פינוי אשפה וכו', והוכנסו לתקציב הפיתוח ולא לתקציב הרגיל". קליש רותם הוסיפה כי "גם אם הפרקטיקות מאפשרות זאת, הוצאת תקציבי פיתוח על ניהול שוטף ויומיומי היא בעייתית ונוגדת את השקפת עולמי".

גזבר העירייה דאז ג'אקי ואקים דחה על הסף את הטענות והזכיר את ההוראות המאפשרות להכליל בתקציב הפיתוח גם פעולות שאינן פיתוח. "ההחלטה באיזה תקציב לבצע פעולה מסוימת נתונה לרשות המקומית", אמר ואקים. בהמשך הדיון הסבירה קליש רותם כי לדעתה לא ראוי שתקציב הפיתוח, אשר נשען בין השאר על הכנסות מנטילת הלוואות וממכירת נכסים, יממן פעילות עירונית שוטפת: "בעיני, מעבר להגדרות, ואנחנו יכולים להתווכח עד מחר, לא ראוי שתקציבים שמגיעים מהלוואות או ממכירת נכסים או מדברים כאלה ילכו לתחזוקה שוטפת. כשמוציאים כספים ממכירה של נכסים או מהלוואות עבור פינוי אשפה, מבחינתי זה לא מקובל. ביקשתי להביא לתשומת לבכם שהדבר הזה צריך להשתנות".

פקודת העיריות קובעת כי התקציב הרגיל יוכן "על פי הנחיית ראש העיר", ובהתאם לכך ניתנה לקליש רותם השפעה עצומה על הטמעת פעולות רלוונטיות בו, תוך הימנעות מהטמעתן בתקציב הפיתוח. למרות זאת, כבר בתקציב הפיתוח של העירייה לשנת 2019 שאושר בסוף חודש פברואר אשתקד – כארבעה חודשים לאחר היבחרה של קליש רותם לראשות העיר – נכללו 75,200,000 שקל למימון פעילות מערך פינוי האשפה, כאשר מקור המימון בשלמותו הוא נטילת הלוואות.

 

 

"מה עשית ב-2019?", שאל בדיון במועצה לפני כחודש וחצי חבר המועצה אביהו האן, וראש העיר השיבה: "ידעתי שעכשיו זו השנה שבה אנחנו צריכים לעשות את השינוי הגדול הזה". אלא שכעת מתברר שהשינוי הוא חלקי ביותר ושלא מן הנמנע כי גם בשנים הבאות יממן תקציב הפיתוח פעולות שוטפות. על כך ניתן ללמוד ממכתב ששלחה קליש רותם לפני כשבועיים לחברי ועדת הכספים של העירייה לקראת הדיון בתקציבי העירייה. במכתב ציינה קליש רותם כי "התקציב הרגיל שמוגש כאן הוא מאוזן לאחר שהועברו 20 מיליון שקל מתקציב הפיתוח מתוך 82 מיליון שקל בסעיף פינוי האשפה, ובזאת מתחיל תהליך של העברת ההוצאות השוטפות מתקציב הפיתוח אל התקציב הרגיל שיימשך מספר שנים".

כעבור ארבעה ימים אישרה ועדת הכספים את שני התקציבים, ובמהלך הדיון התבררה הסיבה לכך שרוב תקציב מערך פינוי האשפה עדיין נכלל בתקציב הפיתוח: לעירייה פשוט אין מספיק הכנסות למימון פעילות זו בשלמותה מהתקציב הרגיל. לפי פרוטוקול ישיבת ועדת הכספים, הגזבר החדש של העירייה רוני בן חיים אמר בהקשר זה: "המעבר של ההוצאות השוטפות, לפי הנחיית ראש העיר, מתקציב הפיתוח לתקציב הרגיל ייעשה באופן מדורג מכיוון שאין מספיק מקורות מימון על מנת להכיל את כל ההוצאות השוטפות שאנו רוצים להסיט".

הזגזוג של קליש רותם בסבך סעיפי תקציבי העירייה משקף את הצורך הדחוף של העירייה להגדיל את הכנסות המיסוי המוניציפלי שלה מפרויקטים יזמיים שחיובים מסוג זה, ובראשם הארנונה, יושתו על בעליהם. בהקשר זה מתבקש להזכיר את פרויקט נמל המפרץ, שלמרבה האבסורד ההכנסות מהארנונה שלו כלל לא מובטחות לעיריית חיפה. הסיבה לכך היא שהשטח שעליו יופעל נמל המפרץ בשנה הבאה – 840 דונם של שטח ים מיובש – לא הועבר לתחום השיפוט המוניציפלי של העירייה חרף בקשותיה. משמעות הותרתו של שטח נמל המפרץ מחוץ לחיפה היא שהעירייה לא תקבל את תשלומי המיסוי המוניציפלי שמקורו בנמל החדש.

ניסיון של העירייה בראשות קליש רותם לפעול בנושא התאפיין בחוסר נחישות. בהתנגדות שהגישה העירייה לתוכנית המפורטת של נמל המפרץ היא ביקשה בין השאר לקבוע שתנאי להוצאת היתרי בנייה להקמת מתקני הנמל החדש על שטח הים המיובש הוא העברת תחום השיפוט המוניציפלי של הנמל לחיפה. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה דחתה בדצמבר 2018 את הדרישה וכתבה בהחלטתה לאשר את התוכנית המפורטת כי "אין זה בסמכותה של הוועדה לקבוע גבולות תחומי שיפוט". יצוין כי סוגיית שיוכו המוניציפלי של נמל המפרץ, שאינו שייך כיום לאף רשות מקומית, נדונה בוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים שטרם הכריעה בה. למרות החלטת הוועדה המחוזית, בערר שהגישה על אישור התוכנית המפורטת לא הכלילה העירייה את סוגיית השיוך המוניציפלי של הנמל החדש והעדיפה להתמקד בדרישתה לקידום פיתוחו של שדה התעופה בחיפה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. אבירם

    בושה. 17 חברי קואליציה אימפוטנטים וחסרי מושג שמעלו בתפקידם, נהרו אחרי העבריינית המורשעת וסגנה הספן המשופם ואישרו תקציב שקרי ולא אפוי שהשניים רקחו לנו. ועדה קרואה עכשיו!!!

  2. אבנר

    כל הכבוד! סוף כל סוף הגיעו אנשי מקצוע לעירייה והגזבר המושחת הקודם הוחלף במבין עניין.

  3. אורית

    רק מזכירה למי שהספיק לשכוח: ראש העיר היא עבריינית שהורשעה בבית משפט. ומעבריינים אי אפשר לצפות למשהו אחר.

  4. יפעת

    מתעסקת בזוטות. ככה נראית העיר שראש העיר שלה לא מבינה בכלום. הולכת אחורה.

  5. מחזק את יפעת

    דברים כל כך קטנים וזניחים שגם ככה חוקיים. כמו שמתלבטים באיזה מדף במקרר לשים את הפשטידה ובאיזה את המרק.

  6. הכל לא רלוונטי כבר

    יהיו הרבה תוספות לא צפויות בכל התקציבים בגלל המצב הנוכחי שהולך להימשך לפי כל הסימנים אל תוך הקיץ.
    למשל אם יהיו אלפי חולים באזור חיפה בנגיף יצטרך להיות תקציב סוציאלי גדול יותר למעקב אחריהם.
    עוד דוגמה בגלל השבתת השווקים יצטרכו הרבה מאד סיוע להחיות עסקים כמו שיפוצים ונקיון של מזיקים אותו דבר
    גם בפעילויות תרבות להוציא מהשבתה יעלה הרבה יותר מלתפעל בשגרה ככל שההסגר יתמשך

  7. גלעד

    העבריינית המורשעת לא תעצור עד שתהרוס לגמרי את העיר. שמישהו יעשה לזה סוף.

  8. יונה

    מתעסקת בזוטות. יהיו הרבה תוספות לא צפויות בכל התקציבים – אבל היי לפחות אני חי(לא)פה וכנראה נאלץ לסבול עוד 4 שנים את הנסיונות לחלץ את העיר חי(לא)פה מהמוות הקליני שהיא כבר נמצאת בו

  9. אלון גרינפלד

    נו, אז מה מציע הכותב? להשאיר את פינוי האשפה בתקציב הפיתוח לעד?
    מה מפריע לו? שתקצוב של עשרות מיליוני ש"ח לוקח שנים ולא יכול להיעשות בדקה?
    או שפשוט כרגיל הוא לא מבדיל בין שנאת קליש לטובת העיר וחייב לבקר גם כשאין על מה.

  10. להלאים את נמל המפרץ

    המוות הקליני של חיפה זה תהליך של 15 שנה
    לצערנו וזה ידוע במצבי אסון כמו מלחמה, גוש דן ומדינת המרכז הראשונים להתאושש
    הפריפריה לוקח לה זמן כפול וגם אז הפעילות העסקית בה לא חוזרת למה שהייתה שנים.
    אני מציע להלאים את הנמל הסיני
    איננו רוצים נמל בשליטה סינית עם קורונה ומי יודע איזה כימיקלים יעבירו לחיפה לנמל הלוגיסטי הזה
    ישראל צריכה להלאים את נמל המפרץ וחיפה חייבת לדרוש את המיסים ממנו כדי להתאושש כלכלית

  11. האזרח הקטן

    ראש העיר הכי גרועה בהיסטוריה של מדינת ישראל במדד כלל ארצי מאז קום המדינה.
    עד שהיא תסיים להחריב בקדנציה הזו את העיר, העיר תהפוך לבית תמחוי, כולם יהיו נתמכי סעד ללא תעסוקה ללא אופק.
    נלחמת במלחמות ארורות, פופוליסטית אכזרית, רק טמבל היה מגיע לעיר ומשקיע בה שקל אחד.

  12. יגיל

    הקורונה וחוסר הממשלה בישראל שיחקו לידיה של הגברת קליש שאחרת כבר הייתה מסולקת מתפקידה באופן שהיא מועלת באמון שניתן לה על ידי הציבור. המחטף באישור התקציב המנופח, מינויים חדשים אינספור ועוד ועוד נזקים שהיא מביאה על העיר שכבר אין לה עתיד תחת חסותה של הלא יוצלח יפת הזו.

  13. יוסי

    קאליש הבטיחה שחיפה תהיה כמו ברלין….אבל כרגע היא נראית יותר כמו בני ברק…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר