השער הסגור של מוזיאון מאנה כץ (צילום: נמרוד אשכנזי)
השער הסגור של מוזיאון מאנה כץ (צילום: נמרוד אשכנזי)

מוזיאון מאנה כץ סגור כבר שנתיים וחצי. מה יעלה בגורלו?

המוזיאון נאלץ לסגור את שעריו בשל אי עמידתו בדרישות ההנגשה. לאחר סחבת של שנים ארוכות בעיריית חיפה, שכללה תכנון של שתי תוכניות שיפוץ וגניזתן בגלל מחלוקת עם הנהלת חברת המוזיאונים, כעת מקווים בחברה שעם חילופי השלטון יימצא פתרון. אלא שבעירייה סירבו להגיב

פורסם בתאריך: 8.6.24 09:33

באתר האינטרנט של מוזיאון מאנה כץ מופיעה כבר שנתיים וחצי הודעה על כך שהוא סגור לשם הנגשתו לבעלי מוגבלויות פיזיות. "אנו מקווים לפתוח את המוזיאון בהקדם האפשרי", נכתב בהודעה של הנהלת מוזיאוני חיפה, ולא מצוין בה תאריך יעד לסיום העבודות. בחברת המוזיאונים מקווים שכעת, לאחר חילופי השלטון בעיריית חיפה, יימצא הפתרון שיאפשר להחיות את המוזיאון.

בביקור במוזיאון ברחוב יפה נוף במרכז הכרמל ניכר כי העבודות בו כלל לא החלו. הסיבה לכך נעוצה בחילוקי הדעות שהתגלעו בין הנהלת המוזיאונים לבין הנהלת העיר בקדנציה הקודמת. מאז שהמוזיאון נסגר בסוף 2021, בעקבות צו הנגישות שחייב זאת, לא חלה כל התקדמות לעבר פתיחתו מחדש, אך בעת האחרונה החלו מגעים ראשוניים מול העירייה למציאת הנוסחה המתאימה לתוכנית ההנגשה. בחברת המוזיאונים עובדים בימים אלה על תוכנית צנועה יותר מאלה שהוכנו בעבר ומתכוונים להציגה למקבלי ההחלטות בזמן הקרוב.

בחברת המוזיאונים תולים אמנם תקוות בשלטון החדש בעירייה, אך שם סירבו לענות לשאלות “כלבו – חיפה והקריות” בנושא והפנו אותנו לדרוש תשובות מחברת המוזיאונים. רק נזכיר שעיריית חיפה היא הבעלים של החברה ושל הנכסים אשר בהם פועלים המוזיאונים, ואחראית לבינוי בהם ולתקציבם.

 

המוזיאון על רקע נוף המפרץ (צילום: נמרוד אשכנזי)

מוזיאון מאנה כץ על רקע נוף המפרץ (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

כבר לפני עשור החלו בעירייה לגבש תוכנית לשיפוץ המתחם, שסובל מבעיות נגישות בגלל מיקומו מתחת למפלס הרחוב. ארבע שנים שלמות ארכה הכנת התוכנית, שאושרה לבסוף בשנת 2017. לטובת השיפוץ נרכשה מעלית שקופה מיוחדת בעלות של כרבע מיליון שקל, ואף נשכר קבלן לביצוע העבודות. עלות השיפוץ כולו היתה אמורה להגיע לכשני מיליון שקל, והוא כלל גם הקמת מרפסת עם תצפית לנוף ובניית מבואת כניסה חדשה למוזיאון.

 

 

תוכנית השיפוץ נעצרה עם כניסת ההנהלה החדשה לעירייה ב-2018. העירייה שכרה משרד אדריכלים אחר והכינה תוכנית חדשה שלפיה יוקם בית קפה ברחבה העליונה של המוזיאון במפלס הרחוב, למרות שכבר קיים בו בית קפה במפלס התחתון. לשם הפעלת בית הקפה החדש הציעה התוכנית לגזול כרבע משטח המוזיאון לטובת הקמת מטבח. הנהלת חברת המוזיאונים התנגדה לכך בתוקף, שכן שטחו הכולל של המוזיאון הקטן הוא 140 מ"ר בלבד. בשיאה של המחלוקת אף הודיע מנכ”ל החברה יותם יקיר על התפטרותו, בין היתר על רקע זה, אך חזר בו בהמשך.

אוסף יצירותיו של מאנה כץ שנמצא ברשות המוזיאון הוא הגדול והחשוב בעולם. יצירותיו האחרות של האמן מוצגות במוזיאונים גדולים ומוכרים כמו המטרופוליטן בניו יורק והמוזיאון לאמנות חדשה בפריז. כץ, שנחשב לאחד האמנים המרכזיים של אסכולת פריז, עלה לישראל בשנת 1957 וקבע את ביתו בחיפה לאחר שסיכם עם ראש העיר דאז אבא חושי כי יוריש את כל רכושו ויצירותיו לעירייה, והיא תספק לו בתמורה בית מגורים ותקים מוזיאון שינציח את שמו ואת פועלו. כעבור חמש שנים כץ נפטר, וב-1977 הוקם המוזיאון בבית שבו הוא התגורר ברחוב יפה נוף.

 

שלט מחוץ למוזיאון (צילום: נמרוד אשכנזי)

השלט מחוץ למוזיאון מאנה כץ (צילום: נמרוד אשכנזי)ֿ

 

מחברת מוזיאוני חיפה נמסר בתגובה: "אנו מייחלים לפתיחתו מחדש של מוזיאון מאנה כץ – פנינה מוזיאלית עם נוף עוצר נשימה – אך הוא יוכל להיפתח רק לאחר שיונגש לאנשים עם מוגבלויות פיזיות בשל צו נגישות שהביא לסגירתו לפני כשנתיים וחצי. בימים אלה החל דיאלוג מחודש בנושא מול העירייה במטרה לגבש פתרון מהיר ויעיל להנגשת המוזיאון, ובתקווה להביא לפתיחתו מחדש בהקדם".

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. דןד

    חוצפה של פקידי עיר בורים שלא מבינים את גדולתו של האמן שמוכר בכל העולם.
    העיר חיפה האדומה פעם הייתה נקיה למופת .היום גם זה לא.
    פקידונים עלובים זקוקים לכורסאות מנהלים ולמערכות טלפונים חדישים ולבשר על האש גרעינים וקולה.פקידוני חיפה לא זקוקים לאמנות
    יש להם דודות שהולכות לחוג לציןר והציןרים שלהן מפארות את הסלון המעוצב שלהם.
    רק רגע
    הלכתי להקיא
    צר לי שזה המצב
    בעיר המתפרקת הזו

  2. דורית

    לעומת המוזיאון הזה, האודיטוריום, אולם המופעים הגדול והמרכזי בחיפה, "מונגש לגמרי". תנסו להגיע לשורות שמעל שורה 2 עם הליכון, למשל. ממש בושה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    וממול, שנים הספריה שנשרפה. עדיין עומדת בשממה.

  4. חייבים להשקיע בתרבות

    140 מטר זה לא מוזיאון זה דירת מגורים. במקום בזבוז 2 מליון על שיפוץ היה צריך לבנות מוזיאון חדש גדול נגיש עם מרפסות ובית קפה בקומת הכניסה וכמה קומות מוזיאון. עיריית חיפה חושבת בקטן והביאה לקפאון התרבות בחיפה.
    כמו שידעו למצוא תקציב לאצטדיון היה אפשר למצוא תקציב לבנייה מחדש של המוזיאון באתר היפה מול הנוף ולשקם את מבנה ספריית מינץ השרוף מאז 2015 שעומד שומם עוד מקדנצית יהב מעבר לכביש.
    קראתי שראש העיר מדבר על מוזיאון בים וכל מיני הזיות שיבנה מונומנטים במים אז אני שואלת אותו אולי נתחיל מלשפץ ולבנות את המוזיאונים הקיימים?!

  5. חיפה היפה

    ויותר מכך המוזיאון עטוף בחרדים ורחובות מטונפים כיאה לחברה חרדית

  6. שאלה למועצת העיר

    מוזיאונים ומרכזי תרבות שהוקמו 5 שנים אחרונות בתל אביב:
    מוזיאון הטבע
    פתיחת בוסתן במוזיאון ארץ ישראל
    מוזיאון אנו העם היהודי
    שיפוץ בית ביאליק
    מוזיאון העיר תל אביב
    מרכז המחול להקת בת שבע
    שיפוץ בית אריאלה
    שיפוץ ביתן הלנה רובינשטיין
    הקמת בית ליבלינג
    הקמת בית הקהילות מרכז להט"ב
    שיפוץ אודיטוריום מרכז דוהל
    שיפוץ בית דני
    תגידו לא הגיע הזמן שמשהו יזוז גם בחיפה?!

  7. א

    ובקריות אין מוזיאונים. שכונות פועלים קטנות ומיושנות או אוכלוסיה שרק עושה מנגלים ושש בש בחוף. 90 שנה ואין מוזיאון או גלריה בכל הקריות. 200 אלף תושבים בלי תרבות, שממה. ממש באתי לשממה של חוסר תרבות מזל שיש את כמה מוזיאונים אלו בעיר חיפה

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר