יותם יקיר (צילום: צבי רוגר)
יותם יקיר (צילום: צבי רוגר)

פרשת המטבח

פורסם בתאריך: 10.3.21 19:50

התרגשות רבה אוחזת בימים אלה בקרב עובדי מוזיאון מאנה כץ הקטן ברחוב יפה נוף. אחרי חודשים ארוכים-ארוכים שבהם נותר נעול, נערכים כעת במוזיאון לפתיחת התערוכה המרגשת "שמואל בונה: מארץ קדם עד חוף ים", אשר מלקטת את מכלול יצירתו של בונה, ניצול השואה ותושב העיר שנפטר לפני יותר מ-20 שנה.

במוצאי השבת הקרובה יתקיים באמצעות הזום ופייסבוק לייב אירוע הפתיחה החגיגי, וכבר באותו היום תיפתח התערוכה למבקרי המוזיאון. המוזיאון נמלא חג.

אבל גם ההתרגשות העזה מהפתיחה המחודשת אינה מסלקת את העננה הקודרת שמרחפת בחודשים האחרונים מעל למוזיאון הצנוע ומאיימת על עתידו. כל כך מאיימת עד שמנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה יותם יקיר הדהים השבוע את 130 עובדיו ואת חברי הדירקטוריון כששלח להם הודעת התפטרות שאותה חתם במילים "איני יכול עוד", שנה וחודשיים בלבד לאחר כניסתו לתפקידו. הדהים, והותירם שבורי לב.

הסיבה לצעדו הדרמטי של יקיר מתפרסמת כעת לראשונה. ומעשה שהיה כך היה:

בשל החובה בחוק להפוך את כל מבני הציבור לנגישים לבעלי מוגבלויות הוחלט בעיריית חיפה לפני כשבע שנים לצאת בתוכנית כוללת לשיפוץ מתחם המוזיאון, הסובל מיום פתיחתו מבעיות נגישות קשות.

נשכר משרד אדריכלים, הושקעו כספים בתכנון, והעבודה יצאה לדרכה. הרעיון המנחה היה לחבר את המוזיאון, שנמצא מתחת למפלס הרחוב, אל רחוב יפה נוף שמעליו ואל טיילת לואי באמצעות מרפסת עליונה, בגובה הרחוב, מקורה בחלקה, ובה עמדת תצפית אל נוף המפרץ הקסום, טריבונות ישיבה ומעלית שקופה שיורדת למטה. רחבה זו היתה אמורה לשמש את המוזיאון לתצוגות רחוב ולהדרכת קבוצות. למטה, בקומת הכניסה, אמורה היתה להיבנות מבואה חדשה ומקורה.

כארבע שנים ארכה העבודה עד שגובשה הגרסה הסופית של התוכנית, אושרה בעירייה וקיבלה אור ירוק לתחילת ביצוע. מעלית שקופה מיוחדת, בעלות של כרבע מיליון שקל, הוזמנה במיוחד מחו"ל, וכן הוזמן ציוד מתאים ונשכר קבלן ביצוע. עלות השיפוץ הכוללת עמדה על כשני מיליון שקל.

 

 

אלא שאז הגיעו הבחירות, התחלפה המנהיגות העירונית והתוכנית הושמה על HOLD. המעלית המיוחדת, שכבר הגיעה, הוכנסה לאפסון באחד מהמחסנים העירוניים, לצד חומרי הבניין ושאר הציוד.

האדריכל, שחשש לגורל תוכניתו, התעקש שוב ושוב לקבל מהעירייה עדכון מצב או תחזית לעתיד, אך לשווא. לטענתו, הוא שלח מיילים, שליחים ומתווכים אך לא קיבל כל מענה. לא הועילו גם תחנוניו להיפגש עם ראש העיר עינת קליש רותם ולנסות לדבר אל לבה. הוא לא שמע ממנה ולו מילה אחת. העירייה גנזה את התוכנית, החביאה אותה בארכיון העירוני והודיעה נחרצות כי אין תקציב לביצוע השיפוץ. רק שלט בודד, אשר תלוי עדיין על לוח ברחוב יפה נוף, נותר לו למזכרת מהתוכנית היפה לשיפוץ המוזיאון. ארבע שנות עבודה ירדו לטמיון.

עם כניסתו של יקיר לתפקידו, הוא ביקש להחיות את התוכנית הגנוזה אך בחסן שוקרי סברו אחרת. במקום זאת שכרו משרד אדריכלים אחר, וזה גיבש תוכנית שיפוץ שונה בתכלית. לפי התוכנית החדשה, ברחבה העליונה יוקם בית קפה חדש במפלס הרחוב, ולצדו תרד המעלית השקופה אל מבואת הכניסה. אלא שבמוזיאון כבר פועל בית קפה שניצב במקום הטוב ביותר בחיפה – מול נוף המפרץ המשגע.

זאת ועוד, לשם הפעלת בית קפה יש צורך במטבח. לפי התוכנית, חלק מחלל המוזיאון עצמו, המשמש היום חלל תצוגה אחד מתוך ארבעת החללים הקיימים, ייגרע מהמוזיאון ויוסב למטבח של בית הקפה. כלומר, המוזיאון יאבד רבע מגודלו לצורך מטבח עבור בית קפה חדש, נוסף, שאינו נחוץ כלל.

במשך חודשים ניסה המנכ"ל להיאבק בתוכנית המיותרת עד שתשו כוחותיו. בשבוע שעבר, בניסיון נואש אחרון לשנות את רוע הגזירה, שלחו יקיר ויו"ר דירקטוריון חברת המוזיאונים נעמה לזימי מכתב לראש העיר ולסגנה נחשון צוק, ובו הפצירו בהם לא להוציא אל הפועל את תוכניתם.

במכתבם הביעו השניים את חששם כי בשל הפגיעה שתיגרם למוזיאון, לא יהיה אפשרי בעתיד עוד לגבות דמי כניסה אליו. "ביום מן הימים תישאלנה השאלות – לא יכול להיות אחרת – 'איך, למען השם, בשם הנגשה לנכים של מוזיאון, ככה על הדרך, הרסו את המוזיאון עצמו?'", הם כתבו.

בתחילת השבוע, כאמור, לאחר שקריאתו הנואשת נותרה מהדהדת לבדה בחללי המוזיאון הריקים, הודיע יקיר על התפטרותו ונכנס לרשימה של בכירים שהודיעו לראש העיר: "איני יכול עוד".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. הרשלה מאוסטרופולי יליד חלם

    העיר חיפה מתאבדת כבר המון שנים עדיין גוססת והטיפשים בעירייה חוגגים.גם כשמגיע אדם רצני שרוצה לעבוד האידיוטים חוסמים אותו

  2. אייל

    הייתה תוכנית גדולה עבור מוזיאון מאנה כץ עם מעלית שתאפשר לתושבי הנרייטה סאלד לעלות דרך גשר כניסה למוזיאון אל מרכז הכרמל. ולצידו בית כנסת. תוכנית שזכתה בפרס. חיוטין אדריכלים.
    מאד מצער שאין הבנה בחיפה לחשיבות הנושא לקידום תיירות, תרבות וגם חינוך. ערים משקיעות בתרבות כי היום בכל העולם מבינים שזאת ההשקעה עם ההחזר הכי גבוה והערך המוסף הכי גדול.
    מאנה כץ צייר ענק בקנה מידה עולמי. ראוי לקבל אגף שלם קבוע לצד תערוכות מתחלפות.
    בית קפה יש בכל מקום. המוזיאון צריך לבנות את תוכנית חיוטין. למה לגנוז תוכניות כל הזמן. המגירות כבר לא נסגרות מרוב תוכניות

  3. סערה בכוס קפה

    כישלון מהדהד נוסף של הצמד לא חמד קליש וצוק. מצליחים להרוס הכל – גם מוזיאון צנוע ויפה. סערה בכוס קפה, מפטיר בודאי נחשון צוק, איש מריר כמו האספרסו המר שהוא שותה. כמה אטומים צריכים להיות צמד המטורללים הזה כדי לא להבין שתושבי חיפה קצו בהם ובנזקים האדירים שהם מסבים לעיר. קליש וצוק – תושבי חיפה *אינם יכולים עוד* לסבול אתכם. *לכו.*

  4. אסף מתל חי

    בתחילה תהיתי, הייתכן שהפעם דורון שפר יכתוב מאמר בו הוא לא יכפיש את ראש העירייה קליש? במהרה הבנתי שטעיתי.
    חביבי, תכנית שיפוץ שהכנתה אורכת 4 שנים (!!) מעידה על חוסר יעילות משווע. ובהתאם, כנראה שהתוצר הביצועי לא היה כדאי.
    אבל קיבלת עוד כותרת נגד ראש העיר, ברכות.

  5. אייל מהדר

    כפי שפורסן בעיתון זה, השיפוץ אמור היה לצאת לפועל במרץ 2017, יותר מחצי שנה *לפני* הבחירות, ולא יצא. מה הסיבה?
    אתה תולה את זה בקליש, אבל זה לא מסתדר מבחינת הזמנים.

  6. דר רחל גיתאי פיזם

    יותם יקיר היקר ישר כוח על מסירותך.
    בימים טרופים כאלו כאשר חיפה במצב כל כך קשה עם בעיות רבות מלבד הקורונה אין זה בכלל מובן מאליו שהגיע ופעל אדם משכמו ומעלה .
    אני עדיין מקוה כי תוכל לעבור מעל הסערות שנוצרו ולעבוד למען המוזיאונים כי אין אדם מוכשר ממך בעת הזו והגיע הזמן לפתוח עד מוזיאון ענק עם פרנק גארי :
    בנוסח מוזיאון בילבאו בספרד
    אליו באים מעל מיליון תיירים בכל שנה
    ויהלום הכתר :
    מוזיאון העם היהודי.
    מוזיאון שיוכל לקבל תמיכת ענק
    מיהודים ראשי קהילות ענק
    כמו נייטי קירש יור הפדרציה היהודית
    הדרום אפריקאית
    איזי קירש אחיו
    והרב שלמה קירש
    משלוחי הרבי הראשונים לארץ הקודש
    ובכך לאגד לאגודה אחת את יותר מ5000 בתי חבד
    על פני כל העולם
    ולתת להם בית כאן דוקא בעיר חיפה
    העיר התאומה של קייפטאון

  7. מחפש את יום האתמול

    לאסף מתל חי – במקום לתקוף עיתונאי שמדווח עובדות, אנא תיצמד גם אתה לעובדות ותספק לקוראים רשימת פרויקטים מוצלחים של קליש-צוק.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר