ציור של שמואל בונה (צילום: שמואל בונה)
ציור של שמואל בונה (צילום: שמואל בונה)

מוזיאון מאנה כץ ייפתח עם תערוכה של שמואל בונה

תערוכת היחיד "מארץ קדם ועד חוף ים" של האמן שמואל בונה נבחרה לפתוח מחדש את מוזיאון מאנה כץ. בשבת - יום הפתיחה - תהיה הכניסה למוזיאון ללא תשלום. התערוכה מתמקדת בשלושה נושאים מרכזיים שבהם עסק בונה - נוף ארץ ישראלי, המרחב האישי והביתי, והמרחב הרוחני והמיסטי

פורסם בתאריך: 7.3.21 13:47

ביום שבת ייפתח מחדש מוזיאון מאנה כץ בחיפה עם תערוכת היחיד של האמן שמואל בונה אשר נקראת "מארץ קדם ועד חוף ים". ביום הפתיחה תהיה הכניסה למוזיאון ללא תשלום.

התערוכה, שאותה אוצרת לימור אלפרן זרד, מתמקדת בשלושה נושאים מרכזיים שבהם עסק בונה במשך שנות יצירתו – נוף ארץ ישראלי, המרחב האישי והביתי, והמרחב הרוחני והמיסטי. עבודותיו של בונה מבטאות מצב של חופש יצירה ספונטני ובלתי צפוי ומתבססות על מגוון של סגנונות ומקורות השראה, ללא השתייכות לזרם אמנותי מוגדר. הוא יצר את עולמו, הקמאי לעתים, מתוך התייחסות לטבע, לאפוסים עתיקים ולעולמו הפנימי האניגמטי. ביצירתו ההטרוגנית, שאינה כפופה למבניות סדורה, כל יצירה עומדת בפני עצמה בייחודיותה. בציוריו מתקיימת פשטות כמעט נאיבית שמבטלת את חוקי המציאות ואשר מוליכה לתוך עולם של אגדה וסמלים. יצירתו שואבת את עוצמתה מזיקתו העמוקה למורשת התרבותית של העם היהודי, ובעיקר לסיפורי המקרא, ומאהבתו לארץ ישראל ולנופיה.

בונה נולד בשנת 1930 במזרץ' שבפולין ועלה לארץ בשנת 1936. הארץ התגלתה לו לראשונה בחיפה – עיר מזרחית ואירופית, ים תיכונית ובין לאומית. כאן הוא קלט את מראות המזרח ואת האור והצבע האופייניים לו. ציוריו הם גדולי מימדים ועשירים בשפה חזותית שממזגת כמה סגנונות – חלקם מאפיינים תקופות מסוימות ביצירתו וחלקם מופיעים בציוריו לאורך כל הדרך. הציורים משלבים מרכיבים פיגורטיביים ומופשטים, משקפים חקירה אסתטית של אפשרויות השימוש בצורה ובצבע, ומתאפיינים בצבעים חזקים ואקספרסיביים, ולעתים גם בגוונים בהירים ונקיים. עבודותיו מלאות בחיוניות ויש בהן דמויות מסוגננות ואקספרסיביות.

 

 

ביצירות מתחילת דרכו האמנותית של בונה אפשר לזהות את זיקתו העמוקה לאמנות הפרסית ולציור הביזנטי הקדום. בחלוף השנים הושפע סגנונו ממקורות השראה נוספים מהאמנות המודרנית הבין לאומית. בשנות ה-80 וה-90 הוא עבר במעבר חד להתמקד בציור המופשט הגיאומטרי. בשנת 1999 הלך בונה לעולמו.

מנכ"ל מוזאוני חיפה יותם יקיר: "בונה היה אדם מיוחד עם אהבה אין סופית לאמנות בכלל, לנופי ארץ ישראל בפרט ולסיפורי התנ"ך. היתה לו תפישה ציונית בלי מירכאות ובלי ציניות. את מלחמת יום הכיפורים הוא דימה לסיפור התנכ"י של עקדת יצחק, וכל מי שצפה בסדרה 'שעת נעילה' חש כנראה, מהבחינה הפיזית ממש, את העקדה הכי מפורסמת בעולם שבונה חשב על זה קודם. מהצד האחר הוא צייר את נופי חיפה – העיר שבה חי , גדל ויצר. האכסניה שבחרנו לתערוכה – מוזיאון מאנה כץ שממנו נשקף נוף חיפה במלוא הדרו – היא ראויה ואפילו סמלית. התערוכה הזו היא סנונית ראשונה במחקר על אודות יצירתו של בונה ועל מקומה בתרבות המקומית. המחויבות של מוזיאוני חיפה היא שימור, מחקר ותצוגה של תולדות היצירה המקומית".

 

ציור של שמואל בונה (צילום: אברהם חי)

ציור של שמואל בונה (צילום: אברהם חי)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר