האמן גרשון קניספל (צילום: אבישג שאר ישוב)
האמן גרשון קניספל (צילום: אבישג שאר ישוב)

האמן גרשון קניספל הלך לעולמו

גרשון קניספל, שהיה בעבר ראש אגודת הפסלים והציירים בחיפה והממונה על תחום האמנות בעיריית חיפה, הלך לעולמו שלושה ימים לפני יום הולדתו ה-86. עבודות רבות שלו היו מוצבות ברחבי חיפה, והיתה לו ביקורת קשה על התייחסותה של העירייה ליצירותיו

פורסם בתאריך: 8.9.18 21:08

האמן החיפאי גרשון קניספל נפטר אתמול (שישי), שלושה ימים לפני יום הולדתו ה-86. קניספל נולד בעיר קלן בגרמניה ובשנת 1935 עלה עם משפחתו לארץ ולמד אמנות בבצלאל. בשנת 1959 הוא עבר לגור בברזיל בעקבות זכייה בתחרות לעיצוב חזית למגדל טלוויזיה של חברת טופי בסאו פאולו. בברזיל הוא פגש בארכיטקט הנודע אוסקר נימאייר שהפך לידידו, והשתלב בחוגים אמנותיים ופוליטיים קומוניסטיים עד שנאלץ לברוח בעקבות ההפיכה הצבאית ב-1964, שראשיה רדפו את מתנגדי השלטון והעלימו רבים מהם.

עם שובו לחיפה מינה ראש העיר אבא חושי את קניספל למנהל תחום האמנות בעירייה – תפקיד שבו הוא שימש במשך שלושה עשורים. בריאיון שנתן בשנת 2014 לעיתון הארץ הוא הגדיר את התפקיד כבעל "אין סוף בעיות". בתוקף תפקידו הוא טיפל בהגדרת נהלים לשילוב אמנות בבנייה וניהל מכרזים לקידום ולשילוב של יצירות אמנות במרחב הציבורי, ובהן תבליטים, ציורי קיר ואנדרטאות. בעניין זה נמתחה עליו ביקורת מכיוון שרבות מהיצירות הללו היו שלו, למשל התבליט בגשר פז הישן, התבליט בתחנת כיבוי האש חלץ שליד גשר פז, האנדרטה לשחרור חיפה בגן הזיכרון והתבליט בהיכל הספורט ברוממה.

 

יצירה של גרשון קניספל שהוסתרה בהיכל הספורט ברוממה (צילום: אבישג שאר ישוב)

 

 

מהיצירה הזו בהיכל הספורט, שתוכננה על ידי מחלקת תכנון העיר ומורכבת מחמישה פאנלים אופקיים אשר נמתחים לאורך של 40 מטר, ניתן לראות היום בעיקר את שני הפאנלים הקיצוניים. "העירייה רשאית לשנות אבל לא להחריב יצירה", אמר קניספל באותו הריאיון, שבו מתח ביקורת קשה על התייחסותה של העירייה ליצירתו.

קניספל עמד במשך תקופה מסוימת בראש אגודת הפסלים והציירים. בראשית שנות ה-90 הוא שב להתגורר בברזיל, שם זכו אמנים שהשתייכו למפלגה הקומוניסטית בשנות ה-60 להערכה רבה. בשנת 2012 נודע לו שאחת מעבודות הקיר שלו – תבליט קרמי שהוצב בחזיתו של בית הספר עירוני ה', פורקה והושלכה לזבל לאחר שכמה אריחים ממנה נפלו. הוא תבע את העירייה בבית משפט המחוזי וזכה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. רוי

    האמן גרשון קניספל נפטר בביח כרמל בחיפה לאחר שבשנים האחרונות התגורר רוב הזמן בחיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר