ערן שולמן
ערן שולמן

"המטרה היא לעזור לבעלי העסקים המקומיים"

ערן שולמן - פעיל חברתי, מנהל דף הפייסבוק "תושבי כרמליה - עדכונים" והמפעיל של קבוצת הווטסאפ השכונתית - פורח דווקא עכשיו בתקופת הקורונה. הוא מסייע לתושבים ולבעלי העסקים, מארגן קבוצות רכישה של מוצרים, ומרים את היריד השכונתי שבו עסקים מציעים את מרכולתם בזול. אני שולמן - הגרסה החיפאית

פורסם בתאריך: 6.11.20 08:34

ערן שולמן, פעיל חברתי משכונת כרמליה, מאמין בלעשות טוב – קודם כל לתושבי השכונה שבה הוא גדל אך גם לעסקים בחיפה ובסביבה. שולמן, 49, עובד בחברת צים ועוסק במציאת פתרונות לסחורה בלתי נדרשת ברחבי העולם, אך מקדיש הרבה זמן לפעילות החברתית.

"התחלתי את העשייה הציבורית כשהתאומות שלי נכנסו לגנים לפני כשש שנים", הוא אומר, "הייתי בוועד ההורים בשני הגנים שלהן, וכשהתעוררו בעיות גיליתי שאני טוב בלפתור אותן. במרוצת הזמן פנו אלי גם הורים משכונות אחרות, והמשכתי לעסוק בפעילות הוועד גם כשהבנות שלי עברו ללמוד בבית הספר הרצל. לאט לאט נכנסתי לוועד השכונה ולקחתי על עצמי הרבה פרויקטים. אמרתי שאני רוצה לעשות טוב לתושבים כתושב השכונה שבה גדלתי מאז שהייתי ילד. זו השכונה שלי, זה הבית שלי. כמו שאני רוצה שפנים הבית שלי יהיה מסודר ויפה, כך אני רוצה שהשכונה שלי תיראה".

אז אתה לא מאלה שראש העיר כינתה "פיקציה"?

"כנראה שכן, אבל אני לא מתעסק בזה. אני מתעסק במה שאפשר לעשות ולא בהכרה ממוסד זה או אחר. אני עסוק בעשייה ולא מסתכל לצדדים".

אתה גם מנהל את דף הפייסבוק השכונתי "תושבי כרמליה – עדכונים".

"נכון, ומטרתו היא להעביר מידע על מה קורה בשכונה ולעזור לבעלי העסקים המקומיים על ידי פרסום בקבוצה. אני מתפעל גם שתי קבוצות ווטסאפ של תושבי השכונה עם יותר מ-300 משתתפים. דרך הפעילות הזו התחלתי לעשות יריד פופ אפ בכל יום שישי ברחבה של בית הכנסת ברחוב לאה".

זה קשור לקורונה?

"כשהגיעה הקורונה המשכתי לעבוד בהיקף מלא מהבית, אך מסביבי ראיתי אנשים שנופלים לאט לאט, מאבדים מקומות עבודה, והפרנסה נעלמת להם. חשבתי איך ניתן לעזור, והיריד נראה פתרון מעולה גם כדי לקדם עסקים מקומיים וגם כדי להקל על התושבים ברכישת מוצרים במחירים שפויים. היריד, שצפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא כשיאשרו לחנויות הרחוב להיפתח, הפך לסיפור הצלחה. פרסמתי על אודותיו בכל הקבוצות החיפאיות כדי שכל תושבי העיר יגיעו לפה. בית הכנסת נמצא במקום מרכזי בשכונה, ויש סביבו הרבה מקומות חניה. הכנסנו קצת אווירה של חו"ל כשאי אפשר היה לנסוע לחו"ל".

מי הציג ביריד?

"הבאתי לכאן את משק דג מכפר חסידים שמוכר פירות, ירקות ודבש במחירים זולים, ועסקים מהשכונה כמו בורקס ארליך, פרחי רותם והתמרים של טל דגול. ואז הגיע הסגר השני ונאלצנו לסגור. היה לי חבל לאבד את מה שהתחלנו בו, ועברנו להתנהל במשלוחים. אפשרתי ליותר עסקים לפרסם בקבוצת הפייסבוק, אך היתה לי דרישה – שהם ייצאו במבצעים מיטיבים לתושבי השכונה. אחד נתן משלוח בחינם, שני נתן פריט במתנה, וכך זה התגלגל".

 

היריד בכרמליה

היריד בכרמליה

 

 

ממש כמו קבוצות רכישה.

"כתבתי בקבוצות הווטסאפ שאני מנסה לעזור לעסק מסוים, למשל לגלידה לג'נדה מהעיר התחתית שנקלע לקשיים בגלל הקורונה. נרשמו 30 משפחות שכל אחת מהן הזמינה גלידה ב-100 שקל. באותו הערב לג'נדה עשה 3,000 שקל. הבקשה שלי ממנו היתה שהוא יביא לכולם את המשלוח הביתה ללא דמי משלוח כי כל המשפחות מתגוררות בשכונה. היה לו כדאי, ועובדה שאנחנו ממשיכים עם זה כמעט בכל שבוע. גם לחומוס הנמל עזרתי עם קבוצת רכישה, ואני עוזר גם לקונדיטור אבי שיפר שהוא תושב השכונה ולבורקס של קלרה ממושב גבע הכרמל. קראתי בקבוצה המלצה על מישהי שמכינה קובה סלק, אז יצרתי איתה קשר והגענו להסכמה על הטבה – היא נותנת לכל רוכש מהשכונה תוספת של אורז בחינם, ואם יתארגנו עשרה או יותר רוכשים היא תעשה משלוח לנקודת חלוקה מוסכמת. גם את הג'חנון של אוסי פרסמתי דרך הפייסבוק והווטסאפ של השכונה, ובאותו שבוע היו לה המון הזמנות ושבועיים אחרי זה כבר היתה עליה כתבה ב'כלבו – חיפה והקריות'. יש גם ספקים של פירות וירקות שמביאים לכולם את המשלוח עד הבית. זה מצב של win win, טוב לכולם".

הבעלים של הסופר בשכונה לא כעס?

"הוא התרעם, אבל אם אני יכול לקנות עגבניית שרי ב-14 שקל לק"ג כשהסופר מוכר ב-28 שקל, אז אעדיף את הזול. הסופרים צריכים להבין שהמצב פה הוא לא מזהיר, אנחנו לא עשירים ורוצים לקנות במחיר שווה לכל נפש. כל הרשתות הגדולות עשו הרבה כסף בזמן הסגר כשכל החנויות היו סגורות. הם עשו עלינו קופה יפה מאוד".

איך אתה מוצא זמן להכל?

"אני מוצא. אשתי מפרגנת לי, אנחנו אוהבים לעזור ולעשות טוב. יש כל מיני התארגנויות מקומיות. לפני החזרה ללימודים, שירלי קרשובר, שהיא גם בוועד כיתה ד' כמוני וגם מנהלת עמוד האוכל 'חיפאים רעבים מצייצים', ואני ארגנו למורים קנייה מרוכזת של ארוחות בוקר מגלית אביטן. עזרנו לה גם כשפרסמנו אותה בקבוצות הווטסאפ של בית הספר כדי שעוד אנשים יזמינו ממנה. יש גם קבוצת רכישה של גלידה עם אלכוהול שמגיעה מהמרכז, וגם איתם הגענו להסכמה שהם לא מחייבים מינימום הזמנה ודמי משלוח. לדעתי זה הגדיל להם את המכירות כי פעם בשבועיים הם מגיעים למרכז החלוקה בשכונה, וכולם מרוצים".

אין ספק שעדיף להתעסק עם גלידה עם אלכוהול ולא עם חזירי בר.

"נו, כן, זוכרים אותי מהסיפור על החזירים, שהיה מין פעילות שכונתית שנאלצתי להיכנס אליה למרות שלא רציתי. הסרטון שהעליתי בזמנו עבר כמו אש בשדה קוצים והגיע לכל תוכנית טלוויזיה. לא אהבתי את החשיפה אבל הצלחתי – עובדה שהעירייה שינתה את כל הראייה שלה לגבי החזירים. אגב, אלינו לגינה הם כבר לא נכנסים כי גידרנו. הרבה תושבים החלו לגדר כי הבאתי לשכונה איש גדרות טוב וזול יחסית. הנה עוד עסק שאני עוזר לו. בכל מקום שאפשר אני עוזר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. פיקציה

    כמה חבל שלא יודעים שהחבר'ה בחסן שוקרי לא משתפים פעולה עם החבר'ה בשכונות.

  2. הבעיה קשה ביותר

    תושבי כל רכס הכרמל סובלים מחוסר תחרות משווע ברשתות המזון. קשישים רבים במצב כלכלי לא טוב לא מסוגלים לנסוע לצק פוסט או למתם ומונופול שופרסל מנצל את זה. מכיוון שהוא מנצל את זה גם מעט הסופרים של ינות ביתן-מגה מיישרים קו עם העושק הזה.
    עיריית חיפה לא עושה כלום להכניס עוד סניפי מזון גדולים לרכס והמצב מייצר מצבים כאלה של רוכלות עקיפה שהם בטח לא טובים ולא רצויים מבחינת תנאי ממכר מזון ככה ברחובות.
    שמועצת העיר מתעסקת בפמיניזם קיצוני וטורנירי פיפא ומכונות אופניים במקום לתת את הדעת על הדברים הכי בסחסיים שאין בעיר הזאת כמו מספיק מגרשי משחקים לילדים, תחרות ברשתות מזון ולא מונופול של 11 סניפי שופרסל בכרמל או תעסוקה ובילוי לצעירים.
    נכון יותר חשוב לתת יחסי ציבור לגדרות לחזירים מלדאוג למחירי מזון שפויים לציבור אין ספק סדר עדיפויות מעולה יש לכם לכן אנשים צעירים קמים והולכים.

  3. חצי המטבע

    הרשתות הגדולות "עבדו יפה" בעיקר בגלל המחיר ובגלל שהצרכנים רוצים לחסוך בהוצאות.
    עגבניות ב14,גלידה ב100? נו,באמת…אתה חושב שברמי לוי ימכרו את זה במחיר יקר יותר?
    נחמד לעזור לבעלי העסקים,אבל מה עם הצרכן? הלוא חלק מהצרכנים בעצמם במצב כלכלי קשה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר