רחוב פלימן
רחוב פלימן

שומן תוך שרירי

והשבוע: רחוב משה פלימן

פורסם בתאריך: 29.6.19 22:19

היסטוריה: משה פלימן (1973-1905), ראש העיר חיפה בשנים 1973-1969, נולד באוקראינה למשפחה ציונית שומרת מסורת. בנעוריו הוא הצטרף לתנועת החלוץ ואף נכלא בשל פעילותו הציונית. בשנת 1929 הוא סיים בהצלחה את אוניברסיטת מוסקבה בהנדסת חשמל, נאסר בשנית, הוגלה לסיביר, ובשנת 1930 גורש מברית המועצות. פלימן עלה ארצה, ובשנת 1932 התקבל לעבוד בחברת החשמל. בשנת 1957 הוא מונה למנהל הרשת הארצית ונבחר למועצת המנהלים של החברה כנציג הפועלים. במשך שנים רבות שימש פלימן חבר מועצת העיר וכיהן כסגנו של אבא חושי. בשנת 1969 הוא נבחר לראשות העיר, ובימיו הורחבה פעולת הבנייה של מוסדות כמו המוזאון הימי, בית החייל ובית החולים לחולים גריאטריים הנושא את שמו, נסללו כבישים רבים והוחל בהקמת מת”ם – המרכז לתעשיות מדע.

שומן תוך שרירי: עובדה ידועה היא שעלייה במסת השומן בגוף מגבירה באופן משמעותי את רמות הכולסטרול ואת הסיכון לחלות במגוון רחב של מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב.

ב־20 השנים האחרונות נערכו מחקרים רבים שבדקו את הקשר בין עלייה במסת השומן לעלייה בשכיחותן של מחלות שונות, ומהם עלה כי השומן לא רק חוסם כלי דם אלא גם מפריש חומרים שמגבירים את התהליכים הדלקתיים הכרוניים בגוף, ואלה עלולים לגרום למחלות שונות, כולל סרטן.

החשיבות של מיקום השומן, ולאו דווקא כמותו, מקבלת תשומת לב רבה בשנים האחרונות בעקבות גילויים חדשים שלפיהם הצטברות שומן קטנה ומקומית באזורים שונים כמו הכבד, חלל הבטן או בתוך השרירים היא מסוכנת ביותר לבריאות.

עניין מיוחד מרכזת רקמת השומן שמצטברת בתוך השריר עצמו Intramuscular Fat – – הממוקמת מתחת לרקמה העוטפת את השריר. למרות שמדובר באחוז קטן יחסית מכלל השומן בגוף, משמעויותיו הבריאותית והתפקודית של שומן זה הן גדולות מאוד.

כך למשל נמצא שעלייה בריכוז השומן בשרירי הירך עומדת ביחס ישר לסיכון לפתח עמידות לאינסולין ולסוכרת. עלייה זאת גם קשורה קשר ישיר לירידה בתפקוד וביכולת התנועה.

עדיין לא ברור מה גורם להצטברות השומן בתוך רקמת השריר, אך ידוע שגורמים כמו התקדמות בגיל, השמנת יתר, מחלה כרונית, פציעה בשריר או חוסר פעילות גורמים לעלייה משמעותית בריכוזו בשריר.

כך לדוגמה נמצא כי בקרב מבוגרים מעל גיל 70, חוסר פעילות פתאומי למשך שלושה חודשים גורם לעלייה של 26 אחוז בריכוז השומן בתוך השריר, אבל גם מעלה בכ־70 אחוז את הסיכון לפתח סוכרת. בנבדקים צעירים בשנות ה־20 לחייהם, לאחר 30 ימים של מנוחה, נוצרה עלייה של 20-15 אחוז בריכוז השומן בשרירי הירך והשוק, למרות שנמדדה ירידה ממוצעת של שישה אחוזים בלבד במסת השריר.

בעוד שבנוגע לחשיבותה של פעילות גופנית בתהליך הירידה במשקל יש חילוקי דעות בקרב אנשי המקצוע – ויש הטוענים כי היא אינה מזרזת אותו – הרי שבנוגע לשומן בתוך רקמת השריר אין חילוקי דעות: ביצוע סדיר של פעילות גופנית, בשילוב עם דיאטה, הוא הכרחי להפחתת ריכוז השומן. מחקרים מראים שמי שהתחיל בפעילות גופנית ובדיאטה זכה לירידה של פי 2.5 בריכוז השומן התוך שרירי למרות שלא תמיד הדבר התבטא בירידה במשקל.

הפעילות הגופנית גם מונעת הצטברות של שומן תוך שרירי. מחקרים מוכיחים שפעילות אירובית שמבוצעת פעם-פעמיים בשבוע למשך 30 דקות מונעת את הצטברות רקמת השומן גם כשהגיל עולה. מחקרים אחרים מצאו כי פעילות אירובית משולבת באימון לחיזוק שרירים באמצעות משקולות גרמה לצמצום ברקמת השומן בשריר ולשיפור משמעותי בתפקוד השרירים גם כאשר לא נמדדה עלייה במסת השריר.

הטיפול היעיל ביותר להפחתת הצטברות השומן התוך שרירי הוא שמירה על משקל גוף תקין והקפדה על ביצוע פעילות גופנית. יש להימנע מתקופות ממושכות של חוסר פעילות, ובמצבי מחלה, בהתאם למצב הרפואי, יש לחזור לבצע פעילות בהדרגה. הפעילות המומלצת היא שילוב של פעילות אירובית לפחות פעמיים בשבוע למשך 40 דקות ותרגילים לחיזוק השרירים הגדולים לפחות פעמיים בשבוע.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב פלימן, סמוך לחיבור לרחוב זלמן שניאור.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 700 מטר, והאימון יתמקד בריצה בעלייה ובביצוע אינטרוולים. לצורך חימום נרוץ את המסלול בקצב קל הלוך וחזור ואחר כך נבצע מתיחות אקטיביות, בדגש על פלג הגוף התחתון.

פעמים ראשונה-שלישית: נרוץ את הרחוב בקצב הכי מהיר שניתן, ונחזור בריצה קלה לצורך התאוששות. בסיום הפעמים הראשונה והשנייה ננוח במשך דקה וחצי, ולאחר הפעם השלישית ננוח במשך חמש דקות.

פעמים רביעית-שישית: נרוץ את הרחוב בקצב הכי מהיר שניתן, ונחזור בריצה בקצב בינוני לצורך התאוששות. בסיום הפעמים הראשונה והשנייה ננוח במשך דקה וחצי, ולאחר הפעם השלישית ננוח במשך חמש דקות.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר