חולדה גורביץ'
חולדה גורביץ'

מחר: גורביץ' תסיר את הלוט מעל השלט שיישא את שמה בטיילת החדשה

חולדה גורביץ', המכונה "המלאך בלבן" ו"אם הפצועים", זוכה לכבוד שמעטים זכו לו לפניה - להיות מונצחת בעודה בחיים. הטיילת שנקראת על שמה תיפתח בעוד חודשים אחדים ותשתרע מהחוף השקט עד לחוף הכלבים

פורסם בתאריך: 15.9.20 14:29

חולדה גורביץ' תסיר מחר (רביעי) בשעה 18:00 את הלוט מעל השלט שיישא את שמה בטיילת החדשה בבת גלים. גורביץ', המכונה "המלאך בלבן", זוכה לכבוד שמעטים זכו לו לפניה – להיות מונצחת בעודה בחיים. הטיילת שאמורה להיפתח בעוד חודשים אחדים מתחילה בחוף השקט, עוברת סמוך לקריה הרפואית רמב"ם ולבסיס חיל הים, ומסתיימת בחוף הכלבים.

ההחלטה לקרוא את הטיילת על שמה של גורביץ' התקבלה במועצת העיר בחודש מרץ. גורביץ', שמכונה גם "אם הפצועים", הקדישה את חייה לעזרה לזולת ולמען החברה הישראלית, ועשתה זאת בהתנדבות מלאה ובמימון עצמי. מדי יום היא הגיעה כשהיא לבושה בלבן לבקר ולסעוד את חיילי צה"ל הפצועים והנכים שהיו מאושפזים ברמב"ם ובבית חולים 10 הצבאי. בין השאר היא היתה פעילה בסיוע לקליטת עלייה, בקידום נוער, בעידוד נוער להתנדבות, בסיוע לבני מיעוטים, בקירוב לבבות בחברה הישראלית, בהרצאות למען ישראל ובעיקר בסיוע רחב למערכת הביטחון, לחיילים, לפצועים, לנכים ולמשפחות שכולות.

גורביץ' נולדה בעתלית ב-2 בינואר 1926. סבה וסבתה גבריאל וטובה שפירא היו חלוצים, ממייסדי המושבה. הוריה חנה ודב הופמן היו ממקימי חברת המלח, ובילדותה השתתפה משפחתה בהברחת מעפילים לארץ ישראל. אביה היה מוריד אותם בשחייה אל החוף, אמה ונשות חברת המלח הכינו להם אוכל, בגדים וציוד, וחולדה ואחיה התנדבו לתרום להם צעצועים ומשחקים. בנעוריה היא הושבעה להגנה, ובמלחמת העצמאות היא היתה במטה הפלוגה המיוחדת שלחמה לשחרור חיפה, שימשה נשקית וקשרית, והיתה מהנשים היחידות באזור הקרבות בעיר.

גורביץ' היתה מדריכה בתנועת הצופים ובמכבי הצעיר ורקדנית בתנועת הפועל. היא למדה בתיכון למסחר מעלה בחיפה, ואחר כך עבדה כמזכירה בחברת עמיר של התאחדות האיכרים בחיפה. בה בעת היא יזמה פעילות התנדבותית משל עצמה, ונהגה להתייצב במעברות כמו שער עלייה ומחנה דוד, ולהעביר לילדים שיעורי ספורט, תנ"ך וידיעת הארץ. עם הקמת צה"ל התנדבה גורביץ' לחיל הים והיתה אחת מהבנות הראשונות בחיל. בתחילה היא שירתה כמדריכת ספורט, ואחר כך היתה בין משתתפות הקורס הצבאי הראשון לפיזיותרפיה וטיפלה בחיילים פצועים בבסיס החיל בבת גלים. לאחר שחרורה מהצבא היא עבדה במועדון נוער והמשיכה בפעילות התנדבותית לקליטת עולים ולסיוע למשפחות בשכונות מצוקה. בשנת 1954 היא נישאה לעו"ד בן עמי גורביץ', נצר למקימי ראש פינה. במשרדו שילבו השניים פעילות חברתית משום שבעלה האמין כי יש לדאוג לעמים שאינם ערביים במזרח התיכון, כמו דרוזים, צ'רקסים, עלאווים, מרונים וקופטים, כדי שישראל לא תישאר מבודדת. השניים הקימו את עמותת למרחב, שבמסגרתה הם פעלו למען הקהילות האלה. עשר שנים לאחר נישואיהם נפטר בן עמי.

 

 

על פועלה רב השנים זכתה גורביץ' בפרסים ובאותות הוקרה רבים כמו אות נשיא המדינה בתחום הביטחון, יקירת העיר חיפה לדבקות במשימותיה ולאהבת הארץ, מגן שר הבריאות על התנדבות, על מסירות מופתית ועל אהבת האדם והזולת, פרס זמן אשה לדמות נשית בחיפה על עשייה אישית יוצאת דופן, אות הוקרה ע"ש מנחם בגין על מפעל חייה לטיפול בפצועי צה"ל ובנכי צה"ל, תעודת הוקרה מהאגודה למען החייל על פעילותה למען חיילי צה"ל, פרס פ.ס.ח (פינוי סעד חללים לשעת חירום) במרחב חיפה כנציגת ארגוני הנשים, פרס ראש אט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל) על מפעל חיים, ותעודת לוחמת תש"ח על תרומתה למאבק לכינון המדינה ולביצור ביטחונה. כמו כן קיבלה גורביץ' מאות תעודות ומכתבי הערכה על הרצאותיה בנושאי התנדבות, קהילה, אזרחות טובה והסברה למען מדינת ישראל.

גורביץ' תגיע לטקס כשהיא מלווה במשפחתה, במעט חברים קרובים, בנציג צה"ל שיישא דברים ובבכירי עיריית חיפה.

"עיריית חיפה החליטה לקרוא לטיילת החדשה על שמה של דודתי חולדה כהוקרה על עשייתה ועל תרומתה הציבורית לעיר", אומרת ד"ר אורלי ירוסלבסקי, אחייניתה של גורביץ' שאף תנאם בטקס, "לקרוא לטיילת זו על שמה זה אקט סימבולי מאוד בגלל מיקומה. חולדה שהתה יום יום ברמב"ם עם החיילים הפצועים, והיתה בין החיילות הראשונות שהתגייסו לחיל הים. זה יוצא דופן שהיא מקבלת את ההוקרה הזו בעודה בחייה, וזאת בגלל שכל כך מכירים לה תודה. חולדה היא אישיות ענקית, כל חייה הם נתינה, בפשטות ובצנעה, עם ערכים ועם אהבת המדינה. בזה היא עסקה כל חייה, היא משהו מיוחד במינו. אנחנו מתרגשים מאוד לקראת מחר. קשה לה לדבר בימים אלו, אבל היא מבינה, קולטת ויודעת. היא אפילו ביקשה ללכת לראות את המקום מראש וביקשה שבמקום יהיו פרחים כי היא אוהבת מאוד פרחים לבנים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. אסתר

    בהחלט מגיע לחולדה אישה נפלאה עם לב גדול הרבה אהבה וחמלה.
    כה לחי חולדה❣️❣️

  2. יעקב מהגן הנעלם ברחוב יהודה הלוי

    אוהבים אותך חולדה יקרה , היית תמיד דוגמה חיובים לסובבים אותך נדיר לראות אדם כזה בימינו,ישר כוח בריאות ואריכות ימים

  3. רון כספי

    ב1983 ששכבתי פצוע ברמבם אחרי פעילות מבצעית הגחת בשעה 10 בלילה שהכל חשוך
    ממש מלאך בלבן דאגת לי לכל מה שאני צריך עד שהוריי היגעו ממש מלאך בלבן תהי ברוכה

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מגמת עיריית חיפה לקרוא רחובות כיכרות וכו' על בני העיר חיפה זה דבר יוצא דופן ומבורך במלא הכבוד יישר כח

  5. דבי

    ברכות לאשה מדהימה. זכיתי לראות אותה בפעולה כשאבי ז"ל היה מאושפז ברמבם לפני עשרות שנים. הביאה אור ושמחה לכולם בהתמדה וללא לאות.

  6. סיגל

    חולדה המקסימה באה להרצות ולדבר על חסד ונתינה בבתי הספר מול תלמידים רבים, משמחת ומאירה כל מקום שאליו היא מגיעה. זן נדיר. זכינו שהצטרפת לטיול בר מצוה של בננו לגוש עציון ושם נועץ עצי פרי בישיבת מקור חיים. מלאים הערכה אוהבים משפחת קרמן מחיפה

  7. סטודנט

    אז מסתבר שגם עינת קליש חובבת טקסים וכיבודים מיותרים…חבל, ציפיתי ממנה ליותר.

  8. טל ג'ון

    חולדה גורביץ מלאך ואשה אהובה מכיר וזוכר אותך מביה"ח רמב״ם בחיפה .כה לחי מגיע לך .

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר