רג'א זעאתרה ויונה יהב (צילומים: בועז כהן, אלעד מלכה)
רג'א זעאתרה ויונה יהב (צילומים: בועז כהן, אלעד מלכה)

טעות של מתחילים: כך נפל יהב בפרשת זעאתרה

כל הסימנים העידו על כך שמינויו של רג'א זעאתרה לסגן ראש העיר עלול להתפוצץ ליונה יהב בפנים. הוא אפילו נערך לכך. אבל הוא לא העריך את ההתנגדות הציבורית העזה למהלך, ועל הדרך גם פתח חזית עם מפלגת השלטון. סיכום של שלושת הימים הראשונים בלשכה החדשה-ישנה

פורסם בתאריך: 3.4.24 07:59

כבר ביומו הראשון בלשכת ראש העיר עשה יונה יהב טעות של מתחילים. כל הסימנים העידו על כך שצירופה של חד"ש לקואליציה ומינויו של רג'א זעאתרה לסגן ראש העיר עלולים להתפוצץ לו בפנים. הוא פשוט היה צריך לחזור חמש שנים אחורה, לתחילת הקדנציה של עינת קליש רותם, כדי להימנע מהמבוכה הפוליטית שנרשמת כעת על שמו. ונדמה שהוא התכונן לכך. לכן באופן נדיר הוא ציין בהודעה שיצאה ביום ראשון על מינויו של זעאתרה כי "כמו כל ראשי סיעות הקואליציה, יו"ר חד"ש התחייב בשמו ובשם כל חברי סיעתו כי לאורך כל תקופת הקדנציה, ובכל תפקיד שהוא, הם לא ישללו את קיומה של מדינת ישראל או יתמכו במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגוני טרור נגד מדינת ישראל". ההערה הזו, בניסיון להכשיר את המינוי מול תומכיו ובעיקר מול סיעות הימין בקואליציה, עשתה יותר נזק מתועלת.

כבר עם פרסום ההודעה, הקרקע החלה לבעור מתחת לרגליו של יהב. סימן ראשון לכך היה הפיצול בסיעת הליכוד. יו"ר הסיעה יניב בן שושן, שהצטרף לקואליציה שעות ספורות לפני חד"ש, הודיע כי יבחן את צעדיו. מספר 2 בליכוד, אלי בן דיין, הודיע כי לא יצטרף לקואליציה שבה זעאתרה הוא סגן ראש העיר וקרא לבן שושן לא להיות חלק ממנה. ואז הגיע הביקורת מבית. מספר 3 בסיעת חיפה שלנו – סיעתו של יהב – רני בנדר יצא גם הוא נגד המינוי. "כקצין בדרגת רב סרן במילואים פעילים, כולל ארבעה חודשי מילואים במלחמה, אינני חושב שיש מקום לאדם הקורא נגד חיילי צה"ל לשמש סגן ראש עיר", אמר. לכך הצטרף כוכב הרשת יוסף חדאד, שבפוסט נוקב כתב: "הביזיון הזה קורה בעיר הילדות שלי, ואם חשבתם שהבעיה של העיר היא זיהום האוויר או חזירי הבר, יש בעיה חדשה ומשמעותית יותר – סגן ראש העיר". ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי לפחות חבר אחד בקואליציה הודיע כי לא יצביע בעד המינוי – מהלך שעלול היה להעמיד את יהב במבוכה כבר בישיבת המועצה הראשונה ולהציגו כמי שלא שולט בקואליציה שרק הוקמה.

אבל עוד לפני ההודעה והסערה שפרצה בעקבותיה, ניתן היה לחוש מאחורי הקלעים שהיא מתקרבת. ביום שני בצהריים פרסמה מזכירות מועצת העיר את סדר היום של הישיבה הראשונה לקדנציה זו, כאשר אחד מהנושאים הוא אישור המינויים של סגני ראש העיר. שמו של זעאתרה נעדר משם. כבר בתחילת המגעים בין הצדדים אמר זעאתרה למקורביו כי הוא ידאג שאישור המינוי שלו יתבצע בישיבה הראשונה וכי הוא לא ימתין שהאישור יובא להצבעה בעוד שנתיים וחצי. הוא רצה למנוע את המצב שאליו הוא נקלע כעת – לשבת שנתיים וחצי בקואליציה ואז לשמוע שהמינוי בוטל. במערכת הפוליטית יודעים לספר שזעאתרה לחץ שהמינוי יובא לאישור, ואכן אחר הצהריים פרסמה מזכירות העיר סדר יום חדש, שכולל את מינויו לסגן ראש העיר למחצית השנייה של הקדנציה בשכר מלא. "הוא פשוט לא סמך עליהם", אומר גורם במערכת הפוליטית, "הוא התעקש שמינויו יאושר בישיבה, וכך קרה שיצאו שני סדרי יום האחד אחרי השני".

ואז החלה המחאה להתעורר. ארגון הימין בצלמו החל לארגן הפגנה שאמורה היתה להתקיים מול בניין העירייה בזמן ישיבת המועצה. "מסית נגד חיילינו לא יהיה סגן ראש העיר. כולנו באים לעצור את הטירוף הזה", נכתב בהזמנה להפגנה, כשהציבור נקרא להגיע מצויד בדגלי ישראל, בדגלי יחידות צה"ל ובנרות זיכרון להדלקה לזכר הנופלים במלחמת חרבות ברזל. מנכ"ל בצלמו שי גליק אמר כי "תושבי חיפה גאים בחיילי צה"ל ובמשרתים במילואים ולא יסכימו שמי שמייצג אותם יקרא להם סמרטוטים ויסית נגדם. בימים אלה, שבהם חזבאללה מאיים על תושבי הצפון כולו, לתת למי שמסרב לקרוא להם ארגון טרור לכהן כסגן ראש עיר זה טמטום אינסופי. תושבי העיר חיפה לא ייתנו יד למסיתים, ועוד בשעות הכי קשות של מדינת ישראל".

הדבר האחרון שיהב צריך זה שתחילת הקדנציה שלו תלווה בהפגנות. זיכרון ההפגנות מול ביתה של קליש רותם בעקבות הסכמתה למנות את זעאתרה לסגן עדיין צרוב אצל רבים במערכת הפוליטית. אז, מלבד שרים בממשלה, הצטרף אל הקלחת גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתקשר אליה כדי למנוע זאת. בסופו של דבר, זעאתרה ויתר על המינוי והעביר אותו לשהירה שלבי, אז מספר 2 בחד"ש.

הפעם, למזלו של יהב, נתניהו לא התערב. אולי זה בגלל הניתוח שעבר, אולי בשל העיתוי המלחמתי, אבל המערכת הפוליטית הארצית החלה לגעוש. יו"ר ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר הודיע כי "את המינוי הנפשע של זעאתרה לסגן ראש העיר חיפה, אותו אחד שהביע תמיכה בחמאס, בחזבאללה ובתנועת ה-BDS, ניתן היה למנוע. אם חברי הכנסת מהליכוד ומהציונות הדתית, שנציגיהם המקומיים נכנסים איתו לקואליציה העירונית, היו מצביעים בעד החוק למניעת כהונה של תומך טרור במועצת העיר שיזמתי, הבושה הזו היתה נמנעת. אני מצר על כך שראש העיר חיפה העדיף להקים קואליציה עם תומך טרור על פני סיעה ציונית – חיפה ביתנו".

גם השר לביטחון פנים איתמר בן גביר פרסם ציוץ שתקף את יהב: "אסור למנות את זעאתרה לסגן ראש העיר חיפה. מקומו בלבנון עם חבריו ולא בקואליציה של עיר במדינת ישראל. החלטת הציונות הדתית והליכוד להצטרף לקואליציה עמו היא חמורה ומטופשת. ראש העיר צריך להתבייש בהחלטה הזו ולא לחגוג אותה".

 

 

יהב, שהבטיח כי הקשר עם משרדי הממשלה ילך ויתהדק, בניגוד למה שהתרחש אצל קודמתו, הבין שמדובר בכדור שלג מתגלגל שהולך ומתעצם ועלול להזיק לו. ביום שני בערב זומנו סגני ראש העיר המיועדים לפגישה עמו כדי לדון כיצד לנהוג. היה ברור לכולם שהם יתקשו להעביר את המינוי באופן חלק, לאחר שכמה מחברי הקואליציה הודיעו כי יתקשו להצביע בעד. זעאתרה נקרא לדיון באופן דחוף ולא היה צריך הרבה כדי שיבין מבהילות הזימון לאן הרוח נושבת. כולם נדרשו להשאיר את הטלפונים שלהם מחוץ לחדר. שם הוסבר לזעאתרה מהם הקשיים שעומדים בפניו של ראש העיר. אין ספק שחלק מהנוכחים נעו באי נוחות בכיסאם. זעאתרה וחד"ש היו מתומכיו של יהב בבחירות 2018 גם כשהיה ברור שיהב צועד לכיוון הפסד. בבחירות 2024 יצא יו"ר המפלגה אימן עודה בקריאה לערביי העיר להצביע ליהב.

גורמים במערכת הפוליטית הצביעו על פוסט שפרסם זעאתרה לאחר 7 באוקטובר והפריע להם. תמוה שדווקא כעת צץ הדבר, ולא לפני שהסיעה חתמה על ההסכם הקואליציוני. אמירות מעוררי מחלוקת היו לא פעם מנת חלקו של זעאתרה. אבל בסביבתו של יהב אומרים כעת כי מה שהיה לפני 7 באוקטובר זה לא אותו הדבר כמו אחרי.

במהלך הדיון קיבל יהב שיחת טלפון משר האוצר בצלאל סמוטריץ', שסיעת אחדות הציונות הדתית בראשותו של יוסי הניג, שבה הוא תומך, נכנסה לקואליציה. ייתכן שהציוץ של בן גביר חישק אותו מימין ואילץ אותו לבחון את הדברים מחדש. בתום השיחה כבר פרסם העיתונאי עמית סגל שיהב ביטל את המינוי, וכי להחלטה קדמה שיחה עם סמוטריץ'. הפרסום תפס את הנוכחים בחדר לא מוכנים. שם מיהרו להאשים את סמוטריץ' בהדלפה.

בכלל, ההתנהלות של מטה יהב מול זעאתרה התאפיינה מלכתחילה בזגזוג. בזמן שהצדדים ניסו להגיע להסכם קואליציוני לפני הסיבוב השני דרש דוד עציוני לחשוף את ההסכם, למרות שזה כלל לא נחתם. יהב רתח, ובמטהו מיהרו להשליך את זעאתרה על עציוני ולהדליף שגם עציוני ביקש להיפגש איתו. הם ניסו להרחיק את זעאתרה מהם ככל שניתן, ולשני הצדדים היה ברור שיהב מתכנן לצרף את חד"ש אחרונה לקואליציה, בניסיון להימנע מביקורת ומסיקול האפשרות לצרף גם סיעות ימין. וכך היה. ביום ראשון בערב, שעות ספורות לאחר שבישר על צירופה של סיעת הליכוד, הודיע יהב כי הסכם קואליציוני נחתם מול חד"ש וכי במסגרתו ימונה זעאתרה לסגן במחצית השנייה של הקדנציה. כעבור 24 שעות הוא כבר הודיע על ביטולו של המינוי.

בעוד שסמוטריץ' לא התנגד שנציגו במועצה יישב עם חד"ש בקואליציה אלא רק למינוי של זעאתרה לסגן, הגיעה אתמול מפלגת הליכוד ואיגפה אותו מימין. "סיעת הליכוד אינה מאשרת לנציגיה בחיפה להצטרף לקואליציה של ראש העיר יונה יהב כל עוד סיעת חד"ש היא חלק מהקואליציה", נמסר מדוברות המפלגה ל"כלבו – חיפה והקריות". המשמעות: המפלגה מטילה וטו על ישיבה עם חד"ש בקואליציה, למרות שבן שושן כבר נכנס אליה.

ההודעה של הליכוד מעמידה את יהב בפלונטר שבו הוא יצטרך להחליט עם מי ללכת – חד"ש או הליכוד. יהב זקוק לליכוד בהיותה מפלגת השלטון כדי לשקם את העיר. העברת הפרויקטים של משרד התחבורה מהתאגיד העירוני יפה נוף לחברות אחרות בקדנציה של קליש רותם הותיר עד היום את חותמו על התאגיד, שגלגל עד אז מיליארדים. ליהב יש בתכנון כמה פרויקטים עתידיים שבוודאי יצטרכו את עזרתו של השלטון בירושלים. אחד מהם, שהוא כבר ביקש לבחון, הוא המשך פרויקט הרכבלית לחלקים אחרים בעיר. אין ספק ששיחת הטלפון משרת התחבורה מירי רגב – שיחה שהשניים התכחשו אליה – ובה היא הפצירה בו למנות נציג של הליכוד לראשות יפה נוף, היתה חלק ממערך השיקולים להכנסת הליכוד לקואליציה.

אתמול בצהריים הוציאה חד"ש הודעה רשמית: "כפי שהבטחנו לבוחרינו, נמשיך לפעול למען שוויון מהותי ולמען ייצוג הולם של הציבור הערבי בחיפה במערכת העירונית בכל הדרגים, ולפי ההסכמים עם ראש העיר יונה יהב. הסיעה תשקול את צעדיה ותודיע עליהם בימים הקרובים".

יהב, עם רזומה של עשרות שנים בפוליטיקה, פירש לא נכון את כל הסימנים. הוא ידע כי המינוי יעורר מחאה וזעם, ואף התכונן לכך. אם היה סוגר מבעוד מועד עם חד"ש שהסגן יהיה מספר 2 – פאחר ביאדסי, ייתכן שהסאגה הזו היתה נמנעת. לקליש רותם לקח כמה ימים לבצע סיבוב פרסה. יהב רשם שיא של יממה אחת. ועל הדרך, שוב להשליך את זעאתרה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. רוחמה, כרמל

    יהב הוא קשיש בן 80. הוא מסרב לפרסם את התיק הרפואי שלו – הפיזי והקוגנטיבי. הוא עייף, מותש ונקמן. חיפה נפלה שוב, בגדול.

  2. ארנון

    יהב מבוגר מדי ולא במייטבו. הוא לא יסיים 5 שנות כהונה, זה ברור. השאלה מי יחליף אותו?

  3. עופר

    מראה את שיקול הדעת הלקוי ואת תפיסת עולמו המעוותת. אבא תרחם.

  4. חצופים כאלה

    כשהזהירו במטה עציוני על ההסכמים הקואליציונים עם חד"ש, במטה יהב העיזו להתבכיין שמקיימים נגדם קמפיין הסתה… אפילו הכחישו הסכמים עם חד"ש, ועכשיו זה… לא רק ששיקר לנו, יהב מוכיח עצמו כחסר שיקול דעת, מפקיר את בטחון העיר השלישית בגודלה. בושה למי שבחר בו.

  5. Terminator

    חשבתי שרוב הערבים בחיפה הם נוצרים. מאיפה מגיע כל כך הרבה תמיכה בחמס? הכתבה היא דלה מאוד בנתונים רלונטיים וגם מדוע אין מפלגה ספציפית לערבים הנוצרים? אני חושב שיש הרבה דברים ש-העיתונות לא מדווחת עליהם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר