הפאב "בירה ואוכל" (צילום: מתוך דף הפייסבוק)
הפאב "בירה ואוכל" (צילום: מתוך דף הפייסבוק)

הפאב "בירה ואוכל" בתלפיות התכווץ

אלכס אדלשטיין, הבעלים של הפאב הקטן ושועל ותיק בחיי הלילה בעיר, נאלץ לאחרונה להיפרד מחמישה עובדים ולבצע שינויים במקום: פחות מקומות ישיבה, בלי ירקות, אוכל מוכן מהחנות ממול וצמצום שעות פעילות. למה? אלה הדרישות החדשות של העירייה לקבלת רישיון עסק. אדלשטיין: "אין לי טענות, רק חבל שלא יידעו את בעלי העסקים שיש שינוי בחוק"

פורסם בתאריך: 25.7.22 17:01

כשאלכס אדלשטיין פתח את הפאב "בירה ואוכל" בשוק תלפיות בתחילת אוגוסט 2021, הוא קיבל אישור זמני מעיריית חיפה להפעלת המקום כמו כל בית עסק חדש. כבעלים של פאב "הדאנק" במשך 19 שנה, אדלשטיין ידע את המוטל עליו – הגשת תוכניות למחלקת רישוי עסקים לקבלת רישיון עסק קבוע.

אלא ששבוע לאחר פתיחת המקום להרצה, נכנס פקח עירוני אל הפאב, וללא אישור מהבעלים או מהמנהל שלא נכחו במקום באותו הזמן, הוא פתח מקררים וארונות, נכנס אל תא השירותים, רשם בפנקסו מה שרשם, וביום חמישי האחרון, קיבל אדלשטיין את הבשורה: "בגלל צפיפות", כך נכתב ברישומי הפקח, כדי לקבל רישיון עסק, עליו לערוך שינויים קיצוניים במקום הקטנטן, 28 מ"ר שטחו.

הפאב "בירה ואוכל" (צילום: מתוך דף הפייסבוק)

הפאב "בירה ואוכל" (צילום: מתוך דף הפייסבוק)

"הפקח נכנס, לא שאל כלום, לא אמר כלום", מספר אלכס אדלשטיין ל"כלבו – חיפה והקריות", "מי שהייתה כאן, לא ממש ידעה מה לעשות עם זה. בתכלס מה שהיא הייתה צריכה לעשות זה להגיד לו שבעל הבית לא נמצא ושיבוא במועד אחר. היא לא ידעה את זה, לא נורא, זו לא אשמתה".

מה קורה ב"בירה ואוכל" מאז יום חמישי?

"הכללים השתנו. כשהגשתי תוכניות לעירייה, לא אמרו לי שמשהו לא בסדר, ואז התברר לי שהחוק השתנה ולא מעדכנים את בעלי העסקים שיש שינוי. הדוח נפתח בזה שהמקום צפוף מאוד. נכון, יש פה בעיה, מקום צפוף לא טוב להם. אין לי אפשרות לעשות מקום לא צפוף. המקום הוא 28 מ"ר כולל השירותים, והיו בו 27 כיסאות. פעם החוק דיבר על שני תאי שירותים במקום שמארח יותר מ-40 איש, והיום מתברר שחייבים שני תאים כשיש יותר מ-20 איש, כך לפי הגדרות רישוי עסקים. אז עכשיו נצמצם ל-20 כיסאות. אנחנו ממשיכים לעבוד והכל בסדר. כל הליקויים כבר טופלו ואנחנו ממשיכים, רק עושים משהו אחר".

אלכס אדלשטיין (צילום: מתוך דף הפייסבוק)

אלכס אדלשטיין (צילום: מתוך דף הפייסבוק)

מה זה אומר משהו אחר?

"משהו אחר. לא יהיו ירקות, כך שאין צורך בעוד משטח עבודה. כל הדברים שהיו בעייתיים וביקשו להוריד, הורדנו".

רגע, מה הקשר לירקות?

"זה מה שרשום בחוק, ואין לי בעיה עם זה, רק חבל שלא מודיעים לי שזה החוק. מדובר בהתקנת כיור נוסף בגלל ירקות טריים לא שטופים, אז לא אגיש כאן ירקות. מדובר בחדר שירותים נוסף בגלל מספר האנשים, אז אני מוריד קצת כיסאות, ומדובר במשטח עבודה נוסף, כדי להוציא אליו אוכל. פיזית, אין פה מקום לכל הדברים האלה".

 

 

ויתרת על ירקות, ויתרת על כיסאות וויתרת על האוכל של ג'ין שאמס.

"ג'ין תמצא לה מקום חדש, זה מה יש. אני יכול להביא אוכל מבחוץ, רק ממקום שיש לו רישיון מפעל. ג'ין לא מפעל עם רישיון. אני גם יכול לקנות ירקות שטופים במחיר פי שניים, ואז מה? זה לא שווה את ההשקעה, ועדיין אצטרך עוד משטח. הדבר הכי כואב זה לפטר עובדים. היו פה שמונה עובדים, וכרגע יש שלושה. נאלצתי לקצץ את שעות הפעילות. המקום יהיה פתוח בימי שני עד שישי מ-16:00 וכרגע נגיש אוכל שנקנה בחנות ממול".

ועכשיו תקבל רישיון עסק?

"כן, עדיין לא היתה ביקורת נוספת, אבל זה יקרה במהלך השבוע".

ואיך אחרי כל זה, ואין לך שום מילת ביקורת על העירייה?

"הביקורת היחידה שיש לי על העירייה, שתכלס הם לא עבדו מספיק קשה בשביל להבהיר לבעלי העסקים שיש שינויים. אלו הדרישות ואני אעמוד בהן, אין לי מה לעשות ואיך להילחם בהן. אני לא יודע מתי השתנה החוק, היה לי פאב 19 שנה והוא היה באותו גודל. לא היה צורך בעוד תא שירותים, רק עמדה אחת להכנת אוכל וכיור אחד. לא ידעתי על כל השינויים האלה. מעולם לא ביקשו ממני את הדברים האלה".

אתה יודע שאי ידיעת החוק…

"אינה פוטרת מעונש. לכן אני לא מתלונן. חשוב לי שיידעו שאנחנו ממשיכים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "העסק המדובר פועל בניגוד לחוק – ללא אישור משטרה, ללא תצהיר כבאות ומבלי שעמד בתנאים הקבועים בחוק רישוי עסקים להפעלת העסק. עיריית חיפה מעודדת בכל דרך אפשרית את הפעילות הכלכלית בעיר ומסייעת לעסקים, אך זאת בתנאי שאלו פועלים במסגרת החוק, תוך שמירה על ביטחון הציבור ובריאותו, ובפרט כאשר מדובר בעסקים שעוסקים בתחום המזון. יודגש כי אישור משטרה בוטל בחודש יוני, וכי עד כה, טרם התקבל אישור הפיקוח. פתיחת עסק ללא רישיון היא בניגוד לחוק, אישור נגישות הוא חוק במדינה שעל כל בעל עסק לעמוד בו, בין אם טעון רישוי ובין אם לאו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נביל

    העיירה לא מתפקדת !
    חוץ מדווחות ורע לאנשים לא עושה כלום !

    מוסך בקיבוץ גלויות 89 מתחת לבניין !! עם פרגולות ענק ממשיכה לעבוד לאחר עשרות תלונות של הדיירים !!
    למכלול בושה!

  2. בחייאת

    אל תחרבו לנו את תלפיות בגלל קנאה וצרות עין. מה כבר השארתם לנו בחיפה? הרסתם כל דבר שהיה פה, ומראש לא היה פה הרבה. גם את המעט חרבתם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר