בית הספר חוגים החדש (צילום: ועד הורי בית הספר חוגים)
בית הספר חוגים החדש (צילום: ועד הורי בית הספר חוגים)

התמונה החינוכית: החינוך הציבורי ממשיך להידרדר

לפי נתונים שפרסם משרד החינוך ניכרה בשנת הלימודים תשע"ח בחיפה עלייה קלה בשיעור הזכאים לבגרות - מגמה שנמשכת משנים קודמות. עם זאת, נראה שהעדיפות של החינוך הפרטי היהודי והערבי מתחזקת, ובתי ספר כמו חוגים ואליאנס מתרסקים

פורסם בתאריך: 15.7.19 19:59

משרד החינוך פרסם היום (שני) את התמונה החינוכית לשנת הלימודים תשע"ח, הכוללת פילוחים שונים של הישגי התלמידים בכל הרשויות המקומיות בארץ, ובהם הישגי בחינות הבגרות ונתונים לגבי נשירה והתמדה. הנתונים מוצגים כפשוטם, בלי ניתוח ומסקנות, ועיון בהם מעלה כמה תובנות שיכולות לשפוך אור על התהליכים שעוברים על מערכת החינוך העירונית בחיפה. העיקרית שבהם היא שבעוד שהמערכת כולה מתחזקת, חלקים בה נחלשים, ובעיקר החלקים הממלכתיים. דוגמה בולטת היא בית הספר חוגים, שלפני שלוש שנים שיעור הזכאים לבגרות בו עמד על 83.8 אחוז, ובשנת תשע"ח, אחרי ירידה עקבית, הגיע ל-66.1 אחוז.

גם בתשע"ח, כמו בשנה שקדמה לה, ניכרת עלייה קלה בשיעור הזכאים לבגרות בחיפה. בתשע"ז עמד שיעור הזכאים לבגרות המשוקלל עם החינוך המיוחד על 77.1 אחוז, ובתשע"ח עלה שיעור הזכאים ב-1.2 אחוז ל-78.3 אחוז. לשם השוואה, הממוצע הארצי של הזכאות עמד על 69.9 אחוז, וגם הוא עלה מתשע"ז שבה עמד על 68.2 אחוז. יצוין כי בתשע"ד, לפני ארבע שנים, עמד שיעור הזכאים לבגרות בחיפה על 74.6 אחוז, כך שעל פני תקופה זו מדובר בעלייה משמעותית של כמעט ארבעה אחוזים.

בתמונה החינוכית יש התייחסות גם לתחומים נוספים. מופיעים בה נתונים על חלוקת תקציב החינוך, נתונים הנוגעים לקרבה ולאכפתיות בין מורים לתלמידים, נתונים על הצוות החינוכי כמו תהליך קליטתו בבתי הספר ומידת שביעות רצונו מהעבודה ועוד. הנתונים מפולחים לפי רשות מקומית, לפי בתי ספר ולפי מגזרים. באשר לבגרות, התמונה מפרטת את הממוצע הכללי ואת ההישגים במתמטיקה ובאנגלית ברמות של 4 ו-5 יחידות. כמו כן התמונה כוללת סעיף של בגרות מצטיינת.

מנתוני משרד החינוך עולה כי נרשמה עלייה קלה בשיעור הזכאים לבגרות באנגלית ברמה של 5 יחידות – 51 אחוז בתשע"ח לעומת 49.7 אחוז בתשע"ז. הממוצע הארצי עומד על 37.7 אחוז. במתמטיקה ברמה של 5 יחידות העלייה היא של 1.5 אחוז ושיעור הזכאים עומד על 22.8 אחוז בתשע"ח לעומת 21.3 אחוז בתשע"ז. הממוצע הארצי עומד על 15.5 אחוז.

בשיעור הזכאים לבגרות מצטיינת חלה עלייה משמעותית. בגרות מצטיינת מוגדרת כממוצע הציונים של תלמידים שלמדו בהיקף של כ-30 יחידות לימוד. השנה זכאים לבגרות מצטיינת 14.9 אחוז מהתלמידים – עלייה של 5.3 אחוזים ביחס ל-9.6 האחוזים בתשע"ז. בנתון זה נמצאת חיפה הרבה מעל לממוצע הארצי העומד על 8.2 אחוזים.

 

משבר של ממש

עיון השוואתי בין בתי הספר הוא סבוך יותר, והמסקנות שעולות ממנו הן ברורות פחות. קשה לדרג את בתי הספר מבחינת הישגים בשל המשקל הלא ברור של המשתנים השונים – למשל שיעור זכאים כולל אל מול שיעור הזכאים לבגרות מצטיינת – ולקבוע מהי מידת חשיבותו של כל אחד מהמשתנים. נוסף על כך יש לציין שהסטטוס הסוציואקונומי של התלמידים בבתי הספר השונים הוא שונה, ולכן קשה לאמוד את מידת ההצלחה של בית ספר שמלכתחילה מגיעים אליו תלמידים עם יתרון כלכלי אל מול בית ספר שלומדת בו אוכלוסייה מוחלשת.

עם זאת, אפשר לצייר מגמות כלליות בחינוך החיפאי, שהן גם עקביות לאורך השנים. הבולטת שבהן היא כאמור העדיפות הבולטת של החינוך הפרטי והחינוך הדתי על פני החינוך הממלכתי החילוני, שהשנה נראית בולטת עוד יותר מאשר בשנים קודמות. בראש רשימת הזכאים לבגרות נמצאים בתי הספר אולפנת צביה, נזירות נצרת, האורתודוכסי ועירוני ו'. גם הריאלי וליאו באק ממשיכים להוביל על פני בתי הספר הציבוריים. האמור הוא לא רק במדד הזכאות לבגרות אלא גם בשיעור הבגרויות המצטיינות ונתוני האנגלית והמתמטיקה.

בתי הספר העירוניים ממשיכים לצעוד בתחתית הרשימה, כאשר יוצאי הדופן הם בית הספר רעות לאמנויות, שאמנם חלה ירידה קלה בשיעור הזכאים לבגרות הלומדים בו, אך הוא עדיין מוביל מקרב בתי הספר הממלכתיים. בבית הספר המקיף עירוני קרית חיים חלה עלייה משמעותית במספר הזכאים לבגרות שעמד בתשע"ז על 74.2 אחוז ובתשע"ח ניצב על 88 אחוז.

לעומתם, בבית הספר אליאנס חלה ירידה משמעותית בשיעור הזכאים לבגרות והוא צנח מ-80.1 אחוז בתשע"ז ל-72.6 בתשע"ח. שיעור הזכאים לבגרות בתיכון חוגים צלל מ-76.1 אחוז ל-66.1 אחוז. בהתחשב בעובדה שלפני שנתיים עמד חוגים על 80.3 אחוז ולפני שלוש שנים על 83.8 אחוז, קשה להתעלם מכך שמדובר בנתון קשה אשר מעיד על משבר של ממש.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מערכת החינוך החיפאית מובילה בהישגיה ביחס לארבע הרשויות הגדולות בארץ בפרט ונמצאת גבוה מעל לממוצע הארצי בכלל. בעשירייה המובילה של הישגי הבגרויות בעיר נמצאים חמישה בתי ספר ציבוריים וחמישה בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים, ואנו גאים ומברכים את כולם. חשוב לציין כי המערכת הציבורית, למרות הישגיה המצוינים ומקומה בצמרת הטבלה, לא מוותרת על אף ילד, לא מאפשרת הנשרה ולא ממיינת תלמידים, וכי שכר המורים וההנהלה נקבע על ידי המדינה ותשלומי ההורים נגבים על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך. עיריית חיפה גאה בהישגי בתי הספר הציבוריים, במנהלים ובצוותי ההוראה אשר פועלים ללא לאות לקידומו של כל תלמיד, לא רק בפרמטרים הישגיים אלא בראייה של כל הרצף והצרכים החינוכיים, החברתיים והקהילתיים של התלמידים מתוך חזון ותפישה של חינוך משמעותי ערכי לצד מצוינות".

 

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. נינה

    האם נלקחה בחשבון העובדה שבתי ספר הפרטיים (וגם רעות) מסננים את התלמידים הנכנסים אליהם? לא חוכמה להשיג אחוזי בגרות כשאתה מקבל רק את המצטיינים בכל מקרה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני יכול לדבר רק בשם ליאו באק שאחוז הנשירה בו מהחטיבה לתיכון מהנמוכים בעיר כולל העירוניים. מה עוד שאחוז הזכאות כפי שפורסם בכתבה הזו כולל עשרות תלמידים חינוך מיוחד בשכבת יב שעושים בגרות בכיתה י"ד והמחשב של משרד החינוך אינו יודע לקרוא את הנתון הזה. ללא ילדי החינוך המיוחד שממילא רובם לא עושים בגרות באותה שנה אוחז הזכאות וללא כמעט נשירה הוא של 99 אחוזים. אבל באמת, זה לא מה שחשוב. קיץ נעים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך ניתן להשוות הנתונים של עירוני ג'- שכבה בת 150 תלמידים עם הישגים טובים, לבין בסמ"ת – שכבה עם 26 (!!) תלמידים עם הישגים מרשימים.?

  4. הרס של בית ספר מוביל בחיפה

    העברתם את בית הספר חוגים
    הרסתם את בית הספר חוגים
    הפכתם אותו לבית ספר סוג ז'
    בתחתית אחוזי זכאות לבגרות
    בושה וחרפה למנהלים ולעירייה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר