בית הספר חוגים החדש (צילום: ועד הורי בית הספר חוגים)
בית הספר חוגים החדש (צילום: ועד הורי בית הספר חוגים)

עתירה לבג"ץ נגד שינוי שמו של בית הספר חוגים

26 עותרים, ובהם זוכה פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, סגן מנהל הקריה הרפואית רמב"ם לשעבר ד"ר צבי בן ישי ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר ד"ר ראובן מרחב, מבקשים מבג"ץ לבטל את החלטתה של עיריית חיפה לקרוא לבית הספר חוגים על שמה של רחל מתוקי ז"ל

פורסם בתאריך: 24.7.19 07:56

עתירה נגד קריאת בית הספר חוגים על שמה של רחל מתוקי ז"ל הוגשה לבג"ץ. העותרים – 26 במספר – ובהם זוכה פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, סגן מנהל הקריה הרפואית רמב"ם לשעבר ד"ר צבי בן ישי, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ד"ר ראובן מרחב, מנכ"ל חברת שירותי המיחשוב מטריקס מוטי גוטמן, נשיא מרכז המשאבים קרית שמונה פרופ' מולי להד המשמש גם ראש היחידה לקשרים אקדמיים בין לאומיים במכללת תל חי, והטייס גיל ינאי, עתרו נגד עיריית חיפה, שר החינוך ובני משפחת מתוקי, והם מבקשים מבית המשפט להוציא צו על תנאי "המופנה אל המשיבים ודורש מהם לבוא וליתן טעם כדלקמן: מדוע לא יראו בהחלטת המשיבה 1 (העירייה) לשנות את שמו של בית הספר העירוני חוגים בחיפה כהחלטה בטלה, מבוטלת וחסרת תוקף".

כמו כן מבקשים העותרים מבית המשפט לתת "צו ביניים המופנה אל העירייה ואשר מורה לה כדלקמן: שלא לפעול בהתאם להחלטה, ובכלל כך לא לקיים את הטקס שתוכנן להתקיים לרגל שינוי שמו של בית הספר, ולא לכנותו בשם החדש, וזאת עד להכרעה בעתירה". עוד מבקשים העותרים "לחילופין, ככל שלא יינתן צו ביניים, ובשים לב לכך ששנת הלימודים הקרובה עתידה להיפתח ב-1 בספטמבר, מתבקש בית המשפט לקבוע דיון דחוף בעתירה". נוסף על כך הם מבקשים מבית המשפט "ליתן לעותרים כל סעד אחר, ראוי ונכון, המתחייב מנסיבות העניין וכמובן לאחר דיון בעתירה, להורות על עשיית הצו על תנאי לצו מוחלט, ולחייב את המשיבים בהוצאות העתירה ובשכר טרחת עורך דין".

בעתירה מציגים העותרים את השתלשלות העניינים שהביאה לשינוי שמו של בית הספר לבית הספר חוגים ע"ש רחל מתוקי ז"ל. לטענתם, הדין קובע הליך מסודר לשינוי שמו של בית ספר ממלכתי אשר כולל עריכת דיון על ידי מנהל הלשכה המחוזית של משרד החינוך, התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים והחלטה סופית של מנכ"ל משרד החינוך. העותרים טוענים כי "העירייה שינתה את שמו של בית הספר חוגים וקראה לו ע"ש רחל מתוקי ז"ל מבלי שקיימה את ההליך המחויב בדין: היא לא פנתה למנהל הלשכה המחוזית וממילא לא קיבלה את אישור מנכ"ל משרד החינוך".

באמצעות עוה"ד עינת שרקי ואליהו דהן טוענים העותרים כי "מדובר בהפרה בוטה של הדין ושל כללי היסוד של המשפט המינהלי שבגינה ההחלטה אינה יכולה לעמוד". עוד מסבירים העותרים את בקשתם למתן צו ביניים מהסיבה ש"שנת הלימודים הקרובה עומדת בפתח, ובכוונת העירייה ליישם את החלטתה באופן מיידי. בין השאר מתכננת העירייה לשנות את לוגו המכתבים של בית הספר ולערוך טקס חגיגי לרגל שינוי השם. אם כך תנהג העירייה יתעורר קושי ממשי להשיב את הגלגל לאחור".

 

 

העותרים טוענים כי "במקביל למעבר למשכן החדש, ביקשה סיגל ציוני, הממונה על תחום החינוך בעירייה, לשנות את שמו של בית הספר ולקרוא לו על שמה של מתוקי ז"ל שהיתה ראש מערכת החינוך והתרבות בעיריית חיפה ומנהלת הלשכה המחוזית של משרד החינוך". לטענתם, ציוני העלתה את ההצעה להצבעה בוועדת החינוך של העירייה בישיבתה ב-26 במרץ, והוועדה אישרה את ההצעה. העותרים מוסיפים כי לאחר אישור הוועדה עברה ההצעה לאישור מועצת העיר בדיון שהתקיים ב-2 באפריל, שבו אמרה ראש העיר עינת קליש רותם: "אני חושבת שזה נושא שמן הראוי שכל חברי המועצה יצביעו עליו". 24 חברי מועצה הצביעו בעד ההצעה, ומכוח החלטה זו הוחלף השלט הקודם של בית הספר לאחר המעבר למשכנו החדש מ"בית הספר התיכון העירוני חוגים" בשלט חדש עם הכיתוב "תיכון חוגים ע"ש רחל מתוקי". עוד כותבים העותרים כי לאחר מכן הם פנו, ביחד עם מתנגדים נוספים לשינוי השם, לעירייה במכתב שבו נכתב כי היה מקום לקרוא לו על שם מייסדיו יאיר ואלן כ"ץ וכי "היה מקום ליתן להם להשמיע עמדתם טרם קבלת ההחלטה".

למכתב זה השיבה היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין כי היא מאשרת שההליך לקביעת שם בית הספר נעשה על פי החוק בעיקר שמדובר בקביעת שם למבנה ולא בשינוי שמו של בית הספר. בעקבות תשובה זו שוב פנו העותרים לעירייה והבהירו כי מדובר בשינוי השם ולא בקביעת שמו של המבנה, אך לטענתם העירייה לא השיבה לפנייתם. בשל כך פנו העותרים במכתב תזכורת שבו הם התייחסו גם לכשלים שנפלו לטענתם בהחלטתה של ועדת החינוך, ובהם לכך שנושא שינוי שמו של בית הספר לא היה על סדר היום אלא עלה באופן ספונטני "מבלי שהמשתתפים ידעו על כך או נערכו לדיון בנושא", וכמו כן "לא נערך דיון של ממש בהצעה. כך, למשל, לא פורטו בפני המשתתפים האופציות החלופיות שנבחנו להנצחת שמה של מתוקי, ולא הובהר מדוע נבחר דווקא בית הספר חוגים להנצחת שמה". גם מכתב זה לא זכה, לטענתם, להתייחסות של העירייה.

בסיכום הדברים מפרטים העותרים את בקשתם מבית המשפט: מתן צו על תנאי ולאחר "שמיעת כוח בעלי הדין, ואם לא ישתכנע אחרת" להפוך את הצו להחלטי; מתן צו ביניים שמורה לעירייה שלא לפעול בהתאם להחלטתה; וחיוב המשיבים בהוצאות העתירה, לרבות שכר טרחת עורך דין.

ד"ר בן ישי מהעותרים מסר בתגובה ל"כלבו – חיפה והצפון": "מה שנעשה הוא לא רק התכחשות או בגידה בהיסטוריה של בית הספר אלא התכחשות מוחלטת להיסטוריה של העיר הזו. הקמת בית הספר כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי יאיר ואלן כ"ץ היתה מעשה שהעיר הזו התברכה בו. במשך עשרות שנים היו שני בתי ספר עיקריים בחיפה – הריאלי וחוגים – ולהתכחש לכך במחי יד ולקרוא לבית הספר על שמה של מישהי, תהיה חשובה ככל שתהיה, היא לא ראויה בעיני. נילחם במעשה הזה, מה גם שלהבנתנו זה נעשה באופן בלתי חוקי. אני בוגר בית הספר, למדתי בו במשך 12 שנה – התחלתי במשכנו הישן ברחוב פבזנר 3 וסיימתי במשכנו בכרמל בשנות ה-50. אני מקווה מאוד שבג"ץ ייענה לבקשתנו".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "החלטת מועצת העיר לקבוע את שמו של מבנה בית הספר העירוני החדש תיכון חוגים על שמה של ראש מערכת החינוך לשעבר רחל מתוקי ז"ל, באופן ששמו ייקרא 'חוגים על שם רחל מתוקי ז"ל', התקבלה כדין. עיריית חיפה קיימה את כל ההליכים הנדרשים על פי חוק לאחר שכל הטענות לכשלים שנפלו בהחלטה נדחו בחוות דעת מנומקת של היועצת המשפטית לעירייה, אשר בחנה את ההליך ומצאה כי הוא בוצע באופן תקין לחלוטין. העתירה שהוגשה נגד עיריית חיפה, שר החינוך ובני משפחתה של מתוקי ז"ל התקבלה במשרדי העירייה והיא תילמד. תגובת העירייה תוגש לבית המשפט".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "נתייחס לנושא במסגרת ההליך המשפטי".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

16 תגובות
  1. אבי הראל

    ד"ר בן ישי היה סגן מנהל רמב"ם כששינו את שם הבניין הראשי שם לשמו של מייסד שיטת השקשוקה

  2. הזוי ברמות שקשה לתאר

    החלטה בזיונית נמהרת אומלחה שערוריית של סיגל ציוני. חוסר מינימלי של כבוד לממייסד בית הספר, דמות חשובה בתולדות העיר.
    חוסר כבוד למנהל תקין גם של היועצת המשפטית שכשנוח חה אפשר לרמוס את התקנונים.
    עירייה אומלחה שדורכת על עברה, מי ירצה לתרום לה בידיעה ששמו יוסר יום אחד עבור הנצחת פקידה אחרת
    אשמח להבין מה מתוקי עשתה עבור חוגים?..
    ידע כל אדם שמייסד מפעל בעיר חיפה שיום יבוא ויגנבו ממנו את מפעלו להנציח פקידי עירייה. ב ז י ו ן

  3. חיפאית תומכת במאבק

    כל הכבוד!!! תושבים שאיכפת להם ופונים לבג"צ, וכולנו יודעים במה שה כרוך ובכמה הוצאות כספיות!!! חשוב מאוד שיהיו תושבים כאלו שלא יבליגו על עוולות שלדעתם העירייה מבצעת. אני איתם. אפשר לקרוא לבתי ספר חדשים שיוקמו ע"ש מתוקי ז"ל. וסיגל ציוני לא יכולה להחליט בשם תלמידים ובוגרים שיש להם זיקה רגשית לבית הספר – איך יקראו למוסד מיתולוגי שבו הם למדו. בהצלחה לעותרים!!!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מלחמה מיותרת.לביס חוגים ושמו יש משמעות לבוגריו ומוריו.מתוקי עשתה רבות והונצחה כבר במרכז ההדרכה בקרית אליעזר. בחיפה מתוכננים בתי ספר חדשים ואחד מהם יכול להיות על שמה.הספור הידוע על ההבדל בין חכם לפיקח

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מחמם לב שאנשים זוכרים חסד לבית הספר בו למדו. לא בטוחה שהייתי מנידה עפעף אם היו משנים את שם התיכון בו למדתי לכל שם שהוא.

  6. לא מובנת ההתעקשות בעיריה

    תקראו לדוד ילין ע"ש מתוקי, למה לפגוע בזכרו של יאיר כץ?

  7. קליש רגילה לבתי משפט

    שהיא וכל חבריה יתכבדו להסביר מה בער להם לפגוע בשם ההיסטורי של בית הספר. נגמרו האפשרוית להנצחה?

  8. איפה פה החמלה והרגישות??

    קליש דיברה בנאום הכניסה לתפקיד על רגישות וחמלה?
    זאת הרגישות והחמלה כלפי זכרו של מייסד בית הספר?
    או שזאת דורסנות מיותרת שפוגעת ברגשות כ"כ רבים ?

  9. בוגרת

    איך זה, שמנהלת בית הספר ויינברג ( המחנכת שלי ), שנפטרה לפני שנתיים, נשכחה לחלוטין ?או מדוע לא נקרא בית הספר ע"ש דמות ציבורית ראויה להנצחה ע"ש אילן ורונה רמון, ע"ש יהונתן נתינהו, ע"ש אלי כהן, ע"ש שמעון פרס.

  10. מתי טיקטינסקי

    אין רגישות להיסטוריה של בית הספר. תחילתו של בית הספר היתה כבית ספר פרטי אשר מיסדיו קראו לו "חוגים". איזו גמוחה יש לעיריה לשבור מסורת?אולי גם צריך לשנות את שם רחוב פבזנר שם החל בית הספר לפעול ולתת לרחוב שם על שמו של איזה פקיד עיריה או מדינה ז"ל. אני מציע לשנות את השם רחוב ברוולד שבו שוכנים משרדי עיריה על שם הנפטרת הרי מי יודע כיום מיהו ברוולד ?(רק בודדים).כך תשמרו על גמוחות העיריה לתפארת מדינת ישראל.

  11. מתי טיקטינסקי

    אגב האםניהול תפקיד כלשהו תמורת שכר ויהיה בצורה הטובה ביותר לשביעות רצון הממונים וכל המשיקים לאותו האדם זו סיבה טובה לשבור היסטוריה?! אני מתאפק לא לשאול את המציעים על כך היכן להניח אובליסקים לזכרון לכל הנאמנים שממלאים תפקידם בנאמנות ראויה תמורת שכר.

  12. חיפאי

    אין לכם בושה, בן אדם כל כך טוב שנתן הכל לבית ספר חוגים תיהיה זוכה באשר תיהיה אתם דוחים ומצחינים.
    הלוואי ויסננו את הרעיון הטיפשי ומנובל שלכם לבטל את שמה משם בית ספר חוגים לדעתי אין לכם מוסף מי זאת תדאגו לדברים באמת חשובים זאת יציאה מגעילה ורדודה מאוד

  13. חיפאי בוגר בית ספר חוגים

    כל העניין שזה סותר דברים אצל העירייה גם לא מוצא חן בעיני, אפשר גם לקרוא לאחד המבנים על שם אילן ומשה כץ יש אולם ספורט בבית ספר שעוד לא נבנה אפשר לקרוא לו על שמם של אילן ומשה כץ, לא צריך לפגוש בבן אדם שנפטר צריך לכבד בני אדם ולא ישר לזרוק חצים כמו טיפשים.

  14. מתי טיקטינסקי

    המענין בכל הסיפור שיש בתי ספר על שם בן גוריון ורבין ואף לא אחד על שם שמיר או בגין או נכבד אחר מהימין. זה כנראה בגלל צבע השקפת עולמו של ראש העיריה בחיפה. עכשו תסבירו לי מדוע מתוקי!?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר