מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

איגוד ערים מבקש חוות דעת על הזרמת הקונדנסט מלווייתן לבז"ן

בעקבות הדיווח של בז"ן לבורסה על חתימת הסכם עם השותפות במאגר לווייתן להזרמת קונדנסט - תוצר לוואי של הליך הפקת הגז הטבעי - למיכלי תש"ן באמצעות הצנרת של חברת קצא"א, הורתה יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה למנכ"ל האיגוד להשיג חוות דעת של מומחים מחו"ל כדי לבחון את המשמעויות של המהלך

פורסם בתאריך: 31.12.19 16:39

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג הנחתה את מנכ"ל האיגוד עופר דרסלר להשיג חוות דעת של מומחים בלתי תלויים מחו"ל כדי לבחון את המשמעויות של הזרמת קונדנסט – תוצר לוואי של הפקת גז טבעי שייווצר עם הפעלת אסדת הגז לווייתן – אל בתי הזיקוק באמצעות צנרת של חברת קצא"א (קו צינור אירופה אסיה).

חוות הדעת שאותה ביקשה גולן שטיינברג תתייחס הן לזיהום ולסיכון שיגרום הקונדנסט והן לכוונתה של המדינה להקים שלוש אסדות נוספות בקרבת חופי ישראל.

ל"כלבו – חיפה והצפון" נודע כי האיגוד כבר פנה לחברה אמריקאית בהצעה לבחון את נושא הנפיצות של תמהיל עירוב נפט גולמי עם קונדנסט בצנרת של קצא"א אשר עוברת בחיפה.

הנחייתה של גולן שטיינברג ניתנה בעקבות הדיווח של קבוצת בז"ן לבורסה לניירות ערך לפני שבועיים על חתימת הסכם בינה לבין השותפות במאגר לווייתן. לפי הדיווח, "קונדנסט, שהוא תוצר לוואי של הליך הפקת הגז הטבעי, יוזרם לצנרת של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) ויימהל בנפט הגולמי המובל בצינור של קצא"א למיכלי חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן), שמהם מוזרם הנפט הגולמי למתקני החברה. לפי הערכות של שותפות לווייתן שנמסרו לחברה באשר להיקף הקונדנסט שיוזרם מהאסדה, הקונדנסט צפוי להוות כאחוז אחד מכלל תמהיל חומרי הגלם המוזרם למתקני החברה. על פי ההסכם התחייבו שותפות לווייתן כי כמות הקונדנסט שתימהל בנפט הגולמי, המזוקק על ידי החברה, לא תעלה על שלושה אחוזים מכמות הנפט הגולמי של החברה, המאוחסנת בכל זמן נתון במיכלי תש"ן".

 

 

גולן שטיינברג מסרה בתגובה ל"כלבו – חיפה והצפון": "זה לא סוד שהייתי מהמתנגדים להצבת אסדת לווייתן במרחק של עשרה ק"מ מהחוף, וסברתי שנכון יהיה להקים את האסדה על פי הבאר במרחק של 120 ק"מ מהחוף. מעבר לסיכון שבתוספת זיהום אוויר ליישובים הסמוכים, הרי שבמצבי חירום עלול להיגרם זיהום ים שמדינת ישראל לא ערוכה לטפל בו. יתרה מכך – הפקת הקונדנסט מייצרת סיכונים חדשים שכן מדובר בחומר נפיץ אשר בכוונת המדינה לשנע אותו בצנרות שעוברות בריכוזי אוכלוסייה או באמצעות משאיות שינועו בכבישים. לכן, כדי לבחון נקיטת הליכים משפטיים ממשיים באמצעות עיריית חיפה או האיגוד, ביקשתי חוות דעת בלתי תלויה שתציג את כל ההיבטים הללו וגם תתייחס לכוונתה של המדינה להקים אסדות נוספות סמוך לחופים. חשוב להבין שהעירייה איננה הרשות המעניקה את הרישוי לאסדה. מכיוון שבז"ן משתמשת בצנרת קיימת, לא נוכל לשלוט בסוגיית מתן ההיתרים".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד בחן לעומק את השפעת אחסון תערובת של קונדנסט ונפט גולמי בבז"ן על איכות האוויר באזור מפרץ חיפה, לרבות לעניין תכולת הבנזן שנחשב למזהם האוויר בעל ההשפעה הבריאותית החמורה ביותר, הן בקונדנסט והן בנפט הגולמי ובתזקיקיו. לנוכח ממצאי הבדיקה, המשרד לא רואה צורך בבדיקה נוספת על ידי מומחה חיצוני. נציין כי בבדיקה נלקחו בחשבון כמות הקונדנסט שאמורה להתקבל מאסדת לווייתן וריכוז הבנזן בו. בבדיקה נבחנו תרחישים מחמירים, ומהם נקבעה הגבלה לכמות הקונדנסט המתווספת לנפט הגולמי שמוזרמת לחוות המיכלים תש"ן, ולאחריה לבתי הזיקוק. אם יהיה שינוי באחד מהפרמטרים שנבדקו באופן אשר עלול להביא לתוספת פליטות של בנזן, תבוצע בדיקה מחודשת של ההמלצה. המשרד עוקב באופן רציף אחרי נתוני איכות אוויר באזור מפרץ חיפה, לרבות אחרי ערכי המזהם בנזן, ונוקט את כל האמצעיים העומדים לרשותו על מנת למנוע חריגות. בעקבות פעילותו של המשרד, לראשונה מאז כניסתו של תקן לערך סביבה יממתי של בנזן, במהלך 2019 לא נמדדו חריגות בערכי בנזן יממתיים בתחנות ניטור סביב מתחם בז"ן".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר