קיריל קארטניק (צילום מתוך חשבון האינסטגרם של קיריל קארטניק)
קיריל קארטניק (צילום מתוך חשבון האינסטגרם של קיריל קארטניק)

"אנחנו משלמים על מוצר אחד ומקבלים מוצר אחר לגמרי"

קמפיין מחאה של סטודנטים נגד הנהלות המוסדות להשכלה גבוהה תחת הכותרת "לא מתקוונים לשלם" יצא לדרכו, ואת המחאה נגד אוניברסיטת חיפה מוביל קיריל קארטניק, יועצו של סגן ראש העיר דוד עציוני. הדרישה: להפחית משמעותית את שכר הלימוד. באוניברסיטה דוחים על הסף את ההאשמות

פורסם בתאריך: 6.5.20 10:20

"לא מתקוונים לשלם" – תחת הכותרת הזו יצא לדרכו קמפיין מחאה של סטודנטים נגד הנהלות המוסדות להשכלה גבוהה, ומי שמוביל את המחאה נגד אוניברסיטת חיפה הוא קיריל קארטניק, יועצו של סגן ראש העיר דוד עציוני. אתמול (שלישי) העלה קארטניק בדף הפייסבוק שלו סרטון שבו הוא קורא לחבריו הסטודנטים להצטרף לדרישה להפחתה משמעותית בשכר הלימוד.

"נגבה מאיתנו שכר לימוד עבור שירותים שלא נצרכו על ידינו בתקופת משבר הקורונה", מסביר קארטניק, "מדובר בשירותים כמו שימוש בספרייה, שמירה ואבטחה, חשמל, מיזוג, תחזוקה, שירותי רווחה, דמי חנייה והכי חשוב – לימוד בשיעורים פרונטליים, עם מרצה שיכול לנהל מולנו שיח, להשיב לשאלות ולעורר דיון. בפועל מה קיבלנו? המעבר ללמידה מקוונת מפחיתה מהוצאותיהן של האוניברסיטאות והמכללות אחוזים גדולים מאוד, אבל שכר הלימוד לא הופחת בשקל".

השבוע הוגשה תביעה ייצוגית בדיוק באותו עניין.

"נכון, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם מינהל המחאה הארצית, שאליה הצטרפו כבר יותר מ-3,000 סטודנטים בכל הארץ. אגב, ועד הסטודנטים שלנו ממש מאכזב – הם מקובעים ולא עושים כלום. לא מעניין אותם כי הם נמצאים שנה לפני הבחירות והם לא רוצים להתעסק בזה".

ניסיתם לפנות אל הנהלת האוניברסיטה?

"היו סטודנטים שניסו לדבר איתם אבל הם לא מוכנים לזוז סנטימטר ולא מוכנים להקשיב. בדיוק קיבלתי צילום מסך מסטודנטית שפנתה להנהלת האוניברסיטה בבקשה להפחית את שכר הלימוד, וזו התשובה שהיא קיבלה: 'תשלומים אלה הם תשלומים שנתיים. תשלום אבטחה לא ניתן לבטל. על דמי הרווחה (ספרייה) ניתן לוותר עד לתחילת שנת הלימודים בלבד'. ואז גם שלחו אותה לראות את הסעיפים המתאימים בתקנון שכר הלימוד. מדובר ב-400 או 500 שקל, וזה המון כסף".

ואתה כמוביל המחאה פנית להנהלה?

"לא, אבל אני אעשה זאת עוד השבוע. זה לא שאנחנו לא רוצים לשלם. תפחיתו ב-50 אחוז, תפחיתו ב-30 אחוז. יש פה סטודנטים שנקלעו למצוקה בעקבות המשבר, יש בעלי משפחות, יש הורים לילדים קטנים. קשה להם מאוד מהבחינה הכספית כי אנשים לא עבדו כבר חודשיים. בחייאת, תתחשבו, אי אפשר להיות כאלה אטומים. גם אני מתקשה לשלם שכר לימוד של 15,000 שקל בשנה, ואני יודע שיש אנשים הרבה יותר מסכנים ממני, אבל מפחידים אותם והם לא רוצים לדבר מהפחד שיעיפו אותם".

ואתה לא פוחד?

"מה הם יכולים לעשות לי? הם לא יעיפו אותי. אמנם יש שם משטר דיקטטורי – 'תלמד או אל תלמד, זו הבעיה שלך'. בסמסטר הזה אני צריך ללמוד אנגלית. אם לא הבנתי משהו, זה לא מעניין אף אחד. למה? כי אם לא אשלם את מה שהם דורשים על הקורס הזה לא אוכל לגשת לשאר המבחנים בחוג שלי. הכל תלוי האחד בשני".

וכמה עולה הקורס הזה?

"הקורס באנגלית עולה לי 3,000 שקל נוסף על שכר הלימוד שכבר שילמתי מראש. אי אפשר לעבור את הקורס הזה און ליין כי אין אפשרות לשאול שאלות, אין אפשרות לדבר עם המרצה, אין אפשרות לנהל דיון. צורת הלימוד של שפה זרה לא מתאימה ללימוד מקוון. המחאה הזו נולדה בעקבות האטימות של המרצים – אין אפשרות לשאול שאלות, ואם הם כבר עונים אז התשובות שלהם פשוט מרתיחות".

 

אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)

אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)

 

 

בסרטון שהעלית רואים את התקלות בשיעורים המקוונים.

"מתוך ארבע שעות של שיעור, 30 דקות מוקדשות לניסיונות לפתור בעיות בשידור, עוד 30 דקות הם מטיילים, ואם התגברנו על כל התקלות אז יש בעיות נוספות. ביום שישי יש לנו מבחן באנגלית בזום, ואחת מהסטודנטיות שלומדת איתי, שיש ילדים קטנים, שאלה איך היא אמורה לעשות מבחן כשהילדים קופצים ומשחקים סביבה. מה המרצה ענתה לה? 'זה לא מעניין. כשיש לי מבחן אני מוציאה את כולם מהבית, שיסתובבו עד שאני מסיימת את המבחן'. זה הדיבור של האוניברסיטה. לא מעניין אותם כלום".

אתה חושב שהאוניברסיטה תיכנע לדרישה להפחתת שכר הלימוד?

"אנחנו מוכנים לשלם, סבבה, אבל תפחיתו את המחיר. אנחנו משלמים על מוצר אחד ומקבלים מוצר אחר לגמרי. גם אנחנו נפגענו, כולם נפגעו. אם אין לכם אפשרות לספק לנו את המוצר שעליו שילמנו, אוקיי, אנחנו מבינים את זה, אז תלכו לקראתנו, תתגמשו איתנו, תרימו לנו את הראש, תציעו לנו משהו. לא יכול להיות שאני צריך לקבל קורס פרונטלי ובסוף אני מקבל קורס בזום עם בעיות תקשורת, וגם צריך לשלם על כך את אותו הסכום. אנחנו מכבדים את המוסד הזה, אבל תדברו איתנו בגובה העיניים, תושיטו נו יד".

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "מרגע פריצת משבר הקורונה פעלה אוניברסיטת חיפה ללא לאות כדי לסייע לסטודנטים, קודם כל מהבחינה האקדמית ולא פחות חשוב – מהבחינה הכלכלית, כולל הקמת קרן סיוע של עד 10,000 שקלים לסטודנט. נמשיך לפעול ככל יכולתנו כדי לסייע לסטודנטים, תוך מילוי הוראות החוק והוראות מל"ג. האוניברסיטה עברה תוך ימים ספורים מתחילת משבר הקורונה למתוכנת מלאה של לימודים מקוונים. בכל יום מועברים כ-500 קורסים ביותר מ-98 אחוזי הצלחה, ואנו מקבלים על כך שבחים מכל הגורמים המקצועיים. איננו מכירים תלונות על מרצים שלא מאפשרים קיום דיונים או לא זמינים לסטודנטים, ואם יש סטודנטים שחשים כך נשמח אם יפנו אלינו. יש סטודנטים רבים שמרוצים מאוד מהלימודים המקוונים, ובוודאי שיש כאלה שפחות. אנו נחושים להתייחס אל הסיטואציה שנכפתה על כולנו כאל אפשרות לשינוי ולצמיחה, גם באשר להוראה המקוונת. הקמנו צוותים שכבר החלו לדון על התקופה שאחרי משבר הקורונה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. לימור

    תיאור מגמתי ולא קרוב למציאות. הנהלת האוניברסיטה עושה רבות כדי להקל ולבוא לקראת הסטודנטים. נשמע כמו התבכיינות לא אמינה

  2. יועץ.. אולי עציוני ייקח לעצמו יועצים מנוסים בתחומי החברה הכלכלית??

    יועץ סגן ראש העיר עבור מה בדיוק?!
    אולי קודם תלמד אנגלית, תסיים תואר במשהו, ואז תנסה לייעץ לסגן ראש העיר?

  3. מירוש

    לזכור שיש סטודנטים עם ליקויי למידה (כמוני). רוב הקורסים כעת זה שיעורים מוקלטים של חומר מורכב מאוד כגון הסתברות או תורת מימון, זה בלתי אפשרי ללמוד ככה – ניסיתי. בזום ממש און ליין זה יותר זורם, אבל מתאים לקורסים מסוימים בלבד ולא לכל הקורסים וכל סוג חומר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר