בית הספר "רקפות" בקרית ביאליק (הדמיה: באדיבות עיריית קרית ביאליק)
בית הספר "רקפות" בקרית ביאליק (הדמיה: באדיבות עיריית קרית ביאליק)

האם הרחבת שכונה ובית ספר בקרית ביאליק מתעכבת בגלל עיריית חיפה?

במרכז המחלוקת עומד שטח, שבו עושה עיריית חיפה שימוש כחווה חקלאית לימודית מתוקף הסכם חכירה והרשאת שימוש עם רשות מקרקעי ישראל. שטח זה אושר על ידי מינהל התכנון כחלק מהרחבת שכונת גבעת הרקפות בקרית ביאליק, אך, נכון לעכשיו, עיריית חיפה מסרבת להתפנות, והרחבת השכונה מתעכבת

פורסם בתאריך: 22.6.21 18:27

האם המשך פיתוחה של שכונת גבעת הרקפות בקרית ביאליק והרחבתו של בית הספר השכונתי "רקפות" מתעכבים בשל סירובה של עיריית חיפה להתפנות מהחווה החקלאית "גן כרמית ב'", שעל שטחה מתוכנן המשך פיתוחה של השכונה?

ביולי 1969 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עיר קריות תוכנית להקמת חווה חקלאית לימודית. השטח נפרש על כ-70 דונם, שכלל שתי חלקות, כאשר הבעלות על אחת החלקות השתייכה למינהל מקרקעי ישראל, ואילו החלקה השנייה סווגה כ"דרך". מי שיזמה את התוכנית הייתה עיריית חיפה במטרה להקים על חלק מהשטח מבנים ללימוד חקלאות ואילו על חלק נוסף להכשיר אדמות לעיבוד חקלאי לימודי. בשנות ה-70 נחתם בין עיריית חיפה למינהל הסכם חכירה ארוך טווח של 49 שנים עבור השטח, של כ-17 דונם, הסכם שאמור היה להסתיים באוגוסט בשנה שעברה. בנוסף, אישר המינהל לעירייה הרשאת שימוש בשטח שהתרחב ל-143 דונם לטווח של שלוש שנים.

שכונת גבעת הרקפות בקרית ביאליק, שהקמתה החלה בתחילת שנות האלפיים ושאוכלסה בשנת 2005, נבנתה בחלקה על השטח, שעבורו קיבלה עיריית חיפה הרשאת שימוש. בנוסף גם הקמת כביש עוקף קריות גרעה מהחווה שטחים נוספים.

בנובמבר 2015 אישר הממונה על מחוז חיפה במינהל התכנון, יוסף משלב, את הרחבת גבעת הרקפות לכיוון דרום-מזרח לצורך בנייתן של 948 דירות, בנייה אותה יזמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על שטח של 273 דונם. תוכנית זו היא המשך של התוכנית להקמת השכונה שאושרה ב-1992 ושל תוכנית השלמת השכונה שאושרה בשנת 2012. בדברי ההסבר לתוכנית ההרחבה נכתב: "התוכנית כוללת חלק מהפארק האזורי וחווה חקלאית, ואלו מהווים את הטבעת הירוקה של גבעת הרקפות קרית ביאליק".

עיריית קרית ביאליק מבקשת עתה להרחיב את שטח בית הספר "רקפות", ולשם כך עיריית חיפה נדרשת לפנות את השטח. מעדויות שהגיעו לידי "כלבו – חיפה והקריות" עולה, כי עיריית חיפה מסרבת לפנות את השטח בטענה שהיא מחזיקה בו כדין, אלא אם כן תקבל פיצוי מרמ"י – קרקעות בחיפה תמורת השטח שהיא נדרשת לפנות. מאחר שראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, לא מוכן לאשר את הרחבת השכונה, אלא אך ורק במקביל להרחבת בית הספר, שמתוכנן לקלוט את ילדי השכונה העתידית, הרחבת השכונה מתעכבת גם היא.

 

 

בשל חילוקי הדעות שהתגלעו בנושא בין עיריית חיפה, רמ"י ועיריית קרית ביאליק, הוחלט במשרד היועץ המשפטי לממשלה להפנות את הצדדים לגישור אצל הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, פאיז חנא. בפגישת גישור אצל הממונה, שהתקיימה לפני כמה חודשים, סוכם, כי עיריית חיפה ורמ"י ימשיכו בשיחות ביניהן, אבל כרגע לא נראית הסכמה באופק.

גורמים בעיריית קרית ביאליק המעורים בנושא ציינו, כי חרף ההתחייבות של מנכ"ל עיריית חיפה אוהד שגב למנכ"ל עיריית קרית ביאליק ליאור טרגן, לפיה קרית ביאליק יכולה להמשיך בהרחבת בית הספר עד להסדרת הסכסוך בין עיריית חיפה ורמ"י, בעיריית קרית ביאליק אין כוונה להתחיל בעבודות עד לסיום המשבר. לפי אותם גורמים, בקרית ביאליק זועמים על עיריית חיפה, שמנסה, לטענתם, בכל כוחה להשיג תועלת מהמחלוקת. מה גם שלדבריהם, עיריית חיפה התחייבה לפנות את השטח עוד בתקופתו של ראש העירייה לשעבר יונה יהב.

מעיריית קרית ביאליק נמסר בתגובה: "עיריית קרית ביאליק ממתינה לפינוי השטח על מנת להרחיב את בית הספר רקפות. שטח החווה החקלאית הוא חלק מהרחבת שכונת גבעת הרקפות, שאושרה בזמנו על ידי ועדת הדיור הלאומית במחוז חיפה. אנחנו מאשרים שהחל הליך גישור אצל הממונה על המחוז".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בהליך גישור בפני הממונה על המחוז, בפניו התקיימו מספר ישיבות והצדדים התבקשו לקיים שיח ביניהם. רמ"י ועיריית חיפה קיימו ישיבות, ובקרוב הנושא יוכרע".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה מחזיקה כדין בנכס המשמש אותה למטרות חינוך זה עשרות שנים. הנושא אכן נמצא בהליך גישור בפני הממונה על המחוז".

מרשות מקרקעי ישראל לא התקבלה תגובה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עכשיו הכל מובן למה דוקורסקי נגד קליש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר