זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: Alexandra Lande/depositphotos.com)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: Alexandra Lande/depositphotos.com)

דוח המפל"ס: הפחתה דרמטית של פליטת מזהמים במפרץ

מה המפעלים בסביבה שלנו פולטים לאוויר, לים ולקרקע? המשרד להגנת הסביבה פרסם את דוח מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) לשנת 2022, ולפיו במפרץ חיפה נרשמה הפחתה בפליטת המזהמים של עד 95 אחוז בעשור האחרון. בז"ן: "מפרץ חיפה הוא אחד מהמתחמים הנקיים ביותר במדינה, בניגוד לתפישה בציבור"

פורסם בתאריך: 6.9.23 09:01

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר (רביעי) את דוח המפל"ס (מרשם הפליטות לסביבה) לשנת 2022, ולפיו חלו הפחתות של עשרות אחוזים בפליטות מזהמים בעשור האחרון. 

דוח המפל"ס מציג מדי שנה את פליטות המזהמים של 572 המפעלים הגדולים בישראל, ומשמש כלי מרכזי לזיהוי מגמות של פליטות מזהמים ושל העברת פסולת בישראל. המשרד להגנת הסביבה נעזר במפל"ס כאמצעי מסייע לפעילות פיקוח, לקבלת החלטות ולקביעת מדיניות. הדוח נועד גם להגביר את שקיפות המידע הסביבתי בישראל ככלי המנגיש מידע לציבור על פליטות מזהמים לאוויר, לים, לנחלים ולקרקע, ועל העברות פסולת מכל המפעלים הגדולים.

בניגוד לתחזיות במשרד כי בשנת 2022 לא תהיה עלייה בפליטות גזי חממה לאוויר, דווקא נרשמה עלייה של 3.5 אחוזים, כאשר המקור העיקרי לכך הוא ייצור חשמל, תחבורה וגזי קירור. העלויות החיצוניות של פליטות לאוויר לשנת 2022 מסתכמות ב-14 מיליארד שקל, שמהם 8.5 מיליארד שקל מפליטת גזי חממה – עלייה של כ-1.6 אחוז בהשוואה לעלות הפליטות בשנת 2021.

 

השוואת פליטת חומרים מזהמים לאוויר באזורים תעשייתים

 

במפרץ חיפה התרחשו הפחתות מצטברות בפליטת חומרים מזהמים לאוויר של 95-57 אחוז לעומת שנת 2012. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי הפחתות אלו הושגו בעיקר בעקבות יישום התוכנית הלאומית להפחתת סיכונים במפרץ חיפה בשנים 2020-2015 ופעולות אסדרה ואכיפה של המשרד.

ב-NMVOC (פליטת חומרים אורגניים נדיפים ללא מתאן) נרשמה הפחתה מצטברת של 88 אחוז בפליטות לאוויר משנת 2012 והפחתה של שבעה אחוזים בשנת 2022, הנובעת מהפחתות במפעל גדיב ומסגירת מפעל שמן תעשיות שמנים. בחלקיקי PM10 חלה עלייה של 15 אחוז בשנתיים האחרונות, ומקורה בתחנת הכוח חיפה. עם זאת, כמות הפליטה עדיין נמוכה מהפליטות שהיו בשנים 2018-2012. בתחמוצות חנקן חלה בשנתיים האחרונות הפחתה של 21 אחוז בעקבות הפחתות בתחנת הכוח חיפה, בכרמל אולפינים, בבז"ן ובגדיב. בחומרים מסרטנים חלה הפחתה של 23 אחוז בשנת 2022 בעקבות הפחתות בתחנת הכוח חיפה ובבז"ן.

 

הפחתות בפליטות מזהמים לאוויר במפרץ חיפה

 

 

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "נתוני המפל"ס מוסיפים להיות כלי מרכזי עבור הציבור, הארגונים הסביבתיים והמשרד, והם מאפשרים לקבל תמונת מצב מפורטת בשקיפות מלאה על הזיהום הסביבתי. האופן שבו המשרד יישם את חוק אוויר נקי בעשור האחרון בא לידי ביטוי במפל"ס ומראה ירידה לאורך שנים בפליטות המזהמים לאוויר מהתעשייה בישראל, כך שהן הגיעו לרמה של פליטות התעשייה האירופית. את אותה העבודה שהמשרד ביצע באמצעות חוק אוויר נקי, בכוונתנו לעשות גם בהפחתת פליטות גזי חממה באמצעות חוק האקלים, עם יעדי הפחתה המעוגנים בחקיקה, שייצר מחויבות של כל משרדי הממשלה להוביל את ישראל למשק מאופס פליטות. דוח המפל"ס אף מראה שיש עוד עבודה סביבתית רבה במעבר של ישראל לאנרגיות מתחדשות, במניעת שריפות פסולת ובהגברת מיחזור הפסולת, והמשרד ממשיך לפעול בכיוונים אלה ולהתוות את הכיוון ביחד עם הממשלה כולה".

מקבוצת בז"ן נמסר: "דוח המפל"ס מוכיח את מה שבז"ן טוענת זה תקופה ארוכה – השקעותיה באיכות הסביבה הביאו למהפך במפרץ חיפה. האמירה הזו מגובה בנתוני המשרד להגנת הסביבה. הדוח מהדהד את נתוני בז"ן המציגים הפחתה בפליטות של עד 95 אחוז, ובהשוואה בין אזורי התעשייה השונים בישראל ניכר כי מפרץ חיפה הוא אחד מהמתחמים הנקיים ביותר במדינה, בניגוד מוחלט לתפישה המקובלת בציבור".

מאיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה נמסר: "דוח מפל"ס מתפרסם בשעות שבהן נצפים ערכים גבוהים של החומר המסרטן בנזן סביב מתחם בז"ן. חשוב להדגיש כי דיווחי הפליטות המהווים בסיס לדוח נמסרים על ידי המפעלים עצמם, בעוד שבשעות אלה ממש האיגוד מודד פליטות בערכים חריגים הנובעות מתקלה בצינור בנזן ומפעולות תחזוקה שננקטו בעקבותיה אשר אינן נכללות בדוח. מדוח המפל"ס עולה כי מרבית הירידה במזהמים בעשור האחרון נובעת ממעבר המפעלים לשימוש בגז במקום במזוט. מאז נזקפת הירידה בפליטות לזכות סגירת מפעלים, ובדוח הנוכחי ספציפית למפעל שמן – אחד מהמפעלים המזהמים במפרץ חיפה. עובדה זו מוכיחה ביתר שאת כי הדרך היחידה למגר את מפגעי זיהום האוויר בלב מטרופולין חיפה היא סגירת מפעלי הזיקוק, ויפה שעה אחת קודם".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בהול ודחוף להעיף את הפטרוכימיה המזהמת מהמפרץ

    שימו לב להטעייה של בתי הזיקוק: פליטת חומרים לאויר ומה עם זיהום המים והקרקע?! ומה עם חומרים אחרים מסרטנים שלא מנוטרים?! ומנה עם התקלות שפולטות בבת אחת כמות גדולה ולא מנוטרות?!
    את המפעלים הפטרוכימיים רק מהסכנה של טילים והתלקחוץ חייבים פשוט חייבים במהירות להוציא ממפרץ חיפה מריכוז האוכלוסיה במטרופולין

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר