כללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל, ממשיכה להוביל בחדשנות רפואית ומשיקה שירות ראשון מסוגו בישראל: שירות רפואי און-ליין לגיל המעבר, שירות רפואי חדש ומקיף המיועד לנשים בגילאי 45 עד 60. השירות, אשר פותח על ידי חברת פמי (FEMI), מציע ייעוץ און-ליין לנשים החוות תסמינים של גיל המעבר, ומאפשר להן לקבל מענה רפואי מקצועי, מותאם ונגיש, במסלול מהיר וללא צורך בהגעה פיזית למרפאה.
נתונים מהארץ ומהעולם מלמדים כי נשים בתקופה זו מצפות למענה רפואי ממוקד ומותאם מגדר, אך בפועל, שיעור הפניות לטיפול הוא נמוך יחסית לנשים בגילאים אחרים. בעולם המערבי, בין 20 ל-40 אחוז מהנשים בגיל המעבר מקבלות טיפול רפואי, אך בישראל הנתונים נמוכים משמעותית. בכללית קרוב ל-380,000 נשים בגילאי 60-45. בשנה אחת פונות בין 40,000 ל-45,000 נשים לייעוץ רפואי בנושא תסמיני גיל המעבר. כתשעה אחוזים מהנשים בגילאים הרלוונטיים מתחילות בטיפול תרופתי כדי להקל על התסמינים, ורק שליש מהן – שלושה אחוזים – מתמידות בטיפול מעבר לשנה הראשונה. עוד עולה מנתוני כללית כי ממוצע הפניות לרופאי נשים בגילאים הללו עומד על 1.5 ביקורים בממוצע לשנה.
ד"ר ישראל יולס, המנהל הרפואי של השירות, מסביר: "התפישה של שירות און-ליין נשענת על ההבנה שאשה מאמצע שנות ה-40 לחייה ומעלה ניצבת בפני אתגרים בריאותיים ייחודיים, שהטיפול בהם דורש הבנה מקצועית עמוקה ורגישות מיוחדת. כיום, רוב פעילותם של רופאי הנשים מתמקד בנשים בגיל הפריון, בדגש על מעקבי הריון, על תכנון המשפחה וכיוצא בזה. בשעה שהיריון נמשך תשעה חודשים בלבד, גיל המעבר נמשך כשליש מחיי האשה, ויקבל מעתה מענה מותאם והולם. השירות החדש נועד לתת לגיטימציה לתחושות המטופלת, להבהיר שהתסמינים הם טבעיים ונפוצים, וליצור מרחב טיפולי שבו ניתן לדבר על הכל בחופשיות. בנוסף, כדי להקל על הנגישות עבור נשים שרבות מהן נמצאות בתקופת שיא הפעילות בחייהן, נמצא שיש יתרון בשירות שאיננו מחייב יציאה מהבית, וניתן בשעות שהן לאו דווקא שעות פעילות מרפאתית שגרתית".
שירות רפואי און-ליין לגיל המעבר (Wizer) מציע ייעוץ רפואי שיינתן על ידי רופאים שעברו הכשרה ייעודית בתחום בשעות נוחות למטופלת. השירות כולל ייעוץ רפואי אישי, פענוח בדיקות דם והדמיה, מידע על תוספי תזונה, המלצות לאורח חיים בריא והכוונה בהתמודדות עם תנודות במצב הרוח ועם שינויים במשקל הגוף. כמו כן, האתר הייעודי יאפשר גישה למידע רפואי עדכני ומתוקף לנשים מכל קופות החולים, ויכלול מאגרי מידע בנושאים מגוונים הקשורים לגיל המעבר ולתופעות השכיחות בגיל זה.
ד"ר רולה פרח חמיסי, מומחית ברפואת נשים בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי ורופאה במערך הייעוץ Wizer: "גיל המעבר הוא שלב משמעותי וארוך בחיי האשה, המלווה בתסמינים גופניים ורגשיים שמשפיעים על איכות החיים. למרות שטיפולים יעילים, ובעיקר טיפול הורמונלי, יכולים להקל מאוד, רבות מהנשים נמנעות מפנייה לרופא בשל חסמים כמו חוסר מודעות, חשש מתופעות לוואי, סטיגמות חברתיות ותפישות שגויות לגבי הטיפול. לכך מתווספים גם חסמים כמו שפה, נגישות גיאוגרפית ותחושת חוסר לגיטימציה לפנות לעזרה, וכתוצאה מכך נשים רבות ממשיכות לסבול מתסמינים מתמשכים ללא טיפול מתאים. שירות זה הוא ייעודי, נגיש ורגיש תרבותית לנשים בגיל המעבר, הוא חיוני, הוא מאפשר שיח פתוח, מספק מידע אמין ומפרק מיתוסים, כך שכל אשה תוכל לקבל מענה מותאם לצרכיה האישיים והבריאותיים".
אטל מולכו, מנכ"לית פמי: "לאחר יותר משלוש שנים של מחקר, פיתוח ושיתופי ידע בינלאומיים, כללית ופמי משיקות שירות פורץ דרך לנשים מעל גיל 45 – מענה רפואי מותאם אישית הנשען על טכנולוגיה מתקדמת ועל רופאים עם הכשרה בתחום. זהו תחום חשוב ונחוץ לנשים בישראל שלא מרבות לפנות לייעוץ רפואי בנושא. אני גאה על כך שכללית בחרה להוביל מהלך חדשני זה. זהו צעד ראשון בדרך לשירות רחב עוד יותר שיעניק לכל אשה בגילאים הרלוונטיים את הכלים לחיות חיים בריאים ומלאים יותר".
הייעוץ הרפואי ניתן למטופלות כללית בלבד ומאפשר עד שלושה ייעוציים בשנה עם התחייבות למענה תוך יומיים. גישה למידע הרפואי פתוחה ללקוחות כל הקופות. השירות ניתן באמצעות אתר ייעודי – clalit.wiser-online.com – בימים ראשון-חמישי בשעות 22:00-8:00, ובימי שישי בשעות 16:00-8:00. השירות ניתן על ידי רופאות ורופאי נשים גם בשפה הערבית.





תגובות