גלישת הביוב לנחל סעדיה (צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)
גלישת ביוב לנחל סעדיה (צילום ארכיון: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)

ניר שובר בהצעה לסדר למען נחל סעדיה: "הפך לפח האשפה של כולנו"

בהצעה לסדר, שנייה מאז נכנס למועצת העיר, טוען שובר כי אחד מאוצרות הטבע היפהפיים של חיפה הפך למפגע תברואי, בין היתר בשל הזרמה בלתי פוסקת ומתועדת של ביוב ושפכים לנחל דרך תעלת ניקוז. הוא מבקש לבטל את התוכנית להסטת תוואי הנחל לצורך הקמת אזור תעסוקה ולפעול לשיקומו

פורסם בתאריך: 2.8.21 15:33

חבר מועצת העיר ניר שובר הגיש את ההצעה לסדר השנייה שלו מאז נכנס למועצה, והפעם תחת הכותרת "הצלתו ושימורו של נחל סעדיה, נביעותיו והסביבה האקולוגית".

כותב שובר: "בחודשים האחרונים חברו אל קבוצת הפייסבוק 'מצילים את נחל סעדיה', שהקים  הפעיל החברתי אריק דרובוט, אלפי משתתפים וביניהם גם אני, מרביתם מחיפה והסביבה, אך לא רק. חלקם זוכרים את שנותיו היפות של הנחל כשהיו ילדים וירדו לרחוץ במימיו. כולנו חולקים חזון משותף – להפוך את נחל סעדיה לשמורה ופארק. אזור טבע לבעלי החיים כמו גם לבני האדם. כיום, הנחל וסביבתו סובלים ממפגעים סביבתיים חמורים.

"כעת אני פונה אליכם חברי מועצת העיר חיפה, שבשטחנו נמצא הנחל ונביעותיו (חמש במספר) במטרה להביא למענה ופתרון למפגעים הנ"ל, לקידום, שימור ושיקום סביבת הנחל וכן לביטול התוכנית המפורטת החלה על השטח ועיקרה הסטה של תוואי הנחל. מדהים ומרגש לגלות נחל איתן שזורם מאות שנים באופן סדיר עם הספקים יציבים בנביעות לאורך כל השנה. מדובר ביותר מ- 4.5 מילון קוב בשנה מכל מקורות הנביעות בשנה. זוהי כמות כפולה מנחל כזיב עם מים צלולים ונקיים ומערכת אקולוגית מרשימה".

ניר שובר (צילום: ראובן כהן)

ניר שובר (צילום: ראובן כהן)

מוסיף וכותב שובר: "מאז שנת 2012, הצליחה המערכת האקולוגית להשתקם וכיום ניתן למצוא בנחל מיני בעלי חיים כגון שחריר הנחלים, דפניה, מגוון דגים, ציפורים, נוטריות, צמחים נדירים ועוד. דרובוט אפילו מצא נימפאות, לאחר עשרות שנים שלא נראו כאן וקיבלנו אישור כי אכן מדובר בנימפאה תכולה, שהיא צמח נדיר. בנוסף לנחל עצמו, כוללת המערכת האקולוגית הייחודית והנדירה גם בריכת חורף גדולה וביצות – נוף שנעלם לפני עשרות שנים ממישור החוף.

"אולם, עם כל העושר הטבעי הזה, הנחל כיום הוא פח אשפה של כולנו. לטענת הפעילים הסביבתיים, מאז 2016 יש הזרמה בלתי פוסקת של ביוב ושפכים לנחל דרך תעלת ניקוז ואין המדובר בהזרמה פיראטית אלא הזרמה עם תיעוד. גם הבקשות של הפעילים לאורך השנים לבדיקות ופניות חוזרות ונשנות לכל הרשויות – רשות המים, המשרד להגנת הסביבה, רשות ניקוז ונחלים קישון, רשות נחל קישון, עיריית חיפה, תאגיד מי כרמל, איגוד ערים חיפה – לא הועילו כלל וההזרמה נמשכת גם היום זה. בנוסף לכל אלה, יש עוד מפגעים במקום – השלכת פסולת בנייה והשלכת מחצבים מעבודות בנייה באזור החוסמים את המים מלהגיע לביצות ומזהמים את הקרקע".

 

 

עוד כותב שובר: "עבודות הניקוז להעמקת הנחל לקראת החורף נעשות ללא ליווי אקולוגי מתאים ובלי חשיבה על ההשלכות הסביבתיות. למזלנו, מונתה בשעה טובה אקולוגית לראשונה בעיר חיפה ואני מברך על כך. ואם כל זה אינו מספיק, הרי שעל הנחל מאיימת תוכנית חפ 1704ג, תוכנית מפורטת ומאושרת משנת 2012, שעברה (לצערי) עוד בשלטון הקודם. התוכנית כוללת הסטה של הנחל מהתוואי הקיים, לצורך הקמת אזור תעסוקה. תוכנית שקיבלה פטור מתסקיר השפעה על הסביבה מתוך התעלמות מוחלטת מאוצר הטבע הנדיר הזה בלב העיר חיפה".

מסיים שובר את ההצעה לסדר: "אני קורא לחברי המועצה לאשר את הצעת ההחלטה כדלקמן: להפסיק באופן מיידי את הזרמת השפכים וביוב לנחל ולטפל באופן מיידי בנקזים המתחברים אליו במקורותיו, באזור הצ'ק פוסט; לפנות פסולת בנייה ולפקח על הנושא באמצעות מצלמות במעגל סגור ופקחים בסיור רגלי; להנגיש חלקים מהנחל לציבור (מדשאות, אזורי ישיבה מוצלים, הנגשת הנחל לאנשים עם מוגבלויות ועוד); לפתוח את תוכנית 1704ג במטרה לקדם כאן פארק טבע עירוני,  דוגמת עמק הצבאים בירושלים, פארק הבאסה בהרצליה, השלולית בנתניה ועוד. אני קורא ומבקש מכל חברי מועצת העיר להצטרף אלינו ולסייע בהצלתו של נחל סעדיה, 'הנחל היתום'".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. בועז כהן עיתונאי?

    מה הערך של הכתבה הזו חוץ משיתוף בהצעה לסדר של שובר? ממתי העתק-הדבק זו עבודה עיתונאית? שום בדיקת עובדות? כלום?

  2. sky67

    עלה והצלח חשיבה אקולוגית על פני בניה דורסנית וזיהום הטבע בהצלחה ניר

  3. יעקב אבידן

    כל הכבוד ניר שובר המקום הכי מתאים לפארק מעיינות 5 נביעות טבעיות זורמות בו . עם פינות ישיבה ומסלולים וגשרים . אפשר לעשות חלק הליכה במים פנינת טבע בחיפה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר