הרבה נעמה דפני קלן והרב גבי דגן (צילום: מרכז החינוך ליאו באק)
הרבה נעמה דפני קלן והרב גבי דגן (צילום: מרכז החינוך ליאו באק)

הרבנים הרפורמיים עזבו בצעד מפתיע את ליאו באק ועברו לקהילה אחרת

הרבה נעמה דפני-קלן והרב גבי דגן, שנמנו גם עם הצוות החינוכי של בית הספר ועמדו בראש קהילת "אור אברהם", עזבו אותה לטובת קהילת "אור חדש". איתם עזבו גם רוב המשפחות. דפני-קלן מכחישה כי עזבו בטריקת דלת. מנכ"ל מרכז החינוך ליאו באק הרב אופק מאיר: "כיבדתי את בקשתם ובינתיים קלטנו שתי רבות חדשות"

פורסם בתאריך: 9.8.21 19:41

הרבה נעמה דפני-קלן והרב גבי דגן, שעמדו בראש קהילת "אוהל אברהם" של התנועה הרפורמית ליהדות מתקדמת בליאו באק, עברו לעמוד בראש קהילת "אור חדש". השניים פרשו גם מתפקידיהם בבית הספר, שבו היו חלק מהצוות החינוכי של המוסד. דפני-קלן היא הרבה הראשונה בהיסטוריה של קהילת ליאו באק, וביחד עם דגן, יצרו השניים מודל חדשני ומעניין של קהילה מגוונת המאמינה בכוחה של שותפות. קהילת "אוהל אברהם" מנתה כ-300 משפחות, מתוכן כ-200 משפחות משתייכות למרכז החינוכי. רובן נטשו אף הן לטובת אור חדש.

המעבר לקהילה החדשה התקבל בהפתעה, מאחר שהגיע לאחר מגעים שנמשכו כשנה בין שתי הקהילות לאיחוד, שבסופו של דבר לא צלח.

"יש פה כמה שלבים בסיפור", מסבירה דפני-קלן, "היה ניסיון ש'אור חדש' תתאחד לתוך ליאו באק כאגף נפרד, וזה לא צלח מסיבות משפטיות. אז אמרנו שננסה לאחד רק את הקהילות הרפורמיות כדי ליצור קהילה אחת, אבל יהיו לה קמפוסים חינוכיים וקהילתיים נפרדים. אבל כשמדברים על חזון, קל להסכים, וכשיורדים לפרטים הארגוניים, זה לא תמיד מסתדר, ולצערי, זה לא הסתדר".

למה בכלל היה רצון להתאחד?

"איגום משאבים וניצול נכון יותר של הכוחות, של ההשפעה. ככל שהארגון גדול יותר, קל יותר להציע מגוון של דברים, כי התקציבים גדלים. זה ניהול משאבים. זה לא צלח וזה בסדר, אולי זה עוד יקרה יום אחד".

מה גרם לכם לפרוש?

"גבי ואני החלטנו שב'אור חדש' יש לנו הזדמנות לבנות תפיסה קהילתית אחרת. שנינו היינו הרבנים של הקהילה בליאו באק, שנינו עשינו עבודה רבנית בבית הספר, אני בגילאים הנמוכים והוא בגילאים הגבוהים. יש לנו שותפות מקצועית מאוד טובה, והחלטנו לעזוב את ליאו באק ולעבור לפה. הרבה מאוד מחברי הקהילה שלנו עברו איתנו, כדי באמת לנסות ולהצליח לעשות משהו גדול, משהו משמעותי".

המבנה של קהילת "אור חדש" (צילום: דף הפייסבוק "אור חדש")

המבנה של קהילת "אור חדש" (צילום: דף הפייסבוק "אור חדש")

הגדלתם משמעותית את קהילת "אור חדש"?

"זה תלוי באיזה רגע סופרים, כי הקורונה קצת שיבשה את הכל. ב'אוהל אברהם' היינו כ-300 משפחות, ו'אור חדש' מנתה בערך 80 משפחות. אני מניחה שכרגע אנחנו עומדים על 200-150 משפחות, אבל רק בראש השנה אדע את המספר הנכון. עכשיו אנחנו בונים משהו גדול אחר. יש פה בניין גדול, בלב שכונה, ואנחנו רוצים ליצור יהדות שכל אחד יכול להרגיש בה בבית. המיקום הוא יתרון גדול".

זה לא קרה בליאו באק?

"אני חושבת שעשינו עבודה לא רעה בכלל ב'אוהל אברהם', אבל ליאו באק מטבע היותו ליאו באק, תמיד הקהילה תהיה חלק קטן ממרכז חינוכי גדול ומפואר. אין מה לעשות, ליאו באק זה דבר ענק, ובית הכנסת הוא אגף קטן בתוכו. פה כל הבניין, כל העמותה, מוקדשת רק לזה, וזה מאפשר לנו לעשות דברים אחרים. מבנה ארגוני אחר מאפשר לעשות דברים אחרים. אחת מהתובנות שעלו בגלל הקורונה – ואני לא יודעת עדיין מה התשובה לכך, אבל אני חושבת שאני יודעת מה השאלה –  היא איך אנחנו יוצרים גם יהדות וגם קהילה שהיא משמעותית? איך אני מאפשרת לך לקחת אחריות על הזהות היהודית שלך כמו שאת רוצה ולפעול לאורה בעולם. לא איך אני מייצרת לך חוויות, אלא איך אני עוזרת לך לזכור שהיהדות הזו היא שלך ולא של אף אחד אחר.

"אנחנו מנסים לבנות פה מרכז קהילתי שהאנשים בו מביאים יוזמות ולוקחים אחריות. זה יהיה מרכז קהילתי יהודי ליברלי תוסס לכל הגילאים וכמובן לכל העדפות והנטיות הפוליטיות, זה לא השתנה בכלל. שערינו פתוחים בפני כל מי שמבקש ומבקשת. זה באמת אתגר מאוד גדול".

מה עם הקטע החינוכי?

"בשלב הזה אין לנו בית ספר כמו בליאו באק, שהיה צמוד לקהילה, וזה היה תענוג. גם גבי וגם אני אנשי חינוך ונשמח לפתח קשרים עם מוסדות החינוך כאן בחיפה ובכלל. לעבוד ביחד עם בתי הספר באופן שמתאים לערכים שלהם ומשקף את תפיסת העולם שלהם. אני לא יכולה לדמיין אותנו בלי העבודה החינוכית, זה חלק מהנשמה שלנו. המטרה שלנו היא להרחיב שכמה שיותר חיפאים יהיו חשופים ליהדות ישראלית שהיא פתוחה ומזמינה, שיושבת על הערכים שלך מהבית. אני לא צריכה לשנות לך את הערכים, יש לך אותם. יכול להיות שאת צריכה את עזרתי להרגיש בנוח, אז אני פה. זה מאוד מרגש אותי. אני אהיה רבת הקהילה, שנינו נהיה רבני הקהילה, ואנחנו מובילים ביחד ובשותפות עם המנהיגות המתנדבת את החזון, את תוכניות העבודה, מנחים תפילות, טקסי בת ובר מצווה, גיור".

 

 

השמועות מדברות על כך שעזבתם בטריקת דלת?

"מנכ"ל המרכז החינוכי ליאו באק, הרב אופק מאיר, הוא קודם כל קולגה וידיד של המשפחה שלי כבר שנים. האחריות שלו, והוא צודק בזה לגמרי, להסתכל על מה שנכון למרכז החינוכי. נשארנו ידידים טובים, זה לא אישי מולו בשום צורה שהיא. לפעמים צריך לדעת לגדול מלהיות אגף של ארבעה עובדים מתוך 400 עובדי המרכז החינוכי ולומר שאנחנו רוצים לעמוד בראש עמותה, לקבל עליה את האחריות ולהוביל אותה הלאה. זה פשוט לדעת לשחק משחק גדול יותר. יש אנשים, כמו מתבגרים, שחייבים לכעוס ולעזוב, אז לא במקרה הזה.

"אני רוצה לומר תודה לליאו באק שגדלתי בו ונתן לי לצמוח ולהתפתח, והגיע הזמן לגדול ולעשות משהו אחר. אין פה כעסים ודרמות עסיסיות, כי בשביל מה? אפשר לעזוב גם יפה. אנחנו נשארים באותה עיר, בסופו של דבר יש לנו אותו חזון, ואולי נמשיך לשתף פעולה כשזה יתאים לשני הצדדים. עכשיו אני צריכה משהו אחר, וזה הזמן לומר תודה ולהמשיך הלאה. התחושה שלנו שיש פה שליחות. אני רוצה שכל חיפאי וחיפאית יידעו שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי, שיש מגוון ושהם יהודים לא פחות מאף אחד אחר. קהילת 'אור חדש' עם המיקום שלה, עם העצמאות הארגונית, עם הבניין הנפלא שעומד לרשותה היא דרך נהדרת לעשות את זה".

הרב אופק מאיר (צילום: בית הספר ליאו באק)

הרב אופק מאיר (צילום: בית הספר ליאו באק)

הרב אופק מאיר: "מרכז החינוך ליאו באק שם לו למטרה לפתח אורחות חיים יהודיים עכשוויים, שיהיו רלוונטיים לישראלי החילוני. לכן, בתוך הקמפוס החינוכי פועל זה עשרות שנים בית כנסת ליברלי שוויוני שרבניו לאורך השנים היו חלק מהצוות החינוכי בליאו באק. כיבדתי את בקשתם של רבני הקהילה לעבור ל'אור חדש' מסיבות אישיות מקצועיות, ובינתיים קלטנו שתי רבות חדשות –את הרבה אשרת מורג, שהייתה בעבר הרבה של 'אור חדש', והיא החלה את עבודתה כרבת מרכז החינוך ליאו באק, ואת הרבה גילי צדקיהו כרבת קהילת 'אוהל אברהם'. אנו נערכים לקראת פתיחת שנת הפעילות והחגים הקרובים כבר בחודש הבא ופועלים להידוק הקשר שבין בית הכנסת לאגפי החינוך והקהילה בליאו באק. זוהי הזדמנות נוספת להודות לגבי ונעמה על שנים טובות של שותפות וחברות, עשייה משמעותית ונעימה. נמשיך לפעול לקידום החזון המשותף של התחדשות התרבות היהודית בחיפה וקידום הפלורליזם והסובלנות שהוא נחלת כולנו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אני החסיד והחייל של כ"ק אדמו"ר מרן נשיא ונביא שופט ויועץ הדור מליובאוויטש מרן המלך המשיח בן דוד צדקנו שליט"א!!!

    הם לא רבנים הם כופרים בתורת ישראל הקדושה והשלמה ששייכת אך ורק לעם ישראל הקדוש והנבחר מכל העמים האחרים. וכופרים במשה רבינו ובעיקר בהקב"ה!!!

  2. תושבת רמת שאול

    לצערנו הרב נסגרו כל המרכזים הקהילתיים שהפעיל ליאו באק שנים רבות, ונסגר המתנ"ס, ומה נשאר מהמוסד המפואר? שני בתי ספר פרטיים והחטיבה.
    חבל מאוד. השכונה נשארת דלה מקהילתיות, החיבורים, ופעילויות בשעות הפנאי לילדים ומבוגרים.

  3. חיפאית

    כתבה שלמה שמסבירה שיש להם דרך כלשהי,אבל לא מסבירות מהי… מה האג'נדה שלכם? האם אתם מעוניינים לקבל אנשים חדשים לקהילה? אם כן, איזה סוג אנשים? איזה פעילויות אתם מציעים? מה הגישה? איך נרשמים?

  4. יהודיה

    במקום להתאחד ניפרדים מה המסר שלכם
    שנאת חינם????
    בושה זה לא יהדות זה התנהגות כמו של החרדים חצרות נפרדות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר