"שרלטן" (צילום: Marlene Film Production)
"שרלטן" (צילום: Marlene Film Production)

שיר שחלמתם על פראג

ביום שני הקרוב יפתח סינמטק חיפה את שבוע הקולנוע הצ'כי עם שישה סרטי מופת, חלקם עטורי פרסים. שלושה מהסרטים הם מעידן הפריחה של הקולנוע הצ'כי של שנות ה-60. חובבי הז'אנר מוזמנים

פורסם בתאריך: 10.8.21 13:59

ביום שני הקרוב (16 באוגוסט) ייפתח בסינמטק חיפה שבוע הקולנוע הצ'כי עם הקרנת הסרט "שרלטן" מאת אגניישקה הולנד בהשתתפות איוון טרויאן. הסרט זכה בארבעה פרסי "האריה הצ'כי" לשחקן הראשי הטוב ביותר. סרט עטור פרסים נוסף שיוקרן הוא "איש הרחפן" בבימויו של פטר זלנקה. זהו הסרט הצ'כי הראשון שצולם בחלקו בישראל. לציון 180 שנה להולדתו של אחד המלחינים המפורסמים בעולם אנטונין דבוז'אק, תוקרן דוקו-דרמה ביוגרפית עליו בבימויו של יאורמיל יירש. את השחקן הצ'כי המפורסם, יז'י ברטושקה, המשמש גם נשיא פסטיבל הקולנוע היוקרתי של קרלובי וארי, תוכלו לראות מככב בסרט "תאוריית הטיגריס" (שכבר זכה בינתיים לעיבוד הולנדי).

הסרטים מעידן הפריחה של הקולנוע הצ'כי של שנות ה-60 (האביב של פראג) שיוקרנו הם "כאן חיים באושר" של פאפושק משנת 1969 ו"הכרכרה לוינה" מאת קארל קאכינה, בכיכובה של אחת השחקניות הצ'כיות המפורסמות, איווה יאנזורובה, החוגגת יום הולדת 80 השנה.

על הסרטים

שרלטן (צ'כיה 2020), בימוי: אניישקה הולנד, משחק: איוון טרויאן, ג'וראז' לוז'.

הבמאית המועמדת לאוסקר, אניישקה הולנד, חוזרת עם סיפורו האמיתי והמרתק של יאן מיקולשק, מטפל בצמחי מרפא שזכה להצלחה, כסף ופרסום בזכות היכולות המרשימות שלו ושיטות האבחון יוצאות הדופן בעזרתן טיפל בלקוחותיו. אבל גם עשרות לקוחותיו אסירי התודה – אם מדובר בנשים שחשבו שלעולם לא יוכלו להיכנס להריון או גברים שחשבו שלא יראו עוד אור שמש –  לא יכולים לעזור לרופא המהולל כשהשלטון הצ'כי, תחת האקלים הפוליטי הסוער באירופה של אחרי שלטון סטלין, מסמן אותו כשקרן ורמאי. כשהוא והעוזר האישי שלו, איתו הוא חולק הרבה מעבר לעניין בצמחי מרפא, מוצאים עצמם בצד הלא נכון של החוק, נאלץ הרופא השרלטן לבחון מחדש את אמונתו ומחויבותו לייעוד שמצא (118 דקות, צ'כית, תרגום לעברית ואנגלית).

שני, 16.8.21, 18:30, אולם רפפורט.

אנטונין דבוז'אק (צ'כיה / צרפת 1990), בימוי: יארומיל יירש.

דוקו-דרמה על אנטונין דבוז'אק, המלחין הצ'כי הראשון שזכה להכרה עולמית, בין השאר בזכות הפיכתו של חומר פולקלוריסטי למוזיקה רומנטית של המאה ה-19. בנו של הקצב מפראג לא המשיך במסורת המשפחתית, אלא למד בבית הספר נגינה על עוגב והיה גם כנר ונגן ויולה. בהמשך הקריירה התמקד בהלחנה והוראה. בשנות חייו האחרונים היה נחשב על ידי רבים בעולם המערבי למלחין החי הבינלאומי החשוב ביותר. דובז'אק פופולארי עד היום (ולאחרונה סימפוניית העולם החדש המפורסמת שלו "כיכבה" בסצנת השיא של סדרת הנטפליקס "לופן"). (95 דקות, צ'כית, תרגום לעברית).

רביעי, 18.8.19, שעה 18:30. אולם רפפורט.

"אנטונין דבוז'אק" (צילום: יח"צ)

"אנטונין דבוז'אק" (צילום: יח"צ)

איש הרחפן (צ'כיה 2020), בימוי: פטר זלנקה, שחקנים: כריסטוף האדק, יז'י מאדל, ורוניקה קובארובה.

מותחן פסיכולוגי. פאבל, שעבד מספר שנים ככימאי בישראל היה עד לפיגוע טרור. עם חזרתו לצ'כיה, פונה אליו חבר ותיק שמבקש עזרה בצילום פרסומת, שבה פאבל מתבקש להפעיל רחפן. פאבל נהנה לעבוד עם הרחפן, אבל חווה משבר קיומי שמוביל אותו להחלטה לפעול למען "התמונה הגדולה", "לעשות את הדבר הנכון". וכך הוא מחליט להתנקש בדיק צ'ייני, סגן נשיא ארה"ב לשעבר המגיע לפראג. זה לא קשה לכימאי להכין חומר נפץ ביתי ולהעלות אותו לרחפן. האם יצליח במשימתו? (105 דקות, צ'כית, תרגום לעברית ואנגלית).

חמישי, 19.8.21, שעה 20:45, אולם רפפורט.

"איש הרחפן" (צילום: 0.7km films)

"איש הרחפן" (צילום: 0.7km films)

תאוריית הטיגריס (צ'כיה 2016), בימוי: ראדק בייגר, שחקנים: יז'י ברטושקה, אלישקה בלזרובה, טטיאנה וילהלמובה.

סרט טרגי-קומי על יחסים ומגדרים בכיכובו של יז'י ברטושקה, מנהל פסטיבל קרלובי וארי. יאן הוא וטרינר שמרגיש שכל ההחלטות בחייו נלקחו על ידי אשתו אולגה. כדי להרגיש משוחרר כמו בצעירותו, הוא מתחזה לחולה נפש ומתאשפז. ככה יחמוק מהשפעתה של אשתו השתלטנית. חתנו חווה מצב דומה עם בתו של יאן. האם באמת הגברים כל כך מסכנים? האם "גברים אמיתיים" נמצאים על סף הכחדה? האם אפשר לשנות את מסלול החיים בגיל כה מאוחר? (103 דקות, צ'כית, תרגום לעברית ואנגלית).

שבת, 21.8.21, שעה 19:15, אולם רפפורט.

"תאוריית הטיגריס" (צילום: Logline)

"תאוריית הטיגריס" (צילום: Logline)

כאן חיים באושר (צ'כיה 1969), בימוי: ירוסלב פאפושק, שחקנים: יוזף סבאנק, מארי מולטובה, פרנטישק הוסאק.

קומדיה צינית. זהו יום ראשון יפה, ומשפחת הומולקה הבהמית עורכת פיקניק ביער לא רחוק מפראג. הסבא והסבתא התיישבו בנוחות על הדשא. בנם לודבה משתכשך עם תאומיו בתוך הנחל ואשתו הדוש רוקדת בין עצים. והעיקר, בירה מתקררת במי הנחל. אחרי שהם מפריעים לזוג אוהבים בשיחים הם גורמים לבהלה כללית. עם חזרתם הביתה לדירה הקטנה בפראג, חוסר התפקוד המשפחתי הופך לבולט יותר ויותר. סאטירה אופיינית לשנות ה-60 על המשפחה הצ'כית (80 דקות, צ'כית, תרגום לעברית).

שני, 23.8.21, שעה 18:30, אולם רפפורט.

 

 

הכרכרה לווינה (צ'כיה, 1966), בימוי: קארל קאכינה, בהשתתפות איווה יאנזורובה.

דרמה מתקופת "האביב של פראג", לקראת סופה של מלחמת העולם השנייה. זוג חיילים אוסטרים שנמלטו מהחזית הסובייטית מאלצים, תחת איומי נשק, אישה צ'כית עם כרכרתה להצטרף אליהם, בעודם חוצים יער השרוי בערפל בדרכם הביתה לווינה. הם לא מודעים לכך שהאישה עליה הם מכוונים את נשקם היא אלמנתו של גבר צ'כי שנרצח זה עתה על ידי הנאצים והיא מתכננת נקמה, כשגרזן מוסתר בתחתית כרכרתה (78 דקות, צ'כית, תרגום לעברית).

חמישי, 26.8.21, שעה 20:45, אולם הסינמטק.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר