איאד שלבי (צילום: קרן איזקסון, התאחדות ספורט הנכים)
איאד שלבי (צילום: קרן איזקסון, התאחדות ספורט הנכים)

מדליית זהב בטוקיו לאיאד שלבי משפרעם, שחיין של איל"ן חיפה

איאד שלבי עשה היסטוריה: הוא הערבי הישראלי הראשון שזוכה במדליה אולימפית. בבריכה בטוקיו הוא עצר את השעונים לאחר 2:28:04 דקות, ב-100 מטר גב. הוא חירש אילם, המתנייד בכיסא גלגלים, לא שומע ולא מדבר.

פורסם בתאריך: 25.8.21 13:38

אפשר לתאר איך הרגיש הבוקר איאד שלבי כשנגע בקיר הבריכה בטוקיו ועצר את השעונים לאחר 2:28:04 דקות, ב-100 מטר גב. שלבי עשה היסטוריה, הוא הערבי ישראלי הראשון שזוכה במדליה במשחקים הפראלימפיים, ועוד במוזהבת. בעקבות הזכייה המרגשת וההיסטורית, שלבי יקבל מענק של 500 אלף שקלים, בדיוק כמו שקיבלו ארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם.

זו אינה הפעם הראשונה ששלבי, 34, מייצג את המדינה באולימפיאדות. הוא עשה זאת גם בלונדון ובבייג'ין, אך שם פספס במאיות בודדות את הפודיום, כשהגיע למקום הרביעי.

שלבי, תושב שפרעם, החל את דרכו הספורטיבית לפני 15 שנה במרכז השיקום והספורט איל"ן חיפה בקרית חיים.

"זה הישג מדהים לאיאד", אומר שחר פרקיס, מנהל המרכז, שלא מצליח להסתיר את התרגשותו, "זו תמורה נפלאה על שנים ארוכות מאוד של עבודה אינטנסיבית. הבחור הזה מתאמן 12 אימונים בשבוע כבר 15 שנים. כל בוקר הוא ב-06:00 כאן. בשישי, בשבת, חורף, קיץ, נוסעים בכל העולם. וזה ממש אתגר בשביל אנשים כמוהו – להיכנס לאוטו ולהגיע לכאן בכל יום. זה לא כמו בשבילנו, זה כרוך בקושי, בסרבול, במאמצים וסוף-סוף הוא עשה את מה שהוא חלם עליו כל אותם שנים. הוא והמאמן שלו יעקב בנינסון, שהוא מקצוען אמיתי. בשחיית נכים יש קטגוריות, וכל השנים איאד היה בקטגוריה S2 ויעקב דאג להוריד אותו לקטגורית S1".

 

 

מה זה אומר?

"זה אומר שהוא מתחרה בקבוצה של נכים יותר קשים ואז הסיכוי שלו לזכות יותר גבוהים. באולימפיאדה הקודמת שבה השתתף, הוא היה רחוק רק במספר מאיות ממדליית הארד בקלאס 2. אז הם נסעו לאוסטרליה להשיג סרטיפיקציה כדי להוריד לו את הדירוג והצליחו. הנה, וזו ההוכחה שרק מקצוענים יכולים לעשות את הדברים האלה, כאלה שבאמת מבינים ויורדים לעומק בדקויות ובמשמעויות של כל דבר. בתוספת עבודה קשה, מגיעות תוצאות. אני כל כך שמח שמרכז שיקום הספורט שלנו באיל"ן חיפה הוא שותף לדרך, חלק מהדרך ואכסניה לכל השחיינים".

יש עוד נציגים מאיל"ן חיפה?

"יש לנו עוד שבעה חוץ מאיאד. מרכז השיקום והספורט שלנו שלח לנבחרת ישראל שמונה שחיינים וזו שמחה גדולה".

יש ציפייה למדליות נוספות?

"בוודאי. יש את עמי דדון ואת מארק מליאר, שניהם שחיינים הרבה יותר צעירים, אבל עם ניסיון רב. שניהם אלופי אירופה ושיאני עולם. איאד, כערבי הישראלי הראשון שזוכה במדליה, נכנס לפנתיאון. הוא חירש אילם, שבגיל 13 נפל מגג והפך נכה. כרגע הוא מתנהל בכיסא גלגלים, הוא לא שומע ולא יכול לדבר. התקשורת איתו לא פשוטה, אבל יש תקשורת, הוא מבין הכל. הקוגניציה שלו תקינה לחלוטין, רק הגוף לא משתף פעולה, אבל מהלימון הוא עשה לימונדה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר