הפרויקט בכניסה לכרמליה (הדמיה: אדר' גבי ברלינר)
הפרויקט בכניסה לכרמליה (הדמיה: אדר' גבי ברלינר)

נדחתה התוכנית להקמת בניין וחניון רובוטי בצומת כרמליה

בצעד תמוה דחתה ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית את התוכנית, שאותה אישרה להפקדה רק לפני כשנה. הנימוק: "הקושי התחבורתי שעלול להיגרם בשל העמסת ציר התנועה"

פורסם בתאריך: 25.5.17 20:06

למרות מצוקת החניה החמורה בסביבתו של צומת כרמליה בחיפה, דחתה השבוע הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מינהל התכנון את התוכנית להקמת פרויקט מגורים המשלב חניון ציבורי רובוטי בצומת. החלטת הוועדה, שהתקבלה באמצעות ועדת המשנה להתנגדויות שלה, היא מפתיעה מאוד מכיוון שוועדת משנה אחרת של הוועדה המחוזית אישרה להפקדה במרץ 2016 את אותה התוכנית ואף כתבה אז בהחלטתה כי היא "רואה חשיבות רבה במיקום חניון ציבורי באזור זה וסבורה כי החניון יפחית את בעיות החניה באזור".

בהחלטתה לדחות את התוכנית הודיעה הוועדה המחוזית כי היא תהיה מוכנה לאשר תוכנית מצומצמת יותר שלא תכלול חניון ציבורי.

בתוכנית, שיזמה קבוצת פ.ל.מ-פריים לוקיישן מנג'מנט שבבעלות אביב מזרחי, הוצע להקים את הפרויקט על המגרש שבפינת הרחובות צפרירים והיינריך היינה (רחוב צפרירים 4), שבו קיים כיום חניון עילי המיועד ל-30 כלי רכב בלבד. לפי התוכנית, שהוכנה על ידי האדריכל ברוך ברוך ואשר משתרעת על שטח של כדונם וחצי, אמורים היו לקום על המגרש בניין מגורים של שבע קומות אשר כולל חזית מסחרית ומתחת לו בכמה מפלסים תת קרקעיים החניון הרובוטי, שיופעל באמצעים מכניים וממוחשבים. לפי התוכנית, בניין המגורים אמור היה לכלול 30 דירות ששטחן הממוצע הוא 70 מ"ר, והחניון הרובוטי אמור היה להכיל כ-150 מקומות חניה, שכ-60 מהם יועדו לדיירי הבניין החדש והשאר לציבור הרחב.

לתוכנית הוגשו התנגדויות על ידי חמש קבוצות של מתנגדים מקרב תושבי האזור, ולאחת מהן צורפו 400 חתימות, בעיקר מקרב תושבי שכונת כרמליה. בהתנגדויות נטען בין השאר כי התוכנית תגרום לבעיות תנועה קשות, ובאחת מהן צוין על ידי תושבים מרחוב צפרירים כי "תכנון הכניסה לחניון על עורק הכניסה הראשי לשכונה יביא לאסון תחבורתי. פקק, אפילו קטנטן, בכניסה לחניון המכני ישתק את הכניסה לכרמליה. השפעת הפקק תורגש עד כיכר שכונת ורדיה, וכידוע כבר כיום מזדחלת לה התנועה לאורך שמשון-מוריה-צפרירים".

גם מהנדס העיר אריאל וטרמן הגיש התנגדות לתוכנית ובה טען כי היא חריגה לסביבתה וכי יש לוותר על החניון הרובוטי המוצע בה מכיוון שמדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית "ורצוי לא לנסות אותה על ציר ראשי בצומת עמוס". וטרמן הוסיף בהתנגדותו כי "יש להבטיח שהבניין יהיה בן חמש קומות בלבד – בגובה שישתלב בסביבתו".

ועדת המשנה להתנגדויות, בראשותה של מתכננת המחוז ליאת פלד, ציינה בהחלטתה לדחות את התוכנית כי אמנם "היקפי הבנייה שהוצעו בה אינם מעוררים קושי בפני עצמם", אך היא לא שוכנעה כי דווקא הקמת חניון ציבורי במיקום זה מהווה צורך ציבורי המצדיק "אישור תוכנית החורגת מהמדיניות הכללית שנקבעה לאזור, וזאת עקב הקושי התחבורתי שעלול להיגרם בשל העמסת התנועה בציר היחיד לשכונת כרמליה".

יש לציין כי לאחר החלטת הוועדה במרץ 2016 להפקיד את תוכנית המגורים והחניון ברחוב צפרירים 4, אושרה בספטמבר אשתקד תוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה, שהתירה בנייה בשיעור של 99 אחוז בלבד בשטח התוכנית הנקודתית שהציעה היקפי בנייה גבוהים יותר של 180 אחוז. עם זאת, בהחלטתה לקבל את ההתנגדויות לחניון לא טענה הוועדה כי שימוש מסוג זה מנוגד לתוכנית המתאר אלא התמקדה ב"היעדר מידע רחב וראייה כוללת" וציינה בהקשר זה כי "לא הוצגה בפני הוועדה ראייה כוללת מטעם העירייה של צורך בחניונים ציבוריים ומיקומם לאורך ציר מוריה בהיבט של צורכי תחבורה ציבורית ופעילות עירונית המתרחשת על הציר".

בהיבט זה ראויה לבחינה השאלה כיצד בחלוף כשמונה חודשים מאישור תוכנית המתאר הכוללנית של חיפה, שאמורה לתת מענה עקרוני ואסטרטגי לסוגיות האורבניות העיקריות בעיר, ובהן החניה, נזקקת הוועדה ל"ראייה כוללת" בתחומי החניונים הציבוריים. בהחלטתה מהשבוע הודיעה הוועדה כי תתמוך בתוכנית שתטמיע את היקף הבנייה שמאפשרת תוכנית המתאר, אך בתנאי שהתכנון המחודש יהיה "ללא חניון ציבורי בפרויקט".

היזם מזרחי ויועץ התחבורה של התוכנית נתן פרי הדפו בדיון בהתנגדויות שהתקיים בחודש פברואר את טענות המתנגדים בדבר פקקים שעלולים להיווצר בכניסה לחניון. פרי הסביר כי התוכנית מרחיבה את רחוב צפרירים, במקטע שמצומת כרמליה לרחוב היינריך היינה, מנתיב נסיעה אחד לשניים, ולכן "יש פה הרבה יותר קיבולת ואין פה שום בעיה של זרימת תנועה". מזרחי הוסיף: "אנחנו פותרים נקודה אקוטית מאוד בכניסה לכרמליה, כאשר בעצם עשרות פעמים בשעה מישהו יוצא ברוורס וחוסם את כל ציר מוריה עד צומת שמשון, כי כולם מחכים שהוא ייצא מהחניה, ולכן הפקקים בציר מוריה ובצומת שמשון הם גדולים מאוד. אני חושב שנוכל לפתור את זה בצורה משמעותית".

באשר לנפחי הבנייה שהוצעו בתוכנית אמר מזרחי ל"כלבו" כבר לפני כשלושה חודשים כי הפרויקט כלל אינו חריג לסביבתו מכיוון ש"בכל הפרויקטים של תמ"א 38 בכרמל מגיעים לשש וחצי-שבע קומות". בעקבות החלטת הוועדה לדחות את תוכניתו אמר מזרחי כי הוא "לומד את משמעויות ההחלטה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. טוביה רותם

    למה לא להקים חניון כזה באוניברסיטת חיפה ?? יש מצוקת חניה שמחריפה כל סמסטר !!
    בכל מגרש חניה קיים מקימים ביניין חדש. אין מקומות חניה בקמפוס. חונים בצידי שדרות אבא חושי או ביער ממול לאוניברסיטה !!
    Like · Reply · 1 hr

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר