תוכנית המתאר של מפרץ חיפה (הדמיה: יער קורין אדריכלים)
תוכנית המתאר של מפרץ חיפה (הדמיה: יער קורין אדריכלים)

אור ירוק לתכנון מחדש של מפרץ חיפה

רשות מקרקעי ישראל מינתה היום צוותים להכנת תוכנית מתאר חדשה למפרץ חיפה בעקבות דוח ועדת המנכ"לים שממליץ על פינוי התעשייה הפטרוכימית בתוך עשור. התוכנית תשתרע על שטח של 26 אלף דונם ותכלול 70 אלף יחידות דיור, 4 מיליון מ"ר שטח לתעסוקה ומלאכה ו-1100 חדרי מלון

פורסם בתאריך: 15.11.21 16:33

בשורה לקידום תכנון מחדש של מפרץ חיפה. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מינתה היום (שני) את צוותי התכנון שיכינו תוכנית מתאר למפרץ חיפה על בסיס תוכנית מפרץ החדשנות והמלצות ועדת המנכ"לים הבין-משרדית.

ביוני האחרון פרסמה ועדת המנכ"לים הבין-משרדית לעתיד התעשייה הפטרוכימית את המלצותיה לאחר דיונים של חצי שנה, כאשר בין ההמלצות המרכזיות שלה: הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור או מוקדם מכך, בכפוף לעמידה בצורכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית, וכן קידום תכנון חדש למפרץ, שיאפשר פיתוח בר קיימא של האזור ויהפוך אותו לאזור מוטה מגורים המכיל תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני מרכזי.

תוכנית המתאר תתבסס על תוכנית השלד, עליה עבד צוות רב תחומי בניהול רמ"י, בשיתוף עם מינהל התכנון והמועצה הלאומית לכלכלה, במשך כשנתיים. מטרות התוכנית, כפי שמצהירה עליהן רמ"י, יכללו את ניקוי הזיהומים הסביבתיים וביטול הסיכונים הנובעים מהמצב הקיים; היפוך המגמות הדמוגרפיות ומשיכת אוכלוסיות צעירות מכל רחבי המדינה; העצמת הפיתוח הכלכלי במחוז חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט; יצירת מרכז פיתוח ומוקד חדשנות בקנה מידה עולמי ויצירת מקומות עבודה וחיזוק מעמד המחוז והעיר חיפה ברמה הלאומית והבינלאומית.

שטח התוכנית מתפרש על פני 26 אלף דונם, והיא תכלול בתוכה 70 אלף יחידות דיור, 4 מיליון מ"ר שטחי שטחי תעסוקה, מסחר מלאכה ולוגיסטיקה, 1100 חדרי מלון וכ-5500 דונם שטחים ירוקים. ברמ"י מציינים כי התוכנית תוביל לחיזוק כלכלי, תחבר את העיר לים ולנמל, תספק מענה לצרכי משק האנרגיה, תעסוק בניהול מי הנגר ותיתן פתרונות לבעיות הניקוז וההצפות הקיימות כיום באגן הקישון.

 

מנהל רמ"י, יעקב קוינט: "אני מברך על מינוי צוותי התכנון שיפעלו לקידום תוכנית המתאר הארצית במפרץ חיפה. מדובר על אבן דרך משמעותית בתהליך המורכב של שינוי אופי מפרץ חיפה – מאיזור תעשייה כבדה המהווה סיכון לאוכלוסייה ומונע את התפתחות המטרופולין לאיזור עירוני שוקק המבוסס על משולש החדשנות הטכנולוגית, הפעילות הנמלית והתיירות. אני סמוך ובטוח שהתוכנית תוביל להעצמה משמעותית של העיר חיפה והמטרופולין כולו ותיצור מרחב אורבני שוקק חיים, בר-קיימא.

יו"ר איגוד ערים, שרית גולן שטיינברג: "הקמת צוותי תכנון להכנת תוכנית המתאר למפרץ חיפה היא אבן דרך משמעותית והכרחית בדרך לסגירת בזן וניקוי המפרץ מתעשייה פטרוכימית, על מנת ליצר רצף מטרופוליני חדש, ירוק, נקי ושוקק חיים שיחבר את חיפה לקריות ולרשויות האחרות מסביב. אני מקווה שבמקביל להכנת תוכנית המתאר – תתקבל החלטת ממשלה לתקצוב הקמת מינהלת במשרד ראש הממשלה שתתאם את העבודה של כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, כדי ליצר רציפות למשק האנרגיה, שתאפשר את סגירת בזן מצד אחד ואת פיתוח המפרץ מהצד השני".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אריק

    יש מדור מיוחד בכול סיפריה שניקרא פנטזיה או מדע בדיוני. לא ידענו שיש גם בעיתון

  2. גלגלץ

    שרית החולמנית , את לא רואה חדשות את לא רואה מה קורה באירופה , את לא מבינה את הנחיצות של עצמאות אנרגתית ?
    כל פעם מגיע איזה סנשו פנשו עם שאיפות להיות ראש עיר וזורק סיסמאות ורוכב על הגל של בזן
    חלאס הבנו אותך .
    תתקדמי ותעשי משהו באמת משמעותי לעיר ולא חלומות
    בזן לא תיסגר לעולם

  3. יונתן

    עצובה לי הפסימיות בתגובות, מאמין שמדובר בבני הדור הותיק והמכובד. העולם השתנה חברים, הטכנולוגיה לאנרגיה שאינה מדלקים פוסיליים מתקדמת בצעדי ענק, פשוט כי היא נחוצה. במדינות מסויימות רכבים חשמליים אף נפוצים יותר מרכבים "רגילים". כולם מבינים שבזן הם הסטוריה, אפילו עידן עופר מכר חלק מהמניות בזן שהיו לו בהפסד לפני כשבוע. השאלה היא לא אם יפנו, אלא מתי, ואנחנו התושבים צריכים לדחוף. סלע המחלוקת שתוקע את הפינוי הוא כמות הכסף שמשפחת עופר דורשת כפיצוי – והמחיר הזה הולך לרדת ככל שטכנולוגיית האנרגיה הירוקה תתקדם ותוטמע בשוק הישראלי, וזו תוטמע כפי שהממשלה תחליט שתוטמע (במהרה בימינו אמן)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר