ניתוח מיקרו-טסה בשבוע הפוריות בקריה הרפואית רמב”ם (צילום: איתמר השש-דניאל, דוברות רמב"ם)
ניתוח מיקרו-טסה בשבוע הפוריות בקריה הרפואית רמב”ם (צילום: איתמר השש-דניאל, דוברות רמב"ם)

הניתוח שגורם לגברים עקרים להביא ילד לעולם

אחד מכל 200 גברים סובל מהיעדר זרע מוחלט ונחשב לעקר. במרתון של ניתוחים מיקרו כירורגיים לאיתור זרע שנערך ברמב”ם בוצעו ניתוחי פוריות ב־11 גברים, וחמישה מהם זכו בתקווה להפוך להורים

פורסם בתאריך: 16.7.17 08:33

זוג צעיר שנישא לפני כשנתיים ניסה להרות מיום החתונה, אך ללא הצלחה. בבדיקת זרע התברר כי הגבר סובל מאזואוספרמיה (היעדר זרע מוחלט) – מצב שממנו סובלים כ־0.5 אחוז מהגברים. במקרים רבים אין לאזואוספרמיה סימנים מקדימים והאבחון נעשה רק כשהגבר מנסה להביא ילד לעולם, כך שללא טיפולי פוריות הוא לא יוכל לעשות זאת. כדי להביא ילד ביולוגי לעולם נדרש הגבר לעבור ניתוח לחיפוש תאי זרע, ואם יימצאו תאי זרע בניתוח תיאלץ האשה לעבור טיפולי פוריות כדי להרות.

במסגרת מרתון של ניתוחים שנערך בקריה הרפואית רמב”ם, אשר בו השתתפו עשרה זוגות נוספים הנמצאים במצב דומה ושזכה לשם “שבוע הפוריות של רמב”ם”, איתרו הרופאים תאי זרע אצל הגבר, ומעבדת הפוריות הפרתה בעזרתם את הביציות של אשתו. במשך חמישה ימים התקיים ברמב”ם מרתון ניתוחי פוריות מתקדמים בשיטה מיקרו-כירורגית (ניתוחי המיקרו-טסה) ב־11 גברים שסובלים מהעדר זרע מוחלט, ובמקביל תוזמנו בנות זוגם לטיפול הכולל שאיבת ביציות והפרייתן. הניתוחים בוצעו באמצעות מיקרוסקופ ניתוחי שתפקידו הוא לאתר בתוך האשך או ביותרת האשך תאי זרע באיכות טובה, שבאמצעותם תתאפשר הפריית ביציות. מתוך 11 המקרים שטופלו במסגרת המרתון, בחמישה גברים נמצאו תאי זרע.

מנהל המרפאה לפוריות הגבר ברמב”ם ד”ר רענן טל, שביצע את הניתוחים: “ללא ניתוח כזה נאלצים הזוגות לפנות לפתרונות של תרומת זרע או אימוץ. הגברים עצמם נחשבו לעקרים. הניתוחים המיקרו-כירורגיים מאפשרים לנו לתת לכל זוג את הסיכויים הגדולים ביותר למציאת תאי זרע. כשהרפואה הביאה את הפתרון הכירורגי של חיפוש תאי זרע בודדים, התחלנו לראות מצבים של זוגות שחשבו שלא יוכלו להיות הורים ביולוגיים וזכו במה שרצו יותר מכל – ילד משלהם”.
כ־15 אחוז מהזוגות סובלים מאי-פוריות, כאשר בחמישה-עשרה אחוזים מהמקרים מקור הבעיה הוא בגבר. “מתוך כלל הגברים שאנו מצליחים לאתר להם תאי זרע, הנתונים מצביעים על השגת הריון ולידת תינוק בשיעור של כ־30-20 אחוז מהזוגות”, מציין מנהל יחידת ה־IVF ברמב”ם פרופ’ משנה קליני שחר קול, “אלו זוגות שקודם לכן לא היתה להם תקווה”.

הטיפול במיקרו-טסה נכנס לשימוש ברמב”ם לפני כשנתיים, ומאז טופלו באמצעותו כ־50 גברים. לנוכח מורכבותו של הטיפול מבוצע הניתוח פעמיים בחודש בממוצע, אך במסגרת המרתון רוכזו כאמור 11 מקרים לטיפול בפרק זמן של חמישה ימים. “זה היה מבצע לוגיסטי מורכב שהצריך שיתוף פעולה וחבירה של כמה גורמים מקצועיים”, אומר מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה והפרעות בתפקוד המיני ברמב”ם פרופ’ משנה קליני אילן גרינולד, “כולם השקיעו זמן ומשאבים, והדבר אפשר לנו להגיע לתוצאות משמחות”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

Comments are closed

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר