דף הפייסבוק של עיריית טירת כרמל
דף הפייסבוק של עיריית טירת כרמל

יו"ר ועדת הבחירות האזורית אסר על ראש עיריית טירת כרמל לפרסם תמונות שלו בדף הפייסבוק העירוני

השופט יצחק כהן פסק בעתירה שהגיש חבר האופוזיציה במועצת העיר מיכאל כהן, וקבע כי חשבון הפייסבוק העירוני הוא משאב ציבורי, ואין לעשות בו שימוש לצורכי תעמולה של ראש העירייה אריה טל. השופט הורה לעירייה להסיר מהחשבונות העירוניים ברשתות החברתיות את כל התמונות והסרטונים של ראש העיר שפורסמו החל מ-1 בינואר השנה

פורסם בתאריך: 27.2.22 19:39

יו"ר ועדת הבחירות האזורית חיפה, השופט יצחק כהן, פסק בשבוע שעבר בעתירה שהגיש חבר האופוזיציה במועצת העיר טירת כרמל, מיכאל כהן, והוציא צו מניעה האוסר על ראש העירייה, אריה טל, ועל עיריית טירת הכרמל לפרסם את תמונתו של ראש העירייה בחשבונות של העירייה ברשתות החברתיות. הצו מורה, כי מעתה ואילך, "בפרסומים של העירייה, בחשבונותיה ברשתות החברתיות, תדווח העיריה על האירועים שהתקיימו ביוזמתה ותימנע מלייחס אירועים שכאלה לראש העיר באופן אישי".

עוד מורה הצו: "על עיריית טירת כרמל להסיר מחשבונות הרשתות החברתיות העומדים לרשותה את כל תמונותיו של ראש העיר, והסרטונים בהם הוא משתתף, שפורסמו החל מ-1 בינואר השנה. בהחלטתו התקדימית פסק השופט כהן כי על טל והעירייה לשלם למגיש העתירה כהן הוצאות משפט בסך של 11,700 אלף שקלים.

בעתירה שהגיש חבר המועצה כהן, באמצעות עו"ד שמעון שמואלי, נטען, בין היתר, ראש העירייה טל מנצל את מעמדו ומשתמש בחשבון הפייסבוק של העירייה לצורך הפצת מסרים ופרסומים אישיים לצורכי תעמולה. כך לטענת כהן, טל פתח חשבון פייסבוק הנושא את שמו ומוגדר כדף פרטי, ששימש אותו במערכת הבחירות האחרונה, ואולם בין חשבון הפייסבוק הפרטי שלו וחשבון הפייסבוק של העירייה "קיימים יחסי גומלין, והעירייה משתפת בדף שלה תכנים מהדף הפרטי של המשיב לצורך קידומו והאדרתו".

עוד טען טל בעתירה, העירייה מפיקה ומממנת את התכנים בחשבון הפייסבוק העירוני, תוך שהיא כורכת באופן תדיר את שמו ותמונתו של ראש העירייה, וכך נוצר הרושם שיש לייחס את פעולות העירייה באופן אישי לטל.

בא כוחה של עיריית טירת כרמל טען, כי יש לדחות את העתירה. לדבריו, "העותר (מיכאל כהן – ב"כ) משמש חבר מועצת העיר מטעם האופוזיציה והוא מונע משיקולים פוליטיים". עוד טען בא כוח העירייה, כי חשבון הפייסבוק העירוני עמוס בפרסומים ועדכונים הן מטעם תושבי העיר, הן מטעם עובדי העירייה ואגפיה השונים והן מטעם ארגונים חברתיים. "הפרסומים שהעותר מתייחס אליהם בעתירתו הם פרסומים 'זניחים ומהווים אחוז מזערי' מכלל הפרסומים ברשת החברתית, אותם העותר 'ליקט בפינצטה', טוען בא כוחה של העירייה.

 

 

בהחלטתו פסק השופט כהן: "חשבון הפייסבוק של העירייה, להבדיל מחשבון הפייסבוק 'הפרטי' של ראש העירייה (חשבון שחרף היותו 'פרטי' אינו משוחרר מהגבלות שונות, ולא זה הזמן להתעכב עליהן), הוא משאב עירוני, שנועד בראש ובראשונה לשרת את תושבי העיר. השימוש שיש לעשות במשאב זה צריך לשקף את פעילותה של העירייה על מרכיביה השונים, קואליציה ואופוזיציה כאחד. על פי סעיף 2א' לחוק דרכי תעמולה, חשבון זה, בהיותו משאב עירוני, אינו יכול לשמש להעברת מידע ומסרים שיש בהם תעמולה. שימוש בחשבון הפייסבוק העירוני, לצורך העברת מידע ומסרים שיש בהם תעמולה, מחזיר אותנו לעידן חוברות ה'מידע לתושב', אשר הופקו על ידי רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ, וגם בהן אסור היה להפיץ מסרים שהם בבחינת תעמולה".

עוד פסק השופט כהן: "הפרסומים עליהם מצביע העותר בעתירתו, הם לכאורה פרסומים 'חדשותיים', בהם ניתן דיווח על אירועים שונים שהתקיימו בעיר. ואולם, נראה הדבר, שבמקרים רבים המידע החדשותי שהועבר לתושבי העיר, היה כרוך במידה לא מבוטלת של תעמולה, המשרתת את המשיב, המכהן במשרה הבכירה ביותר בעירייה, ומעניקה לו יתרון על פני חברי המועצה האחרים ויוצרת חוסר שוויון… מעיון בחומר שלפני עולה, שבחשבון הפייסבוק של העירייה מערבים המשיבים דיווחים בעלי אופי חדשותי או בעלי אופי אינפורמטיבי עם תעמולה מובהקת. לעיתים, התעמולה מוסווית כאילו מדובר במסירת מידע תמימה על פעילות העירייה לטובת תושבי העיר. נראה הדבר, שהמשיב מנצל באופן שגרתי ושוטף את מעמדו הרם ואת שליטתו בחשבון הפייסבוק של העיירה למטרות תעמולה אסורה, ובעיקר כדי להפיץ את תמונתו, וזאת בניגוד להוראת סעיף 2א' לחוק דרכי תעמולה".

מיכאל כהן אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "כספי ציבור נועדו בשביל הציבור, לא בשביל קידום ראש העיר. לא יתכן שהוא ישתמש במשאבים של העירייה לקידום האינטרסים שלו לבחירתו שוב".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר