יו"ר ארגון קבלני חיפה, חיים פייגלין (צילום: יח"צ)
יו"ר ארגון קבלני חיפה, חיים פייגלין (צילום: יח"צ)

בארגון הקבלנים מתריעים: "עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית בחיפה יירדו לטמיון"

בארגון קבלני חיפה יוצאים נגד הכוונה של העירייה לגבות היטלי השבחה בשיעור של עד 50 אחוז בפרויקטים של התחדשות עירונית ואומרים: "החלטה כזו תכשיל את מימוש רוב הפרויקטים להתחדשות עירונית בתחומי העיר. אנחנו לא נשלם 50 אחוז היטלי השבחה וניאבק בכך בכל ערכאה תכנונית ואף שיפוטית"

פורסם בתאריך: 3.4.22 23:35

מועצת העיר חיפה צפויה להצביע על הצעה לסדר שהגיש מהנדס העיר אריאל וטרמן, המבקשת לקבוע את גובה היטל ההשבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות השונות. בארגון קבלני מחוז חיפה מגדירים זאת כ"רעידת אדמה" בתחום ההתחדשות העירונית, לא פחות, ומזהירים כי עשרות פרויקטים עם אלפי יחידות דיור עלולים לרדת לטמיון.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", בתיקוני חקיקה בתחום ההתחדשות העירונית מתוקף חוק ההסדרים, שחוקק בנובמבר אשתקד, נקבע כי שיעור היטל השבחה שייגבה בתוכניות עיבוי או פינוי-בינוי יעמוד על 25 אחוז במקום 50 אחוז, אלא אם כן מועצת העיר בתחום הרשויות המקומיות תקבע אחרת. התקנה תיכנס לתוקפה החל מ-1 במאי הקרוב, אולם בידי מועצת העיר הסמכות לקבוע היטל השבחה בגובה של 25 אחוז, 50 אחוז או פטור מלא מהיטל השבחה לפרויקטים של פינוי-בינוי. אם הרשות לא תצביע על כך עד תאריך היעד, 1 במאי, יעמוד שיעור ההשבחה על 25 אחוז לכל העיר. שיעורי היטל ההשבחה יהיו תקפים לתקופה של חמש שנים עד אפריל 2027.

על פי ההצעה הסדר, שתובא לאישור מועצת העיר חיפה, האזורים שיהיו פטורים מהיטל השבחה הם מתחם "מנספלד" בשכונת שער העלייה, הדר תחתון, רמת ויז'ניץ, ואדי ניסנאס, השטח בתחום תוכנית חפ/2218 ברחוב מח"ל קרית חיים – התחדשות עירונית במסלול עיבוי, מתחם טרומן, מתחם דגניה, מתחם ורבורג בקרית חיים מערבית, מתחם השיכונים בקרית חיים מזרחית, אזור סטטיסטי 111 בקרית שמואל, והשכונות המזרחיות – חליסה, תל עמל, נווה יוסף ונווה פז. גם תוכנית פינוי-בינוי במתחם רוטשילד בקרית אליעזר, המכונה "מתחם B", תהיה פטור מהיטל השבחה.

מפת שיעור היטלי ההשבחה בתוכניות התחדשות עירונית בשכונות השונות

מפת שיעור היטלי ההשבחה בתוכניות התחדשות עירונית בשכונות השונות

האזורים שעליהם יוטל היטל השבחה בשיעור של 25 אחוז הם: קרית אליעזר, קרית אליהו, קרית שפרינצק, השטח הכלול בתחום תוכנית חפ/2222 – עיבוי מתחם רמת שאול – אמיל זולא, ושכונות החוף – נווה דוד, שער העלייה, עין הים ויזרעאליה.

היטל השבחה בשיעור 50 אחוז ייגבה בכל השכונות האחרות שלא מוזכרות לעיל. כמו כן היטל בשיעור כזה ייגבה גם בתוכנית פינוי-בינוי ברחוב המלך אמציהו בשכונת נווה דוד בשלב ג' – מגרש 2000, ובתוכנית התחדשות עירונית פינוי-בינוי המלך שלמה.

בהצעה לסדר נכתב: "הוחלט לחלק את העיר לאזורים, לבחון בכל אזור את הפרמטרים הנבחרים, ולקבוע את מצבו של כל אזור מבחינת הפרמטרים שנבדקו. האזורים שמצבם אינו טוב יזכו לפטור מהיטל השבחה; באזורים שמצבם בינוני ייגבה בתוכניות התחדשות עירונית היטל בשיעור של 25 אחוז , ובאזורים שמצבם טוב, ייגבה בתוכניות התחדשות עירונית היטל בשיעור 50 אחוז.

 

 

לדברי יו"ר ארגון קבלני מחוז חיפה וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, מדובר בהונאה של ממש. פייגלין: "עשרות פרויקטים עם אלפי דירות בסכנה יירדו לטמיון. גם בעלי הדירות וגם היזמים במתחמי הפינוי-בינוי בעיר התבססו על הבטחות העירייה שחלקן גובו גם בהחלטת ממשלה מפורשת למתן פטור מלא מהיטלי השבחה. לאור זאת נעשו ההתקשרויות, תוכננו תוכניות והושקעו משאבים רבים של עשרות אדריכלים, מהנדסים ויועצים לאורך שנים. כל המשאבים הללו נמצאים כעת בסכנה לרדת לטמיון. גם ללא היטלי השבחה, שוק המגורים בחיפה מדשדש לעומת מרבית המחוזות בארץ ואיננו שיא הכדאיות הכלכלית מבחינת מחירי דירות. החלטה על היטלי השבחה בשיעור 50 אחוז תכשיל את מימוש רוב הפרויקטים להתחדשות עירונית בתחומי העיר, כשחלק מהפרויקטים אף אינם יכולים לשאת היטל בשיעור של 25 אחוז.

"בכל מקרה אנחנו לא נשלם 50 אחוז היטלי השבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי בחיפה וניאבק בכך בכל ערכאה תכנונית ואף שיפוטית. אני ממליץ לעיריית חיפה לקחת דוגמה להתנהלות עירונית נכונה מירושלים ומקרית אונו, שבהן מעניקים פטור מלא מהיטלי השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית כדי לתמוך במימוש פרויקטים חשובים אלו".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "טרם התקבלה כל החלטה בנושא. הנושא יובא לדיון והחלטת מועצת העיר".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר