משחית בפעולה (מתוך מצלמת האבטחה)
משחית בפעולה (מתוך מצלמת האבטחה)

על ציור הקיר רוססו כתובות בערבית. המשחיתים תועדו במצלמות האבטחה

עבודת הגרפיטי "קאוסטאון" ברחוב הנמל, אותה יצר האמן 048 KEOS, הושחתה על ידי חבורת צעירים. בעליו של מבנה סמוך, שרוסס אף הוא: "בחלק זה של הסמטה אין עסקים שפתוחים עד מאוחר, וזו אבן שואבת לחבורות רחוב שמתנחלות שם על ספסלי קק"ל, מעשנות ומרעישות. הסמטה הזו מפחידה כשהיא נטושה ככה". הוגשה תלונה במשטרה

פורסם בתאריך: 1.5.22 12:15

בבוקר יום רביעי האחרון נדהמו אנשי העיר התחתית לגלות כי אחת מעבודות הגרפיטי הכי אהובות בסמטת רחוב הנמל 39 הושחתה. גם הקירות שמסביב לציור הקיר ובבניין הסמוך (הנמל 37), הושחתו על ידי ריסוס כתובות בערבית, המדברות על זכויות לקהילה הלה"טבית.

העבודה שנקראת "קאוסטאון", אותה יצר האמן Keos 048 בפסטיבל קירות 2018, משכה אליה, בשל גודלה והצבעוניות שלה, תיירות גרפיטי מכל רחבי הארץ, כשהיא משמשת רקע לצילומי סלפי, ואלפי תמונות כאלו עלו במרוצת השנים לרשתות החברתיות.

ציור הקיר "קאוסטאון" לפני ההשחתה (צילום: חגית הורנשטיין)

ציור הקיר "קאוסטאון" לפני ההשחתה (צילום: חגית הורנשטיין)

קירות הבתים המתפוררים והנטושים בעיר התחתית בחיפה שימשו "בדי קנבס" למיטב אמני הגרפיטי מהארץ ומחו"ל, שהשאירו את חותמם עם עבודות מרהיבות במרחב הציבורי – עבודות מוזמנות לצד יצירות מחתרתיות. למרות שגרפיטי הוא דבר זמני, שיכול להימחק בכל רגע נתון להיהרס עם הבניין, יש הסכמה בין האמנים שאין הורסים עבודה קיימת, כי יש מספיק קירות לכולם.

בעידוד עיריית חיפה, התקיים בשנת 2017 פסטיבל הקירות, מהדברים היותר מרעננים שנוצרו בעיר. הפסטיבל התמקד בשינוי המרחב הציבורי של אזורים מתפתחים, ולעיתים נשכחים, של העיר, אשר מרכזים רבים מהכוחות שמניעים את התרבות המקומית. הפסטיבל אירח כמה מהשמות הבולטים בסצנת אמנות הרחוב העולמית, ובו בזמן נתן במה לאמנים צעירים בתחילת דרכם.

ציור הקיר "קאוסטאון" אחרי ההשחתה (צילום: חגית הורנשטיין)

ציור הקיר "קאוסטאון" אחרי ההשחתה (צילום: חגית הורנשטיין)

בעבודה של keos 048 נראים כלי רכב צבעוניים מסוגים שונים על רקע כחול, מתחת לכותרת ענקית "קאוסטאון". הכותרת מרפררת לכתובות הגרפיטי, שחלק מהדנ"א שלהן הוא הפצת השם שלך במרחב הציבורי. מן הסתם הכותרת הזו מעצימה את שמו של האמן והופכת את העולם שלו לעולם כלל-עירוני: "העיר של קאוס!". נראה שהאמן מייצר מיקרוקוסמוס של עיר שבעצם היא הזהות שלו. הרי המילה כאוס פירושה תוהו ובוהו, ואכן הרכבים פונים לכיוונים שונים ויוצרים תחושה של אסון קרב ובא, שעוד רגע תהיה התנגשות. מצד שני, ככל הנראה האמן מראה לנו שכל יחידה בזהות שלו מסודרת, עדיין הצירוף של הכל יוצר אי סדר, אבל אי סדר שלו, שיש בו היגיון פנימי.

המשחיתים בפעולה (מתוך מצלמת האבטחה)

המשחיתים בפעולה (מתוך מצלמת האבטחה)

ציור הקיר הזה מבקש להנכיח את האמן במרחב הציבורי. הוא מוכר למי שמתעניין באמנות רחוב, אבל למי שלא מכיר אותו, העבודה הגדולה הזו, הופכת אותו לנוכח באופן בולט בנוף האורבני והעולם שלו מקבל ביטוי רחב היקף. ישנה משמעות נוספת למיקום העבודה דווקא באותה סמטה, היכן שהייתה מינהלת העיר התחתית, שהיא בעצם שלוחה של העירייה. זו אותה עירייה שהייתה מוחקת לקאוס ולחבריו מקולקטיב 048, או ה"ברוקן פינגז" עבודות, ופה נשבר מחסום. העבודה הזו הרי מוזמנת והעירייה נהנית מכך, שכן הקיר הפך להיות חלק מתיירות הגרפיטי, כשאנשים מגיעים מרחוק כדי להצטלם לידו והעירייה בינתיים "מעכלת" את הביקורת על עיר הכאוס והופכת אותה לחלק ממנה.

עולם אמנות הרחוב הוא מאוד מורכב ויש דברים שרק מי שממש בתוך הסצנה יודע עליהם, כמו למשל, למה על העבודה הזו נמצאות חתימות של אמני גרפיטי שונים. אין זה אומר שאמנים אלו התיזו ולו פס ספריי אחד, אבל זו דרכו של האמן להודות לחבריו שבסצנה ולתת להם כבוד.

Keos 048 שמעת? ראית את ההשחתה?

"אין תגובה".

 

 

לערן אלדור, שהוא בעליו של הבניין ששוכן מול "קאוסטאון" שרוסס אף הוא, נודע על כך ברביעי בבוקר מהאמן נדב ראוכוורגר, אשר שוכר נכס בבניין שמשמש לו ולאשתו סטודיו לקרמיקה בשם "דווקא". אלדור, תושב תל אביב, ניגש למחשבו והחל להתחקות אחר מבצעי ההשחתה דרך מצלמות האבטחה שהתקין בבניין.

אלדור: "מצאתי עדויות שערב קודם לכן, בסביבות 22:00, ובמשך כמה שעות, חבורת צעירים שהתנחלה באזור הבניין, ריססה את הכתובות. העירייה הפכה את הסמטה למדרחוב וזה דבר נהדר, כשיש בו בית קפה או עסק מושך קהל. בחלק זה של הסמטה אין עסקים שפתוחים עד מאוחר, וזו אבן שואבת לחבורות רחוב שמתנחלות שם על ספסלי קק"ל, מעשנות ומרעישות. הסמטה הזו מפחידה כשהיא נטושה ככה".

על פי התמונות, ניתן לזהות את הצעירים, מה עוד שהם העלו תמונות לחשבונות האינסטגרם שלהם. העברת את התמונות למשטרה?

"נכון, מצאו אותם באינסטגרם. הדייר שלי הגיש תלונה בשמי במשטרה, הסטודיו שלו, לפחות בצידו החיצונית, נפגע הכי הרבה. השוטר יעץ לו שעדיף שאני אגיש תלונה, ועשיתי זאת למחרת. הגשתי תלונה מקוונת על השחתה והעברתי את כל החומר שיש לי למשטרה".

סטודיו דווקא מרוסס (צילום: נדב ראוכוורגר)

סטודיו דווקא מרוסס (צילום: נדב ראוכוורגר)

חבר מועצת העיר ניר שובר: "מאחר שאני מחזיק את תיק שפ"ע, אני מקבל המון פניות מתושבים, הקשורות לשיפור פני העיר, ניקיון וכו'. עיריית חיפה מחזקת בעשור האחרון את תרבות הגרפיטי במרחב הציבורי, וזה דבר נהדר. במקרה הזה לא מדובר בגרפיטי אמנותי, אלא בוונדליזם פרופר, ואנחנו מנסים להילחם בתופעה שלא קורית רק בעיר התחתית, אלא בכל העיר. אני אדאג להעביר את תמונות המשתתפים לעירייה, כדי שאפשר יהיה למצות איתם את הדין. אני חייב לשבח את נועם אשכנזי מאגף הניקיון, אשר שלח עובדי הניקיון לנקות ולצבוע את הקירות, לשביעות רצון הדיירים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר