הלפיד במתחם בז"ן (צילום: איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה)
הלפיד במתחם בז"ן (צילום: איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה)

כתב אישום פלילי נגד שלושה בכירים בכרמל אולפינים בגין גרימת זיהום אוויר

בכתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בעיר נטען, כי הפעלת הלפיד, שתפקידו לשרוף חומרים אורגניים בטרם ייפלטו לאוויר, נעשתה שלא על פי ההוראות. כתוצאה מכך, כך נטען, נפלטו לאוויר עשרות טונות של גזים, באופן שעלול לגרום לפגיעה באדם ובסביבה

פורסם בתאריך: 11.7.22 12:07

לבית משפט השלום בחיפה הוגש אתמול (ראשון) כתב אישום נגד חברת כרמל אולפינים (כאול) מקבוצת בזן ונגד שלושה בעלי משרה בחברה בגין גרימת זיהום אוויר והפרות חוזרות של תנאי היתר הפליטה ורישיון העסק. הנאשמים הם אסף אלמגור, ששימש בעת ביצוע ההפרות סמנכ"ל בחברת בזן ומנהל היחידה העסקית של כאול; אייל פינטו, ששימש בעת ביצוע ההפרות מנהל המתקן ומנהל פעיל בכאול, ואורית ברחורדר, ששימשה בעת ביצוע ההפרות כמנהלת תפעול בכאול.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי כתב האישום הוגש בתום חקירה מקצועית ומורכבת, שביצעה המשטרה הירוקה של המשרד, שכללה עשרות נחקרים ושעות חקירה רבות. כל זאת, בעקבות מספר הפרות שנוגעות לאופן תפעול הלפיד שלא בהתאם לדרישות ההיתר ובניגוד לחוק בתשעה מועדים בין השנים 2018-2016. ההפרות התגלו במסגרת פעולות הפיקוח השוטף של מחוז חיפה על החברה.

יצוין, כי בעקבות הליך האכיפה המינהלי, בנוסף לפתיחת ההליך הפלילי, הוטל במקרה זה בנובמבר 2017 על החברה עיצום כספי בסך 2,174,6040 מיליון שקלים, בעקבות הפרות הדרישות לבקרה על מערכת הלפיד והפרות נוספות.

הלפיד הוא מתקן חירום, שתפקידו להשמיד באמצעות שריפה כמויות גדולות של חומרים אורגניים גזיים שלא ניתן לטפל בהם באמצעים אחרים, ומשיקולי בטיחות יש לשחרר כמויות חומרים אורגניים אלה בזמן קצר. מעבר הגזים ללפידים נועד לשרוף את מרבית הגזים, שכן פליטתם לאוויר ללא טיפול בשריפה עלול לגרום לפגיעה באדם ובסביבה.

בכתב האישום נטען, כי בין השנים 2018-2016 הפעלת הלפיד במתקן נעשתה באופן שאינו מבטיח שריפה ביעילות מרבית ונטולת עשן לעין, ולפיכך גם לא בהתאם לטכניקה המיטבית הזמינה. בכתב האישום נטען, כי לפחות בשישה מהמקרים הפעלת הלפיד נעשתה בניגוד להנחיות היצרן, באופן שהביא לעשן נראה לעין, בפרקי זמן שונים במהלך אירועי הזרמת הגזים ללפיד. כמו כן, לפחות בחמישה מהמקרים לא ניתן היה לבצע מעקב וניטור רציף של הלפיד באמצעות מערכת הווידיאו, שכן אופן הצילום לא אפשר בקרה רציפה של להבת הלפיד והעשן הנראה לעין, בניגוד להיתר הפליטה. עוד נטען, כי כתוצאה מהפעלת הלפיד שלא על פי ההוראות, נגרמו פליטות עודפות של עשרות טונות של גזים לאוויר.

 

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "במקביל להליכי האכיפה ובעקבות אירועים אלו אף תוקנו והוחמרו התנאים בהיתר הפליטה של החברה על ידי המשרד. המשרד ימשיך לאכוף ולפקח על פעילות מפעלים ותעשייה ברחבי ישראל, במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו מול כל מפעל או חברה אשר יזהמו את הסביבה ויפעלו בניגוד לחוק".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "האכיפה המינהלית של מחוז חיפה והחקירה הפלילית שניהלה המשטרה הירוקה של המשרד מעלות האשמות חמורות נגד החברה, שגרמה לזיהום אוויר חריג שעלול לפגוע בבריאות הציבור. אנו פועלים בפיקוח הדוק ומשמעותי מול התעשייה, כדי שאירועים כאלה לא יישנו. כל מפעל או חברה שיזהמו או לא יעמדו בהנחיות עתידים לשלם על כך, הן בהליכים מינהליים והן בהליכים פליליים. נמשיך לשמור על בריאות הציבור ולבצע אכיפה מול מפעלים מזהמים".

מבזן נמסר בתגובה: "בזן מכחישה את כל הטענות העולות מכתב האישום ותוכיח את טענותיה המקצועיות בבית המשפט. בזן ומנהליה מפעילים את מתקני הקבוצה במקצועיות ובבטיחות, תוך שמירה על תקני איכות הסביבה המחמירים ביותר החלים עליה. פעילות הייצור בכאול, שנחקרה במשך שש שנים תמימות, מנוהלת ללא רבב, תוך הקפדה על הסביבה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר