סקר האאורטה (צילום: מכבי שירותי בריאות)
סקר האאורטה (צילום: מכבי שירותי בריאות)

סקר טלפוני של מכבי שירותי בריאות הציל חיים

במבצע לאיתור חולים בעלי סיכון לסתימת עורקים נמצאו שני מטופלים שהיו בסכנת חיים, והם הופנו בבהילות לקבלת טיפול שבמסגרתו הוחלף צינור העורקים הראשי

פורסם בתאריך: 7.9.17 09:17

במבצע לאיתור חולי אאורטה (מפרצת בטנית) שבוצע בסניף חורב של מכבי שירותי בריאות ניצלו חייהם של שני מטופלים שהיו בסכנה עקב סתימת עורקים. במסגרת המבצע יזם הצוות הרפואי שיחות עם מטופלים בסיכון גבוה וביקש מהם לבוא להיבדק. שניים מהמטופלים שניצלו תודות למבצע, סירבו תחילה להגיע לבדיקה, אך הצוות הסביר להם את חשיבות הנושא והצליח לשכנע אותם. מבדיקה ראשונית התגלתה אצל שניהם סתימת עורקים בצינור הראשי בבטנם, והם הופנו לבית חולים לטיפול דחוף.

"לא הרגשתי דבר ולכן לא חשבתי שאני נמצא בסיכון", סיפר השבוע אחד מהם, "במקום ללכת הביתה מצאתי את עצמי פתאום בדרך למיון". בחדר המיון התברר כי הוא נמצא ברמת סיכון גבוהה, והצינור הראשי בבטנו הוחלף עקב סתימות שנוצרו בעקבות עישון של שנים רבות. "אילולא הגעתי להיבדק, הסתימה בעורק היתה יכולה להתפוצץ", הוא אמר. המטופל השני נשלח אף הוא בבהילות לחדר המיון, שם החליפו הרופאים את צינור העורקים הראשי לאחר שגילו כי הוא התרחב באופן מסכן חיים. "כשאתה לא חש בכאב אתה בטוח שאתה בריא, אלא שמסתבר שאף אחד לא באמת יכול לדעת", הוא אמר, "אני ממליץ לעבור את הבדיקה ולהיות קשובים להמלצות הרופאים והאחיות".

האאורטה הוא העורק הראשי בגוף האדם שממנו מסתעפים כל העורקים במחזור הדם. בשלב מסוים תיתכן התרחבות עורק האאורטה, הנובעת מהיחלשות הדרגתית של דופן העורק, והתנפחותו מקוטר נורמלי של כשני ס"מ לקוטר של חמישה ס"מ ויותר. מצב זה עלול להוביל לקרע באבי העורקים. הסיכון למפרצת אאורטה קיים בקרב שלושה אחוזים מהגברים מעל גיל 65. אחד מהגורמים העיקריים להתרחבות הוא איבוד האלסטיות של דופן העורק המתרחשים בעור עם הגיל. גורמי סיכון נוספים הם עישון, מחלות לב, טרשת עורקים, מחלת עורקי צוואר ויתר לחץ דם. לפי ההערכות חיים בישראל כ־10,000 איש עם מפרצת בטנית, כאשר יותר מ־500 מהם מתים מדי שנה.

כחלק משיחות יזומות שמבצע הצוות הרפואי במכבי בראשותה של ענת מירובסקי, מנהלת התפעול במכון הדימות כרמל במרפאת חורב, מוזמנים המטופלים העונים על ההגדרה לבדיקה. אחת מהסיבות לשיחות היזומות היא שבניגוד למחלות אחרות, התרחבות האאורטה אינה מלווה בתסמינים מוקדמים. בדיקה יזומה המתבצעת בזמן עשויה להוביל לגילוי מוקדם והצלת חיים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר