-->
אוטובוס של אגד (צילום: שושן מנולה)
אוטובוס של אגד (צילום: שושן מנולה)

פסק דין תקדימי: אגד תפצה ב-7,000 שקל נוסע שהושפל באוטובוס

השופט קבע כי מבקרי אגד פעלו בניגוד לחוק כשלא הזדהו ופגעו בכבודו של נוסע מבוגר כשהובילו אותו בכפייה לתחנת המשטרה - למרות שתיקף את נסיעתו. השופט: "פגיעה חמורה בחירות ובכבוד האדם"

פורסם בתאריך: 10.4.25 07:45

תקרית חריגה שהתרחשה בקו 25 של אגד בחיפה הגיעה לסיומה בבית המשפט בפסיקה תקדימית שחייבה את חברת התחבורה לפצות נוסע מבוגר ב-7,000 שקל בשל פגיעה חמורה בזכויותיו, השפלה פומבית והובלה בכפייה לתחנת המשטרה, הכל בניגוד לחוק.

האירוע, שהתרחש לפני במאי 2023, פורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות". התובע, אדם מבוגר, שלדבריו סובל ממחלות כרוניות שהוכרו על ידי הביטוח הלאומי, עלה לאוטובוס בתחנה ברחוב הנביאים. לטענתו, הוא התיישב והפעיל את אפליקציית "מוניט" לצורך תיקוף הנסיעה, אך עוד בטרם סיים לבצע את הפעולה, ניגשו אליו שני מבקרים, שלא היו לבושים במדים ולא נשאו תג מזהה, ודרשו ממנו להציג הוכחת תיקוף ותעודה מזהה.

התובע טען, כי השניים התנפלו עליו בצורה בוטה, פוגענית ומאיימת לעיני כל הנוסעים, האשימו אותו שלא תיקף, ולאחר שסירבו לבדוק את תיקופו בטענה כי נעשה באיחור, הורו לכל הנוסעים לרדת מהאוטובוס, כלאו אותו באוטובוס ונסעו עימו לתחנת המשטרה בעיר.

פסק הדין החריף שניתן בבית משפט השלום בחיפה קבע, כי שני המבקרים פעלו בניגוד לחוק הקובע, כי אסור לנציגי חברות התחבורה לבצע את תפקידם ללא מדים מזהים ותג ברור. השופט קבע כי הודאת אגד בכך שביצעה "אכיפה סמויה" מהווה הפרה ישירה של החוק.

השופט קיבל את גרסת התובע ברוב סעיפי התביעה ודחה את טענות אגד, בין היתר בשל מחדלים מהותיים: החברה לא הציגה סרטון וידיאו שתיעד את האירוע ולא זימנה לעדות את שני המבקרים אלא רק את אחת מהם, ואף זו לא הזכירה כל אלימות מצד התובע. עוד עלה מהעדויות כי התובע אכן תיקף את נסיעתו, ככל הנראה במהלך פניית המבקרים אליו, אך העובדה שהתיקוף לא נבדק כראוי ולתובע לא ניתנה האפשרות להסביר מצביעה על התנהלות לא סבירה ואף משפילה.

 

 

בפסק הדין נקבע כי מדובר בעיכוב ש"נעשה תוך שלילת חירותו של אדם וללא הצדקה חוקית", וכי אגד כשלה בהצדקת המעשה – לא הציגה בסיס חוקי להפעלת כוח כה קיצוני ולא טרחה להגיש תלונה במשטרה נגד הנוסע.

השופט התייחס גם לעדות שנשמעה בדיון, ולפיה המבקרים הסתירו את עצמם באופן מכוון לצורך איתור נוסעים שלא תיקפו, פעולה שאינה חוקית. "לא מדובר בעניין טכני", הבהיר השופט, "אלא בזכות בסיסית של אדם לדעת מי פונה אליו ובאיזו סמכות".

אגד טענה להגנתה כי התובע "נזכר לתקף רק כשראה את המבקרים" וכי הוא סירב להזדהות והתנהג באלימות, אך בית המשפט לא קיבל גרסה זו. עדותה של המבקרת לא כללה אזכור של אלימות, ואף לא הוצגו ראיות תומכות. מעבר לכך, הודגש כי גם אם היתה קיימת מחלוקת לגבי מועד התיקוף, לא היתה הצדקה לעיכוב כה קיצוני.

בהסתמך לפסיקות קודמות, השופט קבע כי הפגיעה בכבודו ובחירותו של התובע מצדיקה פיצוי גם ללא הוכחת נזק ממוני. לפיכך הוא הורה לאגד לשלם לתובע פיצויים של 5,000 שקל בגין עוגמת נפש ופגיעה בשמו הטוב ו-2,000 שקל הוצאות משפט. על אגד להעביר את הסכום לתובע תוך עשרה ימים.

מאגד נמסר: "אגד מכבדת את פסיקת בית המשפט ותפעל לפיה".

 

תגובות

18 תגובות
18 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    את הבן שלי , כשהיה בן 14, והייתה תקלה באפליקציה
    הפקחים נעלו אותו באוטובוס לשעה עד שהגעתי ולא פתחו את הדלת כעשר דקות נוספות עד שהבינו שהוא קטין ואין ת.ז!!! חוצפנים

  2. יוליה

    רוב המבקרים מתנהגים ככה. עצוב. יחס לאנשים כמו לכלבים .בושה

  3. שרה

    מפחיד לנסוע בחיפה באוטובוסים ובמטרונית. המבקרים עולים בחבורה מפחידה, מתנהגים בגסות, צועקים. כשהם תופסים מישהו שלא תיקף הם חוגגים.

  4. שושה

    חוצפה מצד אגד ומצד המבקרים שמיתנהגים בצורה גסה לנוסעים, רצוי שיפטרו כאלה מתפקידם….

  5. אגדה

    בושה וחרפה לאגד שכך פועלים עובדיה.
    השתן עלה להם לראש מול אדם מבוגר שכנראה איטי בתגובותיו וגם אם לא תיקף אז זו דרך לתיקון?
    שייתקף פעמיים … אבל להוביל אותו למשטרה? אני בהלם.

  6. מוקי

    גם אם לטענת אגד הנוסע תיקף את הכרטיס רק לאחר שראה את המבקרים – אין כל בעיה עם זה. להיפך – נוכחות המבקרים גרמה לו במקרה הגרוע לתקף אץ הכרטיס. וזו בדיוק העבודה שלהם – לוודא שכולם עם כרטיס נסיעה בתוקף.
    מצטער מאד עבור הנוסע – ומתבייש בכרטיסנים.

  7. יורי

    אבא שלי יום אחד בהיר קיבל עיקול על החשבון בנק מאגד החביבים,
    לאחר מלא בדיקות התברר שהפקח החביב שנתן לו ״אזהרה״ בעצם רשם לו דו״ח!!!! פנסיונר בן 70 קם בבוקר ומגלה עיקול בגלל דו״ח של 100₪ שמעולם לא קיבל!!!! חבורה של בריונים!!

  8. חסוי

    גועל נפש של שרות הציבור להיל נוסעים
    לא מכובד בארצנו מחפשים לצבור כסף על חשבוננו

  9. נפגעתי מפקח

    גם אני נסעתי בקו של אגד גם אני בדיוק עליתי לאוטובוס ותיקפתי את הכרטיס בדיוק שעלה מבקר ועלו עוד 5 מבקרי כרטיסים שזה בניגוד לחוק ואף על פי שתיקפתי את הנסיעה הוא נתן לי דו״ח ! של 100 שקל וגם כלא אותי באוטובוס לשעה וחצי עד שהגיע שוטר

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פקח: העבודה הכי בזויה שיכולה להיות. כלב מישטר.

  11. טליה

    חבל שלא 20,000 ש"ח. הפקחים של אגד בחיפה פשוט בהמות, איבדו כל רסן, עולים בלהקות ומתנפלים על נוסעים, ועוד על מי?? אנשים מבוגרים, כאלה שממהרים לשבת כדי לא ליפול באוטובוס… זה כ"כ נפוץ שברור שזו מדיניות מלמעלה. אז הלוואי אגד יחטפו עוד הרבה קנסות כאלה ויתחילו להתנהג באנושיות.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר