מבדק חמש היבשות
מבדק חמש היבשות

ניהול קריירה מצליחה בעולם העבודה החדש

פורסם בתאריך: 16.8.18 09:03

אין זה סוד שעולם העבודה עובר שינויים שלא ראינו כמותם ב־100 השנים האחרונות ושהחוקים להצלחה כיום הם שונים ממה שהכרנו בעבר. בריאיונות שפורסמו כאן בשבועות האחרונים אמרו מנכ”לים וסמנכ”לי משאבי אנוש באופן ברור מה הם מחפשים אצל העובדים שהם מעסיקים ומהן היכולות החשובות להצלחה בעולם העודה החדש, ודיברו על יכולת למידה והתחדשות, על כושר הסתגלות, על אמפתיה, על יכולת לעבוד בצוות ועל תשוקה למקצוע.

אין ספק שניהול קריירה הופך לאחד מהתהליכים המשמעותיים שכל אחד מאיתנו חייב להתייחס אליו ברצינות אם אנחנו רוצים להישאר רלוונטיים בשוק העבודה. בתהליכים שאותם אנו מובילים בחברות מהגדולות במשק הישראלי אומרים לנו מנהלים ועובדים: “הבנו שאנחנו צריכים סט שונה של יכולות, אבל איך אנחנו יודעים היכן אנחנו נמצאים כיום?”. שאלה זו היא המפתח להצלחה בעולם העבודה החדש, שהרי אם אני לא יודע היכן אני נמצא או מה היא הצעת הערך העכשווית שלי איך אדע לאן להגיע? ממש כמו באפליקציית Waze – אם אנחנו לא יודעים היכן אנחנו נמצאים, הווייז לא ידע לנתב אותנו לעבר היעד שלנו.

חברת EQ-EL, אשר עוסקת בפיתוח הכלים להצלחה בעולם העבודה החדש, פיתחה כלי ייחודי בשם שאלון חמש היבשות. כלי זה, שפותח בארץ ושקיים גם בעברית, כבר משמש חברות רבות בארץ וברחבי העולם.

מה בודק הכלי בעצם?

הדוח מספק תמונת מצב ברורה בחמישה תחומים שונים אשר מבוססים על מודל חמש היבשות – מודל שמתאר את סט היכולות שכולנו נצטרך לפתח כדי להמשיך ולהצליח בעולם שבו השינוי הפך לקבוע. מודל זה הוא מודל פרקטי המבוסס על מחקר ואשר קיבל תמיכה מאנשי אקדמיה ומנכ”לים ומנהלים רבים בארץ ובעולם.

האם מדובר בכלי תקף?

בהחלט. זהו כלי מדעי שיש לו שלושה סוגי תוקף, ובנקים וחברות מובילות במשק הישראלי משתמשים בו בתהליכי מיון וקידום ובקורסים ניהוליים.

איך זה מתבצע?

הכלי מורכב מ־135 היגדים שעבורם משיב הפרט באיזו מידה ההיגד משקף אותו או את התנהגותו. תהליך זה אורך כ־20 דקות.

מה ניתן להפיק מהכלי ואיך מוצגות התוצאות?

לאחר שתוכנה ייעודית מעבדת את התוצאות מקבל המשתתף דוח מקיף שמצביע על נקודות העוצמה שלו אשר משרתות אותו ומובילות אותו להצלחה, ואת התחומים שבהם הוא צריך להמשיך ולהתפתח. בכל אחד מהתחומים של מודל חמש היבשות רואים באופן גרפי היכן נמצאת כרגע יכולתו של המשתתף: הקפיצה הבאה – תחום התוצאות שבו המשתתף צריך להשקיע ולהתפתח; יכולת אפקטיבית – תחום התוצאות שבו יכולתו במרכיב זה דומה לזו של רוב האוכלוסייה; תורמת להצלחה – תחום התוצאות שמצביע על כך ששימוש במרכיב זה עוזר למשתתף להצליח הן בחייו האישיים והן בחייו המקצועיים; גבוהה מדי – תחום התוצאות שמצביע על כך שנעשה שימוש יתר במרכיב ועל כך שהיתרון עלול להפוך לחולשה (לדוגמה, אסרטיביות גבוהה מדי הופכת לאגרסיביות).

 

 

מהם התחומים שמהם מורכב מודל חמש היבשות?

התחום הראשון הוא פתיחות ללמידה והמשך התפתחות. השאלה הנשאלת בו היא באיזו מידה אנו מאמינים שאנשים יכולים לפתח את סט היכולות והכישרונות שלהם. תוצאה גבוהה במרכיב זה מצביעה על דפוס חשיבה צומח, ותוצאה נמוכה מצביעה על דפוס חשיבה מקובע. אנשים עם דפוס חשיבה צומח מבינים שהתפתחות היא מסע אין סופי, ויודעים שהשקעת זמן ומאמץ בפיתוח יכולות מסייע להם לנהל קריירה מצליחה ולהפוך לאנשי מקצוע טובים יותר. לעומתם, אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע אינם משקיעים זמן ומאמץ בהתפתחות ובלמידה, אינם יוצאים מאזור הנוחות שלהם, אינם מחזקים יכולות קיימות ואינם מפתחים יכולות חדשות. אנשים אלה יגלו מהר מאוד שהם הפכו ללא רלוונטיים לארגון ולמעסיקים שלהם. תחום זה הוא תנאי הכרחי לפיתוח קריירה מצליחה.

התחום השני הוא המוח השלם. תחום זה עוסק מצד אחד ביכולתנו להיות יצירתיים, לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות בעלי חשיבה הוליסטית, ומצד שני ביכולתנו להוציא תהליכים מורכבים אל הפועל באופן מתודולוגי, צעד אחר צעד, תוך שימוש בחשיבה ביקורתית. בדוח יראו המשתתפים את הנטייה המוחית שלהם – האם הם בעלי נטייה מוחית ימנית (כלומר יצירתית, צבעונית וחדשנית) או שמאלית (אנליטית, מתודולוגית וביקורתית). בעולם העבודה החדש, אחת מהיכולות שמבדילות בין כוכבים לעובדים מן השורה היא היכולת להיות יצירתי, לחשוב מחוץ לקופסה ולהניע חדשנות. היצירתיות והחדשנות באים לידי ביטוי בתחומים רבים בתוך הארגון ומחוצה לו. כיום, מנכ”לים ומנהלי משאבי אנוש מבינים שיכולתם כארגון להתחרות בעולם תחרותי ולהצליח טמונה ביכולתם של אנשיהם להיות יצירתיים וחדשניים.

התחום השלישי הוא אינטליגנציה רגשית. בחלק זה של הדוח יקבלו המנהלים והעובדים משוב לגבי סט היכולות שלהם בתחום האינטליגנציה הרגשית. תחום זה נחלק לעשרה מרכיבים, ובהם מודעות עצמית רגשית, ניהול מערכות יחסים, מימוש עצמי וכושר הסתגלות. חשוב להדגיש שהאינטליגנציה הרגשית היא תחום מדעי שנחקר על ידי מומחים ידועי שם ואוניברסיטאות מובילות. לאחרונה נבחרה האינטליגנציה הרגשית על ידי הפורום הכלכלי העולמי ליכולת החשובה ביותר להצלחה בעולם העבודה החדש.

התחום הרביעי הוא הקיימות. תחום זה מבטא את יכולתם של המשתתפים לעבור משברים באופן אפקטיבי, להצליח ולהמשיך להצליח, כלומר האם יש להם את מה שצריך כדי “להישאר על הסירה” במים הסוערים של עולם העבודה החדש. תחום זה נחלק לחמישה מרכיבים. ראשית, תחושת המשמעות שלהם, כלומר באיזו מידה הם מרגישים שהם עוסקים בתפקיד משמעותי עבורם. מרכיב זה הוא במידה רבה הכוח המניע שלהם והמוטיבציה שדוחפת אותם קדימה. המרכיב השני הוא אופטימיות ומסגור חיובי, כלומר באיזו מידה הם מסוגלים להסתכל על חצי הכוס המלאה, לראות את הצדדים החיוביים של מצבים קשים ולהיות חדורי תקווה שבסוף הדברים יסתדרו. המרכיב השלישי הוא חשבון “הון חברתי”, כלומר באיזו מידה בנו המשתתפים מערכות יחסים משמעותיות שעוזרות להם בזמנים קשים, הן כמערכת תמיכה אישית והן כמערכת קשרים מקצועית. המרכיב הרביעי נקרא ניהול קריירה פרואקטיבי, והוא מתייחס ליכולתנו לקחת אחריות אישית על התקדמותנו המקצועית ועל פיתוח הקריירה שלנו, וליכולתנו ליזום, לפעול באופן עצמאי ולנהל את מצבנו באופן מיטבי. המרכיב החמישי והאחרון הוא יצירה וניהול של אנרגיה, כלומר באיזו מידה שומרים המשתתפים על עצמם (מבחינת תזונה, שינה, ספורט וכו’) כך שהם יוכלו להתמיד ולהשקיע מעצמם גם במצבים הקשים שעוד צפויים להם בהמשך.

מכיוון שהפרט מעיד על עצמו איך יודעים שהתוצאה היא אמיתית?

מדובר בכלי אבחוני מתוחכם שיודע לזהות אנשים שניסו להציג את עצמם כטובים יותר ולמעשה “מעניש” אותם בהורדת נקודות ומביא אותם למקום שבו הם באמת נמצאים. מנגד, הכלי מסוגל לזהות אנשים שקשים עם עצמם ומוסיף להם נקודות. בדרך כלל, מי שמקבלים משוב כזה המומים מרמת הדיוק, ולפעמים אומרים בחצי בדיחה שמי שממשב אותו מכיר אותם יותר מבן או בת הזוג שלהם.

ומה עושים אחרי המבדק?

עכשיו, כשיש לעובד או למנהל את תמונת המצב שמשקפת את המוכנות שלו לעולם העבודה החדש, הוא יכול להחליט היכן להשקיע את הזמן ואת המאמצים שלו במסע האין סופי של התפתחות אישית ומקצועית. לכל אחד ניתן סט של אסטרטגיות שבהן הוא יכול להשתמש כדי לחזק את סט היכולות שדורש חיזוק. נוסף על כך ניתן להשתמש בכלי ברמה הקבוצתית. מנהל הדרכה, למשל, יכול לקבל פרופיל קבוצתי שבאמצעותו הוא יוכל לבחור את התחומים שכדאי לספק עבורם תהליך פיתוח.

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש — מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר