רכבת השינקנסן ביפן (צילום: Toshinori Baba)
רכבת השינקנסן ביפן (צילום: Toshinori Baba)

תלמידים חיפאים ישתתפו במיזם טכנולוגי של חיקוי הטבע

במסגרת המיזם "ביומימיקרי" של האיחוד האירופי מתבוננים תלמידים בבעלי חיים ומעתיקים את מנגנוני ההישרדות שלהם כדי ליצור כלים שישרתו את האדם. עד כה נרשמו למיזם שישה בתי ספר, ויש מקום לארבעה נוספים

פורסם בתאריך: 24.8.18 09:37

תלמידים מעשרה בתי ספר בחיפה ישתתפו במיזם "ביומימיקרי" של האיחוד האירופי שבמסגרתו הם ייצרו מוצרים פרקטיים המבוססים על מנגנוני ההישרדות של בעלי החיים בטבע. התלמידים יצפו בבעלי חיים וינסו להעתיק את אותו המנגנון כדי ליצור מנגנון מכני דומה שיכול לשרת את האדם במגוון תחומים, והפרויקטים המובילים יועלו לאתר האינטרנט של התוכנית.

עד כה נרשמו לתוכנית שישה בתי ספר – חטיבות ביניים של רעות לאומנויות, חוגים, אליאנס ועירוני ה', ובתי ספר היסודיים רמות ודוד ילין – ונותרו עוד ארבעה מקומות.

מנהלת אשכול פיס רעות דליה גודמן, ממובילי המיזם: "לפני שנה קיימנו פיילוט בהשתתפות תלמידים מבתי הספר עירוני א' ורעות. ההצלחה הביאה אותנו להציע לעוד בתי ספר בעיר להשתתף בתוכנית".

איך עובדת התוכנית?

"התלמידים יסיירו במכון הביולוגי בתוך גן החיות הלימודי, יצפו בבעלי החיים ואז יחפשו באינטרנט מנגנונים של בעלי חיים שונים וינסו להעתיק את המנגנון. אחת מהדוגמאות הבולטות ביותר של אותה העתקה היא רכבת השינקנסן ביפן שהיא רכבת מהירה מאוד. בתחילת הדרך היתה ליפנים בעיה אדירה איתה. כשהיא הגיחה החוצה ממנהרה, בגלל הבדלי לחץ האוויר – גבוה בתוך המנהרה ונמוך מחוצה לה – נוצר רעש בעוצמה גבוהה שנשמע במרחק של 80 ק"מ. אחד ממהנדסי הרכבת שהוא גם צפר הציע להעתיק את מנגנון המקור של השלדג. כשציפור זו צוללת מהאוויר לים במהירות, למרות הבדלי הלחצים באוויר ובים לא נוצרים גלים. צורת המקור הועברה למחשב והועתקה לבניית הקטר. התוצאה היא הפחתת משמעותית בעוצמת הרעש".

 

 

זהו רעיון שהגה מהנדס רכבת אבל כאן אנחנו מדברים על ילדים ונוער.

"נכון, אבל גם להם יש רעיונות נפלאים. אחת מהעבודות בפיילוט בשנה שעברה היתה יצירת חליפת צלילה מבודדת בדומה לחליפת הנוצות של הפינגווין. הקבוצה שעבדה בפרויקט הזה צפתה בפינגווינים שצללו בים, וכשהם יצאו החוצה לטמפרטורה של מינוס 40 מעלות הם לא קפאו. הם חקרו את מבנה הנוצות של הפינגווין ויצרו מודל של חליפת צלילה לפי תוצאות החקר שהם עשו. החליפה הודפסה במדפסת תלת מימד".

בסיום השנה יתקיים מפגש תלמידים באשכול הפיס ברעות שבו יוצגו עבודות נבחרות. למפגש יגיעו נציגים מהאיחוד האירופי שיתעדו את ההרצאות ואת ההמצאות ויעלו אותן לאתר האינטרנט הבין לאומי.

גודמן: "לתוכנית הזו יש גם ערך מוסף. כאשר מתבוננים בנפלאות הטבע רואים את הגאונות של המנגנונים ההישרדותיים של המינים השונים ומייצרים טכנולוגיה מושלמת. הפרויקט הזה הוא מנוף עולמי לחדשנות וליצירת טכנולוגיה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שי

    כאשר התלמידים צופים בבע"ח בגן החיות בחיפה ראוי גם שיראו כיצד חי הטיגריס – בודד וגלמוד בכלוב של מטרים בודדים , פשוט צינוק למרחב המינמאלי הרצוי לו. מה המסכן הזה עשה שנגזר עליו להיות במאסר עולם? ראו איך חיים שם צמד הגמלים, בכלוב קטנטן. והאמו? איך הוא חי בכלל??? פשוט רחמנות על בעלי החיים הכלואים שם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר