ד"ר מרב סודרסקי וד"ר עדי יבזורי אראל (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד"ר מרב סודרסקי וד"ר עדי יבזורי אראל (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

קלפים בשיח מטפל-מטופל

מנחות ומטפלות מהמחלקה לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית הציגו שיטה לשיפור תקשורת מטפל-מטופל באמצעות קלפים בכנס של האיגוד האירופאי לתקשורת רפואית שנערך בפורטוגל

פורסם בתאריך: 5.10.18 09:06

שלוש מנחות ומטפלות בנושא תקשורת בין מטפלים למטופלים מהמחלקה לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית – ד”ר מרב סודרסקי, מומחית ברפואת משפחה ובטיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר מועד), ד”ר עדי יבזורי אראל ועו”ס אירית גיל לב – שעוסקות בהכשרת סטודנטים ומתמחים בפקולטה לרפואת המשפחה בטכניון, פיתחו קלפים טיפוליים בשם “קלפי אברא כדברא לשיח רפואי מיטבי”. קלפים אלה מהווים כלי שמסייע לשיפור המיומנות בשימוש בשאלות פתוחות, עוזר לאבחן את דרכי החשיבה וההתנהגות של המטופל, ותורם להגברת היצמדות המטופל להמלצות הטיפוליות.

עבודתן של השלוש הוצגה בכנס האירופי לתקשורת רפואית שנערך בפורטו, פורטוגל, וכעת מתוכנן לשלב את הקלפים בהכשרות שניתנות לצוותי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי.

הקלפים מאגדים בתוכם תכנים מעולם ה־CBT, הריאיון המוטיבציוני, תפקיד המשפחה במחלה וטכניקה של שאלות פתוחות. הם מחולקים לשישה נושאים שאותרו כמאתגרים וקשים לטיפול בקרב הצוות הרפואי – דיכאון, חרדה, כאב כרוני, הפרעות שינה, טיפול במחלה כרונית ושינויים באורחות החיים – כאשר הקלפים בכל נושא מורכבים מצבעים (למשל קלפי חרדה בצבע צהוב וקלפי דיכאון בצבע כתום. כל קבוצת קלפים מכילה 20-16 שאלות פתוחות שמכוונות לחשיבה של המטופל אשר משפיעה על התנהגותו, על הסביבה, על תפקיד המשפחה במחלה, על האמביוולנטיות לגבי הטיפול או השינוי.

 

 

כאשר לחדר המטפל נכנס מטופל שסובל מדיכאון ניתן להיעזר בקלפים ולהציג באמצעותם שאלות שבשגרה נוטים להמעיט בערכן. בפני המטופל מוצגת קבוצת קלפי הדיכאון והוא בוחר שאלות שאותן הוא מתבקש להקריא בקול רם ולהשיב עליהן. לפי התשובה יכול המטפל ללמוד על דרך החשיבה של המטופל ועל ההתנהגויות המשמרות את ההפרעה שממנה הוא סובל, ואז לסייע לו לחשוב אחרת על הבעיה ולתקן עיוותים קוגניטיביים והתנהגותיים.

נוסף על כך משמשים הקלפים גם כלי להכשרת סטודנטים ברפואה, כך שיידעו כיצד להציג שאלות פתוחות שמאפשרות תקשורת כנה וטובה יותר.

השאלות המופיעות בקלפים נבדקו ותוקפו בשיתוף עם מומחים בהוראה של רפואת המשפחה, והם מלווים בהערכה מחקרית.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר