עישון נרגילה (צילום: לימור אדרי)
עישון נרגילה (צילום: לימור אדרי)

בגלל נרגילה: בת 16 נזקקה לטיפול בתא לחץ

נערה שסבלה מעלייה משמעותית ברמות של החומר הרעיל קרבוקסי-המוגלובין בגופה כתוצאה מעישון של נרגילה הובהלה לקריה הרפואית רמב"ם ועברה טיפול בתא לחץ

פורסם בתאריך: 7.10.18 15:03

אל חדר המיון של הקריה הרפואית רמב"ם הגיעה בשבוע שעבר נערה בת 16 שסבלה מעלייה משמעותית ברמות של החומר הרעיל קרבוקסי-המוגלובין (תרכובת של פחמן חד חמצני והמוגלובין – נשא החמצן בכדוריות הדם האדומות) בגופה, וזאת כתוצאה מעישון של נרגילה.

"הנערה עישנה נרגילה עם חברותיה ואיבדה את הכרתה בביתה", מספר פרופ' רם וייס, מנהל מחלקות ילדים א' ו-ב' בבית החולים רות רפפורט לילדים ברמב"ם, "היא הובהלה לבית החולים באמבולנס וקיבלה טיפול בתא לחץ. יום לאחר מכן מצבה השתפר והיא שוחררה לביתה".

"הנרגילה נראית תמימה אך היא מזיקה ביותר", מסבירה פרופ' לאה בנטור, מנהלת מכון ריאות ילדים בבית החולים רות רפפורט, "במחקרים שערכנו בעבר הוכחנו את הסכנה הטמונה בעישון נרגילה ואת הנזקים שהיא גורמת למעשנים. כבר לאחר חצי שעת עישון נרגילה ניתן למדוד פגיעה משמעותית בתפקוד הריאות, עלייה בלחץ הדם ובדופק וירידה בחמצון הדם. מנת טבק אחת בנרגילה מכילה כמות ניקוטין ששווה לעשר סיגריות, וכמות הרעלנים בה היא שוות ערך ל-100 סיגריות".

לדבריה של פרופ' בנטור, השימוש הרווח בנרגילות בקרב בני הנוער מהווה סכנה של ממש: "אנו נתקלים בכמה מקרים בשנה שמצריכים טיפול בתא לחץ. ההורים צריכים לתת את הדעת על הנושא הזה ולהבין את חומרתו".

 

 

עישון נרגילה, הרבה יותר מאשר עישון סיגריות, גורם לעלייה ברמות הקרבוקסי-המוגלובין בגוף, כאשר פחמן חד חמצני נקשר להמוגלובין שבכדוריות האדומות ופוגע בכושר נשיאת החמצן בדם.

"כאשר ריכוז החומר הזה עולה, הדבר יכול לגרום לתופעות מסוכנות כמו איבוד הכרה, פרכוסים, פגיעות נוירולוגיות ופגיעה בשריר הלב", מסביר פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המערך לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית והמרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם, "ככל שזמן העישון הוא ממושך יותר, ככל שיותר אנשים נמצאים בקבוצת המעשנים, ככל שחלל העישון הוא קטן יותר וככל שהשאיפות הן עמוקות יותר, כך עולה ריכוז הפחמן החד חמצני בדם ואיתו הסכנה לנזק. צריך לזכור שגם כמות הניקוטין היא גדולה יותר בעישון נרגילה – דבר שרק מגדיל את הסכנה. הסיטואציה החברתית שבה יושבים כמה אנשים בחלל קטן למשך שעות, מעשנים וסופגים את החומרים הרעילים שבעשן היא בפירוש מסוכנת. בחודשים האחרונים טיפלנו בתא לחץ בשלושה נפגעים שסבלו מאיבוד הכרה או מפרכוס לאחר עישון נרגילה".

הטיפול בתא לחץ כולל נשימת חמצן נקי בלחץ השקול לצלילה לעומק של 18 מטר. הריכוז הגבוה של חמצן בדם אשר מושג בדרך זו מאפשר פינוי מהיר של הפחמן החד חמצני מהגוף, וכך למעשה מטפלים בנזק שנגרם בטווח המיידי ומונעים נזק עתידי.

"הנערה שטופלה תהיה בסדר אחרי הטיפול שקיבלה", מסכם פרופ' בנטור, "וזאת בתנאי שהיא לא תשוב לעשן נרגילה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר